Конспект уроку з української літератури "Станіслав Чернілевський. " Теплота родинного інтиму...","Забула внучка в баби черевички..."Настрої і почуття, висвітлені в поезіях ."

Про матеріал
Школярі зможуть зрозуміти душевний стан людини, яка терпить розлуку з матір'ю. Потренуються у визначенні віршового розміру. Вкотре попрацюють над ідейно-художнім аналізом вірша.
Перегляд файлу

                            Тема:  Станіслав Чернілевський. «Теплота родинного інтиму…», «Забула внучка в баби черевички…».Настрої і почуття, висвітлені в поезіях( любов, доброта, висока духовність).Образ рідної людини та важливість родинних цінностей.

                           Мета: предметні компетентності:  виразно й усвідомлено читати  вірші; висловлювати судження про почуття ліричного героя; співвідносить їх із пережитими особисто. 

 ключові компетентності:  висловлює своє ставлення до проблеми збереження родинних цінностей; зіставляє специфіку розкриття  теми в літературі, музиці, кіномистецтві; створює ілюстрації до творів, відеопоезії; проводить аналогії із власним життям.  

 емоційно-ціннісне ставлення, осмислення ролі батьківського дому в житті людини, відповідальності за власну родину. 

                                                                                                 Хід уроку

            I. Настановчо-мотиваційний блок.

                    Слово вчителя.

 1)  -Чи страждали ви  колись від розлуки з матір’ю?                                                                                                                                                                                                                                    2)  - Які почуття вас охоплювали? Опишіть.

         3)  Щаслива  та людина, яка має рідних, близьких людей,- вона зможе легше  долати труднощі на життєвій дорозі, які  б випробування  і перешкоди на ній не виникали. Ти погоджуєшся з цією думкою?    

             4) Пропоную познайомитись із Станіславом Чернілевським, людиною, яка дуже рано втратила батька. Багатодітна родина, в якій ріс письменник, осиротіла. Стас навчався у школі-інтернаті. Про що говорять ці факти?

             5) Мама єдина в світі людина, чиє життя до останнього подиху присвячене дітям. Материнство святе та прекрасне, в усі віки було оспіване поетами.

           II. Актуалізація опорних знань учнів.

   Виразне читання поезій:  «Теплота родинного інтиму», «Забула внучка в баби черевички».Учні вдома  мали зняти  свій виступ на камеру, а на уроці проводимо конкурс на відео(багаторазове прослуховування лише збагатить, лише слід у пам’яті) .                                                                                                                                        Слово вчителя.

            -   «Правди  є різні, а істина одна. Як і одне дитинство  на все життя. Воно  завжди – щастя. Може, єдине  щастя  в житті. Найдорожче. Як матір»,- так писав Станіслав Чернілевський.

              У вірші «Теплота родинного інтиму» вся  увага звернена  на загальнолюдський, вічний  мотив: відчуття рідного дому, мамине тепло, ніжність , доброту – усе те, від чого ліричний герой почувається  захищено і заспокоєно. Завдання:   підберіть  з вірша ті словосполучення, які  передають відчуття захищеності  та заспокоєння( «зникає гіркотина», «не катує серце», «знову я – малесенька дитина»).

III. Сприйняття  та засвоєння учнями навчального матеріалу.

           1. Дослідницько-пошукова робота «На смак і колір».

Робота в парах (учні, залежно  від настрою, виконують те завдання, яке більш подобається).

  • Знайди у словнику значення незрозумілих слів. Випиши( у формі тегів) їх та запамятай.
  • Прокоментуй образ «хату привязала до небес».  Спробуй намалювати.
  • Які слова свідчать про час, коли все відбувається? Створи хмарку тегів.
  • Знайди та прокоментуй метафори у тексті.
  • Назви рядки, що підкреслюють  розуміння мамою своєї дитини, довколишнього  світу.
  • Як ти розшифруєш поетичний вираз «душа світліє перед днем»?

Слово вчителя

  • У цьому вірші час ніби зупинився… . Шибка, піч, дим – це не про сьогоднішній день. Коли Станіслав Чернілевський приїхав до мами в село, всі його проблеми, печалі відходили десь далеко. Мама для нього – джерело позитивної енергії, душевної сили, високої духовності. Біля неї панує доброта, любов, розуміння. Ось як пише про це  Д.Павличко: « Є такі  серця, для котрих розлука з матір’ю – смертне страждання… . З його  дитячих мук, з тужби  за мамою, перших стражденних почувань  народжувалися його вимогливі поняття людини і світу, емоційні хвилі душі, котрі проносилися через усе дитинство  й молодість, щоб ударити нині гучним прибоєм поетичного слова».

2. Ідейно-художній аналіз поезії «Забула внучка в баби черевички».

                                                                            Методичний прийом «Знайди помилку».

 

                              Тема

Заклик любити своїх рідних, частіше провідувати, не залишати їх надовго

                              Ідея

Зображення  відїзду внучки та сум бабусі

                           Епітети

дитячим сміхом, вікової звички, малесенькі  дитячі черевички,у спорожнілу хату, тихенько опустила, горіховий листок

                         Метафора

: дитячим сміхом бризнувши в зело, за повелінням вікової звички перекотилось літо за село, осінь їй тихенько опустила горіховий листок

                     Персоніфікація

: дитячим сміхом бризнувши в зело, за повелінням вікової звички перекотилось літо за село, осінь їй тихенько опустила горіховий листок

                Зменшувальні суфікси

: черевички, рученя, жаровички, малесенькі.

 

 

                       ?????

 

 

 3. Віршовий розмір

                         Пояснення вчителя

  1.  Прочитати  та записати перші два рядки;
  2.  Поставити наголоси;

            3) Помітити закономірність;

           4)  Літера  -я- в  абетці йде після  літери –х-, тому двоскладова стопа з наголосом на першому складі – хорей, а ямб – стопа з наголосом на другому    складі;

           5)  Ненаголошені два склади—пірихій.

            4. Визначення віршового розміру у вірші «Забула внучка  в баби  черевички».

Перевірка написаного(див.підручник)

IV.   Рефлексія.

  • Які завдання, виконані  на уроці, найбільше сподобались?
  • Які, на вашу думку, є найважливішими?

Поставте  у цілях уроку позначки

                    + все зрозуміло

                    ?  треба ще попрацювати.

. V.   Домашнє завдання.

 

      Письмовий  роздум  на тему «Що може врятувати сучасний світ» або виконай завдання «Слово в  малюнку»(фарбами зобрази:                                               «Махнуло рученятко в бензовозі –                               «Весело і з ляском серед печі

  І курява вляглась  після коліс.» ;                                      Полум’я  гуляє  по гіллю».

 

docx
Додано
16 січня 2019
Переглядів
2741
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку