Тема: СОЦІАЛЬНО-ПОБУТОВІ ПІСНІ. ЖАНРОВО-ТЕМАТИЧНЕ РОЗМАЇТТЯ ПІСЕНЬ.
Мета: продовжити знайомити школярів з різновидами народних пісень, їх особливостями і призначенням; проаналізувати чумацьку пісню «Ой у степу криниченька»; активізувати словник учнів; розвивати культуру зв’язного мовлення, естетичні смаки, пам’ять, увагу, спостережливість, вміння грамотно висловлювати власні думки, судження; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття любові, пошани, поваги до Батьківщини, рідної пісні, мови; прищеплювати інтерес до минулого нашого народу.
Тип уроку: урок засвоєння знань, умінь, навичок.
Хід уроку
Епіграф
Українська пісня — це бездонна душа українського народу, це його слава.
О. Довженко
І. Організація навчальної діяльності.
Перекличка. Сказати про словник.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Українська народна лірика — це чудове втілення поетичного генія народу-трудівника, окраса його духовного життя, одне з найдорожчих національних надбань.
Українська пісня ніколи не відривалася від життя. Воно завжди було її джерелом і об’єктом відображення. Народна пісенність як дзеркало життя і поглядів трудових мас відзначається винятковою вірністю, бо ж вона вивірена багатим досвідом поколінь, відшліфована протягом віків найталановитішими представниками народу, облагороджена чистим народним сумлінням. Саме в цьому — секрет її невмирущої поетичної краси і загальнонародного звучання.
Протягом всієї історії трудового народу пісня постійно була виявом духовного життя, скарбницею художньої правди.
Висловлювання відомих людей про українську пісню. (записати в зошит)
Україна дорога й близька моєму серцю. Я люблю її літературу, музику, її чудову українську пісню, сповнену чарівної мелодії.
А. Чехов, російський письменник
Соціально-побутові пісні неоднорідні за основними жанровими ознаками (тематикою, функціями, способом поетичного викладу, формою), але їх єднає те, що всі вони відбивають настрої народу, викликані тими чи іншими явищами суспільного життя.
Жанрове розмаїття соціально-побутових пісень (записано на дошці!!!)
Кріпацькі пісні- ці пісні вражають силою реалістичного зображення тяжкого підневільного життя селян, протесту проти приниження людської гідності і безправ’я у його буденних проявах.
Ішла вдова вдоль долиною
Ішла вдова вдоль долиною
Із малою дитиною,
Сіла вдова спочивати,
Мале дитя годувати.
Летить орел сизокрилий,
Пита вдова: «Де ж мій милий?»
А твій милий у неволі,
В панськім сахарнім заводі.
Як задзвонять — він не чує,
Бере тупор та й майструє,
Тупор тупий не рубає,
До рук його прикипає,
А пан його усе лає,
Паня за ним повторяє.
Бурлацькі пісні.
Бурлаки — це селяни, які втікають від закріпачення, ставали на тимчасові заробітки. «Зібіліли сніги» (Прослухати пісню)
Наймитські та заробітчанські пісні.
Ці пісні близькі за тематикою до бурлацьких. В них теж ідеться про долю наймита, про народження немовлят в неволі. «Ой у лузі»(прослухати пісню)
Козацькі пісні
Ці пісні оспівують тяжку долю самотнього козака. «Ой на горі женці жнуть»(Прослухати пісню)
Україна славиться козацькими піснями і їх сміливими вчинками. Ознайомимось з цими піснями більш детально. Ст 7 підручника.
ІV. Узагальнення
V. Оцінювання. Домашнє завдання.
Виписати 3 вис
лови відомих людей про українську пісню.