Завдання для контролю знань з теми 3 «Обмін речовин і енергії» (10 клас)
1 рівень (завдання з декількома варіантами відповіді, на встановлення відповідності і послідовності)
Кожне завдання оцінюється в 0,5 бали
1. Оберіть процеси, які відбуваються в тонкому кишечнику
1) білки перетравлюються під дією пепсину
2) перетравлення рослинної клітковини
3) всмоктування амінокислот та простих вуглеводів у кров
4) ліпіди емульгуються до маленьких крапель під дією жовчі
5) знезараження токсинів під дією ферментів печінки
6) білки й вуглеводи розщеплюються до мономерів
2. Укажіть твердження, які характеризують темнову фазу фотосинтезу
1) відбувається на внутрішніх мембранах хлоропластів
2) синтез глюкози
3) фіксація вуглекислого газу
4) відбувається в стромі хлоропластів
5) фотоліз води
6) утворення АТФ і НАДФН
3. Укажіть речовини, які мають у своєму складі аденін
1)
|
2)
|
3)
|
4)
|
|
|
|
|
4. Установіть послідовність процесів енергетичного обміну в клітині:
1) розщеплення біополімерів до мономерів
2) лізосома зливається с частинкою їжі, яка містить білки, жири і вуглеводи
3) розщеплення глюкози до піровіноградної кислоти і синтез двох молекул АТФ
4) надходження ПВК у мітохондрії
5) окиснення ПВК і синтез 36 молекул АТФ
5. Установіть послідовність процесів при біосинтезі білка в клітині.
1) утворення пептидного зв’язку між амінокислотами
2) взаємодія кодона іРНК і антикодона тРНК
3) вихід тРНК з рибосоми
4) з’єднання іРНК з рибосомою
5) вихід іРНК з ядра в цитоплазму
6) синтез іРНК
6. Установіть відповідність між типом живлення та організмами, яким воно властиве.
Тип гетеротрофного живлення |
Організми |
1) голозойне 2) сапротрофне 3) симбіотрофне 4) паразитичне |
А) гієна Б) кишкова паличка В) дощовий червяк Г) нітрифікуючі бактерії Д) повитиця Е) малярійний плазмодій Є) орел степовий |
У відповіді запишіть цифри, розташувавши їх у порядку, що відповідає літерам:
A |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
Є |
|
|
|
|
|
|
|
7. Установіть відповідність між групою тварин та характерною для них кровоносною системою
Тварини |
Будова кровоносної системи |
Ланцетник |
Два кола кровообігу. Серце трикамерне з неповною перегородкою в шлуночку. Кров у шлуночку змішується не повністю |
Амфібії |
Два кола кровообігу. Трикамерне серце (два передсердя і шлуночок). Кров у шлуночку серця змішана |
Рептилії |
Одне коло кровообігу. Серце двокамерне (передсердя і шлуночок). У серці — венозна кров |
Риби |
Одне коло кровообігу. Серця немає, замість нього — черевна аорта |
Птахи і ссавці |
Два кола кровообігу. Серце чотирикамерне. Артеріальна та венозна кров не змішуються |
8. Установіть відповідність між особливостями живлення організмів та їх способами
Особливості |
Спосіб живлення |
А) можуть захоплювати їжу шляхом фагоцитозу Б) використовують енергію, яка вивільняється при окисненні неорганічних речовин В) отримують їжу шляхом фільтрації води Г) синтезують органічні речовини з неорганічних на світлі Д) використовують енергію сонячного світла |
1) автотрофи 2) гетеротрофи |
У відповіді запишіть цифри, розташувавши їх у порядку, що відповідає літерам:
A |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
9. Установіть відповідність між характеристикою енергетичного обміну і його етапом.
Характеристика |
Етап енергетичного обміну |
A) відбувається в цитоплазмі Б) відбувається в мітохондріях B) утворюється вуглекислий газ і вода Г) утворюється піровіноградна кислота Д) синтезуються 36 молекул АТФ Е) синтезуються 2 молекули АТФ
|
1) анаеробний етап 2) аеробний етап
|
У відповіді запишіть цифри, розташувавши їх у порядку, що відповідає літерам:
A |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
|
|
|
|
|
|
10. Установіть відповідність між процесами обміну речовин і його видом.
Процес |
Вид обміну |
A) синтез глюкози Б) гліколіз B) синтез 38 молекул АТФ Г) спиртове бродіння Д) окислювальне фосфорилювання Е) утворення білків з амінокислот на рибосомах |
1) енергетичний 2) пластичний
|
У відповіді запишіть цифри, розташувавши їх у порядку, що відповідає літерам:
A |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
|
|
|
|
|
|
2 рівень (завдання з відкритою відповіддю)
Кожне завдання оцінюється в 1 бал
11. Які процеси зображені на малюнках А і Б? Назвіть структуру клітини, яка бере участь в цих процесах. Які перетворення в клітині відбудуться далі з бактерією на малюнку А?
12. Чому бродіння вважають еволюційно більш давнім типом енергетичного обміну, ніж дихання?
13. В ХVII столітті голандський вчений ван Гельмонт провів дослід. Він взяв 90,6 кг сухого грунту та вербу вагою 2,5 кг, вирощував її, пливаючи тільки дощовою водою. Вага верби через 5 років склала 74,2 кг, а вага грунту зменшилася всього на 56,6 г. Ван Гельмонт зробив висновок, що матеріал, з якого утворилось дерево, пішов з води, яка була використана для поливу. У чому вчений помилився? Який висновок з цього досліду він мав би зробити сьогодні?
14. У чому проявляється взаємозв’язок енергетичного обміну і біосинтезу білка.
3 рівень (розв’язати задачі)
Кожне завдання оцінюється в 1,5 бали
15. За добу людина споживає в середньому 430 г кисню. Одне дерево за вегетаційний період вбирає близько 42 кг вуглекислого газу. На скільки днів вистачить людині кисню, продуковано одним деревом за вегетаційний період?
16. Дан ланцюг ДНК: ЦТААТГТААЦЦА. Визначте:
А) Первинну структуру закодованого білка.
Б) Відсотковий вміст різних видів нуклеотидів в цьому гені (у двох ланцюгах)
В) Довжину гену
Г) Довжину білка
Додаткові відомості:
Довжина 1 нуклеотида - 0,34 нм
Довжина 1 амінокислоти - 0,3 нм