До розіграшу
залишилось:
14 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Конспект заняття на тему: «Народна лялька. Виготовлення ляльок - мотанок»

Про матеріал

Методична розробка містить плани - конспекти 5 занять за темою «Українська народна іграшка». Перше заняття за цією темою теоретичне та рекомендується проведення його у виді конференції, план – конспект якої містить великий обсяг інформації стосовно зазначеної тематики. Наступні чотири заняття пропонуються проводити комбінованими, оскільки мають як теоретичний так і практичний блоки. У теоретичних блоках розширюються знання вихованців за рахунок більш детального розгляду та особливостей виготовлення кожного з видів народної ляльки (мотанки, «зернушки», нерозлучники, ляльки з талашу) У практичних блоках надаються технологічні картки для практичного виконання. У кожному занятті передбачено використання народних та сучасних ігор, масовок; відведено час на питання безпеки життєдіяльності. До занять розроблені презентації, які містять наочну ілюстрацію різновидів ляльок та технології іх виконання.

Перегляд файлу

План конспект заняття на тему «Народна лялька. Виготовлення ляльок - мотанок»

Мета:.

Навчальна: розширити знання дітей з історії виникнення ляльки - мотанки, народних традицій,  навчити дітей робити ляльку - мотанку;

Розвивати фантазію, мислення та м’язи рук, творчий підхід у вирішенні стандартних завдань.;

виховувати: любов до рідного краю, до українських народних традицій та звичаїв; почуття пошани до оберегу як національної відзнаки ; охайність та акуратність при виконанні роботи.

Формувати національну свідомість людини, здатність осмислення дитиною ролі та значення традицій у житті людини.

Методи:

  • словесні (розповідь, бесіда, пояснення, лекція, інструктаж тощо);
  • наочні (демонстрація зразків);
  • практичні (практична робота)

Рівні повідомлення навчального матеріалу:

 - інформаційно-операційний;

Методи виховання: переконання, емоційний вплив, стимулювання.

Тип заняття: комбіноване.

Форма заняття: фронтальне

Обладнання: ноутбук, мультимедійна система.

Матеріали: нитки, тасьма, стрічки, кружево, натуральна тканина (льон, бавовна).

Хід заняття

Час

Зміст

Облад

нання

2-3 хв.

1. Організаційна частина.

Кер.гур: Всім, всім добрий день.

Діти: Всім, всім добрий день.

Кер.гур: Рада вас всіх бачити, сподіваюсь на плідну співпрацю.

Керівник гуртка відмічає відсутніх.

Журнал обліку роботи гуртка

10 хв

ІІ Актуалізація опорних знань

Фронтальне опитування

  1.               Пригадайте, які були перші іграшки?
  2.               Для чого існували ляльки?
  3.               Які види ляльок ви знаєте?
  4.               Для чого використовувалися ці ляльки і які особливості? Як відрізнити одну від іншої? Пропоную взяти зразки ляльок, які зараз перед вами та визначити їх види.
  5.               Яка характерна ознака є у кожної ляльки?
  6.               Чому це так?
  7.               Що символізує цей хрест на обличчі ляльки?

 

10 хв

ІІІ. Формування нових знань

Кер. гуртка: Як ми вже зясували перші іграшки зявилися досить давно, а ось перші ляльки – мотанки налічують вже понад 5000 років. І як ми з вами вже знаємо, що це була не просто іграшка. Вважалося, що лялька захищає  людину від неприємностей і бід. А чим відрізняється мотанка від звичайної ляльки?

Діти: Мотанка відрізняється від звичайної іграшки відсутністю обличчя. За уявленнями язичників через обличчя в ляльку всіляється душа. А душа буває доброю чи поганою. Народ вірив, що в мотанці знаходиться дух предків і що вона може передавати досвід з покоління в покоління.

Кер. гуртка: Українці вважали, що цей символ приносить їм багатство та успіх. Секрети виготовлення ляльок передавалися в родині від матері до дочки. Коли дівчина виходила заміж, мати дарувала їй ляльку-мотанку, як оберіг для нової домівки

Хворій дитині давали пограти з лялькою. Після чого її знищували. У народі вірили, що вона вбере в себе її недугу. Коли дитина виростала, її місце в колисці займала лялька. Вона охороняла це місце від нечистої сили до народження наступної дитини. Отже сьогодні ми з вами зробимо першу нашу ляльку мотанку. Особливість у тому що ми не будемо нічого шити тільки мотати – тому і ляльки називаються мотанки

 

50 хв

IV Формування вмінь та навичок.

Кер. гуртка:  Для створення ляльки-мотанки наші пращури використовували підручний матеріал. Все, що траплялося в домі з текстилю і було не потрібне йшло в діло: шматки старої сорочки, постелі, старий одяг, який залишився з діда-прадіда, стрічки, намисто, або ж сухі квіти, ягод. [14]

Отже, починаємо.

Пригадаємо безпечні правила роботи з колючим та ріжучим інструментом. Пограємо у гру: «Що безпечно?» (діти по черзі ставлять один одному запитання з основ безпеки життєдіяльності під час занять та відповідають на них.)

1. Викладаємо на столі все, що знадобиться для виготовлення ляльки-мотанки:

- для голови - шматок мякої тканини, наприклад у мене  стара гарусова хустка, підійде пеленка чи рушник;

- для рук і нижньої спідниці - ситцеву тканину, у нас - магазинний рушник під вишивку, підійдуть дитячі платтячка, сорочечки, тощо;

- Спідниця, фартушок і корсетка (жилетка) - будь-які несипучі тканини, які вам довподоби; у нас старе дитяче плаття в червону клітинку, шматок від скатертини, і від вовняної хустки.

2. Розстеляємо тканину для голови на столі, складаємо краями до середини, Ширина складеної тканини буде висотою голови ляльки.

3. Далі скручуємо тканину, це і буде основа для голови ляльки-мотанки. Доречі, з боків скрутки видно спіраль - символ безкінечності життя.

4. Отриману скрутку тугенько перемотуємо нитками, злегка стягуючи. Чим тугіша буде голова - тим краще намотувати хрест.

5. Для обмотування голови виберіть тканину яка не просвічується, але і не дуже цупка, тоді голова буде охайною і без складок.

6. Кладемо скрутку на клаптик посередині, ближче до низу; накриваємо верхнім кутом тканини і тримаючи скрутку загортаємо всі складки тканини назад.

7. Передня частина голови повинна бути гладенькою, по-можливості без складок.

8. Беремо голову у ліву руку, а правою обмотуємо ближче до скрутки - формуємо шию.

9. Далі беремо нитки для намотування хреста. Взагалі, наші прабабусі намотували простий однотонний хрест чорного або червоного кольору. Чорний колір - жіноча енергія, спокій, вода, ніч, Луна (місяць). Червоний - чоловіча енергія, активна, Сонячна, пробивна. Під час намотування сакрального хреста, голову ляльки-мотанки тримаємо лівою рукою, а намотуємо нитки правою, і тільки за годинниковою стрілкою. Взагалі, будь-які частини ляльки намотуються тільки за годинниковою стрілкою. Обмотуємо ниткою шию ляльки, щоб закріпити нитку. Далі виводимо нитку посередині голови назад.

10. Обмотуємо голову і повертаємось наперед

11. Таким чином, ми ніби обмотуємо половину голови. Про кількість витків інформації ніде не знайшла. Сама роблю непарну кількість (7, 3, 5, тощо)

12. Далі заводимо нитку через задню частину голови на іншу (ліву) частину шиї, і виводимо нитку наперед.

13. Тобто, ми обмотали одну частину голови (справа), а тепер обмотуємо іншу частину (зліва), і не забуваємо мотати тільки за годинниковою стрілкою.

14. Якщо у вас трішки роз’їхались нитки, чи неоднакова намотка, то це нічого страшного. Пам’ятайте, головне у створенні ляльки-мотанки це спокій і радість.  

15. Якщо вас задовольняє вертикальна намотка, обмотуємо нитку декілька разів навколо шиї ляльки, і переходимо до горизонтальної намотки. Виводимо нитку ззаду голови і умовно приміряємо де буде проходити лінія намотування.

16. Притримуючи нитку великим пальцем правої руки, намотуємо нитку горизонтально за годинниковою стрілкою.

17. Намагайтеся намотувати так, щоб нитки лягали одна біля одної, а не одна на одну.

18 Коли намотали достатню кількість горизонтальних витків, виводимо нитку позад голови, опускаємо її до шиї та закріплюємо (намотуємо 5-7 витків навколо шиї). нитку обриваємо.

19. Беремо нитку іншого кольору - червону. Закріплюємо нитку на шиї ляльки (5-7 витків). Виводимо її з лівої сторони вертикальної чорної лінії. Намагайтеся класти витки один біля одного. Доречі, не бійтеся поправляти роботу, можна нігтиком підсувати нитку.

20. Намотуємо зліва бажану кількість витків, і виводимо нитку позад голови. Доречі, кількість витків потрібно рахувати, бо на готовій роботі один-два зайві витки будуть помітні.

21. Коли зліва намотали достатньо, виводимо нитку позаду і переходимо на іншу сторону.

22. Тепер намотуємо з правої частини вертикальної чорної лінії. Після закінчення, нитку закріплюємо навколо шиї.

23. Далі, переходимо на горизонтальну лінію. Спочатку намотуємо червону нитку над чорною а потім навпаки.

 24. Тепер будемо її наряджати. Для нижньої спідниці підійде будь-яка тканина. Можна взяти білу і прикрасити її понизу тасьмою. Беремо відрізок тканини, обгортаємо ляльку, фіксуємо тканину біля шиї (примотуємо ниткою).

25. Для рук можна взяти так ж тканину, чи іншу. Складаємо тканину краями всередину (як для голови), або скочуємо трубочкою, підігнувши край. Фіксуємо ниткою відділяючи долоні ляльки.

26. Примотуємо руки до шиі ззаду тлуба. Примотувати треба навхрест.

27. Далі, одягаємо нашій лялечці спідничку. Довгенький клаптик тканини призбируємо навколо талії ляльки, можна, для зручності, спочатку призібрати спідничку на нитку, а потім примотати до ляльки

28. Фартушок – невід’ємна частина української ляльки-мотанки. Це ознака господині. Фартушків може бути декілька, наприклад: більший однотонний, а поверху менший кольоровий. Поряд з лялькою на фото, шматочок тканини для корсетки. Деякі майстри корсетку не роблять, а просто обмотують груди і талію стрічкою, нитками чи тасьмою.

29. Тканину для корсетки складаємо навпіл, розрізаємо посередині до лінії згину, і в сторони десь по півсантиметра. Якщо шия товста, бокові розрізи робимо глибші.

30. Одягаємо нашій лялечці корсетку і фіксуємо її поясом. Поясом може бути товстіша нитка, стрічка, сплетена з ниток косичка, тасьма, вузенький клапоть тканини, тощо

31. Залишилось пов’язати хустинку. Можна спочатку пов’язати білу, чи однотонну хусточку, а поверх кольорову.

32. Лялечка готова [14].

 

Технол-огічна картка з вигото-влення ляльки мотан-ки

Дода-ток № 1

 

10 хв.

VI. Закріплення знань.

Пригадаємо що нового ви сьогодні дізналися?

Вправа «Мікрофон»

Що було складно?

Що не викликало труднощів?

Що сподобалося робити найбільше?

Розкажіть про своїх ляльок, що вони символізують?

 

2 хв.

V. Домашнє завдання

На домашнє завдання вам потрібно буде приготувати матеріали для виготовлення ляльок – крупяничок

 

 

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Пов’язані теми
Мистецтво, Розробки уроків
Додано
31 грудня 2017
Переглядів
1388
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку