20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Конспект уроку Зима-чарівниця

Про матеріал

Українська мова

3 клас

Зима-чарівниця.

Урок розвитку зв'язного мовлення. Упорядкування деформованого тексту

Мета: вчити учнів упорядковувати деформований текст, переставляти речення відповідно до логіки загального змісту, встановлювати послідовність частин тексту, добирати заголовок;

розвивати критичне мислення, збагачувати лексичний запас;

виховувати любов до природи, рідного краю, бажання більше дізнаватися про традиції українського народу.

Тип уроку: урок формування комунікативних умінь і навичок.

Перегляд файлу

Українська мова

3 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

Зима-чарівниця.

Урок розвитку зв’язного мовлення.  Упорядкування деформованого тексту

 

 

 

 

 

 

Розробила

Поволоцька Ольга Анатоліївна,

учитель початкових класів  Чмирівського НВК «Школа 1ступеня-гімназія» Чмирівської сільської ради Старобільського району Луганської області, спеціаліст вищої категорії, «учитель-методист»

 

 

 

 

 

 

                                              2018 рік

Тема. Зима-чарівниця. Урок розвитку зв’язного мовлення. Упорядкування деформованого тексту

Мета: вчити учнів упорядковувати деформований текст, переставляти речення відповідно до логіки загального змісту, встановлювати послідовність частин тексту, добирати заголовок;

розвивати критичне мислення, збагачувати  лексичний запас;

виховувати любов до природи, рідного краю, бажання більше дізнаватися про традиції українського народу.

Тип уроку: урок формування комунікативних умінь і навичок.

Наочно-дидактичні засоби: словникові слова, фотографії, електронна презентація, картки для групової роботи, аудіо та відео записи, малюнки та паперові сніжинки  із завданнями.

Методи роботи: ігрові, наочні, практичні, проблемно-пошукові, індивідуальні, групові, словесні.

 

Хід уроку

 

  1. Організаційний момент (1 хв.).
  2. Мотивація навчальної діяльності (3 хв.).

Учитель. Діти, я пропоную вам закрити очі, вслухатися й відчути звуки мелодії (звучить  мелодія «Зима»). З якою порою року, судячи з прослуханої мелодії, ми тільки-но зустрілися? Чому?

Учень. Це була зима. Мелодія була схожою на завивання вітру, на заметіль. Звук дзвіночків нагадував сани, які мчать по засніженим доріжкам…

Учитель. Так, це були звуки самої королеви -зими. (Перегляд презентації, слайд №1 із зображенням «дівчини – зими».) А яка частіше за все буває зима?

 

 

Учень. Холодна.

Учитель. (Презентація,слайд №2- слово «зима».) (Застосовую метод «Асоціативний  кущ».) Зима дуже засмучена, бо її образили  інші пори року, які одна  з поперед одної  вихвалялися, що їх усі люди чекають, люблять. А за що любити її, зиму, коли вона лише холодна та люта? ( До слова «зима» приєдную слова «холодна», «люта».)

3. Повідомлення теми та мети уроку (1 хв.).

Учитель. Прикро слухати таке, сумно. І я вирішила, що сьогодні на уроці ми з вами поговоримо про зиму, але не про холодну та люту, а про іншу зиму - чарівну красуню. Тема нашого уроку – «Зима-чарівниця». На уроці нас чекає багато цікавого: будемо відгадувати загадки, пригадаємо, як треба «рятувати»  деформований текст, складатимемо речення.

      А ще я приготувала для вас сюрприз! Про нього ви дізнаєтесь лише тоді, коли виконаєте всі завдання на сніжинках (на дошці велика сніжинка, яку міцно тримають маленькі сніжинки із завданнями). Тому не барімося, за роботу берімося! Для того, щоб відкрити першу сніжинку, треба відгадати загадку (той з учнів, хто відгадує загадку, відкриває сніжинку, на якій написаний вид роботи).

4. Робота за темою уроку (30 хв.).

  1. Створюємо книгу. (Застосовую проектну технологію.)

Учитель. Стало біло навкруги,

Я розтрушую сніги,

Наганяю холоди,

Води сковую в льоди,

В дружбі з дітьми я всіма.

Здогадались? Я - …(зима).

Завдання : «Наша книга». (Застосовую метод «Джерело інформації».)

Учитель. Починаючи з вересня, ми з вами працюємо над створенням книги «Круглий рік». Вона постійно поповнюється цікавими матеріалами, пов’язаними з місяцями року. Сьогодні ми продовжимо цю роботу. Який місяць починає зиму? За що його можна любити чи не любити?

Учень. Перший місяць зими та останній місяць року – це грудень (презентація, слайд №3).

Учитель. Учні першої групи, приготували нові сторінки для нашої книги. (Кожен учень тримає в руках майбутню книжну сторінку з малюнками та інформацією про місяць грудень.)

1 учень. Мерзлим груддям скрізь і всюди

Вкрились поле і шляхи.

Це вже грудень! – кажуть люди, -

І вдягають кожухи.

2 учень. Грудень – від слова «груддя». Після осінніх дощів розтоптані возами ґрунтові дороги замерзали. Їздити такими дорогами було важко – заважали замерзлі грудки.

3 учень. У народі цей місяць ще називали «хмурень», «стужайло», «мостовик», «трусим».

4 учень. За народним календарем, тих, хто народився 8 грудня, мали називати Петром, Клавдією, Климом, Митродорою.

5 учень.  А ось приказки, пов’язані з цим місяцем:

  •                 Який перший день грудня, така й уся зима буде.
  •                 Грудень – кінець року, а початок зими.
  •                 Груднева днина куца: сюди тень, туди тень – та й минув день.

6 учень. А ще в грудні багато свят: Новий рік, коли весело діти танцюють біля ялинки, а ще свято Святого Миколая, після приходу якого, слухняні діти під подушками знаходять подарунки.

Учитель. Молодці! Роботу над книгою ми продовжимо в наступному місяці. Тому пропоную домашнє завдання: відвідайте бібліотеку та знайдіть  цікавий матеріал про місяць січень.

  1. Словесний малюнок. ( Застосовую метод «Мікрофон».)

Учитель. Біле, а не цукор,

м’яке, а не вата,

Без ніг, а йде. (Сніг.)

Завдання: «Малюнок».

Учитель. Якщо вже нам треба намалювати малюнки, я не можу не запитати якого кольору сніг?

Учень. Білого.

Учитель. І не тільки. Головне, уважно придивитися.

Білий-білий першосніг,

На поля й на луки ліг.

А в саду глибокий,

Красень синьоокий.

На березі ще й сосні -

Бірюзовий.

Так чи ні?

Жовто-золотавим

Припушило трави.

А під вечір на шибках

Сніг рожевий, наче птах…

Мов казкова птиця,

та, що тільки сниться.

Так якого кольору сніг?

      А спробуйте ви намалювати зимові краєвиди нашого села. Але нашими фарбами будуть слова. Чим більше ви будете використовувати у своїй мові прикметники й порівняння, тим виразніший та красивіший буде малюнок.

Учень 1. На моєму малюнку зображено широке безкрайнє поле, вкрите товстою ковдрою із снігу. Посередині пролягають сліди саней, які ще не встигли сховатися під снігом.

Учень 2. Я намалював кущ калини, який ще зовсім недавно стояв у буйній зелені, а зараз на ньому залишилися лише червоні ягідки, притрушені сріблястим інеєм. Навіть у такому вбранні, калина дуже красива. Недарма українці обрали її своїм символом!

Учень 3. А на моєму малюнку-дідусеві вулики, вкриті теплими шапками із снігу.

Учень 4. Я намалював високу ялинку, яка простягла свої  гілки, вкриті снігом. Це зима подарувала їй шубу. Таке вбрання їй дуже личить.

Учень5. А поряд причаївся маленький пень. Йому зима подарувала сніжну шапочку. Він став схожим на білий гриб.

Учитель. Я спробую зараз оживити ваші малюнки й перетворити  їх на справжні (презентація, слайди №4-14).

                                   

 

  1. Робота з реченням. (Робота в групах.)

Учитель. Що за зірочки такі,

Мов пушиночки, легкі.

Землю засипають,

Зиму закликають. (Сніжинки.)

Завдання : «Влучні слова».

Учитель. (Згадуємо правила роботи в групах) Я на урок принесла 3 мішечка слів (на маленьких мішечка написані назви частин мови).

      У 1 мішечку – слова-іменники, у 2 мішечку – прикметники, у 3 – дієслова (згадують визначення частин мови). У кожної групи буде лише один мішечок, з якого ви будете «діставати» влучні слова (віртуально), щоб  вставити їх у речення, де є пропуски.

1 група. Прийшла холодна й люта…(зима).

Ось-ось полетять з неба біленькі…(сніжинки).

2 група. На подвір’ї школи стрибав…(сіренький)…горобчик.

Горобчик шукав…(маленьке)…зернятко.

3 група. У школі…(пролунав)…дзвоник.

Учні…(повибігали)…на вулицю.

(Учні кожної групи читають речення зі вставленими словами)

  1. Проведення гри (фізкультхвилинка).

Учитель. Бігли два пси,

 позадирали носи.(Лижі.)

Завдання : «Гра».

Учитель. З давніх-давен на Україні була така традиція, коли випадало багато снігу, дорослі та малі виходили на вулиці, щоб пограти в різні ігри. Однією з таких ігор була – «Сніжки». За умовою цієї гри, один з юнаків знімав із себе капелюха, а всі інші, поділившись на команди, намагалися попасти в шапку сніговими кульками. Яка команда більше разів попадала, та ставала переможцем. Ми з вами також пограємо, але за умови, що кожен, хто буде кидати снігову кульку, повинен «дістати» із мішечка будь-яке слово – іменник, якимось  чином пов’язане із зимою (кидають кульки, зроблені із пап’є-маше).

Учні. Сани, ялинка, кучугури, сніг, лід, лижі, Дід Мороз, сніжинка…

(діти грають в гру). Переможеній команді завжди діставався смачний приз (щоб якось утішити команду, даруємо солодкі пряники).

  1. Робота з деформованим текстом. (Робота в групах.)

Учитель. У червонім фартушку

Птах стрибає по сніжку.

І розпитує синичку

Про найближчу годівничку. (Снігур.)

Завдання: «Відновити деформований текст».

Учитель. Нелегко  доводиться птахам узимку. Голод та холод женуть їх до осель, ближче до людей. Українські люди завжди були співчутливими, готовими прийти будь-коли та будь-кому на допомогу. Але деякі птахи прилітають до нас із настанням зими. Якби не було цієї пори року, ми з вами й не побачили б снігура, чечітки, омелюха (презентація, слайди №15-17).

                 

 

Сьогодні ми будемо працювати з деформованим текстом, з якого дізнаємося про те, як діти допомагають птахам. Що таке текст?

Учень. Текст – це декілька речень, розташованих у певній послідовності й пов’язані між собою за змістом.

Учитель. Які бувають  тексти?

Учень. Текст-розповідь, текст-опис, текст-міркування.

Учитель. Який текст називають деформованим?

Учень. Деформований текст – це текст, у якому порушується послідовність речень.

Учитель. (Учні кожної групи мають на аркушах речення, які вони доповнювали влучними словами.) Я пропоную вам ще по два речення (речення записані на окремих аркушах).

1 група. Більшість птахів відлетіли у вирій.

Сонце в небі закрила велика чорна хмара.

2 група. Він не боявся холодної зими.

Не лякали його люті морози.

3 група. Діти принесли йому крихти хліба.

Там вони побачили горобчика.

Учитель. За допомогою цих речень складіть тексти. (Учні складають тексти, переставляючи речення за змістом; старші у групі зачитують упорядковані тексти. Звертають увагу на те, що всі 3 частини можна поєднати в один текст.) Який це текст?

Учень. Це текст-розповідь.

Учитель. Доберіть заголовок до тексту.

Учень.  Допомога пташкам.

Учитель. Чому  він нас навчає?

Учень. Усі тварини, особливо взимку, потребують нашої допомоги, захисту.

5. Підсумок уроку ( 4 хв.).

Завдання : «Бажання».

Учитель. Ось і виконали всю заплановану роботу. Залишився тільки сюрприз (відкриваємо останню сніжинку). Зовсім скоро, 19 грудня, на Україні будуть відмічати свято Святого Миколая (презентація, слайд №18).

 

 

 

 

 

 

 Цього дня вранці всі дітки знайдуть під подушками  подарунки. Святий Миколай  із давніх-давен допомагає бідним, обдаровує діток за слухняність. Я знаю, що кожен із вас отримає подарунок, а не різки. А ще, в подяку за сьогоднішню роботу, я домовилася зі Святим Миколаєм, щоб він виконав одне бажання для кожного з вас. Напишіть його на сніжинці, а її  приклейте на шибку вікна, а Святий Миколай обов’язково прочитає й виконає ваші бажання (у кожного учня є сніжинка, на якій він пише своє бажання).

      Чи змінилася ваша думка стосовно того, що зима лише холод приносить? А як ви гадаєте, які ще слова-ознаки можна поєднати зі словом зима?  Підберіть до цього слова прикметники. (Застосовую метод «Асоціативного  куща» (продовження роботи, розпочатої на початку уроку).)

Учні. Білосніжна, холодна, магічна, чарівна, багатосніжна, морозна, люта, красива…( Додаю ці слова до слова «зима», презентація, слайд №19.)

Учитель. За що можна любити зиму?

(Застосовую метод «Мозковий штурм», відповіді дітей.)

6. Домашнє завдання (1 хв.).

Підготувати цікавий матеріал про місяць січень для сторінок книги «Круглий рік».

1

 

docx
Додано
27 грудня 2018
Переглядів
364
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку