Конспект відкритого заняття з позакласного читання на тему
"Що задумав Миколай?"
Мета: розширити знання дітей про зиму; про зимові свята, про святого Миколая, про традиції українсього народу, виховувати повагу до обрядів народу, повторити пори року, місяці, вдосконалювати навики читання, розвивати свідоме читання, розвивати мовлення, пам'ять, формувати цінніспе ставлення до традицій народу, родини; виховувати почуття милосердя, доброти.
Обладнання: аркуші роздаткові з текстом, словником, малюнками, запитаннями, презентація про св.Миколая та завданнями до тексту.
Хід заняття
I.Організаційний момент.
Весело у світ дивіться
Сум від себе проженіть
Гарно встаньте, посміхніться
І добро весь день творіть.
Усмішка неначе сонце
Світло і добро дає
Посміхайтесь всім сьогодні
Зразу радісно стає.
II.Мовна хвилинка.
Гарно сядьте, посміхніться
І до мене поверніться.
Перевіряю, чи кожна дитина чує мене на граничній відстані.
-Ти мене чуєш? (Я чую добре).
III.Актуалізація опорних знань дітей.
Загадую загадку і діти повинні її відгадати: (одночасно показую слайд на презентації)
Чудо-сани прилетіли
Скакуни в тих санях білі
В санях тих сидить цариця
Рукавом махає – сріблом все вкриває?
(зима)
Ця пора року улюблена дітьми. Давайте пограємо в гру "Виберіть "зимові" слова".
Вмикаю слайд презентації, де написані слова у двох колонках і діти вибирають і говорять ті, які відносяться до зими.
А тепер згадайте, будь ласка, малюнок зими. Наша зимонька сидить на санах, які запряжені трьома кіньми. Подумайте, що то за коні? І можливо вони мають кожен свою назву?
Дійсно, це зимові місяці : грудень, січень, лютий.
Ви всі знаєте, що перший місяць зими називається грудень. Про нього кажуть "У грудні кожен день свято". В цьому місяці багато народних свят. Я думаю, що ви дуже любите цей місяць, так як в ньому є найулюбленіше свято всіх дітей – свято святителя Миколая.
В грудні ніч є чарівна, бо з небесного човна
Миколай на землю сходить
І дива усюди творить.
Про святого Миколая складено багато легенд та переказів. Послухайте одну з них.
Легенда про святого Миколая і три мішечки з золотом.
В одного чоловіка було три доньки. Він жив дуже бідно, дружина у нього давно померла. Однієї ночі, коли всі спали, Миколай підійшов тихо до хати і через вікно поклав їм мішечок з золотом. Зрадів батько і дав його у придане старшій доньці, коли та виходила заміж. Наступного разу знову був подарунок від Миколая, але вже лежав на підвікнні. Він теж дістався другій доньці, коли вона йшла під вінець. І так чоловік не дізнався, хто носив ці подарунки. З того часу чоловік все пантрував, щоб подякувати людині, яка врятувала його дітей від горя. І коли Миколай підійшов третій раз, цей чоловік став на коліна і зі слізьми на очах дякував йому. Миколай тоді дуже засмутився, що його побачили і попросив нікому не казати, кого бачив.
Але в давнину у місті Патарі і справді жив хлопчик на ймення Миколай. Успадкувавши багатство свїх родичів після їх смерті, Миколай роздавав бідним людям те, що було їм потрібне. Робив це він потайки уночі, щоб ніхто його не бачив.
Пройшли роки і Миколай став єпископом. Але завжди опікувався нужденними і творив добро. І коли помер і став перед Богом то попросив, щоб він міг допомагати дітям і приносити їм радість. Бог дав таку можливість Миколаю раз в рік в день своїх іменин сходити на землю і дарувати дітям подарунки.
IV.Повідомлення теми заняття.
Сьогодні ми будемо читати цікаву оповідку про родину, в якій трапилася цікава пригода на день святого Миколая. "Що задумав Миколай?". А ви уважно слухайте. В тексті будуть зустрічатися нові слова.
Словникова робота:
Мить- хвилина
Прокинувся—пробудився
Галстук—чолові чий предмет одягу
Намисто—жіноча прикраса на шию
Уявили—подумали
V. Читання оповідання вчителем.
VI. Бесіда за почутим.
VII. Читання оповідання дітьми (самостійно), можна напівголосне читання.
VIII. Опрацювання тексту.
1.знайдіть у тексті речення
Першим прокинувся…
Миколай помилився…
Всі обнімалися…
А найбільше
Фізкультхвилинка
(Музична пауза на презентації танець та вправи з Миколаєм.)
X.Робота над оповіданням, закріплення нового матеріалу.
Робота над питаннями ( до кожного запитання є слайд презентації)
1.Як називається оповідання?
2.Назві ть героїв оповідання.
3.Хто прокинувся першим?
4.Що було у подарунку Сергі йка?
5.А що ж отримала в дарунок Софійка?
6.Який подарунок отримала мама?
7.Що ж було у тата в подарунку?
8.Що потім зробили з подарунками у сімۥї ?
9.Хто тішився найбільше?
10.Подумайте і скажіть, що ж задумав святий Миколай?
XI. Підсумок заняття.
Десь високо в небі дзвенять срібні дзвіночки і на санчатах їде Миколай. Тільки старий місяць всміхається йому, бо знає, що тієї ночі всі мають бути щасливими. І ті, хто отримує подарунки і ті, хто їх робить. Бо найбільше щастя в житті—робити добро.
Наслідуймо добро і вчинки Миколая. Нехай це свято стане для нас святом милосердя, доброти, любові до ближніх. Своїм життям, прикладом Миколай заохочує робити добро і дуже радіє, коли дорослі і діти допомагають йому в цьому і цього дня роблять один одному подарунки.
Я хочу вам подякувати, бо ви були молодці і подарувати ці маленькі подаруночки —миколайчики.
Отож, робіть один одному приємні подарунки і завжди радуйте один одного.