Тема уроку: Світ очима художників. Катерина Білокур.
Мета:ознайомити учнів з творчістю К. Білокур, особливостями її робіт; навчити створенню робіт з квітковими мотивами; розвивати творче бачення, мислення, уміння аналізувати та фантазію; виховувати творчі особистості, виховувати повагу до творчості К.Білокур.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет Катерини Білокур, репродукції робіт, роботи інших художників, дитячі роботи, таблиці елементів зображення квітів.
Хід уроку
І. Оргмомент.
Перевірка готовності до уроку.
Побажання вчителя. Бажаю усім, щоб до кожного з вас
Завітало натхнення сьогодні у клас
І збудило бажання здобути знання,
Щоб потім життям ви не йшли навмання.
Щоб вам захотілось новеньке пізнати,
Самим научитись та інших навчати.
Тож я побажаю, щоб лінь ви прогнали
Й натхнення, щоб кожного дня зустрічали.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Пригадайте,що таке декоративно-ужиткове мистецтво?
- Які твори можна віднести до декоративно-ужиткового мистецтва?
ІІІ. Повторення вивченого матеріалу.
-Що таке живопис? . Словникова робота (диферинціьований підхід).
Для слабих дітей:
Живопис Книжка, в якій надруковані копії картин.
Пейзаж Картина, що зображує природу.
Портрет Картина, що зображує людину.
Натюрморт Той, хто пише картини
Художник Картина, що зображує квіти, овочі, фрукти і т.д.
Альбом репродукцій «живо», «пишу».
Для сильних дітей:
Талант Злагодженість звуків, фарб, рухів.
Гармонія Малюнок або портрет малого розміру.
Контраст Різка протилежність у чомусь.
Мініатюра Видатні природні здібності.
Світломузика Вдале поєднання кольору, світла.
Самоука Людина, яка чогось досягла самостійно.
ІV.Вивчення нового матеріалу.
Підготовча робота
-Діти, заплющіть на хвилину оченята. Уявіть себе серед квітучого лугу, поміж ніжно білих ромашок, принишклих дзвіночків, голубооких незабудок, серед колосся, стиглого жита. Вдихніть їх ніжний запашний аромат. Які почуття у вас виникли?
-А от деякі люди, потрапивши у полон квітів, відчували на своїх щоках сльози. Але це були щирі сльози радості і щастя. До числа таких людей належить і Катерина Василівна Білокур – видатна українська художниця. Послухайте слова цієї художниці.
Учениця: «Прала, ткала, білила, мила, копала, садила, полола, збирала і все діло робила, а в прогалинах поміж цим ділом училася малювати…Та ніщо на мене не вдіяло такого враження, як «Кобзар»…Як узяла я того «Кобзаря» в руки, як глянула на ті чарівні малюнки, як прочитала ті дорогі вірші і прозу -там же він і про художників пише . І я мов розцвіла. От як засіло мені в голову те велике слово «художник…». К.Білокур.
Вчитель. Про кого розповідає художниця? Хто надихнув її до творчості?
На дошці – портрет художниці.
Вислів: « А я ж так, лягаючи і встаючи, тільки і мрію,
щоб стати художником…»
Вчитель. Ім’я Катерини Білокур - видатної художниці з народу, яка змалювала у своїх картинах нев’янучу красу й багатство української природи, щедру родючість її землі - назавжди увійшло в історію українського народного мистецтва. Її твори зачаровують глядача щедрістю райдужних фарб, захоплюють радісним світосприйняттям.
Я хотіла б, щоб ви сьогодні поринули в отой чарівний світ творів К.Білокур, пройнялися тими ж почуттями, що і вона. Відчули, яку потребу мала художниця у створенні своїх полотен. Але для початку, давайте, трішечки ознайомимося з біографією художниці. Для цього надамо слово нашим дослідникам.
Метод «Мікрофон»
Учні по черзі роблять повідомлення про факти з біографії К.Білокур.
Учень. Народилась Катерина Білокур в день святої великомучениці Катерини-7 грудня 1900 року в селі Богданівці, на Черкащині, в селянській сім’ї. До школи не ходила, самотужки навчилася читати і писати. Ще зовсім маленькою дівчинкою її заполонила синя квіточка. Малювати вона почала вуглинками з печі.
Доповнення вчителя: Катерина Білокур про квіти.
"Ой, які ж ви гарні, квіточки мої, діточки, красунечки ви мої. Я на вас ніколи не надивлюся, я вами не налюбуюся - і поїдала їх очима, і тулилася до них вустами. Сама ніколи не зривала квітів; якщо бачила, що хтось зривав - не дозволяла цього робити - гріх! Не приймала дарованих квітів. Крім м'яти, чебрецю, любистку для запаху на домівці - ніяких квітів не зривала. Малювала, сидячи біля стеблини з квіткою, з натури. Зірвана квітка - вже не квітка."
У 1950-ті роки творчість художниці найплодотворніша. Її твори яскраві та оригінальні. Найбільше вона любила малювати квіти. Але є також портрети та пейзажі.
Працюємо з картиною
Зоровий ряд на дошці – репродукції творів художниці
«Квіти за тином» (1953)
Справжнім дивом здається зображене на цій картині розмаїття городніх та польових квітів, омитих вранішньою росою, зігрітих ласкавим сонцем. Це лише невеличкий куточок мальовничої української землі.
На передньому плані – тин, що дає змогу глядачеві ніби підійти близько до квіткового раю і уважно роздивитися кожну рослину.
Цар-колос (1949). Цю картину вважають найвидатнішою.
Композиція проста: наче у вінку з коштовних квітів, на темному тлі зображено кілька золотавих колосків жита і пшениці, що граційно схилились над дарами садів та ланів.
Колоски символізують добробут людей, а квіти – їх радість, щастя, красу.
Натюрморт з овочами.
Особливість картин у тому, що всі квіти та овочі зображені в їх природному середовищі, тобто не у вазах зрізані, а квітучими у саду. К.Білокур казала: «Квіти, як люди – мають душу». Ще одна особливість, це так званий ореол навколо квітів. Це свідчить про те, що художниця наділяла їх чимось навіть божественним. На полотнах присутня архаїчність, але композиція не розпадається, деталі не губляться. Присутня симетричність,по діагоналі. Поєднання всіх кольорів райдуги – гармонійне. На відміну від професіоналів, що малюють від загального до окремого, Білокур малювала навпаки – від дрібного до загального. У творах – м’які тональні переходи, є також різкі контрасти світла й тіні. Ефект досягається за рахунок чистих фарб, що характерне для народного декоративного мистецтва.
Повідомлення учнів-дослідників про останні роки життя художниці.
Вчитель. К.В.Білокур була нагороджена орденом «Знак пошани» та Почесною грамотою Президії Верховної Ради України. Її твори зберігаються у багатьох музеях. У хаті, де народилась – меморіальний музей. (На дошці світлини.)
Біля хати – пам’ятник, оточений квітником, як і любила художниця.
V.Виконання практичної роботи.
-Давайте, діти, ми поринемо у царство квітів. Спробуємо уявити себе учнями Катерини Білокур. Ми спробуємо намалювати віночок з тих квітів, які малювала художниця (робота в групах ).
-А які квіти вона малювала?
-Отже і ви, сплетіть у свої віночки квіти з різних місць і часу цвітіння.
На дошці пропонуються світлини квітів,замальовки окремих елементів квітки та етапи роботи.
(Учитель в якості самопідготовки також може виконати роботу народного розпису) .
-Кожна квітка щось символізує, щось говорить про себе.
Айстра – це смуток,
Лілея біла –чистота.
Конвалія – любов таємна,
Мак – цвіт життя, що не згаса.
Лавр – завждиуспіх, слава певна,
А мальва – ніжність та краса.
Дзвіночок польовий – то вдячність,
Троянда – то любов палка.
Нарцис – то горда необачність,
Волошка – ніжність, простота.
А гладіолус – це сміливість,
Півонія – життя політ.
Фіалочка – сором’язливість,
Любов минуча – первоцвіт.
Під час виконання учнями практичної роботи,вчитель наголошує на дотриманні певної послідовності:
- Вибір формату.
- Нанесення ескізу.
- Вибір кольорової гами.
- Виконання в кольорі.
Вірш про малювання
Щоб почати малювати, потрібно серветку мати.
Пензлик у воді ти вимивай
І об серветку витирай.
Тоді, любі наші, фарби будуть завжди різнобарвні.
Кожна в хатці своїй буде залишатись
І на тебе не буде ображатись!
Фарби ти не куштуй
Та носика свого туди не сунь!
На парті скляночка стоїть,
У скляночці водичка.
Обережно, не крутись,
Щоб не потекла у тебе річка!
Виконання роботи учнями під музику.
Учитель на протязі уроку тісно співпрацює з учнями, вказуючи на недоліки в роботі та допомагає їх виправити.
Фізкультхвилинка.
Закрийте оченята, присядьте і уявіть себе маленькими квіточками, які тільки-тільки почнуть проростати із землі.
Аналіз учнівських робіт.
Розповідь учнів-письменників.
КАЗКА «Дивний сон»
Одного разу мені приснився дивний сон. У цьому сні я побачила світ, де панувала зима. Усе було сумним, вкрите папороттю і мохом. Люди були байдужими одне до одного і ніколи не раділи. Вони не знали, що таке щастя.
І мені стало їх дуже шкода. Я захотіла допомогти їм, змінити їхній світ, зробити його барвистим і гарним. Я побігла додому, назбирала різних квітів, наловила метеликів і понесла у той світ.
Здивувалися люди. Вони ще ніколи не бачили такого дива. Стали вони милуватися метеликами, збирати квіти, роздивлятися і у кожного, хто близько підносив до обличчя квітку, вдихаючи її пахощі, серце наповнювалося теплом і любов’ю. Це до них прийшла квітуча весна і люди зустріли її з радістю і відчули, що таке щастя…
-Які пісні про квіти ви знаєте?
-Так, українці склали дуже багато пісень про квіти. Давайте одну з них виконаємо.
Пісня «Пісня про кульбабу»
Хвилинка-цікавинка.
-Кульбаби-це провісники погоди. Якщо в сонячну погоду квіти кульбаб стуляться-буде дощ. За кульбабою можна визначити час. У сонячну погоду кошики кульбаби відкриваються о 6 годині ранку і закриваються о 3 годині дня.
Вправа «Візерунок настрою».
Символіка кольору квітів:
Синій-спокій, задоволення.
Зелений-упевненість.
Червоний-активність, енергійність.
Жовтий-веселість, бажання спілкуватися.
Білий-нейтральність.
-А зараз, за допомогою шаблонів, виріжте квітку, яка відповідає вашому кольору. Не забувайте про правила поводження з ножицями.
-Давайте з ваших квітів сплетемо вінок навколо портрета Катерини Білокур, як символ нашої любові і шани.
VІ. Підсумки уроку.
- З творчістю якої художниці ви познайомились?
- Що найбільше вразило у творчості художниці ?
- Що їй допомогло стати справжньою художницею?
VII. Оцінювання робіт учнів. Виставка учнівських робіт.
VIII. Домашнє завдання. Дізнатися чогось нового про К.Білокур .
КОНСПЕКТ УРОКУ З
ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА
У 3 КЛАСІ НА ТЕМУ:
«Світ очима художників. Катерина Білокур»
1