КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З ФІЗИКИ Й АСТРОНОМІЇ
Під час визначення рівня навчальних досягнень з фізики оцінюється: рівень володіння теоретичними знаннями;
рівень умінь використовувати теоретичні знання під час розв'язування задач чи вправ різного типу (розрахункових, експериментальних, якісних, комбінованих тощо);
рівень володіння практичними вміннями та навичками під час виконання лабораторних робіт, спостережень і фізичного практикуму.
Критерії оцінювання рівня володіння учнями теоретичними знаннями
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Критерії оцінювання навчальних досягнень |
I. Початковий |
1 |
Учень (учениця) володіє навчальним матеріалом на рівні розпізнавання явищ природи, з допомогою вчителя відповідає на запитання, що потребують відповіді «так» чи «ні» |
2 |
Учень (учениця) описує природні явища на основі свого попереднього досвіду, з допомогою вчителя відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді |
|
3 |
Учень (учениця) з допомогою вчителя зв'язно описує явище або його частини без пояснень відповідних причин, називає фізичні чи астрономічні явища, розрізняє буквені позначення окремих фізичних чи астрономічних величин |
|
II. Середній |
4 |
Учень (учениця) з допомогою вчителя описує явища, без пояснень наводить приклади, що ґрунтуються на його власних спостереженнях чи матеріалі підручника, розповідях учителя тощо |
5 |
Учень (учениця) описує явища, відтворює значну частину навчального матеріалу, знає одиниці вимірювання окремих фізичних чи астрономічних величин і формули з теми, що вивчається |
|
6 |
Учень (учениця) може зі сторонньою допомогою пояснювати явища, виправляти допущені неточності (власні, інших учнів), виявляє елементарні знання основних положень (законів, понять, формул) |
|
III. Достатній |
7 |
Учень (учениця) може пояснювати явища, виправляти допущені неточності, виявляє знання і розуміння основних положень (законів, понять, формул, теорій) |
8 |
Учень (учениця) уміє пояснювати явища, аналізувати, узагальнювати знання, систематизувати їх, зі сторонньою допомогою (вчителя, однокласників тощо) робити висновки |
|
9 |
Учень (учениця) вільно та оперативно володіє вивченим матеріалом у стандартних ситуаціях, наводить приклади його практичного застосування та аргументи на підтвердження власних думок |
|
IV. Високий |
10 |
Учень (учениця) вільно володіє вивченим матеріалом, уміло використовує наукову термінологію, вміє опрацьовувати наукову інформацію: знаходити нові факти, явища, ідеї, самостійно використовувати їх відповідно до поставленої мети |
11 |
Учень (учениця) на високому рівні опанував програмовий матеріал, самостійно, у межах чинної програми, оцінює різноманітні явища, факти, теорії, використовує здобуті знання і вміння в нестандартних ситуаціях, поглиблює набуті знання |
|
12 |
Учень (учениця) має системні знання, виявляє здібності до прийняття рішень, уміє аналізувати природні явища і робить відповідні висновки й узагальнення, уміє знаходити й аналізувати додаткову інформацію |
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів при розв'язуванні задач
Визначальним показником для оцінювання вміння розв'язувати задачі є їх складність, яка залежить від:
усвідомити умову задачі; записати її у скороченому вигляді;
зробити схему або малюнок (за потреби);
виявити, яких даних не вистачає в умові задачі, та знайти їх у таблицях чи довідниках; виразити всі необхідні для розв'язку величини в одиницях СІ;
скласти (у простих випадках - обрати) формулу для знаходження шуканої величини; виконати математичні дії й операції;
здійснити обчислення числових значень невідомих величин; аналізувати і будувати графіки;
користуватися методом розмінностей для перевірки правильності розв'язку задачі; оцінити одержаний результат та його реальність.
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Критерії оцінювання навчальних досягнень |
Початковий рівень
|
1 |
Учень (учениця) уміє розрізняти фізичні чи астрономічні величини, одиниці вимірювання з певної теми, |
2 |
Учень (учениця) уміє записати задачу у скороченому вигляді, може перевести величини в одиниці СІ |
|
3 |
Учень (учениця) може розв'язувати задачі з допомогою вчителя лише на відтворення основних формул, здійснює найпростіші математичні дії. |
|
Середній рівень
|
4 |
Учень (учениця) розв'язує типові прості задачі (за зразком) |
5 |
Учень (учениця) виявляє здатність обґрунтувати деякі логічні кроки з допомогою вчителя |
|
6 |
Учень (учениця) може зробити схему або малюнок (за потреби), виконати математичні дії й операції. |
|
Достатній рівень
|
7 |
Учень (учениця) самостійно розв'язує типові задачі. |
8 |
Учень (учениця) виконує вправи з одної теми. |
|
9 |
Учень (учениця) обґрунтовує обраний спосіб розв'язку задачі, вміє відтворити алгоритм розв’язку графічних задач |
|
Високий рівень |
10 |
Учень (учениця) самостійно розв'язує комбіновані типові задачі стандартним або оригінальним способом |
11 |
Учень (учениця) користується методом розмінностей для перевірки правильності розв'язку задачі; вміє оцінити одержаний результат та його реальність |
|
12 |
Учень (учениця) розв'язує нестандартні задачі. |
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів при виконанні лабораторних і практичних робіт
При оцінюванні рівня володіння учнями практичними вміннями та навичками під час виконання фронтальних лабораторних робіт, експериментальних задач, робіт фізичного практикуму враховуються знання алгоритмів спостереження, етапів проведення дослідження (планування дослідів чи спостережень, збирання установки за схемою; проведення дослідження, знімання показників з приладів), оформлення результатів дослідження - складання таблиць, побудова графіків тощо; обчислювання похибок вимірювання (за потребою), обґрунтування висновків проведеного експерименту чи спостереження.
Рівні складності лабораторних робіт можуть задаватися:
через зміст та кількість додаткових завдань і запитань відповідно до теми роботи;
через різний рівень самостійності виконання роботи (при постійній допомозі вчителя, виконання за зразком, докладною або скороченою інструкцією, без інструкції);
організацією нестандартних ситуацій (формулювання учнем мети роботи, складання ним особистого плану роботи, обґрунтування його, визначення приладів та матеріалів, потрібних для її виконання, самостійне виконання роботи та оцінка її результатів).
Обов'язковим при оцінюванні є врахування дотримання учнями правил техніки безпеки під час виконання фронтальних лабораторних робіт чи робіт фізичного практикуму.
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Критерії оцінювання навчальних досягнень |
Початковий рівень
|
1 |
Учень (учениця) називає прилади та їх призначення. |
2 |
Учень (учениця) демонструє вміння користуватися окремими приладами, може скласти схему досліду лише з допомогою вчителя |
|
3 |
Учень (учениця) виконує частину роботи без належного оформлення |
|
Середній рівень
|
4 |
Учень (учениця) виконує роботу за зразком (інструкцією) або з допомогою вчителя |
5 |
Результат роботи учня дає можливість зробити правильні висновки або їх частину |
|
6 |
Учень (учениця) під час виконання та оформлення роботи має допущені помилки |
|
Достатній рівень
|
7 |
Учень (учениця) самостійно монтує необхідне обладнання, виконує роботу ьв повному обсязі з дотриманням необхідної послідовності проведення дослідів та вимірювань |
8 |
Учень (учениця) у звіті правильно й акуратно виконує записи, таблиці, схеми, графіки, розрахунки. |
|
9 |
Учень (учениця) самостійно робить висновок |
|
Високий рівень
|
10 |
Учень (учениця) виконує всі вимоги, передбачені для достатнього рівня, визначає характеристики приладів і установок, здійснює грамотну обробку результатів, розраховує похибки (якщо потребує завдання) |
11 |
Учень (учениця) аналізує та обґрунтовує отримані висновки дослідження, тлумачить похибки проведеного експерименту чи спостереження. |
|
12 |
Учень (учениця) виконання роботи за самостійно складеним оригінальним планом або установкою, їх обґрунтування; виконання контрольних завдань |