Сценарій позакласного заходу
Для учнів 3-4 класів
Тетяна Пилипчук
Тема: Козацькі розваги (інтелектуально-спортивні змагання)
Мета: підвищувати пізнавальний інтерес до вивчення історії козацтва , стимулювати творчу, дослідницьку активність учнів, розвивати силу, мужність, витримку, спортивний азарт, виховувати повагу до історичного минулого нашої Батьківщини, патріотизм, колективізм.
Оформлення: спортивна зала школи, прикрашена плакатами, портретами гетьманів
Реквізит: спортивний інвентар – канат, стіл, 2 коробки сірників, 4 посудини для води, ложки, вареники в макітрі, цукерки в обгортках.
Обладнання: музичний центр, диски із записами.
Хід свята:
Вчитель:
У літописі українських земель є славний період – козаччини. Більше ніж 500 років тому в українських степах за Дніпровськими порогами поселилися перші козаки. Близько трьох століть вони боронили наші землі від турків, татар та інших ворогів. Відвага й хоробрість козаків були відомі в Європі. Багато славних синів українського народу навіки увійшли в історію. Це і Дмитро Байда – Вишневецький , і Іван Підкова, і Северин Наливайко, і Петро Сагайдачний, і звичайно, Богдан Хмельницький.
Відшуміла козаччина, стали історією її славні походи, славні бої. Але підростають достойні нащадки козаків.
1 ведучий:
І сьогодні ми станемо свідками «козацьких розваг» між двома командами хлопців.
2 ведучий:
Запрошуємо команди на сцену
Козаки заходять до залу під музику «Ой, там на горі Січ іде»
Добрий день, вам люди добрі,
Щиро просим до господи!
Раді вас у нас вітати,
Щастя та добра бажати!
1 ведучий:
Сьогодні свято, конкурс нині,
Сьогодні все козацтво тут.
І в цьому залі радість лине,
Козацькі ігри вже нас ждуть!
2 ведучий:
Ми роду козацького діти,
Ми любимо сонце і квіти.
І сонце нам шле свій привіт.
Ми роду козацького діти -
Землі української цвіт!
1 ведучий:
Хай, добрі люди, вам щастя буде.
Хай буде доля на все роздолля.
А до того – літ пребагато
На добро і згоду!
Хай не буде переводу козацькому роду!
«Знайомство з командою»
1 ведучий:
Ось одна команда – команда «Чайка».
І поки молодий у неї вік.
А (ім’я ) вибрали за отамана,
Бо він здоровий чоловік.
2 ведучий:
А друга команда – команда «Джура».
( Ім’я ) наш – парубок моторний.
І хлопець, хоч куди козак.
На всяке діло він проворний,
На всяке діло – він мастак!
1 ведучий:
Для боротьби ми не збирали
Ані рушниць, ані гармат.
Здоров’я повен міх набрали –
Вистачить його для всіх команд.
2 ведучий:
Ми прийшли сюди сьогодні,
Щоб вести запеклий бій.
Тільки ні, не кулаками,
А в веселій, дружній грі!
1 ведучий:
Оголошується конкурс - «Інтелектуальний». Ви повинні вибрати відповідь- «Так» чи «Ні»
1. Чи правда , що слово «козак» означає вільна, озброєна людина? (Так)
2. Чи правда, що всі козаки були православної віри? (Так)
3.Чи правда, що в давнину Дніпро називали Славутич? (Так)
4.Чи правда, що козаків називали запорозькими, бо вони жили за порогами Дніпра? (Так)
5. Чи правда, що молодого хлопця на Запоріжжі називали Салага? (Ні)
6.Чи правда, що зачіска козаківна зивалась риба? (Ні)
7.Чи правда, що козацькі човни називалися Чайки? (Так)
8.Чи правда, що День українського козацтва святкується 6 грудня? (Ні)
2 ведучий:
Розумні козаки в обох командах. Мабуть і ватажків ви собі вибрали таких же розумних та сильних.
Вчитель:
Ватажком на Запорозькій Січі завжди була людина розумна, смілива, якому довіряли і якого поважали. Ось ми зараз і перевіримо, яких ватажків ви собі вибрали.
2 ведучий:
Оголошується конкурс - «Яких козаки собі отаманів вибрали»
(проводиться силова вправа на руках)
1 ведучий:
Якою б не була погода, козаки кожного куреня вставали до схід сонця і бігли на річку купатися. Потім снідали. А що їли вранці козаки. Знаєте?
Вчитель:
-Звичайно, соломаху.
Діти : -А що таке соломаха?
- Це затірка, заправлена салом або олією.
1 ведучий:
Улюбленою їжею козаків все ж була каша. Давайте і ми будемо варити кашу.
2 ведучий: Щоб зварити кашу, потрібно вода, сіль, крупа. Крупа у козаків була
в запасі, воду треба було принести із Дніпра, а сіль – привезти із Криму.
Оголошується конкурс - «Як козаки кашу варили»
(потрібно перенести воду із однієї склянки в іншу за допомогою чайної ложки)
1 ведучий:
Щоб кашу зварити, потрібно вогонь запалити. Нумо, козаки, хто дров принесе для вогню.
(Потрібно перенести по одному 20 сірників з одного місця на
друге).
2 ведучий:
Ну що ж. Все готове для приготування їжі. А ось і їжа готова. Та не
проста – святкова українська – вареники.
1 ведучий:
Оголошується конкурс - «Як козак їсть, так і працює»
Звучить пісня : «А мій милий вареників хоче»
Змагання серед команд, хто швидше з’їсть вареники)
Вчитель:
А після ситного обіду, який складався з тетері – звареного пшона
або житнього борошна на квасі, вареної або печеної риби, меду, пива, галушок , козаки відпочивали.
(Учасники команд повинні затанцювати український танець в особливий спосіб. Діти з кожної команди беруться за руки і формують ланцюжок. Танцювати треба наступним чином: як елемент гопаку – присіли, встали – ногу право, присіли, встали ногу вліво. Програють ті, чий ланцюжок при цих діях розірветься. Можна танцювати всю пісню. А можна 5-7 разів. Щоб діти не втомились. Переможцями, як і програвшими можуть бути обидві команди.)
Вчитель: Для того, щоб бути сильними і вправними, козаки кожен день
вправлялися у змаганнях.
2 ведучий:
Оголошується конкурс - «Як козаки команду перетягували»
Юні козаки змагаються між собою у вправності із м’ячем. Учасники команд стають один за одним. Кожна команда отримує м’яч. Завдання: спершу учасники повинні передати м’яча над головою. Потім повернути м’яча від останнього учасника до першого, прокотивши між ногами усіх учасників. Потім перший учасник дає другому м’яча над головою, а другий - третьому – внизу між ногами і так по-черзі: над головою, між ногами. Повертається м’яч до першого учасника – знову прокотивши між ногами гравців.
Яка команда впорається із завданням швидше – та і переможець.
1 ведучий:
Щоб бути козаком, потрібна не тільки фізична сила, а й розум та
кмітливість.
Вчитель:
Оголошується конкурс - «Як козаки знають українсь-
кі прислів’я».
Завдання командам – продовжити прислів’я.
Той не козак, (що боїться собак)
Козак вкраїнську любить мову, додержить завжди (свого слова)
Ми з того роду, що любить (свободу)
Козак не боїться ні тучі, ні (грому)
Козак усім народам друг, міцний і сильний в нього (дух)
Козак – слабому (захисник)
Україна – це козацька (мати)
1 ведучий:
А як наступав вечір, козаки вирушали на ближні хутори, туди , де були молоді дівчата, бо поспівати, потанцювати так хотілося!
2 ведучий:
Оголошується конкурс - «Як козаки до дівчат залицялися»
(Потрібно пригостити дівчат цукерками, без допомоги рук)
(Підводяться підсумки та оголошуються результати конкурсу.
За бажанням організаторів, результати конкурсів можна оголошувати після кожного туру.)
1 ведучий:
Скажіть, що говорить вам слово «козак»,
Це крилатеє, гордеє слово?
2 ведучий: Козаки – це вільні люди.
1 ведучий:
Козаки – безстрашні люди!
2 ведучий:
Козаки борці за волю,
За народу щасну долю.
(Звучить пісня «Гей, у лузі червона калина»)
Вчитель :
Ми є нащадками славних українських козаків. Тож любіть Україну,
шануйте її народ. Хай кожен з нас своїми вчинками і добрими справами доведе, що
ВСІ:
КОЗАЦЬКОМУ РОДУ – НЕМА ПЕРЕВОДУ!