Методична розробка містить плани - конспекти 5 занять за темою «Українська народна іграшка». Перше заняття за цією темою теоретичне та рекомендується проведення його у виді конференції, план – конспект якої містить великий обсяг інформації стосовно зазначеної тематики. Наступні чотири заняття пропонуються проводити комбінованими, оскільки мають як теоретичний так і практичний блоки. У теоретичних блоках розширюються знання вихованців за рахунок більш детального розгляду та особливостей виготовлення кожного з видів народної ляльки (мотанки, «зернушки», нерозлучники, ляльки з талашу) У практичних блоках надаються технологічні картки для практичного виконання. У кожному занятті передбачено використання народних та сучасних ігор, масовок; відведено час на питання безпеки життєдіяльності. До занять розроблені презентації, які містять наочну ілюстрацію різновидів ляльок та технології іх виконання.
Тема: Народна лялька. Виготовлення ляльок із талашу.
Мета:.
Навчальна: познайомити дітей з історією виникнення іграшок з листя кукурудзи, навчити дітей робити ляльку - мотанку із талашу;
Розвивати фантазію, мислення та м’язи рук, творчий підхід у вирішенні стандартних завдань.;
виховувати: любов до рідного краю, до українських народних традицій та звичаїв; почуття пошани до оберегу як національної відзнаки ; охайність та акуратність при виконанні роботи.
Формувати національну свідомість людини, здатність осмислення дитиною ролі та значення традицій у житті людини.
Методи:
Рівні повідомлення навчального матеріалу:
- інформаційно-операційний;
Методивиховання: переконання, емоційний вплив, стимулювання.
Тип заняття: комбіноване.
Форма заняття: фронтальне
Обладнання:ноутбук, мультимедійна система.
Матеріали:шпагат, ножиці, нитки, тасьма, клей «Дракон», ПВА, шаблони картонні, свічки, сірники, підсвічники.
Хід заняття
Час |
Зміст |
Облад-нання |
2-3 хв. |
1. Організаційна частина. Кер.гур: Всім, всім добрий день. Діти: Всім, всім добрий день. Кер.гур: Рада вас всіх бачити, сподіваюсь на плідну співпрацю. Керівник гуртка відмічає відсутніх. |
Журнал обліку роботи гуртка |
15 хв. |
ІІ. Актуалізація опірних знань. Кер.гуртка: Ми з вами вже багато дізналися про народні іграшки нашого народу пропоную пограти у «Відкритий мікрофон» Вправа «Мікрофон» Кожна з вас, дівчата, розкажіть, будь-ласка по черзі, про ляльки, які вам найбільш подобаються та поясніть чому. |
ляльки мотанки різних видів. |
|
ІІ. Вступна частина. Кер.гуртка: Ми вже з’ясували? що наші пращури для виготовлення іграшок використовували будь-які підручні матеріали. І сьогодні я пропоную вам навчитися виготовляти ляльок з зовсім незвичного для нас матеріалу, але дуже дешевого. Як ви гадаєте що це може бути? Діти: трава, гілки, шишки. Кер.гуртка: Ні не вгадали. Сьогодні ми навчимося роботи ляльок з кукурудзяного листя. Батьківщиною кукурудзи є Америка, але вже з XVII століття про цю рослину знали в країнах Європи. Цей викидний матеріал відкриває величезне поле для фантазії рукодільниць. Талаш - так називають листя, якими обгорнутий кукурудзяний качан. У промисловості талаш практично не використовується, але в багатьох африканських племенах дівчаток з дитинства навчають, як плести з кукурудзяного листя корзини, лотки, циновки.. [16] |
|
15 хв. |
ІV Формування нових знань Кер.гур: Дівчата а як ви гадаєте, чому я пропоную сьогодні використати саме цей матеріал для роботи? Діти: тому що мабуть у нас вирощують кукурудзу і влітку часто можна прибдати на ринку її початки. Кер.гур: Вірно. Я хочу показати вам, що навіть такі прості речі, як кукурудзяне листя, може бути матеріалом для творчості. І собівартість такого виробу буде майже нульова. Влітку я назбирала талашу та сьогодні ми з вами навчимося з ним працювати. Спочатку давайте підготуємо наш матеріал для роботи. На це потрібен час. Тому відразу зробимо підготовчий процес, а потім трішечки познайомимося з історією виникнення цього народного промислу. Отже нам потрібні кукурудзяні листя. Щоб підготувати кукурудзяні листя до роботи, їх потрібно залити окропом і залишити на 10 хвилин для розпарювання. Що ми з вами і зробимо. Пригадаємо, які правила безпеки маємо дотримуватися під час роботи. «Що безпечно?» (діти по черзі ставлять один одному запитання з основ безпеки життєдіяльності під час занять та відповідають на них.)
Виникнення народного промислу - плетіння з талаша. Зараз плетіння з талаша дуже поширене на Кубані. А як ви гадаєте чому і ми з вами навчаємося цьому промислу? А відповідь дуже проста: історично так склалося, що сучасні кубанські козаки мають свої корені на Україні. Після Русько-турецької війни, коли Чорноморські козаки з Придністров’я отримали на прикінці 18 ст. землі на Тамані та формували там своє військо. Тому і пісні кубанських козаків і традиції дуже схожі з нашими українськими. Селяни, що збирали урожай, знаходили широке застосування вторинної сировини (солома, талаш). Кукурудза займала гідне місце в житті південних українців: її зерно було цінним харчовим продуктом як для людей, так і для тварин. Серцевина качана кукурудзи використовувалася як герметичне закупорені засіб, а також замість дров для печі; при спалюванні серцевини вугілля видавали своєрідний запах і давали жар, що використовувався для випічки хліба. Золу після спалювання використовували для приготування лужного розчину для прання. Стовбури кукурудзи застосовували як утеплюючий матеріал для будинків, куренів, на корм тваринам, а також з них виготовляли огорожу, тини, загородження від снігу та для затримування снігу на полях. Листям талаша пов'язували пучки трав, калини, підв'язували виноград і т.д. Качани кукурудзи сушили, пов'язували з їх допомогою талаша у своєрідні гірлянди розвішували в кімнатах, на горищі, до комор. Таким же чином зберігався і насіннєвий матеріал. Майстрині при заготівлі качанів звернули увагу на особливості талаша: він має різні кольори і відтінки, при зволоженні дуже податливий, міцний, добре зв'язується, сплітається в кіски, зберігається і без особливих зусиль прошивається ниткою. Перші вироби, сплетені з Талаша, представляли собою примітивні предмети вжитку - кошики, підставки під чавуни. [17] Кер.гуртк: Ось вже готов до роботи наш талаш. А яка ж технологія виготовлення ляльки? Зробити ляльку з кукурудзяного листя можна за 5 хвилин! Все, що знадобиться, це, власне, листя, три ватних диска, нитки, ножиці і одна зубочистка. З дисків формуємо голову ляльки, обертаємо її листом і ниткою фіксуємо в області шиї. Кінці не обрізайте! Потім нитками до кінців листя прикріпіть зубочистку, а зверху оберніть її смужкою талаша. Це будуть широкі рукави. Далі до пояса прив'яжіть смужки листя, а низ вийшла спіднички рівне подрежьте, щоб лялька могла стояти. Сплетіть ляльці косичку. Ще одна смужка на поясі, приховує нитки, і лялька готова! [16] |
|
50 хв. |
ІV. Формування вмінь та навичок. Кер.гуртка: Дівчата пропоную вам сьогодні виготовити колективну роботи для Обласного конкурсу «Народна іграшка». Давайте порацюємо разом на загальний результат. Пропоную «Мозковий штурм», щодо ідеї композиції. Діти: Ідеї: дівчинка і хлопчик, матуся – берегиня, дясятиручка, набір різних ляльок – господинь. Рішення: виготовлення композиції «Жіноча доля» з 4 ляльок з різним характером.:
Кер.гуртка: отже розділимося на 4 групи: І група виконує за технологічною карткою ляльку - берегиня з дитинкою (дитинка мотається аналогічно ляльки - пеленашки) ІІ група виготовляє ляльку - господиню з коромислом та відрами (для основи коромисла використовується алюмінієвий дріт) ІІІ група мотає ляльку - господиню з в’язанкою дрів (в’язанка дрів – коротенькі гілочки зв’язані між собою) ІV група робить ляльку – господиню з мішечками краму Розпочинаємо: Для роботи знагодиться: підготований талаш. 1. Щоб підготувати кукурудзяні листя до роботи, їх потрібно залити окропом і залишити на 10 хвилин для розпарювання. 2. Листя викладаємо на рушник і трохи підсушуємо. 3. Складаємо листя талашу та підрівнюємо. 4. .Звязуємо тонкі кінці листя у пучечок на відстані 2 см. 5. Вигортаємо зв’язку та розподіляємо листя по периметру. 6. Формуємо голову на відстані 2 см перемотуємо нитками. 7. Візьмемо інший лист талашу та розділимо його вздовж на смужки завширшки 1 см.
|
стенд маркери лист паперу А3
техноло-гічна картка з виготовлення ляльок з талашу Додаток № 4 |
4 хв. |
Закріплення матеріалу. Фронтальне опитування
|
|
1 хв. |
Підсумок заняття Сьогодні у нас з вами вийшла чудова композиція ляльок з талашу «Жіноча доля» Я сподіваюся, що вона буде гідно оцінена журі Обласного конкурсу «Народна іграшка» |
|