прийоми технології розвитку критичного мислення на уроках географіїВиконала вчитель географії Дніпровської гімназії №109 ДМР
Номер слайду 2
критичне мислення як педагогічна інновація — це вміння, що дозволяє людині приймати обґрунтовані самостійні рішення:визначати проблеми, ставити запитання;аналізувати, порівнювати, синтезувати, оцінювати інформацію з будь-яких джерел;розглядати з різних сторін, висувати альтернативи та оцінювати їх;формулювати аргументи, робити свідомий вибір на основі власних суджень.
Номер слайду 3
асоціативний кущ Посередині дошки написати слово. Діти додають слова, які асоціюються з центральним словом. Вчитель узагальнює відповіді, підводить до формування поняття. Прийом ефективен на етапі актуалізації знань та мотивації навчальної діяльності учнів. Створює атмосферу активного сприйняття та позитивний настрій
Номер слайду 4
Бортовий журнал. Перед вивченням нового матеріалу учні записують у відповіді на запитання: «Що мені відомо з цієї теми?» у ліву колонку таблиці. Після ознайомлення з новим матеріалом дають відповіді на запитання «Що нового я дізнався (дізналася)?» у праву колонку таблиці. Порівнюють записи у лівій та правій колонках таблиці. Підсумовують результати роботи. Прийом можна вокористати на етапі сприймання й осмислення навчального матеріалу в процесі практичної діяльності.
Номер слайду 5
Діаграма Венна. Учні будують два або три великі круги, які частково накладаються один на одний так, щоб посередині утворився спільний простір, у якому міститиметься інформація, властива обом або трьом предметам (явищам, процесам), які порівнюються. Учні укладають список ознак кожного предмета (явища, процесу). Спільні ознаки учні вписують у спільну частину кругів, а відмінні – у відповідні круги. Ця вправа допомагає навчити учнів знаходити спільні та відмінні ознаки предметів, явищ та процесів
Номер слайду 6
Концептуальна таблиця. Учні складають таблицю. По вертикалі визначте лінії порівняння − тобто характеристики, за якими порівнюють різні явища, об’єкти. Ці лінії порівняння формулюють самі учні. Якщо вчитель вперше працює з концептуальною таблицею, варто самостійно запропонувати учням критерії для порівняння різних об’єктів, тобто лінії порівняння. Прийом використовується на єтапі сприймання й осмислення навчального матеріалу в процесі практичної діяльності.
Номер слайду 7
Кошик ідей. На етапі роботи з усім класом кожна група висловлює свої думки, ідеї, факти. Важливо, щоб відповіді не повторювалися, а ідеї не критикували та не оцінювали ні учителі, ні учні. Це є одна з важливих умов критичного мислення. Учитель повинен підвести учнів до самостійного аналізу власних помилок. Наступним етапом заняття є осмислення, аналіз ідей. Поступово з «кошика» повинні зникнути хибні ідеї, а залишитися лише ті, які є правильними. Прийом «Кошик ідей» допомагає учням за короткий час узагальнити накопичений досвід, а педагогам в інтерактивній формі дозволяє підготувати дітей до сприйняття нової теми, допомогти побачити їм взаємозв’язки між темами, навчитися бачити помилки й виправляти їх самостійно, аналізуючи свою роботу.
Номер слайду 8
Прийом «Кубик Блума»три етапи: закріплення та аналіз отриманих знань, емоційний відгук учня на здобуті знання, використання здобутих знань на практиці. назви (географічний об’єкт).чому (поясни, чому не всі вершини вкриті снігом). поясни (чому дме вітер);поділись (як застосувати отриманні знання в житті).придумай (як мотивувати людей на сортування сміття).запропонуй (ідеї збереження питної води).
Номер слайду 9
Прийом «Фішбоун» Прийом критичного мислення, сенс якого полягає у встановленні причинно-наслідкових зв'язків між об'єктом аналізу і факторами, які на нього впливають. В основі прийому – схематична діаграма у формі риб'ячого скелета, що дозволяє наочно продемонструвати причини конкретних подій, явищ і проблем, а також їхні наслідки та зробити узагальнення і відповідні висновки. Цей прийом універсальний, його можна використовувати під час вивчення будь-якої навчальної дисципліни.