Методична розробка містить плани - конспекти 5 занять за темою «Українська народна іграшка». Перше заняття за цією темою теоретичне та рекомендується проведення його у виді конференції, план – конспект якої містить великий обсяг інформації стосовно зазначеної тематики. Наступні чотири заняття пропонуються проводити комбінованими, оскільки мають як теоретичний так і практичний блоки. У теоретичних блоках розширюються знання вихованців за рахунок більш детального розгляду та особливостей виготовлення кожного з видів народної ляльки (мотанки, «зернушки», нерозлучники, ляльки з талашу) У практичних блоках надаються технологічні картки для практичного виконання. У кожному занятті передбачено використання народних та сучасних ігор, масовок; відведено час на питання безпеки життєдіяльності. До занять розроблені презентації, які містять наочну ілюстрацію різновидів ляльок та технології іх виконання.
Тема: Народна лялька. Виготовлення ляльок - мотанок. Зерновушка.
Мета:.
Навчальна: розширити знання дітей з історії виникнення ляльки - мотанки, народних традицій, навчити дітей робити ляльку - мотанку зерновушки;
Розвивати фантазію, мислення та м’язи рук, творчий підхід у вирішенні стандартних завдань.;
виховувати: любов до рідного краю, до українських народних традицій та звичаїв; почуття пошани до оберегу як національної відзнаки ; охайність та акуратність при виконанні роботи.
Формувати національну свідомість людини, здатність осмислення дитиною ролі та значення традицій у житті людини.
Методи:
Рівні повідомлення навчального матеріалу:
- інформаційно-операційний;
Методи виховання: переконання, емоційний вплив, стимулювання.
Тип заняття: комбіноване.
Форма заняття: фронтальне
Обладнання: ноутбук, мультимедійна система.
Матеріали: ножиці, нитки, тасьма, стрічки, кружево, клей, натуральна тканина (льон, бавовна), крупа (перловка, гречка, рис)
Хід заняття
Час |
Зміст |
Облад нання |
2-3 хв. |
1. Організаційна частина. Кер.гур: Всім, всім добрий день. Діти: Всім, всім добрий день. Кер.гур: Рада вас всіх бачити, сподіваюсь на плідну співпрацю. Керівник гуртка відмічає відсутніх. |
Журнал обліку роботи гуртка |
10 хв |
2. Актуалізація опірних знань Фронтальне опитування.
(з глини, дерева, трави)
(призначення ляльки – берегти душу свого власника від зла й нечистих помислів)
(ляльки – зерновушки, ляльки – сонниці, травниці, долюшки, бажанниці, десятиручки, нерозлучники)
(«Бажанниця – щоб бути привабливою, лялька має бути з косою. Берегиня – береже сім’ю від зла, має бути з грудьми.
(Вона не має обличчя).
(Вважається, що лялька-мотанка повинна бути безлика, а та, яка служить берегинею – з хрестом замість обличчя).
(Хрест, як один з найдрівніших оберегів, має сильне захисне значення – є символом Сонця, життя і нових починань, і символізує саму людину, гармонію. І обов’язково вузлова лялька мотається за рухом сонця – тоді вона принесе вдачу та щастя).
(Матеріали: нитки, тканина, пряжа, тасьма, зерно, зілля, кукурудза, інш. Інструменти – не використовуються голки, ножиці.) |
|
5 хв |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. На попередніх заняттях ми ознайомились і сьогодні повторили історію виникнення ляльки, конструктивні особливості, деякі функції ляльки. Давайте пригадаємо, яка лялька була символом добробуту? Діти: Лялька – мотанка зерновушка, круп’яничка. Кер. гурт: А чому вона так називалася? Діти: Тому що наповнювалася зерном. Кер. гурт: Вірно. Серед ляльок-оберегів виділяються ляльки – зерновушки, які за народним повір’ям приносять в дім достаток, благополуччя. [5] І сьогодні ми з вами зробимо такі обереги для своєї оселі власноруч. |
|
20 хв |
ІV. Засвоєння нових знань. Кер. гурт: Зерновушки (крупенічки, зернушки, горошінки - зустрічаються різні назви і техніка виконання) - це амулети, які за народним повір'ям приносять в дім достаток, благополуччя, допомагають у досягненні успіхів у роботі. При їх виготовленні використовується зерно. Раніше робити ці амулети починали восени. Як ви гадаєте чому? Діти: Мабуть, тому що новий врожай збирали восени. Кер гур: Вірно. Використовували зерно з зібраного врожаю - пшеницю, гречку, просо та інше. Основне правило при виготовленні - заборона застосовувати подрiблену крупу або пластівці, обов'язково лише ціле зерно. В своїх крупенічках можна застосовувати якомога більше різних видів злакових - пшеницю, перловку, гречку, рис, пшоно, горох Можна робити зерновушки у двох варіантах: лялечки і вузлики. Для вузликів вирізують бавовняні мішечки, наповнюють їх різними зернятками, одягають мішечки в кольорові "сорочки" і зв'язують між собою. Головне, що треба знати: кількість вузликів повинна бути непарна, в амулеті повинен бути червоний колір (нитки, бантик) i крупа повинна бути цілою. Вважається, що така зв'язка зернових вузликів є ідеальним амулетом для успіхів у роботі, кар'єрі. Якщо вішаєте у будинку, то швидше за все йому місце на кухні (ближче до холодильника, щоб там багато смачного завжди було) або, якщо працюєте дома, то біля робочого місця. Зерновушка - лялечка усередині заповнюється зерном. Дівчинка повинна бути ситою, товстенькою. Діти а як ви вважаєте чому лялька має бути товстенькою? Діти: Тому що вважалося, що той хто добре їсть, має багатство. Кер. гурт: Так вірно, наші пращури мали зовсім інші еталони краси. Жінка мала бути вправною, щоб добре працювати. Тому, якщо лялька була товстою, це говорило про достаток родини, про можливість мати добрі запаси їжі. Наряджати ляльку потрібно яскраво. Взагалі, своїх лялечок треба любити, тоді вони працюють. [6] А як ви гадаєте чи багато протягом життя збиралося в домі таких ляльок? Діти: Мабуть, багато, якщо з кожного врожаю роботи ляльки. Кер. гурт. У пору збирання врожаю брали наші прапрабабусі тканину і наповнювали її крупою, обгортали в сарафанчик, хусточку, розділяючи голову і тулуб, і ставили в червоний куточок поруч з іконами. Що це означало? Те, що весь наступний рік має бути ситним. Коли наставала пора сіяти новий урожай, крупу (пшеницю чи горох, гречку пізніше) діставали з ляльок і розкидали на полі [9]. Тому і ляльки кожного року робилися нові із крупою нового врожаю. Діти, а як ви гадаєте, а чи добре зберігалися крупи у такій ляльці? Пригадайте що роблять ваші матусі, бабусі щоб зберегти крупу і що іноді з нею трапляється? Діти: Іноді заводяться жучки, літає міль. А мами зберігають крупу у банках з кришками. Кер. гурт: Вірно. Іноді бувають такі неприємності, як шкідники. А ось наші пращури кип’ятили тканину з якої виготовлялися мішечки для крупи з великою кількістю солі, а потім добре висушували на свіжому повітрі. Така тканина вважалася оберегом від шкідників та злого духа, прокльонів та порчі, адже сіль відомий амулет. [11] Зараз пропоную вам пограти у народну гру «Голочка і ниточка» Сюди - туди голка, Сюди - туди нитка. Як рушник повішу, Така буде – квітка. «Голочка-ниточка» (основний рух - біг). Вибирається ведучий - «голочка». До нього приєднується 3-7 осіб («ниточка») і беруться за руки. Інші вільно розміщуються по майданчику. «Голочка» бігає між гравцями, а ниточка повинна повторювати її рух. Не можна роз’єднувати руки. Хто відірвався від ланцюжка («ниточки») – вибуває. |
демонстрування різних видів круп (гречка, пшоно, горіх, перлов-ка)
|
40 хв. |
V. Формування вмінь та навичок. Кер. гуртка: Ми вже з’ясували призначення та особливості ляльок - зерновушок. Тож, давайте разом подумаємо які матеріали нам стануть у нагоді при виготовленні цих ляльок? Діти: тканина, крупа, стрічки, кружево, нитки. Пригадаємо безпечні правила роботи з колючим та ріжучим інструментом. Пограємо у гру: «Що безпечно?» (діти по черзі ставлять один одному запитання з основ безпеки життєдіяльності під час занять та відповідають на них.) Кер.гурт:
Ось і вийшла в нас лялька зерно вушка. Динамічна пауза «Я рисую речку» (діти стають у коло, повторюють рухи за ведучим) |
Технологічна картка Дод-аток № 2 |
10 хв. |
VI. Закріплення знань. Пригадаємо що нового ви сьогодні дізналися? Вправа «Мікрофон» Що було складно? Що не викликало труднощів? Що сподобалося робити найбільше? Розкажіть про своїх ляльок, що вони символізують? |
|
2 хв. |
V. Домашнє завдання На домашнє завдання вам потрібно буде приготувати матеріали для виготовлення ляльок – нерозлучників. |
|