Конспект заняття з розвитку мовлення.
Група: старша
Тема: «Незвичайна подорож»
Програмовий зміст: Зв’язне мовлення:перевірити вміння складати розповідь за картками-символами;формувати вміння дітей логічно і послідовно будувати розповідь без повторів, пауз, жестів, переказувати оповідання близько до тексту, передавати пряму мову; розвивати темп мовлення і мовленнєве дихання;
Звукова культура :з’ясувати навички виділяти голосом звертання,робити логічний наголос у реченні;виділяти перший та останній звук у словах;
Словник:перевірити вміння вживати слова-назви предметів, узагальнюючих слів,присвійних прикметників;
Граматика: перевірити вміння утворювати присвійні прикметники від імен людей; вправляти у правильному вживанні закінчень родового відмінка іменників у множині; у вмінні правильно вживати назви предметів у множині й однині;з’ясувати вміння утворювати іменники-назв малят тварин(теля,курча),утворювати іменники з пестливими суфіксами -ат-,-ят-, вміння від звуконаслідувальних слів утворювати дієслова;виявити вміння утворювати форми майбутнього часу за допомогою префіксів;вправляти у вживанні кількісних числівників з іменниками. ; виховувати в дітей почуття радості від спілкування, спотережливість, допитливість, культуру поведінки.
Матеріал: демонстраційний матеріал:картинки із зображенням транспорту, свійських тварин, картки-символи для розповідання змісту казки.
Роздатковий матеріал: Дидактична гра «Тварини та їх дитинчата», «1, 2, 5», «Мнемосмужки», «Назви одним словом».
Методи і прийоми: загадування загадки, показ наочності, ігровий, бесіда, запитання, вказівка, аналіз.
Хід заняття
I. Вступна частина
-Доброго ранку, дітки! Подивіться, як гарно на вулиці сонечко нам усміхається, гріє нас. Давайте і ми зігріємо його своїми гарними посмішками, поділіться гарним настроєм із товаришами.
- Дітки сідайте на стільчики, сидіть тихенько вирівнюйте спиночки, ручки положіть на коліночки.
- Діти, сьогодні ми з вами знову вирушимо у подорож.
-Скажіть, на чому ми можемо подорожувати?
-Як можна все це що ви бачите на екрані назвати одним словом? (транспорт)
-Човен, корабель, катер – це……(водний транспорт)
-Літак, гелікоптер, ракета –це….(повітряний транспорт)
-Автомобіль, мотоцикл, автобус –це…(наземний транспорт)
-А зараз кожен з вас називатиме транспорт на картці і визначить перший і останній звук у його назві.
-Я пропоную вам спочатку здійснити подорож на ракеті.
-Куди ми можемо на ній відправитись? (у космос)
-Дорога далека, тому під час польоту пограємо в такі ігри:
«Назви одним словом», «Мнемодоріжки»
II. Основна частина
-Тут, у космосі, ви почуєте одну цікаву історію.
-Послухайте ,будь ласка , космічну казочку, яка називається «Зоряна казка»
( демонстрація картинок-символів)
-В одному королівстві жило-було Сонечко.
-Воно обігрівало Землю.
-Сонечко зустріло Місяця, і сказало : «Місяцю, давай дружити удвох і господарювати на небі ».
-Вони один одного любили,
-і в них народилися діточки-зірочки ,
-схожі на маленькі намистинки, які прилипли до неба.
-Сонечко сказало : « Я буду господарювати вдень,
-а Місяць промовив: « Я буду господарювати вночі».
-Вранці мама Сонечко дарувала усім тепло, все оживало і раділо їй.
-А коли наставала темна ніч, всі діточки-зірочки виблискували на небі та затихали під лагідну пісеньку свого батька Місяця.
-Місяць не відходив від Землі, обертався навколо неї і освітлював її по-різному: то круглим, наче апельсин, боком, то тільки половинкою, а то і серпиком виглядав.
Так жили вони і живуть до сих пір у мирі та злагоді. А ми завжди спостерігаємо за ними і любуємось їхньою красою.
-Ось і казочці кінець. А хто слухав – молодець!
-Діти давайте спробуємо розповісти казку за картинками-символами
-Чи сподобалася вам космічна мандрівка?
-Ну,що ж будемо подорожувати далі.
-Сьогодні ми з вами з вами ще побуваємо у селі,а відправимося ми туди ось на чому – погляньте і назвіть. (на потязі)
-Назвіть слова-дії, що може робити потяг? (їхати,рухатися,виїзджати,прибувати,відправлятися,зупинятися,заїжджа-ти,запізнюватися).
-Під час поїздки ми пограємо ще в одну гру «Скажи правильно»
(одягати – одягну, писати – напишу,читати – прочитаю,малювати – намалюю, будувати – збудую, класти – покладу, піднімати – підніму, ставити – поставлю, ламати – поламаю, фарбувати – пофарбую, купувати-куплю, варити – зварю)
-Погляньте, кого ми побачимо у бабусі?(свійських тварин)
-Хто тут зайвий? Чому?(півень- свійський птах)
-Чиї це свійські тварини? (бабусині)
(кінь-бабусин кінь, корова-бабусина корова іт.д.)
-А ми з вами давайте назвемо чиї це речі?(Полінина кофтина, Вадимові шорти, Микитині босоніжки і т.д.)
-У селі проживає не одна бабуся, а багато бабусь. Тому, якщо у бабусі є одна корова, то у селі багато корів, коза- у селі багато кіз, собака- багато собак, кінь- багато коней, порося- багато поросят,кішка-багато кішок., ще є будинок, а у селі багато будинків, дерево-багато дерев.
-Я підготувала вам гру «Хто у кого?»
-Виберіть, будь ласка, тварину та підберіть дитинча цієї тварини(теля, лоша, кошеня)
-А тепер, назвіть тварину-дитинча лагідно (теля-телятко, лоша-лошатко)
-Діти а зараз ми пограємо ще в одну цікаву гру.
Гра «Хто як голос подає?»
-Що робить собака-гавкає,корова-мукає, коза –мекає, вівця-бекає, кіт-мявкає, півень-кукурікає, ворона каркає, горобець-цвірінькає,зозуля-кує.
-Діти, повітряним і наземним транспортом ми вже мандрували. Яким ще ні?
-Так , я пропоную здійснити подорож морем на кораблі.
-Мандруючи, ми можемо багато чого побачити .
-Ось поки ми мандруємо давайте пограємо в гру.
Дидактична гра «1, 2, 5»
один дельфін - два дельфіни - п’ять дельфінів,
одна пальма - дві пальми - п’ять пальм і т. д.
-Молодці
III. Заключна частина
Підсумок заняття:
-Діти наша мандрівка завершується, пригадайте, де ми з вами побували?
-Що ми з вами робили?
-Кого бачили?
-Вам сподобалось заняття?
-Що вам запам’яталось найбільше?
-А що вам сподобалось із транспортів найбільше?
-Ви такі молодці дуже вам дякую за таке чудове заняття до побачення до нових зустрічей.
Конспект заняття з розвитку мовлення.
Група: старша
Тема: «Про що нам нашіптують дерева?»
Програмовий зміст: Розвивати зв’язне мовлення, удосконалювати і закріплювати уміння складати речення за заданими словами, ділити слова на склади, удосконалювати навички визначати перший звук у слові.
Продовжувати формувати уявлення про живу природу, зокрема поняття «ліс», закріпити правила поведінки в лісі, збагачувати знання дітей про лісові дерева, поглибити і розширити знання дітей про хвойні дерева;
розвивати логічне мислення, фантазію.
Виховувати бажання спостерігати за природою, дбайливо ставитись до неї.
Словник: активізувати словник дітей словами-назвами лісових дерев
Матеріал: картинки правил поводження в лісі, фото лісу та лісових дерев, пазли із зображенням дерев, мікрофон, мультимедійна презентація, ноутбук
Методи і прийоми: загадування загадки, показ наочності, ігровий, бесіда, запитання, вказівка, аналіз.
Хід заняття
I. Вступна частина
Організаційний момент
-Доброго дня, діти! Подивіться, як гарно на вулиці сонечко нам усміхається, гріє нас. Давайте і ми зігріємо його своїми гарними посмішками, поділіться гарним настроєм із товаришами.
- Дітки сідайте на стільчики, сидіть тихенько вирівнюйте спиночки, ручки положіть на коліночки.
-Мене просили передати вам електронний лист.
- Дізнаймося, від кого цей лист!
- Діти, лісові дерева запрошують нас до себе на гостину – у ліс!
- Чи бажаєте, малята ви у ліс помандрувати?
-Пропоную вам пригадати правила поведінки у лісі:
- В лісі розмовляти тихо, спокійно.
- Не ламати гілочок
- Прибирати за собою сміття
- Не кривдити пташок, звірів
- Даремно не рвати квітів
- Не руйнувати пташині гнізда
- Обережно поводитись з вогнем
- А тепер відгадайте, які правила поведінки в лісі я для вас приготувала!
- Чи схожі вони з тими, які ви запропонували?
- Відгадайте їх за картинками, які я вам буду зараз показувати.
(Дітям пропонуються картинки з елементами мнемотехніки):
- Не руйнуй пташині гнізда та житло інших мешканців лісу!
- Не засмічуй ліс!
- Не грайся з вогнем!
- Не ламай гілку кущика або деревця, вони живі!
- Малята, а чи знаєте ви вірш про правила поводження в лісі!
-Отже, ми повторили правила поводження в лісі. Тож, рушаймо у подорож!
II.Основна частина
Подорож до лісу
-Діти сідають півколом на килимку.
Психогімнастика
- Діти, давайте зараз візьмемося за руки, закриємо очі і послухаємо звуки лісу.
(слухання звуків лісу)
- Які звуки ви чули? (відповіді дітей – мовні, немовні)
- Ось подивіться, які гарні дерева ростуть в лісі!
- Як ви гадаєте, що таке ліс? (Ліс – це місце, де ростуть дерева, кущі, трави, живуть різні тварини, птахи, комахи)
- Діти, поясніть, чому так говорять:
Люди, бережіть ліси,
Джерело добра й краси
Щоб росли по всіх долинах,
Сосни, в’язи та ялини!
- Ліс – житло для тварин і птахів
- Ліс – зелене одягнення нашої планети
- Ліс – годує людей, ягодами, грибами, горіхами
- Ліс – чисте повітря і тінь
- А ще ліс славиться гарними деревами!
- Пригадайте, коли ви з батькам ходили до лісу, які там росли дерева?
- (Дуб, береза, клен, горобина, каштан, ялина, сосна)
Інтерактивний метод «Мікрофон»
-А зараз я візьму у вас інтерв’ю для лісових дерев за допомогою мікрофону: кожен з вас скаже комплімент дереву, яке вам найбільше подобається
- Молодці! Ви не тільки знаєте багато про ліс, а ще й можете робити компліменти!
Мовленнєва гра «Склади речення»
- Діти! Дерева надихають нас пограти в гру, яка називається «Склади речення»
- Я буду показувати вам фото лісового дерева, а ви називаєте його і складаєте про це дерево речення.(Дуб, береза, клен, ялина). (Дуб найбільше дерево лісу, на галявині росте висока берізка, клен має гарне, на горобині росте багато червоних ягід, у ялинки зелені і гострі гілочки, під ялиною сховався зайчик)
- Так! Молодці! А давайте тепер пригадаємо, які бувають речення? (Відповіді дітей – розповідні, питальні, окличні).
- А які речення ви зараз складали? (відповіді дітей)
- Так - розповідні. У такому реченні ми про щось розповідаємо, а в кінці речення обов’язково ставимо крапку.
-Ви гарно впорались з завданням! І тепер я запрошую вас сісти за ваші столи!
Дидактична гра «Склади пазл – назви дерево»
-А зараз давайте пограємо ще в одну в гру, яка називається «Склади пазл – назви дерево». Перед вами на столах лежать пазли. Складіть із частин ціле і назвіть дерево, яке у вас на пазлі.
- А тепер поділи назву свого дерева на склади.
- Який перший звук у назві твого дерева? Він голосний чи приголосний?
- Якою фішкою ми позначаємо голосний звук?(кружечком)
- А якою фішкою – приголосний?(рискою)
- Молодці, ви гарно попрацювали!
- Ви трохи втомилися і я пропоную вам відпочити і порухатися.
Фізкультхвилинка «Дерева»
https://www.youtube.com/watch?v=IYrE4yT7meg
Виклад нового матеріалу
- Діти! А в якому лісі немає листя? (У хвойному).
– Які дерева ми називаємо хвойними? (Хвойні рослини – це
вічнозелені дерева і кущі.)
– Чим вони відрізняються від листяних? (Вони мають голчасті листки
хвоїнки і шишки з насінням. А листки у туї пласкі не колючі, м’які, нагадують візерунок)
– Які ви знаєте хвойні дерева? (ялина, сосна, туя)
-Повітря хвойних лісів чудово впливає на людський організм, воно насичене такими речовинами, які очищують повітря і вбивають мікроби. Ним особливо корисно дихати людям, які часто хворіють на застуду. Цінувати чисте, цілюще повітря хвойних лісів, насаджень має кожна людина. Недаремно хвойні ліси називають легенями нашої планети.
-Тому ці вічнозелені дерева обов’язково треба поширювати і насаджувати біля людських помешкань.
-А ще дерева – це дім для багатьох тварин, птахів і комах. На гілках дерев в’ють собі гнізда птахи, в дуплі дерева можуть жити білки, сови, можуть навіть оселитися дикі бджоли. Серед коріння риють собі нори змії, їжаки, миші, під корою живуть різні комахи.
-Я запрошую вас пограти зі мною в ще одну гру, яка називається «Четвертий зайвий»
Дидактична гра «Четвертий зайвий»
-Я вам буду показувати вам картинки, які стосуються лісу, а ви повинні визначити, яке слово зайве
- Дуб, береза, сосна, клен,
- Сосна, ялина, каштан, туя
- Шишка, горіх, гриб, каштан
- Каштан, клен, смородина, дуб.
- А зараз послухайте прислів’я, які склав наш український народ про ліс і подумайте, що вони означають.
Більше лісу – більше снігу, більше снігу – більше хліба.
Поле має очі, а ліс вуха
Не звик ліс до наших коліс
З-за дерев і лісу не видно
Як листя жовтіє, ліс і поле смутніє
Нема такого дерева, щоб на нього птиця не сідала
- Отже, будемо з лісом дружити, охороняти його і любити!
III. Заключна частина
Підсумок заняття:
Ось скінчилась наша гра
Вам цікаво, дітвора?
А тепер скажіть мені,
Що вдалося, а що ні?
- Малята, чи була вам корисна наша мандрівка?
- Чим вона вам запам’яталася ?
- Що цікавого ви дізналися?
- Що найбільше вас зацікавило?
- Діти ви сьогодні були великі молодці дякую вам за таку чудову працю але нам час прощатися тому до нових зустрічей до побачення.