Контрольна робота з теми «Поведінка тварин».
Варіант 1.
І рівень (завдання з однією вірною відповіддю, по 0,5б; всього 3б)
1. Для мами-пташки розкритий дзьоб пташеняти є сигналом приносити їжу. Такі сигнали називають:
а) завершальні стимули; б) підкріплювальні сигнали; в) мотиваційні стимули; г) ключові стимули.
2. Виберіть визначення, що відповідає поняттю імпринтинг (закарбування):
а) послаблення природженої захисної поведінкової реакції при багаторазовому повторенні стимулу;
б) реакція організму на зовнішнє подразнення;
в) фіксація в пам'яті ознак об'єктів у перші моменти після народження;
г) вид научіння тварин, за якого молода особина копіює поведінку дорослих.
3. Який поведінковий акт не можна віднести до грумінгу?
а) будування гнізда сойкою; б) купання в болоті слонів; в) пилові ванни горобців; г) чищення пір’я ластівкою.
4. Поведінкові реакції, що формуються впродовж життя з накопиченням досвіду, це:
а) вроджена поведінка; б) набута поведінка; в) безумовні рефлекси;
г) інстинкти.
5. Угруповання левів називається:
а) прайд; б) зграя; в) сім’я; г) табун.
6. Бізони і зубри у разі появи небезпеки (хижаків) заганяють у центр стада телят і самок, а самці виходять наперед. Це приклад стратегії:
а) жертовності; б) конфліктів; в) співпраці; г) виживання.
ІІ рівень (завдання 7,8 з трьома вірними відповідями, завдання 9 – на вилучення зайвого терміна; по 1б; всього 3б)
7. Укажіть три приклади репродуктивної поведінки тварин:
а) годування ластівкою пташенят; б) будівництво мурашника мурахами; в) турнірні бої оленів; г) агресивна поза азіатського лісового скорпіона;
д) полювання левів на зебру; е) токування глухарів.
8. Вкажіть три групи тварин, для яких характерні персоніфіковані угруповання:
а) зграя вовків; б) скупчення колорадських жуків на кущі картоплі;
в) табун буйволів; г) прайд левів; д) скупчення метеликів біля ліхтаря.
9. Вилучіть зайвий термін та поясніть, чому він є зайвим:
звикання, наслідування, безумовні рефлекси, закарбування, научіння шляхом спроб та помилок.
ІІІ рівень (завдання на встановлення відповідності по 1,5б; всього 3б)
10. Встановіть відповідність між формами поведінки тварин та прикладами.
1) дослідницька поведінка; 2) гігієнічна поведінка; 3) захисна поведінка;
4) харчова поведінка;
А) собака зариває залишки їжі у ґрунт; Б) кошеня обнюхує навколишні предмети; В) тварина шукає притулку; Г) комахи чистять за допомогою
кінцівок крила.
11. Установіть відповідність між видом научіння та його характеристикою:
1) звикання; 2) закарбування; 3) осяяння; 4) наслідування;
А) мавпеня копіює поведінку дорослих і досвідчених мавп;
Б) ворони кидають горіхи під колеса автівок;
В) гусенята слухняно слідують за квочкою;
Г) через деякий час шпаки перестають боятися нерухомого опудала, поставленого для збереження врожаю черешні.
IV рівень (завдання з відкритою відповіддю, 2б)
12. Що таке соціальна поведінка тварин? Які її переваги і значення? (2б)
Контрольна робота з теми «Поведінка тварин».
Варіант 2.
І рівень (завдання з однією вірною відповіддю, по 0,5б; всього 3б)
1. Вкажіть науку, що вивчає поведінку тварин:
а) екологія; б) етологія; в) аутекологія; г) бріологія.
2. Зграя гієнових собак, прайд левів, бджолина сім’я – це приклади:
а) персоніфікованих угруповань; б) анонімних угруповань; в) тимчасових угруповань; г) нестійких угруповань.
3. Вид научіння, при якому тварина повторює певні дії за більш дорослою або досвідченою особиною називається:
а) принцип «проб та помилок»; б) принцип наслідування; в) імпринтинг;
г) звикання.
4.Вкажіть тип поведінки, який допомагає тваринам підшукати пару:
а) захисна; б) територіальна; в) харчова; г) шлюбна.
5. Такі прояви поведінки тварин, як бійка, переслідування, втеча, оборона, можна об’єднати в стратегію:
а) жертовності; б) конфліктів; в) співпраці; г) виживання.
6. Укажіть, яка поведінка включає маркування або мічення меж ділянки та її охорону від інших тварин свого виду:
а) дослідницька; б) харчова; в) територіальна; г) гігієнічна.
ІІ рівень (завдання 7,8 з трьома вірними відповідями, завдання 9 – на вилучення зайвого терміна, по 1б; всього 3б)
7. Укажіть три приклади репродуктивної поведінки тварин:
а) відліт птахів у теплі краї; б) нерест горбуші; в) токування мартинів;
г) мічення ведмедем території; д) вигодовування кропив’янкою зозуленяти; е) гра тигренят.
8. Вкажіть три групи тварин, для яких характерні персоніфіковані угруповання:
а) бджолина сім’я; б) скупчення мух; в) перелітні зграї птахів;
г) термітник із термітами; д) стадо слонів.
9. Вилучіть зайвий термін та поясніть, чому він є зайвим:
залицяння, парування, терморегуляція , турбота про потомство.
ІІІ рівень (завдання на встановлення відповідності по 1,5б; всього 3б)
10. Знайдіть відповідність між формою поведінки та її проявом:
1) індивідуальна; 2) соціальна; 3) репродуктивна; 4) територіальна;
а) робочі мурахи несуть до мурашника їжу; б) токування глухарів; в) сліди від кігтів ведмедя на дереві; г) полювання сови на мишу.
11. Установіть відповідність між видом научіння та його характеристикою:
1) звикання; 2) закарбування; 3) навчання шляхом спроб та помилок; 4) наслідування;
А) копіювання поведінки дорослих молодою особиною;
Б) вид научіння тварин, при якому особина випадково виходить на реакцію, яка відповідає стимулу;
В) фіксація в пам'яті ознак об'єктів у перші моменти після народження;
Г) послаблення природженої захисної поведінкової реакції при багаторазовому повторенні стимулу.
IV рівень (завдання з відкритою відповіддю, 2б)
12. Що таке комунікація тварин? Назвіть найпоширеніші «мови» для спілкування в тваринному світі та наведіть приклади тварин, які ними користуються.