Тема: Станіслав Чернілевський. «Теплота родинного інтиму…», «Забула внучка в баби черевички…».Настрої і почуття, висвітлені в поезіях( любов, доброта, висока духовність).Образ рідної людини та важливість родинних цінностей.
Мета: предметні компетентності: виразно й усвідомлено читати вірші; висловлювати судження про почуття ліричного героя; співвідносить їх із пережитими особисто.
ключові компетентності: висловлює своє ставлення до проблеми збереження родинних цінностей; зіставляє специфіку розкриття теми в літературі, музиці, кіномистецтві; створює ілюстрації до творів, відеопоезії; проводить аналогії із власним життям.
емоційно-ціннісне ставлення, осмислення ролі батьківського дому в житті людини, відповідальності за власну родину.
Хід уроку
I. Настановчо-мотиваційний блок.
Слово вчителя.
1) -Чи страждали ви колись від розлуки з матір’ю? 2) - Які почуття вас охоплювали? Опишіть.
3) Щаслива та людина, яка має рідних, близьких людей,- вона зможе легше долати труднощі на життєвій дорозі, які б випробування і перешкоди на ній не виникали. Ти погоджуєшся з цією думкою?
4) Пропоную познайомитись із Станіславом Чернілевським, людиною, яка дуже рано втратила батька. Багатодітна родина, в якій ріс письменник, осиротіла. Стас навчався у школі-інтернаті. Про що говорять ці факти?
5) Мама єдина в світі людина, чиє життя до останнього подиху присвячене дітям. Материнство святе та прекрасне, в усі віки було оспіване поетами.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
Виразне читання поезій: «Теплота родинного інтиму», «Забула внучка в баби черевички».Учні вдома мали зняти свій виступ на камеру, а на уроці проводимо конкурс на відео(багаторазове прослуховування лише збагатить, лише слід у пам’яті) . Слово вчителя.
- «Правди є різні, а істина одна. Як і одне дитинство на все життя. Воно завжди – щастя. Може, єдине щастя в житті. Найдорожче. Як матір»,- так писав Станіслав Чернілевський.
У вірші «Теплота родинного інтиму» вся увага звернена на загальнолюдський, вічний мотив: відчуття рідного дому, мамине тепло, ніжність , доброту – усе те, від чого ліричний герой почувається захищено і заспокоєно. Завдання: підберіть з вірша ті словосполучення, які передають відчуття захищеності та заспокоєння( «зникає гіркотина», «не катує серце», «знову я – малесенька дитина»).
III. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Дослідницько-пошукова робота «На смак і колір».
Робота в парах (учні, залежно від настрою, виконують те завдання, яке більш подобається).
Слово вчителя
2. Ідейно-художній аналіз поезії «Забула внучка в баби черевички».
Методичний прийом «Знайди помилку».
Тема |
Заклик любити своїх рідних, частіше провідувати, не залишати їх надовго |
Ідея |
Зображення від’їзду внучки та сум бабусі |
Епітети |
дитячим сміхом, вікової звички, малесенькі дитячі черевички,у спорожнілу хату, тихенько опустила, горіховий листок |
Метафора |
: дитячим сміхом бризнувши в зело, за повелінням вікової звички перекотилось літо за село, осінь їй тихенько опустила горіховий листок |
Персоніфікація |
: дитячим сміхом бризнувши в зело, за повелінням вікової звички перекотилось літо за село, осінь їй тихенько опустила горіховий листок |
Зменшувальні суфікси |
: черевички, рученя, жаровички, малесенькі.
|
????? |
|
3. Віршовий розмір
Пояснення вчителя
3) Помітити закономірність;
4) Літера -я- в абетці йде після літери –х-, тому двоскладова стопа з наголосом на першому складі – хорей, а ямб – стопа з наголосом на другому складі;
5) Ненаголошені два склади—пірихій.
4. Визначення віршового розміру у вірші «Забула внучка в баби черевички».
Перевірка написаного(див.підручник)
IV. Рефлексія.
Поставте у цілях уроку позначки
+ все зрозуміло
? треба ще попрацювати.
. V. Домашнє завдання.
Письмовий роздум на тему «Що може врятувати сучасний світ» або виконай завдання «Слово в малюнку»(фарбами зобрази: «Махнуло рученятко в бензовозі – «Весело і з ляском серед печі
І курява вляглась після коліс.» ; Полум’я гуляє по гіллю».