РОзділ 4.1. Дії другого ступеня з натуральними числами
Рівні результатів навчання
|
Бал
|
Характеристика навчальних досягнень учня / учениці
|
Початковий
|
1
|
-
називає компоненти дії множення та результат дії.
-
здійснює усне множення й ділення одноцифрових натуральних чисел;
-
застосовує алгоритми письмового множення на одноцифрове число.
-
знає послідовність виконання дій у письмових обчисленнях;
-
знає переставний закон множення
-
усно множить натуральні числа на 10,100,1000…
|
2
|
3
|
Середній
|
4
|
-
застосовує алгоритми письмового множення та ділення на двоцифрове,
-
володіє навичками письмового множення, ділення.
-
застосовує сполучний закон множення;
-
називає буквений і числовий множники у виразах
-
виносить спільний множник за дужки;
-
розуміє зміст прочитаного завдання
-
виконує інтерактивні онлайн вправи за зразком (ДП)
- визначає негативні емоції та застосовує способи їх опановування та реакції на них
- дотримується визначених правил і пропонує в разі потреби зміни до них.
|
5
|
6
|
Достатній
|
7
|
-
застосовує алгоритми письмового множення на трицифрове число та ділення на націло та ділення з остачею;
-
прогнозує кількість цифр у добутку, частці до знаходження результату;
-
знає розподільний закон та вміє спростити числові й буквені вирази.
-
виконує множення й ділення іменованих чисел на натуральне число.
-
перетворює добуток числа і суми / різниці на суму / різницю добутків (розкриває дужки).
-
самостійно виконує завдання в знайомих ситуаціях з достатнім поясненням, виконує інтерактивні вправи за посиланням.
-
пропонує ідеї щодо ходу розв’язання проблемної ситуації
-
читає та розуміє тексти математичного змісту
|
8
|
9
|
Високий
|
10
|
-
розрізняє початкові дані та шукані результати
-
оцінює різні способи розв’язання проблемної ситуації
-
аргументовану власну думку (усно або письмово) математичних тверджень.
-
добирає математичні дані, використовує відомі правила та послідовність дій з математичними об’єктами для розв’язання проблемних ситуацій
-
аналізує, що вдалося та не вдалося досягти під час виконання роботи.
-
висловлюється змістовно, точно, лаконічно
-
добирає математичні дані, використовує відомі правила та послідовність дій з математичними об’єктами для розв’язання проблемних ситуацій
|
11
|
12
|
РОЗДІЛ 4.2 РІВНЯННЯ. РОЗВЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ
Рівні результатів навчання
|
Бал
|
Характеристика навчальних досягнень учня / учениці
|
Початковий
|
1
|
-
знає, що таке рівняння, та корінь рівняння
-
розуміє, що рівняння може не мати розв’язку
-
знає як знайти невідомий доданок, зменшуване, від’ємник, множник, ділене, дільник.
|
2
|
3
|
Середній
|
4
|
-
визначає розв’язок (корінь) рівняння
-
розв’язує рівняння, що містять невідоме в одній частині рівняння
-
розв’язує рівняння з дужками
-
читає задачі із розумінням
-
виконує аналіз змісту задачі.
-
висловлює думку, щодо розв'язування задачі
|
5
|
6
|
Достатній
|
7
|
-
розв’язує рівняння, що містять невідоме в одній частині рівняння, у тому числі ті, у яких треба знаходити суму / різницю доданків з невідомим;
-
виконує перевірку кореня рівняння;
-
читає та розуміє тексти математичного змісту
-
моделює описану в задачі ситуацію у вигляді короткого запису і / або схематичного рисунка;
-
записує розв’язання задачі та формулює відповідь
-
самостійно виконує завдання в знайомих ситуаціях з достатнім поясненням,
-
виконує інтерактивні вправи за посиланням.
-
пропонує ідеї щодо ходу розв’язання проблемної ситуації
-
обирає математичну модель до стандартної ситуації
-
презентує свої висновки, конструктивно реагує на аргументи інших осіб, керуючи при цьому власними емоціями
|
8
|
9
|
Високий
|
10
|
-
аналізує умову задачі та обирає спосіб її розв’язування
-
будує математичну модель, використовуючи вирази, рівняння.
-
визначає та описує математичні характеристики навколишніх об’єктів (кількість, розмір, форма)
-
складає план розв’язування задачі;
-
прогнозує очікуваний результат;
-
застосовує логічні способи мислення під час розв’язування пізнавальних і практичних задач
-
пояснює, як розв’язувати задачу алгебраїчним та арифметичним способом.
|
11
|
12
|
РОЗДІЛ 3 ДІЇ ПЕРШОГО СТУПЕНЯ З НАТУРАЛЬНИМИ ЧИСЛАМИ
Рівні результатів навчання
|
Бал
|
Характеристика навчальних досягнень учня / учениці
|
Початковий
|
1
|
-
називає компоненти дій додавання, віднімання та результат їх дії.
-
знає,що таке буквений вираз
-
називає геометричні фігури: прямокутник, квадрат, трикутник
-
знає правила: додавання, віднімання,
-
вміє користується креслярськими інструментами
-
називає та розрізняє за кутами та сторонами види трикутників
|
2
|
3
|
Середній
|
4
|
-
вміє знайти невідомий доданок, зменшуване і від’ємник
-
знає як розв’язати буквений вираз
-
наводить приклади: числових і буквених виразів, формул
-
застосовує властивості арифметичних дій з натуральними числами
-
записує і пояснює формули: периметра вказаних у змісті геометричних фігур
-
зображує: вказані у змісті геометричні фігури за допомогою лінійки, косинця, транспортира
-
вимірює та обчислює: периметр трикутника і прямокутника
-
застосовує прийоми раціональних обчислень; арифметичних дій з натуральними числами;
-
знає та вміє застосувати переставний та сполучний закон додавання
|
5
|
6
|
Достатній
|
7
|
-
знає трикутники за видами їхніх кутів та довжиною сторін; знає чому дорівнює сума кутів трикутника
-
застосовує обчислення значень числових і буквених виразів, периметра прямокутника і квадрата;
-
вміє застосувати набуті знання на практиці (знаходити периметри земельних ділянок, підлоги класної кімнати….)
-
здійснює арифметичні дій із числами; основними величинами — довжини, маси, часу та арифметичними діями з іменованими числами;
|
8
|
9
|
Високий
|
10
|
-
аналізує дані, описує зв’язки між ними, подає дані в різних формах
-
добирає дані, потрібні для розв’язання проблемної ситуації
-
обирає способи та розробляє план дій, необхідних для розв’язання проблемної ситуації
-
оцінює різні способи розв’язання проблемної ситуації
-
визначає та описує зв’язки між математичними об’єктами та об’єктами реального світу;
-
пов’язує різні елементи математичних знань і вмінь, робить висновки, підкріплює свою думку аргументами
-
висловлюється змістовно, точно, лаконічно.
|
11
|
12
|
РОЗДІЛ 5 КВАДРАТ І КУБ ЧИСЛА. Площі та об’єми фігур
Рівні результатів навчання
|
Бал
|
Характеристика навчальних досягнень учня / учениці
|
Початковий
|
1
|
-
знає означення квадрата числа
-
розуміє суть дії піднесення числа до степеня; куба числа
-
-
розрізняє фігури: квадрат, прямокутний паралелепіпед, куб й піраміда
-
знає, що таке площа фігури
-
вміє користується креслярськими інструментами
-
знає, у яких одиницях вимірюють площу та об’єм
|
2
|
3
|
Середній
|
4
|
-
виконує піднесення числа до степеня; дотримується порядку виконання дій у виразах, що містять квадрат і куб числа;
-
записує і пояснює формули: площі прямокутника, квадрата; об’єму прямокутного паралелепіпеда, піраміди й куба;
-
знає скільки вершин, граней, ребер у прямокутного паралелепіпеда, куба й піраміди
|
5
|
6
|
Достатній
|
7
|
-
обчислює значення числових виразів, що містять степені;
-
обчислює значення буквених виразів, у тому числі тих, що містять квадрат і куб числа;
-
вміє застосувати формули для знаходження значень величин
-
вміє переводити одиниці вимірювання площі та об’єму
-
добирає дані, потрібні для розв’язання проблемної ситуації
-
пов’язує різні елементи математичних знань і вмінь
-
володіє математичними термінами та символами, доцільно використовує їх
-
пропонує ідеї щодо ходу розв’язання проблемної ситуації
|
8
|
9
|
Високий
|
10
|
-
наводить приклади з довкілля, що мають форму: прямокутного паралелепіпеда, куба й піраміди.
-
презентує свої висновки чи способи розв’язання усно або письмово
-
представляє результати розв’язання проблемної ситуації, пояснює їх застосування
-
досліджує проблемну ситуацію, отримує дані, перевіряє їх достовірність;
-
аналізує дані, описує зв’язки між ними, подає дані в різних формах;
-
оцінює різні способи розв’язання проблемної ситуації;
-
визначає та описує зв’язки між математичними об’єктами та об’єктами реального світу;
-
робить висновки, підкріплює свою думку аргументами; висловлюється змістовно, точно, лаконічно.
|
11
|
12
|
РОЗДІЛ 2 ЛІЧБА, ВИМІРЮВАННЯ І ЧИСЛА
Рівні результатів навчання
|
Бал
|
Характеристика навчальних досягнень учня / учениці
|
Початковий
|
1
|
-
знає означення натурального числа
-
читає й записує числа у межах мільярда.
-
знаходить наступного і попереднього чисел у натуральному ряді.
-
будує координатний промінь
-
розрізняє такі геометричні фігури: точка, пряма, промінь та відрізок
-
вміє користуватися креслярськими інструментами
|
2
|
3
|
Середній
|
4
|
-
подає числа у вигляді суми розрядних доданків; суми чисел різних класів.
-
порівнює натуральні числа на підставі їх розташування в натуральному ряді
-
визначає розміщення координати точки на координатному промені.
-
зображує відрізок заданої довжини.
-
вимірює кути транспортиром та порівнює їх
-
зображує кути заданої градусної міри, позначає кути буквами
|
5
|
6
|
Достатній
|
7
|
-
округлює натуральні числа до певного розряду
-
порівнює багатоцифрові числа
-
знаходить відстань між двома точками на координатному промені.
-
знаходить довжину відрізка за довжинами його частин.
-
розрізняє види кутів за їх градусною мірою
-
знаходить градусну міру кута за градусними мірами його частин.
|
8
|
9
|
Високий
|
10
|
-
пояснює суть позиційного запису числа
-
називає за порядком зростання чотири класи в записі натурального числа
-
вимірює кути многокутників транспортиром
-
аналізує інформацію, уміщену в таблицях, схемах, діаграмах, графіках
-
вміє використовувати дані для розв’язування практично зорієнтованих задач.
-
обирає способи та розроблятє план дій, необхідних для розв’язання проблемної ситуації
-
оцінює необхідність і достатність даних та визначати недостатність чи надлишковість даних для розв’язання проблемної ситуації.
|
11
|
12
|
РОЗДІЛ 1. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
Рівні результатів навчання
|
Бал
|
Характеристика навчальних досягнень учня / учениці
|
Початковий
|
1
|
-
розуміє суть арифметичних дій додавання, віднімання, множення й ділення
-
знає назви компонентів і результатів арифметичних дій
-
володіє навичками письмового додавання й віднімання;
-
розуміє спосіб запису звичайного дробу
-
розрізняє геометричні фігури за їх ознаками;
-
вміє користуватися креслярськими інструментами
|
2
|
3
|
Середній
|
4
|
-
володіє навичками усного додавання й віднімання, множення й ділення
-
застосовує до обчислень правило знаходження невідомого компонента арифметичної дії
-
володіє навичками письмового множення й ділення на одноцифрове та двоцифрове числа;
-
перевіряє правильність виконання арифметичних дій;
-
розпізнає звичайні дроби, які дорівнюють 1
-
визначає негативні емоції та застосовує способи їх опановування та реакції на них
|
5
|
6
|
Достатній
|
7
|
-
обчислює значення числових і буквених виразів при заданому числовому значенні букви;
-
обчислює значення числових виразів без дужок, що містять різні арифметичні дії, на основі порядку виконання дій у виразах
-
застосовує порядок виконання дій у буквених виразах; застосовує закони додавання і множення чисел;
-
розуміє і пояснює суть чисельника і знаменника звичайного дробу;
-
читає і записує звичайні дроби
-
порівнює звичайні дроби з однаковими знаменниками
-
застосовує формулу для знаходження площі прямокутника
-
використовує властивість протилежних сторін прямокутника під час розв’язування практичних задач
|
8
|
9
|
Високий
|
10
|
-
застосовує алгоритм ділення з остачею, перевіряє правильність виконання ділення з остачею;
-
розуміє спосіб одержання звичайного дробу як частини цілого;
-
застосовує правила знаходження дробу від числа та числа за його дробом під час розв’язування практично зорієнтованих завдань
-
знаходить довжину однієї сторони прямокутника за відомими площею та іншою стороною
-
розв‘язує практично зорієнтовані задачі на знаходження площі об’єкта прямокутної форми.
-
чітко і лаконічно висловлю думку
-
обирає способи та розробляти план дій, необхідних для розв’язання проблемної ситуації
|
11
|
12
|
Звичайні дроби. ДІЇ ПЕРШОГО СТУПЕНЯ ЗІ ЗВИЧАЙНИМИ ДРОБАМИ З ОДНАКОВИМИ ЗНАМЕННИКАМИ
Рівні результатів навчання
|
Бал
|
Характеристика навчальних досягнень учня / учениці
|
Початковий
|
1
|
-
розуміє дріб як частку двох натуральних чисел;
-
розуміє суть чисельника і знаменника дробу; читає й записує дроби;
-
визначає правильні, неправильні дроби;
-
порівнює дроби з однаковими знаменниками;
-
розуміє суть додавання й віднімання дробів з однаковими знаменниками та мішаних чисел;
-
виконує додавання й віднімання дробів, мішаних чисел з однаковими знаменниками;
|
2
|
3
|
Середній
|
4
|
-
виділяє цілу частину з неправильного дробу;
-
перетворює мішане число в неправильний дріб;
-
розміщує звичайні дроби на координатному промені;
-
розрізняє правильні й неправильні числові рівності;
-
розрізняє нерівності, що містять звичайні дроби;
-
обчислює значення числових виразів, що містять дроби;
-
обчислює числові значення буквених виразів, що містять дроби;
-
застосовує закони додавання і множення чисел для перетворення виразів
|
5
|
6
|
Достатній
|
7
|
-
складає числові рівності, нерівності, подвійні числові нерівності, що містять звичайні дроби, за вимогою;
-
розміщує мішані числа на координатному промені;
-
знаходить дріб від числа та число за його дробом під час розв’язування практично зорієнтованих завдань;
-
складає числові рівності, нерівності, подвійні числові нерівності, що містять звичайні дроби, за вимогою
-
розрізняє строгі й нестрогі числові нерівності, що містять звичайні дроби;
-
розв’язує рівняння з невідомим в одній частині, що містять дроби;
-
перевіряє, чи є правильною числова рівність, нерівність, що містить звичайні дроби;
-
дотримується порядку виконання дій, перетворення виразів на підставі законів і правил арифметичних дій
-
розв’язує задачі, які передбачають знаходження довжини відрізка за довжинами його частин, периметра трикутника;
-
різницеве порівняння довжин відрізків, які подано звичайними дробами з однаковими знаменниками
|
8
|
9
|
Високий
|
10
|
-
розуміє, що таке таблиця даних, шкала приладу; будує таблицю даних, знятих зі шкали приладу;
-
зчитує та аналізує дані з таблиці, які подано звичайними дробами й мішаними числами.
-
розв’язує складені задачі, які передбачають знаходження суми й різниці дробів з однаковими знаменниками.
-
розв’язує задачі на знаходження дробу від числа; числа за його дробом;
-
формулює та відображає у зручній для сприйняття формі результати розв’язання проблемної ситуації, зокрема з використанням інформаційно- комунікаційних технологій;
-
пов’язує різні елементи математичних знань і вмінь, робить висновки, підкріплює свою думку аргументами; висловлюється змістовно, точно.
|
11
|
12
|
Десяткові дроби та дії з ними
Рівні результатів навчання
|
Бал
|
Характеристика навчальних досягнень учня / учениці
|
Початковий
|
1
|
-
розуміє спосіб одержання десяткового дробу;
-
знає назви розрядів дробової частини десяткового дробу;
-
називає розрядні одиниці дробової частини десяткового дробу; -
-
читає й записує десяткові дроби;
-
порівнює десяткові дроби;
|
2
|
3
|
Середній
|
4
|
-
володіє обчислювальними навичками додавання й віднімання десяткових дробів;
-
встановлює співвідношення між розрядними одиницями;
-
розуміє спосіб множення й ділення десяткових дробів на натуральне число;
розуміє спосіб множення й ділення десяткових дробів
-
розуміє спосіб додавання й віднімання десяткових дробів;
-
виконує додавання й віднімання іменованих чисел (однойменних величин)
розміщує десяткові дроби на координатному промені;
-
знає співвідношення між одиницями довжини, маси, площі, грошовими одиницями;
-
зчитує дані із зображення координатного променя. знає правила множення й ділення десяткових дробів на розрядні одиниці;
|
5
|
6
|
Достатній
|
7
|
-
володіє обчислювальними навичками множення й ділення десяткових дробів; обчислює значення числових виразів, що містять десяткові дроби;
-
округлює десяткові дроби до заданого розряду;
-
виконує множення й ділення на натуральне число; ділення іменованих чисел.
-
обчислює числові значення буквених виразів, що містять десяткові дроби;
-
перетворює буквені вирази на підставі законів додавання і множення чисел;
-
виконує множення й ділення десяткових дробів на розрядну одиницю;
-
перетворює більші одиниці вимірювання величини на менші й навпаки; порівнює іменовані числа (однойменні величини);
-
уміє спостерігати, порівнювати, узагальнювати й абстрагувати;
-
складає план розв’язування задачі й записує розв’язання задачі за діями з поясненням та виразом, дає відповідь на запитання задачі
|
8
|
9
|
Високий
|
10
|
-
застосовує правила знаходження дробу від числа та числа за його дробом під час розв’язування практично зорієнтованих завдань;
-
розв’язує рівняння з невідомим в одній частині; що містять десяткові дроби;
-
розв’язує задачі на знаходження дробу від числа, числа за його дробом;
-
розв’язує прості й складені задачі на всі дії з десятковими дробами.
-
розв’язує задачі, які передбачають знаходження довжини відрізка за довжинами його частин, периметра трикутника; різницеве порівняння довжин відрізків, які виражено десятковими дробами
-
досліджує проблемну ситуацію, перевіряє достовірність даних; аналізує дані.
-
обирає способи та розробляє план дій, необхідних для розв’язання проблемної ситуації
|
11
|
12
|
Відсотки. Середнє арифметичне
Рівні результатів навчання
|
Бал
|
Характеристика навчальних досягнень учня / учениці
|
Початковий
|
1
|
-
розуміє відсоток як соту частину;
-
розуміє середнє арифметичне як частку суми чисел та їх кількості;
-
розуміє поняття середнього значення величини;
-
перетворює звичайний дріб / десятковий дріб у відсотки.
-
перетворює відсотки у звичайний дріб / десятковий дріб.
|
2
|
3
|
Середній
|
4
|
-
застосовує правила знаходження відсотка числа та числа за його відсотком під час розв’язування практично зорієнтованих завдань;
-
знаходить відсоток числа, знаходить число за його відсотком.
-
знаходить значення виразів, які передбачають знаходження відсотка числа або знаходження числа за його відсотком.
|
5
|
6
|
Достатній
|
7
|
-
складає за вимогою числові та буквені вирази, які передбачають знаходження відсотка числа або числа за його відсотком, та знаходить їх значення.
-
розв’язує задачі, які передбачають знаходження відсотка числа, числа за його відсотком;
-
розв’язує задачі на застосування правила знаходження середнього арифметичного;
-
розв’язує задачі на знаходження середнього значення величини.
|
8
|
9
|
Високий
|
10
|
-
застосовує правила знаходження середнього арифметичного під час розв’язування практично зорієнтованих завдань.
розв’язує задачі геометричного змісту, які передбачають знаходження відсотка числа або числа за його відсотком.
-
будує таблиці спостережуваних даних.
-
аналізує, зчитує дані з таблиці спостережень.
-
пов’язує різні елементи математичних знань і вмінь, робить висновки, підкріплює свою думку аргументами; висловлюється змістовно, точно.
|
11
|
12
|
Повторення і систематизація навчального матеріалу
Рівні результатів навчання
|
Бал
|
Характеристика навчальних досягнень учня / учениці
|
Початковий
|
1
|
-
володіє навичками читання й запису натуральних чисел, звичайних дробів, мішаних чисел, десяткових дробів; володіє навичками порівняння натуральних чисел; звичайних дробів; мішаних чисел; десяткових дробів;
-
володіє обчислювальними навичками додавання, віднімання, множення і ділення натуральних чисел;
-
зображує планіметричні фігури, позначає їх буквами латинського алфавіту;
-
вміє користуватися креслярськими інструментами
|
2
|
3
|
Середній
|
4
|
-
позначає числа на координатному промені; визначає координату точки на координатному промені;
-
володіє обчислювальними навичками десяткових дробів; володіє обчислювальними навичками додавання і віднімання звичайних дробів з однаковими знаменниками; мішаних чисел;
-
обчислює периметр трикутника, прямокутника і квадрата; обчислює площу прямокутника і квадрата;
-
застосовує правила знаходження середнього арифметичного / середнього значення величини під час розв’язування практично зорієнтованих завдань;
|
5
|
6
|
Достатній
|
7
|
-
обчислює значення числових і буквених виразів;
-
застосовує закони додавання і множення чисел для перетворення виразів; розкриває дужки;
-
розв’язує рівняння з невідомим в одній його частині;
-
-
обчислює об’єм прямокутного паралелепіпеда і куба;
-
знаходить відстань між точками за їх координатами;
-
застосовує формули для обчислення значень величин
-
самостійно виконує завдання в знайомих ситуаціях з достатнім поясненням, виконує інтерактивні вправи за посиланням.
-
пропонує ідеї щодо ходу розв’язання проблемної ситуації
-
читає та розуміє тексти математичного змісту
-
дотримується порядку виконання дій, перетворення виразів на підставі законів і правил арифметичних дій
|
8
|
9
|
Високий
|
10
|
-
розв’язує задачі геометричного змісту.
-
вміє розв’язувати прості й складені задачі вивчених видів; володіє способами розв’язування типових завдань
-
застосовує правила знаходження відсотка числа та числа за його відсотком під час розв’язування практично зорієнтованих завдань;
-
пов’язує різні елементи математичних знань і вмінь, робить висновки, підкріплює свою думку аргументами
-
будує таблиці спостережуваних даних.
-
аналізує, зчитує дані з таблиці спостережень.
-
пов’язує різні елементи математичних знань і вмінь, робить висновки, підкріплює свою думку аргументами; висловлюється змістовно, точно, лаконічно
-
формулює та відображає у зручній для сприйняття формі результати розв’язання проблемної ситуації, зокрема з використанням інформаційно- комунікаційних технологій;
|
11
|
12
|