закріпити та систематизувати знання про природні ресурси світу; вдосконалити уміння та навички застосовувати набуті знання під час виконання практичних завдань; розвивати вміння розраховувати ресурсозабезпеченість та порівнювати співвідношення ресурсозабезпеченості в окремих регіонах чи країнах світу, уміння будувати та аналізувати діаграми; виховувати аналітичне мислення, заощадливе ставлення до природних ресурсів.
Практична робота № 1. Порівняльна оцінка трудових ресурсів і зайнятості населення в основних сферах господарства країн та регіонів світу.
Завдання 1 (3 бала). Проаналізуйте дані таблиці. Визначте:
а) які країни (високорозвинені або ті, що розвиваються) мають більшу частку населення працездатного віку;
б) які країни (високорозвинені або ті, що розвиваються) мають більшу частку ЕАН;
в) як забезпечені трудовими ресурсами постсоціалістичні країни;
г) поясніть причини розбіжностей у показниках кількості населення працездатного віку та ЕАН в країнах із різним рівнем розвитку.
Частка населення працездатного віку |
Частка ЕАН |
|
США |
62 |
50 |
Японія |
64 |
53 |
ФРН |
63 |
49 |
Росія |
64 |
50 |
Польща |
63 |
44 |
Китай |
64 |
58 |
Індія |
57 |
38 |
Ніґерія |
51 |
31 |
У розвинених країнах частка населення працездатного віку вища, ніж у країнах, що розвиваються. Це пояснюється відмінностями у середній тривалості життя, віковій структурі населення, у встановленні пенсійного віку.
Частка ЕАН залежить від ступеня залучення людей у виробництво (наявності робочих місць), часу, необхідного на освіту, пенсійного віку, закріпленого у законах держави, якості життя.
Завдання 2 (3 бала). Проаналізуйте дані таблиці. Визначте:
а) особливості розподілу населення за основними галузями господарства в кранах із різним рівнем розвитку;
б) поясніть причини розбіжностей у структурі зайнятості населення.
США |
Японія |
ФРН |
Польща |
Індія |
Росія |
Китай |
Ніґерія |
||
Сільське, лісове та рибне господарство |
2,9 |
5,8 |
3,3 |
23,0 |
60,9 |
10 |
58,8 |
58, 0 |
|
Індустріальні галузі (гірничодобувна та обробна промисловість, будівництво, транспорт) |
30,1 |
40,2 |
43,0 |
37,4 |
20,6 |
45 |
22,8 |
18,0 |
|
Сфера послуг, торгівля, управління тощо |
60,0 |
54,0 |
53,7 |
39,6 |
18,5 |
45 |
18,4 |
24,0 |
|
Структура зайнятості населення перебуває в прямій залежності від рівня розвитку країни. Структура зайнятості віддзеркалює структуру господарства країни, рівень розвитку окремих галузей, функціональну структуру поселень. У розвинених країнах зайнятість у промисловості становить 25–40 %, а у сільському господарстві постійно зменшується. Водночас до 35–50 % зростає кількість зайнятих у невиробничій сфері, що представлена не тільки такими традиційними видами діяльності, як освіта, охорона здоров’я та відпочинок, а й торговельно-фінансовою діяльністю. У країнах, що розвиваються, близько половини населення зайнято в аграрному секторі економіки. У постсоціалістичних країнах основна частина населення зайнята в матеріальному виробництві (майже 40 % — у промисловості й 20 % — в сільському господарстві). На невиробничу сферу припадає близько 30 %, причому 2/3 зайняті в освіті, охороні здоров’я, культурі.
2. Соціальна і професійна структура населення
Завдання 3 (1,5 бала). Проаналізуйте дані таблиці. Визначте відмінності соціальних показників у країнах із різним рівнем розвитку.
Державні затрати на освіту(% до ВВП) |
Частка населення, що закінчили вищі навчальні заклади |
Державні затрати на охорону здоров’я (на 1 особув дол. США) |
|
США |
5,6 |
60 |
2885 |
Японія |
3,9 |
30 |
1698 |
ФРН |
4,6 |
32 |
1867 |
Росія |
3,9 |
25 |
160 |
Польща |
4,9 |
23 |
123 |
Китай |
2,5 |
8 |
29 |
Індія |
3,7 |
6 |
23 |
Ніґерія |
4,2 |
2 |
12 |
Безробіття — це соціально-економічне явище, за якого частина працездатного населення не може знайти роботу, стає відносно надлишковою, поповнюючи резервну армію праці. За визначенням Міжнародної організації праці (МОП), безробітні — це особи віком 15–70 років (зареєстровані та незареєстровані в державній службі зайнятості), які одночасно задовольняють три умови:
• не мали роботи (прибуткового заняття);
• активно шукали роботу або намагались організувати власну справу впродовж останніх 4-х тижнів, що передували опитуванню;
• готові приступити до роботи впродовж двох найближчих тижнів.
Найнижчим у світі вважається рівень безробіття в країнах Східної Азії, а найвищим — у країнах Близького Сходу та Північної Африки. Країнам СНД характерний відносно високий рівень безробіття, притаманний перехідному періоду.
За останніми (травень 2009 року) оцінками Міжнародної організації праці (InternationalLaborOrganization — ILO), до кінця 2009 року у світі буде налічуватися в кращому — і дуже малоймовірному — випадку на 29–59 млн безробітних більше, ніж у 2007 році — до настання економічної кризи. А отже, загальна кількість людей, які не мають роботи, досягне 239 млн осіб. При цьому прогнози, що продовжують переглядатися, є не найкращими. В Україні на початку 2009 року рівень безробіття складав понад 3 млн осіб, а на кінець 2009 року у зв’язку з поглибленням економічної кризи — понад 5,5 млн.
Рівень безробіття (%, 2008 р.) |
|
США |
6,2 |
Японія |
5,2 |
ФРН |
9,9 |
Росія |
10,2 |
Польща |
16,5 |
Китай |
17 |
Індія |
24 |
Ніґерія |
28 |
V. Закріплення нових знань, умінь та навичок
Контрольна робота № 1.
1. Серед названих країн найбільші запаси кам’яного вугілля зосереджені в:
а) Іраку, Ірані, Кувейті; б) Алжирі, Лівії, Єгипті; в) Китаї, США, Росії, Австралії; г) Венесуелі, Аргентині, Перу.
2. Провідними експортерами нафти є:
а) Канада, Австралія, Бразілія; б) Японія, Південна Корея, Філіппіни; в) Німеччина, Швеція, Франція; г) Саудівська Аравія, Ірак, Іран.
3. Найбільше у світі природного газу імпортує:
а) Японія; б) Україна; в) Росія; г) Німеччина.
4. Найвищим відсотком виробленої енергії на АЕС вирізняються:
а) США та Канада; б) Норвеґія та Бразілія; в) Італія та Іспанія; г) Франція та Бельґія.
5. Першість за виплавленням сталі у світі належить:
а) Канаді та США; б) Німеччині та Франції; в) Росії та Україні; г) Китаю та Японії.
6. Найбільше зерна пшениці на світовий ринок вивозять:
а) Польща, Білорусь, Росія; б) США, Канада, Китай; в) Японія, Південна Корея, Індонезія; г) Чілі, Колумбія, Перу.
7. Серед названих країн найбільші запаси лісових ресурсів зосереджені в:
а) Німеччині, Франції; б) Бразілії, Фінляндії; в) Лівії, Алжирі; г) Аргентині, Колумбії.
8. Найбільшим експортером природного газу є:
а) Україна; б) США; в) Росія; г) Китай.
9. Найвищим відсотком виробленої енергії на ГЕС вирізняються:
а) США та Канада; б) Норвеґія та Бразілія; в) Італія та Іспанія; г) Франція та Бельґія.
10. Лідерами за збиранням рису є:
а) Аргентина, Мексика, Бразілія; б) Франція, Італія, Іспанія; в) Туніс, Алжир, Єгипет; г) Китай, Індія, Індонезія.
а) Так; б) ні.
12. Прочитайте текст і визначте галузь промисловості: «Це провідна галузь промисловості за загальною вартістю продукції, що виробляється, і за кількістю зайнятого у виробництві населення».
Відповідь: ___________________________________________
14. Прочитайте текст і визначте загальну назву перелічених сільськогосподарських культур: «Їх вирощують з метою отримання сировини для виробництва різноманітних продовольчих та промислових товарів. Найбільше значення мають цукрові, олійні, волокнисті та тонізуючі культури».
Відповідь: ___________________________________________
15. Установіть послідовність країн за прибутками від туризму, починаючи з найбільшого:
а) США; б) Мексика; в) Непал; г) Японія.
16. Установіть відповідність між країнами та їх експортною продукцією:
а) Японія; б) Канада; в) Індія; г) Бразілія.
1) Залізні та марганцеві руди, кава, какао, цукор, бавовник, рис, кукурудза.
2) Нафта, какао-боби, натуральний каучук, ядро пальмового горіху.
3) Залізні та марганцеві руди, чай, цукор, пшениця, рис, арахіс, прянощі.
4) Залізні руди, кольорові метали, кам’яне вугілля, пиломатеріали, газетний папір, пшениця, машини і обладнання.
5) Автомобілі, морські судна, електроніка і робототехніка, сталь, тканини.
17. Відомо, що вчені розробили чимало глобальних прогнозів щодо розвитку людства на найближчу та віддалену перспективу. В них простежуються два принципово різних підходи, які можна назвати песимістичним і оптимістичним. Складіть свій власний прогноз розвитку людства у ХХІ ст. за:
а) песимістичним сценарієм; б) оптимістичним сценарієм.
Практична робота № 2.
Порівняльна оцінка ресурсозабезпеченості двох окремих країн чи регіонів світу
Мета: закріпити та систематизувати знання про природні ресурси світу; вдосконалити уміння та навички застосовувати набуті знання під час виконання практичних завдань; розвивати вміння розраховувати ресурсозабезпеченість та порівнювати співвідношення ресурсозабезпеченості в окремих регіонах чи країнах світу, уміння будувати та аналізувати діаграми; виховувати аналітичне мислення, заощадливе ставлення до природних ресурсів.
Завдання 1. (3 бали) За даними таблиці обчисліть об’єм мінеральної сировини на одного жителя Землі. Побудуйте стовпчикові діаграми: а) динаміки загального видобутку мінеральної сировини; б) динаміки видобутку мінеральної сировини на одну особу.
Проаналізуйте отримані результати та зробіть висновки.
Чисельність населення, млрд осіб |
Видобуток мінеральної сировини, млрд т |
Видобуток мінеральної сировини на одну особу, кг |
||
1930 |
2 |
13 |
|
|
1960 |
3 |
63 |
|
|
1987 |
5 |
130 |
|
|
2012 (прогноз) |
7 |
420 |
|
|
Завдання 2. (3 бали) За даними таблиці обчисліть ресурсозабезпеченість нафтою окремих країн світу. Визначте рівень ресурсозабезпеченості наведених країн, якщо середньосвітовий показник ресурсозабезпеченості нафтою складає 44 роки. Порівняйте показники ресурсозабезпеченості та визначте країни з найбільшою та найменшою ресурсозабезпеченістю серед наведених країн.
Запаси нафти, млрд т |
Видобуток, нафти,млн т/рік |
Ресурсозабезпеченість нафтою,років |
Рівень ресурсозабезпеченості |
|||
США |
4,6 |
368 |
12,5 |
недостатній |
||
ФРН |
0,07 |
7 |
|
|
||
Росія |
7,2 |
320 |
|
|
||
Китай |
3,2 |
147 |
|
|
||
Індія |
0,36 |
37 |
|
|
||
Ніґерія |
2,4 |
95 |
|
|
||
Завдання 3. (3 бали) За даними таблиці обчисліть забезпеченість країн земельними ресурсами. Порівняйте отримані показники та визначте країни з найбільшою та найменшою забезпеченістю земельними ресурсами на одного мешканця.
Кількість населення,млн осіб |
Земельні ресурси країни, млн га |
Забезпеченість земельними ресурсами,га/особу |
||
США |
308 |
937,3 |
3,05 |
|
Японія |
127 |
37,7 |
|
|
ФРН |
83,8 |
35,7 |
|
|
Росія |
140 |
1 707,5 |
|
|
Польща |
38,5 |
31,3 |
|
|
Китай |
1339 |
958,5 |
|
|
Індія |
1166 |
306,5 |
|
|
Ніґерія |
149,2 |
92,4 |
|
|
Завдання 4. (3 бали) Зробіть висновки. Поясніть, чому про ресурсозабезпеченість країн та регіонів не можна судити лише за розмірами запасів. Висловіть власне бачення розв’язання проблем ресурсозабезпеченості.
Порівняльна характеристика промисловості ФРН, Франції, Великої Британії, Італії
Мета: повторити та систематизувати знання про країни Європи; вдосконалювати вміння характеризувати та порівнювати галузевий склад промисловості головних країн Західної Європи; розвивати вміння працювати з картами атласа, підручником, таблицями, діаграмами, уміння систематизувати навчальний матеріал та статистичні дані; уміння виконувати завдання в контурних картах; виховувати акуратність, уважність та зосередженість, аналітичні здібності.
Цифрами на контурній карті позначити країни (столиці) Європи.
І завдання
1 — Фінляндія, 2 — Греція, 3 — Копенгаґен, 4 — Ісландія, 5 –Андорра, 6 — Швейцарія, 7 — Мінськ, 8 — Чехія, 9 — Словенія, 10 — Рига, 11 — Люксембурґ, 12 — Румунія.
ІІ завдання
1 — Норвеґія, 2 — Портуґалія, 3 — Амстердам, 4 — Ірландія, 5 — Монако, 6 — Австрія, 7 — Кишинів, 8 — Словаччина, 9 — Хорватія, 10 — Таллінн, 11 — Мальта, 12 — Угорщина.
Виконується за вибором( порівняльна характеристика ФРН та Франції, або порівняльна характеристика Великої Британії та Італії).
Завдання 1 (3 бала). За даними таблиць побудувати для кожної порівнюваної країни кругові діаграми.
Структура зайнятості населення у головних галузях господарства (у %)
Промисловість |
Сільське господарство |
Сфера послуг |
|
Велика Британія |
26,5 |
2 |
71,5 |
Італія |
33 |
10 |
57 |
Франція |
27 |
5 |
68 |
Німеччина |
41 |
5 |
54 |
Частка головних галузей господарства у ВВП країн (у %)
Промисловість |
Сільське господарство |
Сфера послуг |
|
Велика Британія |
28 |
2 |
70 |
Італія |
30 |
2,4 |
67,6 |
Франція |
21 |
4 |
75 |
Німеччина |
31 |
1 |
68 |
Завдання 2 (3 бала). Порівняйте кількість зайнятих у промисловості та частку галузей промисловості у ВВП даних країн.
Назва країни ________________ |
|
|
|
Завдання 4 (3 бала). Зробіть висновок, назвіть ознаки схожості та відмінності промисловості порівнюваних країн. Поясніть, які причини, на вашу думку, обумовили виявлені розбіжності.
Практична робота №4.
Порівняльна характеристика господарства економічних районів США: Півночі, Півдня та Заходу
Мета: актуалізувати знання про галузеву та територіальну структуру господарства США, скласти порівняльну характеристику галузевої структури і спеціалізації господарства головних економічних районів США: Півночі, Півдня і Заходу; розвивати практичні вміння визначати спільні та відмінні ознаки господарства районів, систематизувати й узагальнювати інформацію, уміння працювати з контурними картами; виховувати самостійність, уважність, аналітичне мислення.
Робота виконується завибором:І — Північ та Захід, ІІ — Північ та Південь, ІІІ — Захід та Південь.
Завдання 1 (3 бали). Позначте на контурній карті:
а) межі економічних районів;
б) найбільші міста та їх промислову спеціалізацію;
в) сільськогосподарську спеціалізацію економічних районів.
Завдання 2 (3 бали). Визначте галузі спеціалізації промисловості та сільського господарства двох районів. Результати оформіть у вигляді таблиці.
Контрольна робота №2.
1. Найбільша країна Європи за кількістю населення:
а) Франція; б) Україна; в) Німеччина; г) Велика Британія.
2. Основою промисловості країн Західної Європи є:
а) гірничодобувна промисловість; б) виробництво мінеральних добрив; в) виплавлення міді; г) машинобудування.
3. З перелічених країн до складу Європейського Союзу входять:
а) Македонія, Сербія і Чорногорія; б) Білорусь, Молдова, Україна; в) Литва, Латвія, Естонія; г) Албанія, Хорватія.
4. На вирощуванні ячменю та хмелю спеціалізується:
а) Німеччина; б) Нідерланди; в) Франція; г) Італія.
5. Найбільша частка експортної продукції Росії припадає на:
а) паливно-енергетичну сировину; б) продукцію машинобудування; в) сільськогосподарську продукцію; г) продукти харчування.
6. Рослинництво є провідною галуззю сільського господарства в:
а) Німеччині; б) Італії; в) Великій Британії; г) Швейцарії.
7. Найбільша країна Європи (без Росії) за площею:
а) Іспанія; б) Україна; в) Франція; г) Польща.
8. Для населення більшості країн Європи є характерними:
9. Картопля є головною експортною сільськогосподарською культурою:
а) України; б) Німеччини; в) Румунії; г) Білорусі.
10. Найбільша питома вага електроенергії, що виробляється на АЕС у:
а) Польщі; б) Норвеґії; в) Ісландії; г) Франції.
11. Визначте правильність наведеного твердження: «Франція посідає перше місце у світі за кількістю іноземних туристів, що відвідують країну щорічно».
а) Так; б) ні.
12. Прочитайте текст і визначте, про яку європейську країну йде мова: «Це країна вулканів, гейзерів і льодовиків. Навіть сама назва країни в перекладі означає «крижана країна».
14. Установіть відповідність між морськими портами та країнами:
а) Ліверпуль, Ґлазґо, Брістоль; б) Росток, Вісмар, Любек, Кіль; в) Ґданськ, Ґдиня, Щецін; г) Барселона, Валенсія, Тарраґона.
1) Польща;
2) Німеччина;
3) Нідерланди;
4) Велика Британія;
5) Іспанія.
15. Установіть відповідність між центрами туризму та країнами:
а) Ярославль, Загорськ, Кострома; б) Краків, Сопот, Зельона-Ґура; в) Карлові Вари, Прага; г) Цюріх, Женева.
1) Франція;
2) Росія;
3) Польща;
4) Швейцарія;
5) Чехія.
16. Установіть послідовність країн Європи за площею території починаючи з найбільшої:
а) Естонія; б) Андорра; в) Румунія; г) Франція.
17. Установіть послідовність розташування країн Європи із заходу на схід:
а) Австрія; б) Швейцарія; в) Франція; г) Угорщина.
18. Визначте ознаки схожості господарського розвитку країн — сусідів України. Чим це можна пояснити?
19. Оцініть значення зв’язків України з державами-сусідами. Доведіть свою думку на конкретних прикладах.