КОНСПЕКТ УРОКУ З ПРЕДМЕТА «ІНФОРМАТИКА»
БАЗОВИЙ МОДУЛЬ.
(До підручника «Інформатика 10(11) клас»)
Автори: Ривкінд Й. Я., Лисенко Т. І., Чернікова Л. А., Шакотько В. В.
УРОК 3
ПРОБЛЕМИ ІНФОРМАЦІЙНОЇ БЕЗПЕКИ
МЕТА:
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ: учень розуміє роль захисту інформації, вміє критично ставитися до сучасних інтернет-сервісів, дотримується правил безпечної поведінки в Інтернеті.
Обладнання: підручник, комп’ютери з доступом в мережу Інтернет, інтерактивна дошка.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Матеріал розміщено за посиланням https://vseosvita.ua/test/start/gdh943
або відскануйте QR-код за допомогою смартфона
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ З ТЕМИ «ОСНОВИ ІНФОРМАЦІЙНОЇ БЕЗПЕКИ »
Фронтальна бесіда з учнями
1. Що таке інформаційна безпека?
2. На яких принципах базується інформаційна безпека?
3. Назвіть етичні норми, яких потрібно дотримуватися користувачам комп’ютерів?
ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь вчителя «Інформаційна безпека»
Коли ми вмикаємо комп’ютер, завантажуємо власні фотографії, серфінгуємо сторінками сайтів, купуємо за електронні гроші якісь товари, використовуємо прикладні програми, то хочемо бути впевнені, що наш комп’ютер — тільки наш, а доступ до даних саме під нашим контролем. Тобто хочемо, щоб наша інформація була захищена. Тоді доречно задати запитання, що таке інформаційна безпека?
Інформаційна безпека — це сукупність заходів для захисту даних та інформаційної системи від випадкових або навмисних пошкоджень та несанкціонованого доступу.
Згадаємо принципи, на яких базується інформаційна безпека
Викладач демонструє таблицю
Робота з підручником
Заповніть таблицю.
Принципи інформаційної безпеки |
Конфіденційність |
Доступність |
Цілісність |
Означення |
|
|
|
Розповідь вчителя «Захист інформації»
Завдання учням:
Розповідь вчителя «Захист особистої інформації»
Запитання до учнів:
Ідентифікація користувачів за допомогою логіна і пароля або з використанням спеціальних технічних засобів (розпізнавання голосу, відбитків пальців, зіниці ока та ін.).
Запитання до учнів:
Криптографічні методи (шифрування, цифровий підпис та ін.).
Робота в парах
Обговоріть способи захисту інформації та розробіть рекомендації для однолітків «Правила захисту особистої інформації».
Розповідь вчителя «Достовірність інформації»
Лексичні прийоми прихованої пропаганди
Критичне мислення («мистецтво аналізу-вати») — це наукове мислення, суть якого полягає в ухваленні ретельно обміркованих і незалежних рішень.
Критичне мислення має такі характеристики:
1. Самостійність. Ніхто не може мислити за людину, висловлювати її думки, переконання, ідеї тощо.
2. Постановка проблеми. Критичне мислення досить часто починається з постановки проблеми, тому що її розв’язання стимулює людину мислити критично. Початок розв’язання проблеми — це збирання інформації, бо роздумувати «на порожньому місці» фактично неможливо.
3. Ухвалення рішення. Закінчення процесу критичного мислення — це ухвалення рішення, що дає змогу оптимально розв’язати поставлену проблему.
4. Чітка аргументованість. Людина, що мислить критично, має усвідомлювати, що часто проблема може мати кілька рішень, тому слід підкріпити обраний варіант вагомими, переконливими власними аргументами, які б доводили, що її розв’язання є найкращим, оптимальним.
5. Соціальність. Людина живе в соціумі, тому доводити свою позицію вона повинна у спілкуванні. Під час спілкування, диспуту, дискусії людина поглиблює свою позицію.
Завдання учням.
Створіть інтелект-карту на тему «Характеристики критичного мислення».
ЗАКРІПЛЕННЯ (ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ)
Дослідіть питання «Екологічні та техногенні проблеми людства», відвідавши вказані вчителем сайти. Перевірте, чи можна довіряти розміщеній інформації на вказаних сайтах, використовуючи критерії. Результати дослідження оформте в таблиці.
|
URL-адреса веб-сайту 1 |
URL-адреса веб-сайту 2 |
URL-адреса веб-сайту 3 |
Назва веб-сайту |
|
|
|
Мета сайту |
|
|
|
Наскільки інформативний контент сайту |
|
|
|
Актуальність інформації (коли востаннє оновлювалася) |
|
|
|
Що подано на сайті: особисті думки чи факти? |
|
|
|
Які організації пов’язані з цим сайтом? Використовуючи пошу-кову машину Google, введіть link: адресу веб-сайту (наприклад: link:www.mon.gov.ua) |
|
|
|
Чи можна перевірити інформацію, що подана на сайті, за допо-могою інших джерел (книг, журналів тощо)? |
|
|
|
Наявність зворотного зв’язку з автором |
|
|
|
Використання лексичних прийомів прихованої пропаганди |
|
|
|
Чи зображення, розміщені на сайті, оригінальні |
|
|
|
Зробіть висновок, чи можна довіряти досліджуваним джерелам інформації.
Вправи для зняття втоми під час роботи на комп’ютері
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати матеріал за підручником.
2. Використовуючи різні джерела інформації, дізнатися, за які «злочини у сфері інформаційної безпеки» передбачено кримінальну відповідальність.
3. Завдання в зошиті. Написати визнчення:
РЕФЛЕКСІЯ
Вправа «Мікрофон»
Продовжити речення. Учні по черзі додають по одному слову до висловлювання: «Сьогодні на уроці я дізнався...».