Консультація для батьків «Вправи та ігри спортивного характеру»
Фізична готовність як одна з найголовніших складових загальної готовності до шкільного навчання визначається станом здоров'я майбутнього першокласника, рівнем його рухових умінь, розвитком фізичних якостей, сформованістю самообслуговування та культурно-гігієнічних навичок, правильної постави, самостійністю і творчістю в руховій сфері.
Рекомендуємо ігри та ігрові вправи для гри в бадмінтон, баскетбол, городки, настільний теніс, хокей та футбол. Елементи спортивних ігор, за відповідної організації їх проведення, сприятливо впливають на фізичний розпиток і працездатність дитини. Вправи з м'ячами, воланами, ракетками, битками, ключками сприяють розвитку в дітей окоміру, координації, ритмічності, узгодженості рухів. Заняття з використанням елементів спортивних ігор розвивають у дітей такі фізичні якості, як спритність, швидкість, сила, оскільки дитині часто доводиться в ігровій ситуації передавати м'яч партнеру або кидати його в ціль, що розташована на певній відстані. Дитина має й високо стрибати, дістаючи м'яч, або кидати його у високо розташовану ціль, швидко перебігати на інше місце майданчика, щоб встигнути впіймати м'яч, або протидіяти оволодінню м'ячем суперником тощо. Ігри з елементами спорту сприяють розвитку вміння ловити, тримати, відбивати й кидати предмети, а також розраховувати напрямок кидка, узгоджувати з ним силу, розвивати виразність рухів, орієнтуватися в просторі. Під час дій з м'ячем, ракетками, воланами створюються умови для включення в роботу також і лівої руки, що важливо для повноцінного розвитку дитини. А їх різний об'єм та вага розвивають не лише великі, а й дрібні м'язи, збільшують рухливість суглобів пальців та кисті. Вони укріплюють м'язи, що утримують хребет і сприяють формуванню правильної постави. Навчання дій із м'ячем сприяють удосконаленню рухової реакції дітей, точності відтворення рухів в часі та просторі. Ігрова вправа має свої певні переваги перед рухливою грою. По-перше, ігрову вправу виконує кожна дитина і виконання рухового завдання не пов'язане з діями інших дітей, на підміну від рухливої гри. По-друге, в ігрових вправах педагог домагається засвоєння того чи іншого руху усіма дітьми. Безперечна перевага ігрової вправи ще й у тому, що в ній більш чітко виступають завдання прямого навчання і вона може використовуватися не лише на етапі закріплення та вдосконалення рухових навичок, а й на етапі розучування рухової дії. Варто також зазначити, що ігровий характер вправ знімає напруження, що виникає в процесі виконання рухів, сприяє більш старанному їх виконанню, приваблює, дітей і викликає позитивні емоції. Ігрове навчання рухових дій стимулює інтерес дітей до їх виконання; образність розучуваних рухів сприяє усвідомленому засвоєнню техніки виконання, що активізує рухову діяльність та фізичний розвиток дошкільнят. Тобто, застосування елементів спортивних ігор у дошкільному віці закладає у дитини основу для систематичних занять одним з видів спорту у наступні шкільні роки. Навчання елементів більшості спортивних ігор і вправ спортивного характеру здійснюється на заняттях з фізичної культури, а закріплення – на прогулянках. Тобто, ігрові вправи доцільно використовувати і на етапі розучування рухових дій, і на етапі закріплення та вдосконалення рухових навичок, а рухливу гру - лише на етапі закріплення та вдосконалення рухових навичок. Це пояснюють тим, що в рухливій грі як колективній діяльності, де дії учасників взаємопов'язані, дітей більше цікавлять результати самої гри, а не якість виконання рухової дії. А в ігровій вправі дитина, імітуючи певний ігровий образ, зорієнтована на якість виконання руху (правильність, чіткість, виразність). Практика показує, що діти дошкільного віку виявляють інтерес до дій із спортивним інвентарем (серед яких скакалка), катання на санках, ходьби на лижах, їзди на велосипеді, самокаті, спортивних ігор з м’ячами різної величини – баскетбол, футбол, настільний теніс. Вони урізноманітнюють діяльність дітей, збагачують їхній руховий досвід, є формою активного відпочинку та засобом боротьби з малорухливістю. Сприяють вихованню морально-вольових якостей, позитивних рис характеру, злагоджених та дружніх відносин у колективі, формуванню вміння підкорювати власні інтереси інтересам команди, прагнення допомагати товаришу, діяти свідомо, чесно, справедливо. Футбол Гра у футбол – одна з найпопулярніших у дітей старшого дошкільного віку. Рекомендуємо такі ігри та ігрові вправи: "Влуч у ворота", "Влучи у кеглю" "Проведи м'яч", "М'яч у стінку", "Точний пас", "Гол у ворота". Баскетбол Пропонуємо такі ігри та ігрові вправи: "У кого менше м'ячів?", "Кого назвали, той ловить м'яч", "М'яч ведучому", "М'яч у повітрі" ,"Влучи м'ячем у кільце". У процесі оволодіння старшими дошкільниками технічними прийомами гри в баскетбол: ловінням, передачею, веденням і кидками м'яча - велике значення має послідовність ускладнення змісту вправ, а також різноманітність вправ та ігор, варіативність умов їх проведення. Під час навчання дітей вправам та іграм виникають сприятливі умови для спільних дій дітей, формуються уміння узгоджувати власні інтереси з інтересами колективу, виховуються чесність, справедливість та взаємодопомога. Поряд з формуванням різних рухових умінь і навичок одним з найбільш складних є навчання дітей стрибків через скакалку. Вони сприяють розвитку швидкісно-силових здібностей, витривалості, координації руху, тренують відчуття ритму, зміцнюють серцево-судинну і дихальну системи, суглоби, м'язи ніг, кисті рук. |