Тема: Людина починається з добра
Мета: Формувати у дітей понять "доброта і добрі вчинки", вчити розрізняти "добре і погане", викликати бажання дарувати добро; розвивати в дитині духовно-моральні якості, вміння сприймати і створювати позитивні емоції; виховувати культуру спілкування.
Обладнання: книжечки-казки; картинки із зображенням казкових героїв; макет веселого сонечка; квітка "Доброта"; промінчики сонця; кольорові олівці; листочки із зображенням Баби Яги, що перетворюється в Бабулю Ягулю; аудіо записи казок "Коза Дереза", "Котик і Півник"; Оповідання В. Сухомлинського "Петрик, собака і кошеня"; промінчики із фотографіями дітей, смайлики-посмішки.
Хід заняття
I. Організація класу
Діти, сьогодні до нас прийшли гості. Давайте їх привітаємо.
Гостей дорогих ми вітаємо щиро.
Стрічаємо радо, з любов’ю і миром.
Добра вам сьогодні, і завтра! Щодня!
Усім Вам бажаємо доброго дня!
II. Оголошення теми і мети заняття
III. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель: Діти, яка пора року настала?
Який місяць зараз? Які зміни сталися в погоді?
(Діти діляться своїми спостереженнями і враженнями про весну).
Вчитель: Діти, я сьогодні була дуже здивована. Коли підійшла до школи, то побачила квіточку. Вона просила їй допомогти, тому, що холодний вітер обірвав їй пелюстки, закружляв їх і поніс. Цю квіточку я принесла в клас. Ось вона!
Чи згодні ви їй допомогти?
Діти: Потрібно врятувати квіточку.
Вчитель: Ви помітили, що на кожній пелюсточці написані літери. Давайте їх назвемо. (Д,Б,Р,Т).
Ця різнокольорова квіточка здається нам казковою, чарівною. Якщо ми зможемо правильно розмістити зірвані пелюсточки, то прочитаємо дуже гарне слово.
Діти розміщують пелюстки і читають слово "Доброта".
– Діти, чи хорошу справу ми зробили?
Діти: Так, ми врятували чарівну квіточку.
Вчитель: А ще можна сказати, що ми зробили добру справу.
Отже, сьогодні ми будемо говорити про доброту, вчитимемося розпізнавати добро, творити його і дарувати іншим.
А наше заняття ми назвемо "Людина починається з добра".
IV. Розкриття теми заняття
Вчитель: Що таке "доброта"?
Віршик про добро
Добро і Зло - це зовсім не сусіди.
Живуть вони на двох материках.
На першому, де Зло, там завжди біди,
Там де Добро - приносить щастя птах...
В країні Зла чорніє день і нічка,
Росте там сад, мов хащі в бур'янах,
Тече у нім зловісна чорна річка,
Що не насниться в найстрашніших снах...
Там де Добро панує - там усюди
Буяє цвіт, дерева у плодах,
І в мирі там живуть скрізь добрі люди,
Не знають, що це "горе", "зло" і "страх"...
Сміється на весь світ ДобрА країна,
І плаче на весь світ країна Зла.
Завжди Добро хай обира людина,
Щоби у щасті й радості жила!..
Хто вас вчить бути добрими?
Відповіді дітей.
Вчитель: З дитинства вас вчить бути добрими казки. А які герої живуть у казках?
Казки вчать вас розрізняти добро і зло. Добро має велику силу і в казках воно завжди перемагає зло.
1. Ми відправимося в Країну Казок.Закрийте очки, покладіть руки на парти, голівки на ручки, уявіть,що ми на казковому літальному апараті летимо над полями і горами, над морями і річками і переносимося в казкову країну.
– Відкриваємо очі. Де ми опинилися? (Відкривається дошка. На дошці напис "В гостях у казки". На дошці виставка дитячих казок).– Казкові герої хочуть перевірити, як добре ви знаєте їх.
а)Казка "Коза-дереза": Хто з героїв цієї казки робив добрі справи? Чи змогли добрі герої перемогти злу Козу-дерезу? Яким був Рак?
Казка "Котик і Півник": В якій казці живуть ці герої?
Кого можна назвати добрим?
Отже: Добро завжди перемагає.
б) На дошці ілюстрації казкових героїв: Лікар Айболить, Попелюшка, Червона Шапочка, Баба Яга.
–– Діти, чи впізнали ви цих казкових героїв? Хто з них робив добрі справи? (Відповіді дітей.)
Чому Фея допомагала Попелюшці?
Отже: За добро добром платять.
Фізкультхвилинка
в)Діти, а чому залишилася Баба Яга?
Відповіді дітей: Баба Яга зла, її ніхто в дитинстві не вчив бути доброю, вона не вміє співчувати, не вміє допомагати іншим. Тому вона і стала такою злою і страшною.
Вчитель: Баба Яга вас запитує:
Добрим бути просто чи не просто?
Чи залежить доброта від зросту?
Як навчитися усіх любити?
Як навчитися добро творити?
Вчитель: Діти, а чи хотіли б ви навчити Бабу Ягу , як стати добро? Давайте пограємо у гру "Мікрофон" і розкажемо, які добрі справи ви робите.
Діти розповідають про свої хороші, добрі вчинки у мікрофон.
Вчитель: Баба Яга уважно вас слухала і вирішила теж стати доброю.
Отже, добро прикрашає людину.
Діти, це ви зробили ще одну добру справу і наша героїня вам дуже вдячна.
2. Вчитель: Діти, а чому ви вирішили допомагати Бабі Язі?
Відповіді дітей: нам стало її жалко, що в неї немає друзів, вона одинока, має дуже неохайний і страшний вигляд, вона хотіла змінитися.
Вчитель: це почуття називається "співчуття".
– Послухайте оповідання В. Сухомлинського "Петрик, собака і кошеня".
ПЕТРИК, СОБАКА Й КОШЕНЯ
Маленький хлопчик Петрик ішов стежкою в саду. Бачить, біжить назустріч кудлатий собака. Петрик злякався, хотів тікати. Та раптом до його ніг притулилось маленьке кошеня. Воно втекло від собаки й просило Петрика: захисти мене, хлопчику, від цього страшного звіра. Стоїть Петрик, дивиться на кошеня, а воно підняло голівку і жалібно нявчить.
Петрикові стало шкода кошеняти. Він узяв його на руки і хоробро пішов собаці назустріч. Пес зупинився, злякано глянув на Петрика і сховався у кущах.
Кому потрібне співчуття і допомога?
Вчитель читає оповідання не до кінця.
– Яку б кінцівку придумали ви?
Відповіді дітей.
– Послухайте, як закінчив оповідання автор - В. Сухомлинський.
Діти, ваші думки співпали думкою автора. Це означає, що ви вмієте співчувати і допомагати тим, хто цього потребує.
Отже, чужої біди для доброї людини не існує.
СЦЕНКА
Прибіг щодуху син додому й до тата голосно гука:
-А я провідав у лікарні свого товариша – дружка
- То ж правда, тату, я чутливий і маю серце золоте.
Замисливсь тато на хвилинку і так йому сказав на те:
-Коли тебе в тяжку хвилину людина виручить з біди ,
Про це добро аж поки віку ти, сину, пам’ятай завжди.
-Коли ж людині зробиш сам добро колись ,
Про це забудь ти і нікому не хвались .
Робити добро треба , бо людина,яка не відчуває приязні до
інших людей, руйнує себе. Зла людина ніби постійно обкрадає себе, бо вона по-справжньому не може радіти, сміятися, любити .
3.А тепер перевіримо, чи добре ви вмієте розрізняти, що таке добре, а що таке погано.
Пограємо в гру "Так і ні".
– Бабусі хлопчик помагав,
На допомогу він мастак.
Він, діти, добрий хлопчик? (Так.)
– Тепер усі скажіть мені:
У сварці жити добре? (Ні.)
–А як немає забіяк,
Тоді усім прекрасно? (Так.)
– А як серця у всіх ясні,
То вам погано, діти? (Ні.)
– Співає хлопчик гарно як!
А вам подобається? (Так.)
– А як обличчя всіх сумні,
Похмурі, злі? Вам добре? (Ні.)
– Кричить, ламає все хлопчак,
Це теж погано, діти? (Так.)
– Тоді і ще скажіть мені:
Як діти б’ються , добре? (Ні.)
– Коли вам краще жити:
Коли сміються діти? (Так.)
Звичайно, краще в мир
І з усіма дітьми дружити,
Щоб всі веселими були,
В добрі і злагоді жили.
4 . Добро, як сонце – всіх зігріває. Добра людина дарує тепло іншим, з добрим приємно спілкуватися, така людина дарує радість і посмішку. Добро схоже на таке сонечко. (На дошці з’являється сонечко, що має очі та посміхається). Чого не вистачає сонечку?
Діти: у цього сонечка немає промінців.
(Всі діти виявили бажання виконати запропоноване завдання.)
Діти, як можна назвати це сонечко?
Діти: Добре сонечко, Сонце Доброти,…
Вчитель: Сонце Добро ти завжди буде сяяти в нашому класі. Ви, я впевнена, надалі в житті будете всім нести добро, ласку, співчуття і любов.
Вправа: А тепер візьміться за руки, посміхніться один одному і побажайте один одному добра.
Підсумок:
Отже, пам’ятайте: хто робить добрі справи, до того добро і приходить. Ви з’явилися на землі для добра, щоб стати хорошими людьми.
Дякую вам за ваші хороші думки, добрі, красиві вчинки. Ви порадували мене і я хочу поділитися радістю з вами – подарувати кожному сонечки доброти.