Конспект уроку з позакласного читання. Творчість Галини Гордасевич

Про матеріал
Розробка даного уроку з позакласного читання стане в нагоді при підготовці до вивчення творчості Галини Гордасевич.
Перегляд файлу

Тема.    Позакласне читання. 10 клас.

    Галина Гордасевич «На крутих віражах долі!»

Мети: сприяти опануванню учнями творчості Галини Гордасевич; підвести до розуміння впливу особистих вражень на процес написання літературних творів; формування вміння сприймати художній текст і відчувати його смисл; розвивати творчу ініціативу та мотивувати на самостійне активне читання; сприяти вихованню життєлюбності. Сприяти формуванню таких ключових компетентностей, як: спілкування державною мовою, компетентності в природничих науках і технологіях, соціальні та громадянські компетентності, обізнаність і самовираження у сфері культури.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.

Форма уроку: комбінований урок з елементами компаративного аналізу.

Унаочнення: портрет, музичний супровід, відеозаписи, відеоролик, роздатковий матеріал, збірка віршів «Сонце, вітер і жінка»,   на столі вчителя – аромалампа з ефірною олією, що гармонізує класний простір.

Методи та прийоми: «Мікрофон», «Слово-магніт», «Виклич асоціацію», «Кластер», «Духовна рефлексія», «Ромашка Блума»

Форма роботи: індивідуальна, фронтальна, робота в  групах.

На крутих віражах долі     Я зібрана з усієї України.

І хоч брела крізь горе бродом,      Г. Гордасевич

Була я зі своїм народом.

        Г. Гордасевич      

    Перебіг уроку

І. Організаційно-мотиваційний етап.

Ліліанна-" Осінь " (муз.Ярослави Цюприк-Батіг,вірші Галини Гордасевич).1. Привітання: Доброго дня, діти!  Подаруйте мені  свою посмішку, посміхніться один одному. Я  бажаю вам на уроці гарної, плідної роботи.

2. Учитель. Пропоную прослухати пісню, потім поділитися думками, які виникли у вас під час її звучання. (Звучить пісня «Осінь» у виконанні  Ліліанни (муз. Ярослави Цюприк-Батіг, вірші Галини Гордасевич)  

https://ok.ru/video/767884988768

Висловлення думок

-  Які картини  малює ваша уява?

-  Які почуття вас охоплюють?

-  Чи чули ви раніше цю пісню??

3. З’ясування емоційної готовності до уроку.

                      Послухайте притчу.

  - Шкода мені тебе, - сказала незасвічена свічка своїй запаленій подрузі. – Короткий твій вік.  Ти весь час гориш -  і незабаром тебе не стане. Я набагато  щасливіша за тебе.  Я не горю, і отже, не тану, лежу спокійно на боці і проживу дуже довго.  Твої ж дні полічені…

Відповідала палаюча свічка:

- Я анітрохи не шкодую про це.  Моє життя прекрасне й сповнене значення.  Я горю, і віск мій тане, але від  мого вогню запалюється безліч інших свічок, і мій вогонь від цього не убуває. Я світлом розганяю морок ночі; радую очі дитини на святі; оздоровляю повітря біля ліжка хворого, бо збудники хвороб не виносять живого вогню; або підношуся символом молитовного устремління людини. Хіба коротке життя моє не прекрасне? Мені шкода тебе, незасвічена моя сестро. Жалюгідна твоя доля. Ти не виконала свого призначення, і що з твоєю душею – вогнем?

Так, ти пролежиш в цілості довгі роки, але кому ти потрібна така, і  яка радість і користь від тебе? Право, краще горіти, ніж спочивати, тому що в горінні – життя, а у сплячці – смерть. І ти жалієш мене, що я скоро згорю і перестану жити, але ти в твоїй бездіяльності й не починала жити,  так і помреш, не почавши. А життя пройде повз…

Так говорили дві  свічки…

4. Інтерактивна вправа  «Мікрофон»

- Яка основна думка притчі? (Запалюйте серця, несучи вогонь добра та щастя, бо полум’я не згасає, якщо від нього запалюються інші.)

- У чому людське призначення?

Учитель. Цей  урок допоможе повірити в силу своїх можливостей, а вони, воістину, творять чудеса.

 

 

ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. На багато  десятиліть наш народ опинився  на невольничій галері, що пливла проти історичної течії. Наші збитки – і духовні, і матеріальні – незчисленні. Тому, мабуть, і дані нам Господом терплячі поводирі та мудрі  пророки, щоб не блукали ми в темряві, а скоріше запалав  у серці невгасимий вогонь Прометея.

1. Вправа «Слово-магніт»

  • Радянська література Львова | ЗбручПодивіться на фотографію і скажіть, кого ви на ній  бачите?
  • Посередині напишіть асоціації, які виникають у вас, дивлячись на малюнок. Навколо напишіть п’ять слів, які притягуються, як до магніту.

Відповіді учнів( жінка, усмішка, погляд, упевненість, врода )

Підготуйте розповіді про слово-магніт.

 

ІІІ.  Актуалізація опорних знань і суб’єктивного досвіду учнів

  1. Прийом «Кластер»

1. Дослідити: символом чого в українській культурі є  кохання

 

     

 

 

 

 

 

  1. Попередньо учням було задано завдання  підготувати  проєкти про  символ кохання в українській культурі.

Перша локація: Кохання у творчості жінок  світової та української літератури.

Друга локація: кохання як основа усної народної творчості українців.

Учитель. Доповнення матеріалу про кохання у творчості жінок світової та української літератури.

Тема кохання є невичерпною, бо безмежним є духовний світ людини. Кажуть, здатність до любові є мірилом людської душі. Почуття любові, як ніяке інше, прагне висловлення, але не кожному випадає нагода стати слухачем найсокровеннішої сповіді. Багато написано поетами про кохання. І хоча представниць прекрасної статі серед них небагато, створені ними образи хвилюють не одне покоління в усьому світі. Слід згадати давньогрецьку поетесу Сафо, яку сучасники називали  «пристрасною». До цього  списку варто долучити наших  співвітчизниць Лесю Українку та Ліну Костенко, а також знаних російських майстринь словоформи Анну Ахматову, Марину Цвєтаєву. Кохання  підносить людину, робить її вищою, благороднішою, хоча іноді приносить із собою муки й страждання.

Учитель. Доповнення матеріалу про кохання як основу усної народної творчості українців.

Тема кохання посідає чи не найпочесніше і не найголовніше місце в українському фольклорі. Найбільше цікавими у цьому відношенні є українські пісні, які супроводжували наших співвітчизників майже усюди. Особливе місце в пісенній спадщині українського народу належить родинно-побутовим пісням. Їх величезна кількість свідчить про високі  моральні засади українців, бо наш народ  щирий і відкритий. Нашим пращурам нічого було приховувати і не було потреби надто ідеалізувати взаємини в родині чи в громаді. Була лише одна потреба – співати  про все, що відбувається довкола. Гармонійне кохання представляло собою чисті почуття з щасливим кінцем, а негармонійне ж навпаки – описує нещастя та біди в житті героїв. Українські пісні  є скарбницею духовних ідеалів, переживань, традицій, почуттів. Це справжні «струни  народного серця», які вміють плакати й сміятися, журитися й веселитися.

ІV. Сприйняття, засвоєння навчальних знань, формування й  розвиток компетентностей.

Учитель. Кожна історична епоха породжувала свою концепцію особистості. Зображення світу й людини в ньому – це постійний шлях, який доводиться долати всім митцям без винятку. Тільки хтось  обирає свій шлях сам, а  когось просто змушують пройти цей шлях – тернистий і виснажливий. Проте, не кожний витримує, намагається зберегти свої найцінніші духовні скарби й донести їх до своїх читачів, сучасних чи майбутніх – це вже  не має значення.  Сьогодні ми будемо говорити про ніжну, пристрасну, сучасну особистість. Це одна з перлин української літератури ХХ століття, яка називала себе «крем’янчанкою», але 50 років не була на Кременеччині.   Мова піде про відому  українську поетесу, громадсько-політичну діячку, нашу землячку, донеччанку Галину Леонідівну Гордасевич.  

Перегляд відео    https://www.youtube.com/watch?v=YRSxf3ctHhQ

Учитель. Пригадайте нашу притчу про свічки. Чи співвідноситься ця притча з життям і творчістю  Галини Гордасевич?

- Що ви візьмете для себе із життєвого і творчого шляху Галини Гордасевич? (Не втрачати надію навіть у найскладніші моменти свого життєвого шляху. Наповнити серце любов’ю до життя, волею та вражаючою силою духу).

1. Виразне прочитання поезії Галини Гордасевич  «Чекання».

Еврестична бесіда.

- З яким кольором у вас асоціюється поезія «Чекання»?

- А з яким кольором асоціюються  щастя, любов?

- Якими запахами можна передати емоційний стан ліричної героїні?

- З яким запахом у вас асоціюється Україна? (Чорнобривці, калина, парне молоко, борщ, м’ята)

- Відчуйте поезію «Чекання» на смак, які ви доберете «словесні смаколики»?

Учитель.  Галина Гордасевич була надзвичайно чутливою людиною. Свої почуття вона намагалася передати через поетичні твори.  Пропоную пограти й нам почуттями, бо перше враження найправдивіше

  1. Робота в групах.  Вправа «Виклич асоціацію»

 

Доповнення матеріалу (варіант  учителя)

 

ЕМОЦІЇ

Кохання... Воно для кожного своє, воно настільки різне й щоразу неповторне, що йому не можна дати чіткого визначення. Кохання – це те, що допомагає; це те, що змушує страждати; це те, що дарує неповторне й ні з чим незрівнянне щастя… І часто не можеш сказати, що це за щастя, від чого, чому і звідки воно узялося… Просто добре, тепло й радісно на душі й тобі більше нічого не треба й ти абсолютно щаслива… Просто щаслива…

МУЗИКА

Гурт «Разом», пісня «Чекання»

 https://www.youtube.com/watch?v=EGHoaPQjZxU

Ця пісня оголює душу: вона показує цінності в простих речах, у людських стосунках,  як важливо просто жити. Час змушує зробити вибір: «Хто ти?  З ким ти? Що ти зробив для свого щастя?» 

АСОЦІАЦІЇ

Здебільшого жінки трактують кохання, як духовне почуття (платонічне кохання), а  не зводять його до статевої близькості. У чоловіків же фігурує категорія інтимно-сексуального потягу, яка проявляється в наступних асоціаціях: секс, пристрасть, поцілунок, ендоферони (це підкреслює значення для чоловіків біологічної складової та статевого потягу)

 

Учитель.  Розшифруйте вірш Галини Гордасевич. «Добери ключ» (в парах)

 

Ключ: (

 

 

 

 

 

 

  1. Виразне читання поезії «Коли на губи сходить важка німота»
  2. Прийом «Ромашка Блума» («Квітка запитань»)

Працюють на уроці у групах, тому для виконання цієї вправи запрошую по одному представнику від кожної групи. Дитина обирає пелюстку того кольору, який їй подобається, а на зворотньому боці читає питання та дає на нього відповідь.

1. Прості питання.

  • Коли і чому ліричній  героїні на губи сходить важка німота?

(У важкі хвилини  життя лірична героїня звертається до українського слова, до рідної мови, яку вона всмоктала разом з молоком матері. Любов до рідної мови  та любов до  рідної Батьківщини – невіддільні поняття. Вони споконвіку живуть у людських серцях і притаманні тим, хто шанує історію й культуру власного народу. Не було жодного видатного письменника, який би не висловив любові до рідної мови, а також своєї тривоги за її долю. Саме такою була Галина Гордасевич – українська поетеса, співзасновниця Донецького Товариства української мови та Донецького Крайового Руху, борець за незалежність України в ХХ столітті та борець за право розмовляти в Україні рідною мовою.)

2. Уточнювальні питання.

  • Чому Галина Гордасевич обирає саме образ української народної пісні, яку вона чула від своєї матері, ще будучи під серцем? Що вона символізує?

(Українська народна пісня – це золота скарбниця душі народної, з якої ми виростаємо, якою живемо й завдяки якій маємо величне право  й високу гордість іменуватися народом України. Українська пісня – це бездонна душа українського народу,  це його слава. )

3. Пояснювальні питання.

  • Поясніть, чому «щоб підступало сльозами до горла за хвилю слово» Галина Гордасевич готова заплатити  роками мовчання?

(Щоб знову пережити щасливі моменти свого життя, бути самою собою: говорити, що думаєш, тією мовою, яку всмоктала з молоком матері, пишатися історичним минулим свого народу, культурою, звичаями, традиціями, жити, як підказує серце).

4. Творчі питання.

  • Галина  Гордасевич хоче «довгими  ночами над чужою піснею» сидіти і плакати. Чому саме на таку плату  згодна авторка за можливість почути рідне українське слово? Які асоціації воно викликає?

(Вишиванка, чорнобривці, мальви, барвінок, дуб, тополя, калина, солов’ї (калинова, солов’їна мова), лелека, садок вишневий коло хати, коровай,  бабусина казка, народна пісня - це все поняття, які зігрівають душу, дають сили жити).

5. Оцінювальні питання.

  • Галина Гордасевич говорить: «Щоб підступало сльозами до горла за хвилю слово – роки мовчання» Як ви вважаєте, ці слова можуть бути  індикаторами вашої самореалізації?

 

  1. Практичні питання.
  • А які  пісні і мову хотіли б почути ви у своєму майбутньому?

 

V. Узагальнення опрацьованого матеріалу. Прийом «Духовна рефлексія»

  • Яку важливу істину ви пізнали на сьогоднішньому уроці?
  • Чи отримали ви сьогодні новий досвід? Який саме?

 

VІ. Підсумок уроку.

 

 

Учитель.  Нехай пам'ять і приклад Галини Гордасевич живуть поміж нами й надихають нас на боротьбу  й  працю для добра ближніх і на славу України.

І як писала  Галина Леонідівна:

                      

                                        Убиймо в собі раба!

                                                           Інакше вітер історії

                        Нас, мов сухе лушпиння,

Галина Гордасевич: творчий портрет (презентація) | Презентація. Українська  література                                         Прямо на смітник знесе,

                                                                   Щоб настала нова доба,

                                                                                             Убиймо в собі раба!

 

 

 

 

VІІ. Домашнє завдання.

Написати  есе за почутою на уроці інформацією про  Галину Гордасевич.

Самостійно прочитати поезії  Галини Гордасевич  «Історія жінки» та «Яничарська балада»

 

 

 

Література

  1. Баханов К.О. Інноваційні системи, технології та моделі навчання історії в школі. – Запоріжжя: Просвіта, 2000. – 159 с.
  2. Волобуєва Т.Б. Розвиток творчої компетентності школярів. – Х.: Вид. група „Основа”, 2005. – 112 с.
  3. Пометун О.І. Енциклопедія інтерактивного навчання. – К., 2007. – 144 с.
  4. Родигіна І.В. Компетентнісно орієнтований підхід до навчання. – Х.: Вид. група „Основа”, 2005. – 96 с.
  5. Організація навчального процесу в сучасній школі: Навчально-методичний посібник для вчителів, керівників навчальних закладів, слухачів ІПО/М. В. Гадецький, Т. М. Хлєбнікова. – Х.: Веста: Видавництво „Ранок”, 2003. – 136 с.
  6. Галина Гордасевич. «Йти просто по землі  крізь терни…»(Текст): літературно-краєзнавчий нарис (уклад. О.П. Гуляєва; Комунальний заклад культури «Донецька обласна бібліотека для дітей» - Маріуполь, 2020.
  7. Електронний  ресурс https://www.youtube.com/watch?v=YRSxf3ctHhQ
  8.   Електронний ресурс  https://www.youtube.com/watch?v=EGHoaPQjZxU

 

 

docx
Додано
1 січня 2022
Переглядів
446
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку