Нестандартний урок, узагальнення знань теми «Жанри вокальної музики».
Мета уроку:розширення кругозору,розвиток комунікативних умінь і навичок, неординарного мислення, вміння обґрунтовувати і аргументувати свою точку зору,стимулювання інтересу до мистецтва.
Урок - гра «Аукціон знань СМАЙЛИК» 6 клас
Тип урок:
нестандартний, узагальнення знань теми «Жанри вокальної музики»;
Мета:
розширення кругозору,
розвиток комунікативних умінь і навичок, неординарного мислення, вміння обґрунтовувати і аргументувати свою точку зору,
стимулювання інтересу до мистецтва.
У грі беруть участь 2 команди «Мелодія», «Ритм» - по 6 чол. Кожна команда займає свій стіл. Встановлюється великий екран, комп'ютер. Вся гра супроводжується презентацією.
Для гри необхідні : монети - «ТАЛАНТИ- СМАЙЛІКИ», картки із завданнями та перфокартами, 2 чорних ящика, призи для учасників.
Музичний матеріал:
1.Вхід в клас під фонограму (-) пісні «Посміхайся»
2. Фонограма (-)«Од Києва до Лубен»;
3. Фонограма (-) «Взяв би я бандуру»
4. Вокальні голоси – дитячий (ДИСКАНТ), чоловічий голос ( БАРІТОН), жіночий голос ( СОПРАНО)
Схема уроку
Музичне вітання (2 хв.)
Введення у гру (3 хв.)
1 – тур:((8 хв.)
а) «Музичне доміно(інтерактивна письмова вправа на особистих перфокартках «СМАЙЛИКАХ» (3 хв.)
б) командний раунд «Шикування з вірною відповіддю» (5 хв.)
2 - тур «Чорний ящик» інтерактивна вправа «Карусель»(10 хв.) (музичний фон)
3-й тур «Спринт ерудитів» (4 хв)
4-тур «Єралаш» (5 хв.)
виконання пісні «Посміхайся» (4 хв)
5 тур «Аукціон призів» (6 хв.)
Всього – 43 хв.
Хід урока - гри
Звучить музика - фонограма
Учні заходять в клас, вчитель дає кожному учню «СМАЙЛИК».
Діти підходять по підготовлених столів (по групах).
Вчитель: Добрий день, юні знавці музичного мистецтва ! Сьогодні у нас незвичайний урок. Почнемо як завжди, з музичного вітання:
ВІДЕО
Вчитель(співає): Добрий день, дітвора! Починається в нас гра!
Учні(співають) Добрий день!
Вчитель: У нас сьогодні урок - гра «Аукціон знань «СМАЙЛИК».
(Психологічна настрій)
На ваших долонях лежить веселий музичний «Смайлик». Чи відчуваєте, він зігріває вас, ваші руки, тіло, душу. Всім він додає бадьорості, заряджає енергією, будить уяву.
Ось з таким настроєм ми починаємо наш урок!
Світ музики загадковий і дивний. Зрозуміти це царство звуків може
тільки той, хто вміє чути і слухати, бачити в звичайних речах незвичайне,
хто любить мріяти і фантазувати, хто прагне до пізнання і працьовитості.
А хто з вас знає що таке аукціон? (відповіді учнів)
(Слайд_2)
АУКЦІОН – це спеціалізований захід, який призначається для публічної закупівлі або продажу певних товарів, цінних паперів, акцій на підприємствах, творів мистецтва.
Тож, ви сьогодні будете спочатку продавати свої знання, а потім покупати цікаві ЛОТИ. Сьогодні ви будете заробляти «Таланти».
«Талант» - це срібна монета, що мала ходіння в античну епоху.
(Слайд_3)
(Притча про таланти: мудрість з глибини століть.)
Є така притча: якийсь багатий пан відправляється в далеку країну і залишає своїх рабів справлятися без нього. Перед від'їздом пан роздає рабам монети - таланти, причому ділить їх не порівну. Так, одному рабу дісталося цілих п'ять талантів, другому - два, а третьому - всього один. Роздавши дари, пан велів рабам неодмінно пустити їх в хід і примножити. Потім він поїхав, а раби залишилися з грошима.
Минуло багато часу, і пан повернувся з далекої країни. Насамперед він скликав усіх трьох рабів і зажадав з них строгий звіт: як і на що вони витратили гроші.
Перший раб, у якого було п'ять талантів, примножив їх удвічі - їх стало десять. Пан похвалив його.
Другий, якому було дано два таланти, теж розпорядився ними мудро - тепер у нього стало їх у два рази більше. Цей раб теж удостоївся похвали від пана.
Настала черга третього тримати відповідь. І приніс він із собою тільки один талант - той, що господар дав йому перед від'їздом.
Раб пояснив це так: «Пане, я злякався твого гніву і вирішив зовсім нічого не робити. Замість цього зарив свій талант в землю, де він пролежав довгі роки, і тільки зараз я дістав його ».
Скажіть мені , діти, хто поступив мудро? Перші два, чи третій раб? (відповіді учнів).
І я вам бажаю - свої таланти не заривати в землю, а примножувати протягом усього життя.
Ви мабуть помітили, що назва нашої гри називається…. всі хором…..(діти) СМАЙЛИК.
Саме «Талант - Смайлик » отримує кожен учень, кожна група за вірні відповіді, за активну участь у нашій грі.
Кожен учень отримує свою особисту карточку. Там ви будете прикріплювати зароблені ОСОБИСТО!!! «Смайлики – таланти».
А ще на ваших столах лежить великий СМАЙЛИК – це картка команди. Саме тут ви будете прикріплювати зароблені командою «Таланти – смайлики». На класній дошці я буду прикріплювати зароблені «таланти – смайлики», щоб всі бачили які ви багаті.
(роздати смайлики - картки)
Коли ви заробите всій капітал, в кінці нашої гри у 5 турі, будуть розіграні ЛОТИ, які ви отримаєте за зароблені «Смайлики – таланти».
Всі зрозуміли правила? Є питання?
1- тур (Слайд 4)
Тож, починаємо перший тур нашого аукціону. Прослухайте правила.
1 завдання туру – у кожного у вас є картки із запитаннями та варіантами відповідями. Вам треба вибрати вірну відповідь ТАК чи НІ. Позначити квадратик з вірним варіантом відповіді.
Ознайомтеся з запитаннями.
За 2 хвилини вам необхідно вибрати вірну відповідь.
Я включаю музику, як тільки музика зупиниться, ви вже закінчуєте працювати. Питання є?.....
По-чи-наємо!(музика)– діти працюють 2 хвилини.
…..
А зараз визначимо як ви справились із завданням, хто скільки заробив «Талантів – смайликів». З допомогою ШИФРУ (перфокартки), разом з експертами отримаємо результат ваших знань.
За кожну вірну відповідь кожен із вас отримає «Смайлики – таланти».
Питання для 1 туру
І варіант
Відповідь – Народний. ТАК чи НІ
Відповідь - Вступ. ТАК чи НІ
Відповідь – Календарно – обрядових
ТАК чи НІ
Відповідь - Романс
ТАК чи НІ
Відповідь – Пісні
ТАК чи НІ
ІІ варіант
Відповідь Академічний ТАК чи НІ
Відповідь - Приспів. ТАК чи НІ
Відповідь – Ліричних пісень
ТАК чи НІ
Відповідь - Гімн
ТАК чи НІ
Відповідь – Опери
ТАК чи НІ
Найбільш «талантів – майликів» отримали такі учні:
…………………………………………………………………..
Вчитель: але все ще попереду, і ті учні які ще недостатньо заробили «таланти – смайликі» зможуть ще їх отримати.
2 завдання (Слайд_5)
Кожній команді надається набір букв. На екрані з’явиться питання та ви будете слухати спів людини. Хто швидше визначить слово і вишикується в ряд, щоб експерти змогли прочитати слово - відповідь. І ще…. в цих словах по 7 букв, тому комусь треба взяти 2 літери.
Правила зрозуміли? По-чи-наємо!
На екрані питання та звук:
СЛАЙД 6 - Високий за висотою дитячий голос (Відповідь – ДИСКАНТ)
СЛАЙД 7 - Середній за висотою чоловічий голос (Відповідь – БАРІТОН)
СЛАЙД 8 - Високий за звучанням жіночий голос (Відповідь – СОПРАНО)
СЛАЙД 9 - Вірні відповіді
Найкраще виконали завдання команда (назви команд …………)
Отримайте по 5 «талантів – смайликів» за вірну відповідь.
2 - тур «Таємна скринька» (10 хв.) (Інтерактивна вправа «Карусель»)
Вчитель: Кожна команда отримує своє завдання з «таємної скриньки». Ваше завдання - правильно відповісти на поставлені запитання. Кожна вірна відповідь, цікаво виконане завдання - 5 талантів
Гра має відбуватися як карусель. Всі катались на каруселі? В яку сторону може крутитися карусель? В різні! У нас вона буде крутитись по часовій стрілці.
З початком музики кожна команда вирішує завдання, пишуть відповіді на своєму аркуші, своїми фломастерами. Одна команда – синім кольором, друга – зеленим. На це вам дається 3 хвилини.
Музика зупиниться – ви міняєтесь містами. Команда «Мелодія» йде за стіл «Ритм». І…… продовжує довиконувати вже завдання іншої команди.
Перемагає та команда, яка наддасть більш вірні відповіді.
Все зрозуміло? Питання є ?
(Слайд_10)
По-чи-на-ємо!( музика)– діти працюють 2 хвилини.
Завдання
У скрині знаходяться картинки – ілюстрації до пісні
(2 хвилини)
(Слайд_11)
Придумати цікаве виконання. (куплет за вибором учнів)
(2 хвилини)
ВИКОНАННЯ - по 3 хвилини
«Од Києва до Лубен»
«Взяв би я бандуру»
(Слайд_12)
3-й тур «Спринт ерудитів» (4 хв)
В кожній команді є ерудити. Ерудит – це людина, яка має всебічні знання, широко поінформована. Оберіть таких учнів. З кожної команди по 1 учню.
Я задаю питання – отримую відповідь. Якщо ерудит однієї команди не знає відповідь, питання переходить до іншої команди. За кожну вірну відповідь – 2 таланти - смайліки.
Питання:
(Слайд_13)
4-тур «Єралаш» (5 хв.)
Завдання.
Рядки цієї пісні розділені на дві частини. Перші слова кожного рядка написані зліва, а продовження – справа, слова всі переплутані.
Завдання: хто швидше складе слова пісні, вартість завдання 10 талантів:
|
|
Вірна відповідь |
Рано на зорі |
посміхайтеся |
прокидайтеся |
Сонячній порі |
прокидайтеся |
посміхайтеся |
Щоб вінком |
день |
пісень |
Линув кожен |
пісень |
день |
З ранку неодмінно посміхайтеся ! |
||
|
|
Вірна відповідь |
Хай гуркоче грім |
посміхайтеся. |
не лякайтеся, |
Хмарам дощовим |
не лякайтеся, |
посміхайтеся. |
Морок |
блакить |
відлетить |
Вернеться |
відлетить |
блакить |
Тільки, дуже прошу, посміхайтеся! |
Підсумок виконання завдання……
Ви впізнали ЩО ЦЕ ЗА ПІСНЯ?
Вчитель: Ви всі справились із завданнями. Підрахуйте скільки кожна команда набрала Талантів – смайликів?
МЕЛОДІЯ –
РИТМ -
А з учнів, у кого найбільше?
Але все ще попереду – призи чекають всіх!
5-й тур «Аукціон призів» (8 хв.)
Ми вже підрахували зароблені Таланти – смайлики.
Кожен лот коштує різну ціну. Якщо у вашої команди не вистачить Талантів – смайликів, будь який член команди може додати свої Таланти – смайлики для отримання ЛОТу. Кожен ЛОТ закодований – треба ще проявити кмітливість.
Тож починаємо!
ЛОТ №1: Стимулює творчість людини. Це вітаміни, необхідні для життя. (Коробочки соку)
ЛОТ №2 – Джерело «зимової свіжості», супер-сучасний стоматологічний інструмент, потрібен для свіжого подиха під час співу, вживається підчас відпочинку, під час виконання пісні користуватися не можна. ( жувальна гумка).
ЛОТ №3 – Цей лот аукціону ми назвали «Смак перемоги» (цукерки «Чупа Чупс»).
Вчитель:- Призи розіграні, нагороди знайшли своїх героїв. Дякую командам за гідну гру.
РЕФЛЕКСІЯ Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Вчитель: мені дуже цікаво, які враження у вас від сьогоднішнього уроку?
І пропоную вам висловитися у мікрофон. Одним реченням!
Початок речення на дошці. По черзі читаєте, закінчуєте речення своєю думкою, та передаєте мікрофон слідуючому учню.
«На сьогоднішньому уроці я дізнався ...»
«Я похвалив би себе ...»
«Особливо мені сподобалося ...»
«Після цього уроку мені захотілося ...»
«Я мрію про …»
«Сьогодні мені вдалося ...»
«Я зумів ...»
«Було цікаво…»
«Було важко…»
«Я зрозумів, що…»
«Тепер я можу ...»
«Я відчув, що ..»
«Я навчився…»
«Мене здивувало ...»
Вчитель:-
Ми зробили підсумок нашого уроку.
Призи розіграні, нагороди знайшли своїх героїв.
Я бажаю вам , щоб ті знання та досвід АУКЦІОНУ знадобився у вашому житті.
Дякую всім учням, командам за гідну гру.
І я пропоную закінчити урок піснею заспівати, яку ви намагались впізнати за її словами. Тож співаємо пісню «Посміхайтеся!»
(На екрані відеоряд з піснею)
Додатки до сценарію
Перфокарти (до І туру)
І ВАРІАНТ
№ |
Питання |
Відповідь |
ТАК |
НІ |
1. |
Колектив виконавців, який виконує народні пісні в автентичній манері |
Народний хор |
|
|
2. |
Рефрен у пісні це… |
Вступ |
|
|
3. |
Веснянки, щедрівки, гаївки – ці пісні відносяться до… |
Календарно – обрядових |
|
|
4. |
Невеликий за обсягом вірш та музичний твір для сольного співу ліричного характеру з інструментальним акомпанементом. |
Романс |
|
|
5. |
Вокальний стиль бельканто пов’язаний з виникненням жанру |
Пісні |
|
|
Вірні відповіді |
|
|
ІІ ВАРІАНТ
№ |
Питання |
Відповідь |
ТАК |
НІ |
1. |
Колектив виконавців, який виконує народні пісні в автентичній манері |
Академічний хор |
|
|
2. |
Рефрен у пісні це… |
Приспів |
|
|
3. |
Веснянки, щедрівки, гаївки – ці пісні відносяться до… |
Ліричних |
|
|
4. |
Невеликий за обсягом вірш та музичний твір для сольного співу ліричного характеру з інструментальним акомпанементом. |
Романс |
|
|
5. |
Вокальний стиль бельканто пов’язаний з виникненням жанру |
Пісні |
|
|
Вірні відповіді |
|
|
ІІ ВАРІАНТ
№ |
Питання |
Відповідь |
ТАК |
НІ |
1. |
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
Вірні відповіді |
|
|
І варіант
№ |
Питання |
Відповідь |
ТАК |
НІ |
1. |
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
Вірні відповіді |
|
|