конспекти уроків з теми " Африка"

Про матеріал
Містить цикл поширених конспектів уроків з теми "Африка" із застосуванням інтерактивних технологій. Теми уроків відповідають плану характеристиці материка
Перегляд файлу

Тема уроку: Африка. Особливості фізико-географічного положення материка, елементи берегової лінії. Дослідження та освоєння материка Африка. Практична робота. Визначення географічних координат крайніх точок Африки.

 

Мета уроку:

 

Навчальна: Ознайомити учнів зі своєрідністю природи материка, яка пов'язана з особливостями географічного положення., вивчити план характеристики географічного положення, історію дослідження материка, визначити координати крайніх точок материка.

Розвиваюча: Продовжити відпрацювання вмінь і навичок роботи учнів з географічними картами, розвивати пізнавальну активність та інтерес до географічних знань, мислення, пам'ять.

Виховна:  Прививати та виховувати в учнів культуру спілкування при роботі в групах, взаємоповагу.

 

Тип уроку:   Урок вивчення нового матеріалу.

 

Форми й методи роботи: Репродуктивний, емоційна розповідь, практична  робота, технологія "Навчаючись - вчи", частково-пошукові, бесіда, робота в парах.

 

Обладнання: Географічна карта "Фізична карта Африки", атласи, контурні карти, фізична географія материків, підручник, таблиця "План характеристики географічного положення материка Африка".

 

 

Хід уроку.

  1. Організація класу до навчання.
  1. Мотивація пізнавальної діяльності навчання.
  1.                                                     Оголошення теми і очікуваних результатів від вивчення нової теми.
  2.                                                    Вивчення нового матеріалу.

А) ФГП материка.

Б)Виконання практичної роботи.

В) Дослідження Африки.

V. Рефлексія. Узагальнення і закріплення нового матеріалу.

VI. Домашнє завдання.

 

  1.   Підготовка класу до уроку. Повідомлення типу уроку, темпу його проведення, ознайомлення із знаряддям праці.
  2. Мотивація пізнавальної діяльності.

Океани, які ми вивчали, омивають береги материків, які мають свої неповторні особливості. Ми починаємо вивчення материків тропічних широт. Африка, Австралія та Південна Америка - це є материки уламки Гондвани. Першим материком, з природою якого ми ознайомимось, є Африка. Спочатку ми вивчимо положення материка, потім його рельєф, клімат, внутрішні води, природні зони, рослинний і тваринний світ. Також ви дізнаєтесь про населення материка.

За зовсім короткий час ви станете Васко да Гамою та обігнете берегову лінію материка, пройдете як Ковалевський та Єлисєєв горами Аглас, розпеченими пісками Судану та Ефіопії, пропливете могутніми ріками Ніл та Конго, поринете у вічно вологі ліси саванни й рідколісся, разом з левами, слонами, страусами, потрапите в копальні золота, алмазів та багатьох інших багатств.

Ось які асоціації у вас виникають при слові "Африка". (На дошці малюнок).

 

Африко, ти диво дивне. Африко, ти чудо із чудес.

Африко, хай буде завжди з нами Колір голубих твоїх небес.

З двох боків - великі океани, З півночі - гігантський материк.

Тож нехай і бурі й урагани Обминають завжди твій поріг.

Річка Ніл нехай тече невпинно І приносить людям дар богів

Щоб жили вони гарно і мирно В країнах пальм "вельвічій" і слонів.

 

ІІІ. Ви зрозуміли, що природа материка Африка досить різноманітна. Чим можна пояснити таку різноманітність?

Насамперед ці відмінності залежать від географічного положення.

Тема сьогоднішнього уроку: ФГП Африки, ЙОГО ДОСЛІДЖЄННЯ.

-   повідомлення очікуваних результатів.  

IV. Вивчення нового матеріалу.

А) Географічне положення материка, його адреса на земній кулі вивчається за планом: (На дошці план переписують в зошит разом з вивченням по порядку).

  1. Площа материка. Загальні відомості.
  2. Положення щодо екватора.
  3. Положення щодо нульового меридіана.
  4. Крайні точки материка.
  5. Протяжність з заходу на схід, з півночі на південь.
  6. З якими материками межує.
  7. Океани і моря, що омивають Африку.
  8. Кліматичні пояси.
  9. Обриси берегів.

 

 

Визначення географічного положення материка Африка. Робота з картою за планом.

  1. Повідомлення площі і загальних відомостей материка вчителем.
  1. Вчитель: "Як екватор ділить землю? На які півкулі?" Відповіді учнів.

За картою учні визначають положення Африки в півкулях, роблять висновки.

  1. Вчитель "Як нульовий меридіан ділить планету? На які півкулі?"

Учні відповідають. Разом з вчителем визначають положення Африки щодо нульового меридіана і роблять висновок.

  1. Розповідь вчителя про крайні точки. За картою визначаємо крайні точки, робимо висновки.
  2. За допомогою масштабу учні самостійно визначають протяжність материка із заходу на схід, з півночі на південь. Роблять висновки. Робота в парах.
  1. За фізичною картою визначаються материки, з якими межує Африка.
  1. Об'єднання в пари. Учні в групах визначають, які океани і моря омивають Африку.
  1. Визначення кліматичних поясів Африки.
  2. Визначення обрисів берегів.

Вчитель підводить підсумок про географічне положення материка.

Проведення закріплення знань про географічне положення в учнів (бесіда учителя з учнями з елементами розповіді).

 

Б) Практична робота. Визначення географічних координат крайніх точок Африки.

 

Мета:    Закріпити вміння визначення географічних координат і визначити географічні координати крайніх точок. Обладнання: Фізична карта Африки.

Завдання:     Визначити за картою географічні координати крайніх точок Африки, нанести на контурну карту.

Висновки: Координати точок учні визначають і записують в зошит.

В). Дослідження материка Африка.

Вчитель: "Перші більш менш достовірні уявлення про обриси Африки європейці дістали в 1498 році завдяки плаванню Васко да Гами. Про це ви ще знаєте з 6-го класу. До початку XIX століття були вже відкриті всі існуючі материки, крім Антарктиди, але внутрішні райони материків були не дослідженими. Сьогодні ми згадаємо тих мандрівників та дослідників, які вивчили ці райони. Пропоную вашій увазі роботу проектної групи.

 

Презентація проекту в ході пошукової експедиції

  1.             й учень. Ми пропонуємо вам короткі історичні відомості про мандрівників та дослідників материка Африка.
  2.             й учень. Одна з перших експедицій для дослідження внутрішніх районів Африки була організована 1795 року шотландським лікарем Манго Парк, який з невеликим загоном місцевих провідників вирушив від дельти річки Гамбія на пошуки річки Нігер, яку місцеві жителі називають Джалібо. Від місцевих жителів він дізнався, що за два дні шляху можна дістатися до місця, де річка повертає свої води на південь, але він так і не дізнався, де вона закінчується.

1-й учень. Манго Парк організував наступну експедицію в 1805 році. Із 42 мандрівників до Нігера дійшло лише семеро. Причиною був напад маврів на порогах у нижній течії річки. Шотландський лікар мав послідовників. Його співвітчизник Олександр Ленгу 1822-1823 роках встановив, що Нігер бере початок на південному сході Сьєрра-Леоне.

  1.             й учень. Внутрішні райони Північної Африки, зокрема о. Чад, були досліджені німецьким мандрівником та дослідником Генріхом Бартом, який вивчав береги озера і встановив, що жодна річка в нього не впадає. Варт дослідив, що жаркі вітри пустелі Сахари висушують озеро, а в період дощів прибережні райони покриваються водою.

У 1849 році Генріх Варт та Адольф Офервег з Тріполі караваном вирушили до Сахари. Під час подорожі вчені знайшли багато пам'яток культури, руїни храмів, будинків та гробниць, які доводили, що раніше Сахара була зовсім не безплідною пустелею.

4-й учень. Дослідженню внутрішніх районів материка присвятив своє життя англійський мандрівник Давид Лівінґстон. У 1841 році під час своєї місіонерської діяльності Лівінґстону, лікарю за фахом, вдалося познайомитися із життям та звичаями африканців. Дослідник першим з європейців перетнув пустелю Калахарі, вивчав верхню течію річок Замбезі та Конго, відкрив водоспад Вікторія, досліджував рельєф внутрішніх районів материка. Завдяки своїм відкриттям Лівінґстон був призначений консулом області Замбезі. У 1872 році разом з англійським мандрівником Генрі Стенлі вивчав північний берег озера Танганьїка і довів, що річка Ніл починається на масиві Рувензорі. Це була остання експедиція мандрівника Давида Лівінґстона. У травні 1873 року він помер. Його тіло поховали в Африці. А серце на батьківщині1— в Англії.

  1.             й учень. Після смерті Лівінґстона Г. Стенлі займався вивченням найбільшого озера Африки - Вікторія. Він відкрив масив Рувензорі з вершинами, вкритими вічними снігами. Його іменем назвали водоспад на річці Конго та інші географічні об'єкти.
  2.             й учень. Починаючи з 1880 року, розпочалася боротьба між державами, пов'язана з відкриттям на території материка родовищ золота та алмазів. Територія Африки стала залежною від таких держав, як Англія, Франція, Італія, Португалія, Іспанія.
  3.             й учень. У середині XIX століття Африкою подорожував Є. П. Ковалевський. Він пройшов пустелею з Єгипту в Судан та Ефіопію. Про свої дослідження написав книгу «Подорож до внутрішньої Африки».

Пізніше, в 70-80 роки, в районі озера Вікторія, в басейні річки Конго понад одинадцять років вивчав природу і життя африканських народів російський лікар В. В. Юнкер.

  1.             й учень. Значна заслуга у дослідженні природи материка належить академіку М. Вавілову, який вивчав райони стародавнього землеробства в Алжирі, Марокко, Тунісі, Єгипті, Сомалі, Ефіопії. Під час своєї подорожі він зібрав понад 6 тисяч зразків культурних рослин, серед них 250 видів пшениці.
  2.             й учень. Сучасні дослідження на материку пов'язані з вивченням геоморфологічної, тектонічної будови Великих Африканських розломів.

 

V. Рефлексія. Діти, прослухавши доповіді, роблять висновки про необхідність вивчення

зараз материка Африка.

Зараз ми з вами проведемо закріплення вивченого матеріалу. Об'єднуємося в групи по 2 учні. Спочатку за планом перший учень пояснює географічне положення материка партнеру, а потім навпаки. Після закріплення проводимо підсумки уроку., оцінюється робота в групах.

 

VI. Домашнє завдання. Вивчити ФГП Африки, скласти в зошиті опис ФГП материка за

планом, вивчити дослідження материка. Нанести на контурну карту елементи ФГП Африки. Скласти картки з питаннями практичного і теоретичного змісту.


Тема уроку:


Рельєф Африки. Корисні копалини. Закономірності їх поширення.

Практична робота 8.Позначення  на контурній карті основних форм рельєфу Африки .


Мета уроку:

Навчальна: перевірити ступінь засвоєння знань минулої теми, продовжити вивчення материка Африки, а саме його рельєф, корисні копалини, показати взаємозв'язок будови поверхні материка з родовищами корисних копалин.

 

Розвиваюча: розвивати у дітей навики роботи з географічною картою, розвивати у дітей аналізувати фізичну карту, розвивати навики роботи з контурними картами, навчити показувати на карті географічні об'єкти.

Виховна:  формувати, розвивати в учнів пізнавальні інтереси до природи інших материків.

 

 

Обладнання: географія Кобернік С.Г., фізична карта Африки, зразки колекцій корисних копалин, інструктивні карти з інструктивними питаннями.

 

Методи і форми: роботи репродуктивні, практичні, технологи інтерактивного навчання: „Карусель", „Мозковий штурм".

Тип уроку:  комбінований.

Хід уроку.

  1. Організація: класу до навчання.
  1. Перевірка ступеня засвоєння минулої теми.
  1. Мотивація пізнавальної діяльності.
  2. Повідомлення теми та очікуваних результатів.
  1. Вивчення нової теми. Виконання  практичної роботи .
  1. Рефлексія. Узагальнення знань.
  2. Домашнє завдання.

I. Повідомлення типу уроку, підготовка всіх необхідних знарядь на урок.

  1.   Перевірка ступеня засвоєння минулої теми. Застосування інтерактивної технології „Карусель".

  Учні сідають (або стають) в два кола обличчям один до одного. Внутрішня частина кола описує зовнішню Питання записані на картах. Якщо учень відповідає правильно, то карту забирає. В колі 6x6 учнів, 12 питань практичного і теоретичного змісту на картах.

Початок каруселі. Учитель робить хлопок руками. 1 хлопок -формулювання питання. 2 хлопок - закінчення формулювання. З хлопок - кінець відповіді.

Щоб уникнути повторюваність питань вчитель контролює розміщення учнів.

Після закінчення „Каруселі" підводять підсумки, виставляють бали.

  1. Вчитель. Перш за все я дякую за проведення каруселі. Одного разу я бачив як готуються до подорожі в Африці. Були створенні оптимальні умови для подорожі і повірте, діти, я був вражений наскільки є неповторний край Африки. Учасники подорожі долали то рівнини, то піднімалися по невисоких прямих виступах. Я думаю у вас створилося багато асоціацій з рельєфом Африки.

IV. Як ви вже здогадались, друзі, на сьогоднішньому уроці мова буде йти про будову поверхні Африки, тобто її рельєф та корисні копалини. (Учні записують в зошит).
Очікувані результати від уроку:

  1.   Засвоєння плану характеристики рельєфу. 
  2.   Визначити загальний план будови земної поверхні Африки.
  3.   Вміння дати характеристику формам рельєфу.
  4.   Вивчити корисні копалини Африки.

V. Рельєф - це сукупність всіх нерівностей земної поверхні. Друзі, а які ви знаєте форми рельєфу? (Діти відповідають). А як виникають гори? Чому на планеті є рівнини? (Учні відповідають).

Рельєф Африки також залежить від будови і розвитку земної кори, дії внутрішніх і зовнішніх процесів. Так само як і географічне положення, рельєф вивчається за таким планом:

  1.   Загальна характеристика рельєфу.
  2.   Характеристика рівнинної частини.
  3.   Характеристика гір.

  Учні записують план в зошит.

1. Якщо ви подивитесь на фізичну карту Африки, то можна помітити, що в Африці переважає рівнинний рельєф. Висоти тут переважають тут від 200 до 1000м. Чому ж рельєф рівнинний? Які думки викликає це питання?

Пояснення вчителя.       

Технологія „Мозковий штурм".

Відповіді учнів.

Причиною є давня платформа. А на платформах можуть бути тільки рівнини. Під впливом внутрішніх процесів ділянки платформи опускались то піднімались, що спричинило утворення високих плоскогір'ї в та великих улоговин. У Східній Африці знаходиться найбільший на суходолі розлом земної кори. Він простягається вздовж Чорного моря, через Ефіопське нагір'я до гирла річки Замбезі. Вчитель робить висновок з дітьми про загальну характеристику рельєфу.

2. Друзі! Ви знаєте, що рівнини поділяються на низовини, височини, плоскогір'я. (Учні називають відповідні
висоти). Далі вчитель за картою характеризує рівнинну частину Африки. 

Серед рівнин в Африці переважають височини і плоскогір'я.. Низовини займають невеликі площі на окраїнах материка. За переважаючими висотами Африку ділять на дві частини: Північну і Західну, де висоти нижчі 1000м, та Східну і Південну, де висоти понад 1000м. Саме в цій частині виділяється Східно-Африканське плоскогір'я з найвищою точкою Африки є г.Кіліманджаро (5895).
Вчитель разом з дітьми робить висновки про рівнини Африки. ..
3. Оскільки велика частина Африки рівнинна, то гір таких, як на інших материках тут немає. Тільки на північному заході материка простяглися гори Атлас, які виникли в результаті стику двох літосферних плит - Африканської і Євразійської На північ від Східно-Африканського плоскогір'я розміщене Ефіопське нагір'я .

Разом з учнями за картою визначаються висота і найвищі точки гір та нагір'я. У центрі Сахари розміщуються невеликі за площею нагір'я Ахаггар і Тібесті які утворені вулканічними породами.

На крайньому півдні Африки є високі плоско вершинні Капські та Драконові гори.

Після характеристики гір підводять підсумки про рельєф материка в цілому.

Виконання  практичної роботи.

Учні наносять форми  рельєфу  на  контурну карту.

Частиною теми нашого уроку є вивчення корисних копалин на материку. Давайте разом подумаємо: з чим пов'язане утворення корисних копалин? Учні відповідають. Утворення корисних копалин пов'язане з магматизмом та утворенням осадових порід.. Тому зараз ми здійснимо з вами подорож у пошуках нафти і газу, рудних корисних копалин, алмазів, золота. Клас об'єднується в групи. Кожна група - геологи, які знаходять родовища з розданими їм корисними копалинами.

  1.     група доповідає про паливні корисні копалини.
  2.     група доповідає про рудні корисні копалини.
  3.     група доповідає про нерудні і дорогоцінні корисні копалини.

Вчитель з дітьми робить висновки про корисні копалини

 

VI. На сьогоднішньому уроці ви дізнались багато нового. Що ж ми вивчали на сьогоднішньому уроці? Учні відповідають.

Для того, щоб закріпити цю тему давайте повторимо подорожі видатних дослідників Африки і нанесемо на контури}/ карту ті об'єкти, які сьогодні ми вивчили. За фізичною картою в атласі учні визначають вивчені форми рельєфу і наносять на карту. Вчитель при цьому по черзі називає ці об'єкти.

 

VII. Домашнє завдання.

Вивчити рельєф та корисні копалини Африки. Письмово в зошиті за планом створити короткий опис рельєфу Африки. Скласти кросворд - ФГП і рельєф Африки.


Тема уроку: Клімат Африки. Кліматичні пояси Африки.

Мета уроку:

Навчальна: Ознайомити учнів із загальними особливостями клімату Африки,

температурами повітря, кількістю опадів на материку, кліматотвірними чинниками, які впливають на клімат. Визначити кліматичні пояси Африки.

Розвиваюча: Розвивати у дітей логічне мислення, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, розвивати навички роботи з кліматичними картами, уміння самостійно отримувати знання.

Виховна: Виховувати в дітей зацікавлене ставлення до навчання, вчити дітей цінувати неповторність та унікальність природи Землі.

 

Обладнання: фізична та кліматична карта Африки, географія Кобернік С.Г., схеми, атласи.

 

Методи і форми роботи. Репродуктивні, технології інтерактивного навчання "Мозковий штурм", "Навчаючись учись", робота в групах, бесіда з учнями.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і навичок.

 

Хід уроку.

  1. Організація класу до навчання. Перевірка письмового домашнього завдання.
  1. Мотивація навчальної діяльності учнів.
  1. Повідомлення теми і очікуваних результатів.
  2. Вивчення нового матеріалу.

 

 

  1.   Повідомлення плану.
  2.   Коротка загальна характеристика клімату.
  3.   Кліматотвірчі чинники.
  4.   Температури повітря.
  5.   Опади на материку.
  6.   Кліматичні пояси.

 

  1. Узагальнення і систематизація знань.
  1. Домашнє завдання.

 

 

I. Підготовка класу до навчання, повідомлення типу уроку:
Перевірка виконаних письмових завдань учнями вдома.

 

II. На Землі немає такого місця, де взагалі не буває дощу. Однак, у внутрішніх районах Сахари є простори, де цієї події треба чекати роками, а то й десятиліттями. Та й дощ, уявіть собі, йде на висоті і жодна краплина не досягає землі. Якщо брати до уваги тільки максимальну середньорічну температуру, то Сахару можна, мабуть, вважати найжаркішою на Землі (+58°С). Африка - континент вічного літа, на ньому немає зим. На ньому, іяк ви вже здогадалися, сьогодні ми будемо вивчати клімат Африки.

 

III. Тема сьогоднішнього уроку: Клімат Африки. Кліматичні пояси Африки.

Я сьогодні очікую таких результатів:

  1.   Зможете відповісти на запитання: "Чому Африка найжаркіший материк?"
  2.   Ознайомитесь з температурами повітря в Африці та розподілом опадів на материку.
  3.   Вивчите кліматичні пояси Африки.
  4.   Вдосконалення ведення діалогу, спілкування в групах.

 

IV. Друзі, давайте згадаємо, що таке клімат? Які ви знаєте елементи клімату? А від чого залежить температура повітря? Основними елементами клімату є температура і кількість опадів, а причини, від яких вони залежать, є кліматотвірчими чинниками. Давайте ознайомимось з планом характеристики клімату.

  1. Коротка загальна характеристика клімату.
  2. Кліматотвірчі чинники.
  3. Розподіл температур на материку.
  4. Розподіл опадів.

 

Африка - найжаркіший материк на Землі. Цей материк дістає більше сонячного тепла, ніж будь-який інший материк. В Африці немає холодних, звичних для нас, зим. Зима і літо тут відрізняються головним чином умовами зволоження. В Африці денна температура піднімається до позначки +40°С в тіні. В Африці не випадає сніг, тільки високі вершини поблизу екватора вкриті багаторічними снігами. В Африці є території, на яких випадає дуже мало опадів, є території, де випадає велика кількість опадів. Від чого залежать такі загальні кліматичні особливості материка? Які ідеї виникли у вас?

Далі використовується технологія "мозковий штурм". Діти висловлюють ідеї про ті, чи інші кліматотвірчі чинники, від яких залежить клімат Африки.

Після цього на дощці вивішується додаток №1. На додатку кліматотвірчі чинники.

До кліматотвірчих чинників відносять:

  1. Сонячна радіація.
  2. Повітряні маси.
  3. Циркуляція атмосфери.
  4. Чергування поясів атмосферного тиску.
  5. Океанічні течії.
  6. Пістилаюча поверхня.

 

Що ж таке сонячна радіація? Сонячна радіація - це променева енергія, яка доходить до Землі від Сонця. Коли ми вивчали загальні географічні особливості, то вивчили, що радіація залежить від кута падіння сонячних променів. Скажіть мені, а де кут падіння сонячних променів буде найбільший? (Учні висловлюють думки). Звичайно на екваторі. Своєрідне положення Африки (по обидва боки від екватора) і визначає такий високий показник сонячної радіації. Сонячна радіація найбільше впливає на розподіл температур на материку ( на додатку №1 стрілка до температури повітря).

Рефлексія. Учні разом з вчителем роблять висновки про те, як впливає сонячна радіація на клімат і від чого вона залежить.

На клімат материка також впливають повітряні маси та постійні вітри. А які ми знаємо повітряні маси? (Учні відповідають).

На клімат Африки найбільше впливають екваторіальні та тропічні повітряні маси. Далі йде характеристика повітряних мас. Отже повітряні маси впливають як на температуру повітря, так і на опади. (Стрілками на додатку 1 позначено).

На клімат Африки впливають також і постійні вітри - пасати. Пасати - вітри, які дмуть по обидва боки від екватора і впливають на північ і південь Африки. Від дії пасатів залежить здебільшого розподіл опадів на материку (на додатку №1 стрілка).

На кількість атмосферних опадів також впливає чергування поясів атмосферного тиску. Давайте пригадаємо, як чергуються пояси атмосферного тиску. Діти відповідають. Біля екватора низький тиск, а по обидва боки від низького тиску -високий. Сонячна радіація, від якої залежить температура, називається поглинутою, а решта радіації, яка не поглинається земною поверхнею - відбита. Отже, підстилаючи земна поверхня також впливає на клімат. В залежності від підстилаючої поверхні залежить кількість поглинутої радіації. Також на клімат впливає рельєф. Гірські хребти не пропускають вглиб Африки вологих повітряних мас з Індійського океану.

Далі учні разом з вчителем роблять висновки про кліматотвірчі чинники. Технологія "Навчаючись учись". На короткий час учням запропоновано (за додатком №1 зі стрілками) об'єднатись в пари і один одному пояснити які є чинники і як вони впливають на клімат.

Завдяки великій кількості сонячної радіації температури на Африканському континенті. Температури повітря показані на кліматичній карті за допомогою ізотерм. Червоні ізотерми показують температуру липня, чорні - січня. Розглядаючи температуру в Африці слід пам'ятати , що коли на північній півкулі літо , то в південній-зима. Давайте разом визначимо температури липня і січня за кліматичною картою. Вчитель разом з учнями визначає за картою температури повітря. Найвищі температури на півночі +10-12° С. Результати записуються на дошці. Разом з учнями вчитель виділяє причини цих температур. Причиною високих температур на материку є великий кут падіння сонячних променів.

До кліматичних показників також належить розподіл опадів на материку. Опади на кліматичній карті позначаються кольорами. Якщо ви подивитесь на кліматичну карту, то помітите опади в Африці розподіляються нерівномірно. Найбільше опадів випадає в басейні річки Конго (вчитель показує на карті). Це пояснюється поясом низького атмосферного тиску та вологими повітряними масами. Північ і південь Африки лежить в поясах підвищеного атмосферного тиску, але кількість опадів там неоднакова. Це пояснюється пасатами, які впливають на ці частини Африки. Пасати, які впливають на північ Африки не мають такої кількості вологи, як ті, що впливають на південну частину Африки. Північні пасати проходять по значній частині великого масиву суходолу (Євразії), несуть сухе тропічне повітря і тому у північній Африці дощів майже не буває. Південна частина материка лежить між океанами і пасати з Індійського океану приносять вологу повітря. Хоч тут і є поле підвищеного тиску, але опадів на півдні випадає більше. Опадів також чимало випадає на підвищеннях Мадагаскару і Драконових горах. В Африці є пустелі не тільки в глибині материка, а й на узбережжі (Калахарі). Причиною цього є високий тиск, холодні течії західного узбережжя Атлантичного океану (демонстрація додатку №2).

Теплі течії біля берегів південно-східної Африки навпаки підвищують температуру повітря в зимові місяці, сприяють насиченню повітря вологою і утворенням опадів (демонстрація додатку №3).

Давайте визначимо кількість опадів у вищезгаданих частинах Африки за кліматичною картою. Результати роботи записуються на дошці, далі проводяться підсумки по розподілу температури повітря і опадів.

Як ви замітили в кліматичних особливостях Африки є деякі відмінності. В результаті таких відмінностей виникають території із більш-менш однаковим кліматом -це кліматичні пояси. Давайте разом визначимо за картою кліматичні пояси. Після визначення кліматичні пояси записуються на дошці.

Вивчення кліматичного поясу проходить за таким планом:

  1. Межі поясу.
  2. Кількість опадів.

3. Температури повітря кліматичних поясів.

 

Давайте об'єднаймося в групи і визначимо ці параметри для кожного із поясів.

  1.   група - екваторіальний.
  2.   група - субекваторіальний.
  3.   група - тропічний північний.
  4.   група - тропічний південний.
  5.   група субтропічний.

Після визначення доповідаючі доповідають і результати записують на дошці.

V. Сьогодні ми вивчили особливості клімату Африки, тож підведемо підсумки вивченої теми. Давайте проведемо змагання між групами "сходження на вершину". Я задаю питання кожній групі, а вони відповідають. На дошці малюється гора з 6-ма позначками. Та команда, яка дає правильну відповідь, піднімається вище.

Питання:

  1. Що ви можете сказати про загальні особливості клімату?
  2. Чи є в Африці зима, подібна до нашої?
  3. По якому плану вивчається клімат?
  4. Назвіть найголовніший кліматотвірчий чинник.
  5. Як впливає на клімат атмосферний тиск.
  6. Як впливають морські течії?
  7. Як впливає на клімат підстилаючи поверхня?
  8. Які найвищі температури липня?
  9. Які найвищі температури січня?
  10.      Чому біля екватора випадає найбільше опадів?
  11.      Чому в північній частині Африки випадає найменше опадів?
  12.      Які кліматичні пояси ви знаєте?

 

Після "сходження на вершину" оголошується переможець.

 

VI. Домашнє завдання. Вивчити клімат та кліматичні пояси Африки. Позначити кліматичні пояси на контурній карті та підписати основні показники клімату в цих поясах. Порівняти за кліматичними картами два кліматичні пояси за вибором.


Тема уроку: Води суходолу Африки. Головні річкові системи, озера, підземні води. Значення для природи та населення . Практична робота №8

Мета уроку:

Навчальна: Ознайомити учнів з основними річковими системами Африки, озерами їх походженням, підземними водами, провести контроль знань з теми клімат.

Розвиваюча: Розвивати у дітей навички роботи з картою, правильною і швидкому орієнтуванні на карті, розвивати пам'ять, мислення, формування своєї точки зору, уміння самостійно отримувати знання.

Виховна:  Формувати у дітей пізнавальну активність, бережливе ставлення до природи, води.

Тип уроку:  Комбінований.

Методи і форми роботи: Репродуктивні, бесіди, інтерактивні технології метод „Прес,, знайди помилку, емоційна розповідь, робота в групах.

Обладнання : фізична карта Африки, кліматична карта Африки, географія Кобернік С.Г.,атласи.

                                                  

Хід уроку

1. Організація класу до навчання .

        2.Перевірка домашнього завдання .

  1. Мотивація пізнавальної діяльності.
  2. Повідомлення теми та очікування результатів.
  3. Вивчення нової теми.
  4. Узагальнення знань .
  5. Домашнє завдання.

 

  1.     Підготовка класу до уроку . Повідомлення типу уроку. Ознайомлення учнів з предметами і матеріалами для уроку.
  2.     „ Географічний диктант „ . Перевірка теми Клімат і кліматичні пояси. Питання для перевірки. Клас ділиться на два варіанти.
  1.   План характеристики клімату.
  2.   Назвіть кліматотвірчі чинники.
  3.   Від чого залежить сонячна радіація.
  4.   Назвіть показники клімату.
  5.   На який показник впливає найбільше сонячна радіація.
  6.   Які найбільші температури в липні в Африці,
  7.   В якій частині Африки спостерігаються найвищі

температури.

  1.   В якій частині спостерігається найвища температура в січні.
  2.   Назвіть кліматотвірчі чинники які впливають на опади.

 

  1.                    В якій частині Африки випадає найбільша кількість опадів.
  2.                    Назвіть кліматичні пояси Африки.
  3.                    Який з кліматичних поясів найвологіший.
  4.                    Який з кліматичних поясів найжаркіший,
  5.                    Які повітряні пояси впливають на клімат Африки.
  6.                    Як впливають на клімат течії ?
  7.                    Як впливає на клімат пояс низького атмосферного тиску ?

17. Назвіть основну причину виникнення Сахари 

18.  Які причини виникнення пустелі Наміб.

 

Вчитель збирає результати диктанту.

  1.     Вчитель. Від екватора до Середземного моря через:6бпалені пустелі Північної Африки несе свої води річка, даруючи свої води, вологу землям дев'яти держав.

Протягом багатьох тисячоліть походження річки лишалося для людей таємницею. І лише у минулому столітті дослідники нарешті відкрили , що в нього два джерела ,що фактично вона складається з двох річок, зовсім несхожих за своїм характером . Вздовж зелених берегів чоловіки спритно орудуючи ножами зрубують цитрусову тростину, а білі чаплі непорушно стоять на облюбованому дереві.

У центрі Африки розташовані великий річковий басейн. За площею він займає друге місце після басейну Амазонки. Ця ріка найбагатоводніше в Африці і друга за водоносністю в світі

  1.     Як ви вже здогадались сьогодні ми будемо вивчати внутрішні води Африки, до яких відносяться річки, озера,

підземні води . Я хотів би щоб з цього уроку ви дізнались про загальні особливості внутрішніх вод материка, найбільші річкові системи, дізнались про озера та підземні води, Давайте пригадаємо що ж таке річка та річкова система ? Як живляться річки ? Від чого залежить водність річок ? ( бесіда вчителя з учнями класу.)

До найбільших річок Африки належать : Ніл, Конто, Нігер, Замбезі, Оранжева. Ці річки відповідно утворюють і найбільші річкові системи. Річка Ніл найдовша в світі. Довжина Нілу -6671 км. Про нього йшлося вище . Конго - найбільша за водністю річка Африки .

Як ми вже з вами вияснили будова земної поверхні впливає на напрям течії усіх річок. В залежності від цього багато річок Африки несуть свої води в Атлантичний океан . Всі ці ріки відносяться до басейну Атлантичного океану. Давайте за картами атласу разом визначимо які річки несуть свої води до цього океану, (самостійна робота). Незначна кількість річок до басейну внутрішнього стоку, та басейну Індійського океану . Визначте ці річки . (учні визначають). Часто річки внутрішнього стоку пересихають. Такі сухі річища називаються - ваді.

Як видно на карті найгустіша річкова сітка в екваторіальній частині..

Подумайте чому? (Учні відповідають).

Причина велика кількість опадів. Завдяки великій кількості опадів екваторіальна Африка має найчистішу річкову систему. Найменша густота річкової сітки у внутрішніх районах Африки. А зараз давайте подумаємо які типи живлення характерні для річок Африки і відповідати будемо за таким шаблоном: Я думаю, що ...., тому, що...., наприклад: отже               Живлення річок : дощове, ґрунтовими водами найменше льодовикове . Режим річок , їх повені і межі підпорядковується сезонам дощів. Річки ,що протікають по кількох кліматичних поясах мають складний режим. Як правило в центральній частині Африки ріки повноводні цілий рік , в інших кліматичних поясах найбільша водність припадає на літо і осінь. Тільки на півночі Африки найбільша водність в зимові місяці . Найменша водність в тропічних поясах. Знаючи найбільші річки Африки , я пропоную вам прочитати характеристику річок в підручнику. Зараз об'єднайтесь у групи і працюйте за відомими схемами.

  1.   група-Ніл.
  2.   група-Конго.
  3.   група-Нігер.
  4.   група - Замбезі.

Після опрацювання доповідачі доповідають про них. Велике значення ріки мають в житті людини та в природі.

  1. Руйнування гірських порід та перенесення їх.
  2. Перехід волога у посушливій області.
  3. Беруть участь у кругообігу води.
  4. Вода річок використовується для зрошення.
  5. Річки багаті на гідроенергію.
  6. Деякі річки використовуються для судноплавства .
  7. В ріках водиться багато риби, яка є продуктом для харчування Африканців.

До внутрішніх вод також належать і озера .

Давайте пригадаємо, що таке озеро? Які є типи озерних улоговин?

Майже всі великі озера Африки знаходяться в зоні розломів на Східно-Африканському плоскогір'ї. Тому улоговини їх тектонічного походження і мають витягнуту форму, оточені високими і круглими торами. До таких озер відносяться: Танганьїка і Ньяса. Давайте ці озера знайдемо на карті і визначимо стічні ці озера чи безстічні.

Озеро Танганьїка при ширині 50-60км простягаються до 650км і має глибину 1435 метрів.

Озеро Вікторія найбільше за площею в Африці. Його улоговина розміщена в пологому прогині і має глибину до 40 метрів.

А зараз давайте колективно визначимо положення озера Чад. (Учні разом з вчителем визначають). Озеро Чад мілководне , глибина 4-7 метрі. Площа його змінюється в залежності від опадів, має солону воду.

Велике значення для пустель Африки мають ґрунтові і підземні води. Великі артезіанські басейни наявні в Сахарі і безводних районах Південної Африки. Підземні води скоплюються переважно в тріщинах корінних порід.

6) Сьогодні на уроці ми ознайомились із внутрішніми водами Африки .

Я пропоную вам знайти помилку у тексті і виправити її.

В Африці протікають такі річки як Конго, Ніл, Амазонка, Замбезі, Найдовша річка світу Ніл, довжина його 7525км. Конго - найпознозодніша річка Африки , несе свої води в Індійський океан. На течію і напрям впливає рельєф . Річки несуть свої води в Атлантичний і індійський океан. Найгустіша річкова система в Сахарі, переважно всі річки Африки живляться дощовими водами, підземними водами. Найдовша річка світу - Ніл. Він починається на Ефіопському нагір'ї і протікає через О. Вікторія. Складається з Білого і Голубого Нілу. Ніл не має порогів і водоспадів.

Ніл судноплавний. Утворює дельту і впадає в Червоне море. Має велике значення для медицини, Конго - друга річка за довжиною, але перша за водністю . Впадає річка в Індійський океан . Судноплавна по всьому руслу . На відміну від Нілу не утворює дельти . Замбезі - найбільша з річок Африки , що впадає індійський океан. Утворює багато водоспадів. Найбільший Ніагарський водоспад. Найбільше озеро Африки-Вікторія , яке знаходиться найнижче. Воно найглибше озеро Африки , Танганьїка має карстове походження. Чад озеро залишкового походження глибина 15-20 метрів (7) . Підземних вод мало в Сахарі.

 

7) Домашнє завдання.

Вивчити характеристику внутрішніх вод ,нанести на контурну карту річки Африки .Скласти характеристику річки (на вибір ) за планом .


Тема уроку:     Природні зони Африки

 

Мета уроку:

Навчальна:  закріпити  поняття „природні зони", вивчити природні зони Африки, їх залежність від клімату, показати особливості природних зон Африки

Розвиваюча: продовжити розвивати пізнавальну активність учнів, уміння самостійно отримувати знання, розширити кругозір дітей про природу Африки, формування вміння роботи з картами, робити висновки.

Виховна:  виховувати почуття відповідальності, зацікавлене ставлення до географії, навчання формувати артистичні здібності учнів.

Обладнання: Карти природних зон Африки, атласи, географія Кобернік С.Г., таблиця, план характеристики природних зон.

Методи й форми роботи: репродуктивні, частково-пошукові, технології інтерактивного навчання „Мікрофон", диспут, бесіда

Тип уроку:   урок засвоєння знань у вигляді Ток-шоу.

 

Хід уроку.

  1.   Організація класу до навчання.
  2.   Мотивація пізнавальної діяльності учнів.
  3.   Оголошення теми і очікування результатів від вивчення нової теми.

        4.Проведення Ток-шоу „Природні зони Африки".

  1.   Узагальнення: знань.
  2.   Домашнє завдання,

 

  1.    Підготовка класу до навчання. Розставлення парт для Ток-шоу (на перерві).

Повідомлення типу уроку та тему його проведення. Ознайомлення учнів з засобами праці.

  1. Сьогодні ми з вами продовжуємо вивчати великий і красивий, чарівний, а найчастіше екзотичний світ Африки. І зробимо це у вигляді Ток-шоу

 

Ми по Африці крокуєм

 Взнаємо країни всі

Річку Ніл перепливем

Всі пустелі обійдем

Від бушменів і пігмеїв

Ми дізнаємось про те,

Що в гілеях ростуть пальми І

 живуть там шимпанзе.

 

Сьогодні ви зустрінетесь віч-на-віч з цим незвичайним компонентом. Кажуть, хто хоч раз вдихнув пил його червоної землі, почув бій тамтамів, побачив у відбитті нічних багать мускулисті тіла танцюристів у заворожливих масках, тому важко буде повернутися з цього таємничого світу. Сьогодні ми познайомимось з природою Африки ще ближче, але спочатку нам слід щонайкраще підготуватись.

Як ви вважаєте, що ж таке природа? Учні по черзі вимовляють свої думки.

Вчитель. Так, правильно. Природа - це все, що оточує нас. Рівнини й височини, ріки й озера, ліси й пустелі. Природа - це невичерпне джерело поетів, художників і музикантів. Зверніть увагу на дошку! (карта природних зон Африки). Що зображено на цій карті? Про що можна дізнатися з цієї карти? Як ви помітили - це карта природних зон Африки! Що ж таке природна зона? (учні відповідають).

Ми згадали цей термін не даремно. Сьогодні ми будемо вивчати природні зони Африки.

Оскільки природна зона - це територія, що визначається спільністю температур, зволоження грунтів та інших компонентів природи, то сьогодні до нас на шоу запрошені вчителі, дослідники, які вже розуміються на цих компонентах. Я сьогодні вам представляю вчених-знавців природи Африки. Вчитель представляє кореспондентів, слухачів та вчених-дослідників.

Кожну попередню тему ви вивчали за планом. Природні зона Африки також вивчаються за планом. Зверніть увагу на дошку (на дошці план). Запишіть цей план в зошити.

План характеристики природної зони.

  1. Географічне положення.
  2. Переважаючі висоти над рівнем моря.
  3. Кліматичні умови.
  1. Внутрішні води зони.
  2. Ґрунтовий покрив.
  3. Рослинний і тваринний світ.

 

Давайте разом визначимо, які природні зони розміщені на території Африки. Учні за каргою визначають, відповідають на запитання вчителя.

За картою видно, що кожна природна зона має своє географічне положення. Географічне положення кожної зони визначається за паралелями, а також давайте послухаємо. Зараз перед вами виступить знавець положення природних зон. Виступ першого учня. По обидві сторони від екватора від 3° південної широти до 5° північної широти розміщена зона вологих екваторіальних лісів. За зоною екваторіальних лісів до 7 0 південної широти і 6° північної довготи розміщена зона перемішано вологих лісів . На південь і північ від лісових зон до 17° північної широти і 28° південної широти розміщена найбільша за площею зона саван і рідколісь ., В цих зонах , зустрічаються зони високої поясності. Від 18° північної широти до гір Атлас і півночі Африки простягається зона напівпустель і пустель, які представлені Сахарою . Пустелі і напівпустелі також наявні на півдні і південному заході материка. Крайні південь і північ Африки займають зони твердолистих вічнозелених лісів та чагарників .

Екваторіальні

Перемінно

Савани і

Пустелі і

Твердолисті

ліси

вологі ліси

рідколісся

напівпустелі

ліси і чагарники

Від 3й

До

Від 7°

17° північної

Північ і

південної

південної

північної

широти північ

південь

широти до 7

широти 6°

широти до

Африки

Африки

північної

північної

17

південь і

 

широти

широти

північної широти від

південної широти до 28°

південної широти

південний -захід Африки

 

Вчитель - ведучий. Я пропоную зараз скласти табличку
розміщення природних зон:

Слідуючи питання - рельєф природних зон . Перед вами виступить вчений - геоморфолог і дасть відповідь на це питання.

Виступ другого учня. Для вивчення рельєфу природних зон Африки, я пропоную співставити карту- природних зон з фізичною картою Африки . знаючи рельєф Африки можна зробити висновок, що рельєф природних зон буде височинний , але висоти не всюди однакові. Так в лісових зонах переважно висоти від 200- 500 м рідко 1000 м над рівнем моря. На південь від лісових зон в Саванах висоти - 1000 м . Це є територія високої Африки . Та сама картина спостерігається і в зоні пустель і напівпустель .На півночі пустелі мають висоти 200 -500 м , а півдні 1000. Твердолисті ліси мають низовинні і височинні форми рельєфу . Низовини наявні в усіх зонах вздовж узбережжя Африки.

Вчитель - ведучий. Я дякую за аргументовану відповідь і пропоную вам продовжити робити записи в таблицю. На мою думку найбільше контрастів спостерігається при вивченні кліматичних умов 1 вчений кліматолог нам розкаже про кліматичні умови зон.

Виступ третього учня . Спочатку ознайомимося з температурами повітря природних зон. Найвищі температури повітря в зоні пустель і напівпустель північної Африки +32 в липні -ні 6 в січні. В саванах і рідколіссях температури повітря

в липні +16 +24 С в січні +24 С . В лісових зонах температура

о о січня +16 С , а в липні +24 С.

Щодо розподілу опадів то найбільше їх випадає в зонах екваторіальних лісів випадає в кількості від 200 до 2000 мм . Кількість опадів поступово зменшується в зонах саван і рідколісь . На межі з лісовими зонами опадів випадає від 1000 до 2000мм, а на межі з пустелями 250 - 500 мм. Найменше опадів випадає в пустелях і напівпустелях - 100 - 250 мм на рік. Вчитель - ведучий . А які кліматичні умови твердолистих лісів? Учень кліматолог. Температура взимку +8 , а літом +16 на півночі +24 на півдні. Кількість опадів 500 - 1000 мм. Вчитель - ведучий. Дякуємо кліматологу . Давайте дані занесемо у таблицю . А зараз давайте послухаємо, що нам скаже вчений гідролог.

Учень - гідролог. Забезпечення внутрішніми водами природних зон Африки залежить від ступеня зволоженості території. Багато річок є спільними для багатьох природних зон. В екваторіальних, лісах протікає одна з найбільших річок Африки

  •    Конго, зі своїми найбільшими притоками Убангі, Касаї: Ці ріки є спільними й для перемішано - вологих лісів . Через територію саван і рідколісь протікають і Ніл, Нігер , Замбезі, Сенегал , Лімпопо . тут є ще багато озер: Вікторія, Чад , Танганьїка Ньяса. Найбідніші природні зони на водні багатства
  •    пустелі і напівпустелі. Тільки Ніл який протікає через савани , несе свої води і через пустелі. На півдні в пустелях внутрішні води представлені рікою Оранжева. Твердолисті ліси також мають ріки невеликої довжини , які впадають в Середземне море.

Вчитель - ведучий . Я пропоную занести річки й озера до таблиці природних зон. Ґрунти - один з компонентів від яких залежить рослинний світ природних зон . І зараз виконуєте , які ж ґрунти наявні в різних природних зонах Африки. Учень - грунтоводець . Ґрунти - природній компонент, який сформувався під дією ґрунтоутворюючих факторів    . Ці фактори вам відомі, Серед ґрунтів екваторіальних лісів найбільше переважають червоно - жовті фералітні. У саванах і рідколіссях переважають червоно - фералітні, червоно   бурі, червонисто - бурі. У пустелях і напівпустелях переважають пустельні. червонясто - бурі ґрунти. У зоні твердолистих лісів - коричневі і сіро - коричневі ґрунти . Вчитель - ведучий . Давайте дані про ґрунти занесемо до таблиці. Останнім пунктом нашого плану є рослинний і тваринний світ природних зон про , які нам розкаже вчений біолог.

Учень - біолог. Рослинний і тваринний світ залежить від кліматичних чинників ґрунтів. Велика кількість тепла й вологи сприяє розвитку густої вічнозеленої деревної рослинності в зоні екваторіальних лісів . Ліси ростуть ярусами . Ліси різноманітні, одних дерев тут близько 1000 видів . Верхній ярус - фініки й пальми. Нижній ярус - банани деревні папороті, ліани. Чагарники й трав'янистий покрив розвинені слабо. Тваринний світ лісів багатий і різноманітний. Тут є багато птахів , комах , гризунів. В лісах живуть леопарди Ю, свині, карликові бегемоти, змії, ящірки. Рослинність саван залежить від сезону дощів. Ближче до лісів ростуть високі трави , величезні баобаби, олійні пальми . Далі ростуть не дуже високі трави з акаціями з плоскою зонтикоподібною кроною. Ближче до пустель рослинність бідна. Ніде в світі немає такого скупчення великих тварин , як в африканській савані. Тут живуть різноманітні антилопи, зебри , жирафи, слони , буйволи , носороги, бегемоти. Також багато хижаків : леопарди , гієни. Шакали, леви, в річках крокодили. Пустелі мають дуже бідну рослинність . а подекуди її зовсім немає. Тут поширений полин , а в оазисах фінікова пальма. Напівпустелі мають більший видовий склад рослинності. Там ростуть алое , молочай, дикі кавуни. Дивні рослини пустель - вельвічії. Вельвічія рослина з коротким стеблом і двома шкірястими листками. Серед тварин тут  переважають різні змії, ящірки. З хижаків зустрічаються шакали, гієни, лисиці.

Ведучий - вчитель. Сьогодні ви почули виступи вчених, які дали вам відповіді на питання які ж є природні умови природних зон Африки . Зараз вчені задають вам питання , а ви на їх постараєтесь відповісти. (Далі задаються питання , учні відповідають, користуючись таблицею про природні зони.)

Домашнє завдання. Вивчити характеристику природних зон Африки. Нанести на контурну карту межі природних зон Африки. Виконати порівняльну характеристику двох природних зон Африки. (на вибір)

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
7 грудня
Переглядів
56
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку