Критичне мислення як процес аналізу, синтизування й обгрунтування оцінки достовірності інформації та сприймання її учнями початкових класів.

Про матеріал

«Під критичним мисленням розуміють здатність людини (природну чи сформовану) до самостійної оцінки: явищ навколишньої дійсності; інформації, наукових знань, думок і тверджень інших людей; уміння бачити їх позитивні й негативні сторони, а також прагнення до кращого, більш оптимального розв'язку проблем, завдань, до перегляду існуючих догм, стереотипів, традицій».

Бєлкіна- Ковальчук О. В.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Критичне мислення як процес аналізу, синтизування й обгрунтування оцінки достовірності інформації та сприймання її учнями початкових класів. Вчитель початкових класів: Толок Ірина Олександрівна

Номер слайду 2

«Під критичним мисленням розуміють здатність людини (природну чи сформовану) до самостійної оцінки: явищ навколишньої дійсності; інформації, наукових знань, думок і тверджень інших людей; уміння бачити їх позитивні й негативні сторони, а також прагнення до кращого, більш оптимального розв’язку проблем, завдань, до перегляду існуючих догм, стереотипів, традицій». Бєлкіна- Ковальчук О. В.

Номер слайду 3

Що ж таке критичне мислення? Це процес аналізу, синтезування й обґрунтовування оцінки достовірності/цінності інформації; властивість сприймати ситуацію глобально, знаходити причини і альтернативи; здатність генерувати чи змінювати свою позицію на основі фактів й аргументів, коректно застосовувати отримані результати до проблем і приймати зважені рішення – чому довіряти та що робити далі. Важливі ключові характеристики, які має критичне мислення: Свободу та самостійність (здатність висловити ідею незалежно від інших).  Інформація для нього – відправна, а не кінцева точка для розвитку (щоб народити зважену думку потрібно опрацювати величезну кількість матеріалів).  Починається з постановки питань та проблем, які потрібно вирішити (перший крок до того, аби навчити учнів критичному мисленню полягає в тому, щоб допомогти їм розгледіти безкінечну кількість питань навколо).

Номер слайду 4

Вміння критично мислячої людини: оцінювати надійність джерел інформації; виділяти необхідну інформацію та її обробляти; аналізувати та оцінювати власні чи чужі висловлювання, припущення, виводи,аргументи, гіпотези, переконання; ставити запитання з метою одержання точнішої інформації або її перевірки; розглядати проблеми з різних точок зору та порівнювати різні позиції іпідходи при їх вирішенні; висловлювати власну позицію, влучно обирати мовленнєві засоби дляпобудови висловлювань; приймати обґрунтоване рішення.

Номер слайду 5

СТВОРЕННЯ СЕРЕДОВИЩА ДЛЯ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ Для розвитку критичного мислення молодших школярів учителю необхідно: виділити час і забезпечити можливості для застосування критичногомислення; дозволити учням вільно розмірковувати; приймати різноманітні ідеї та думки; сприяти активному залученню учнів до процесу навчання; забезпечити для учнів без ризикове середовище, вільне від насмішок; висловити віру у здатність кожного учня породжувати критичні судження; цінувати критичні міркування учнів.

Номер слайду 6

Критичне мислення — мислення самостійне. Учні повинні мати достатньо свободи, щоб мислити і самостійно вирішувати найскладніші питання. Мислити критично можна в будь-якому віці. Навіть у першокласників накопичено для цього достатньо життєвого досвіду та знань. Навіть малюки здатні думати критично і самостійно. Саме завдяки критичному мисленню традиційний процес пізнання знаходить індивідуальність і стає свідомим, безперервним та продуктивним.

Номер слайду 7

Розвивати критичне мислення можна на різних уроках, у різних видах учбової діяльності, але одним з найкращих із них є урок української мови,  тому що на письмі процес мислення стає видним і, отже доступним для вчителя. Письмо — найефективніший засіб навчання критичному мисленню. Критичне мислення формується та розвивається під час опрацювання інформації, розв’язання задач, проблем, оцінки ситуації, вибору раціональних способів діяльності. Тому такі уроки, де це постійно відбувається, створюють плідні умови для формування та розвитку критичного мислення.

Номер слайду 8

Методи та прийоми роботи з розвитку критичного мислення  на уроках української мови. Стратегія «Асоціативний кущ»(Етапи актуалізації і рефлексії)Правила складання асоціативного куща:-   Записати на дошці в центрі ключове слово чи фразу;-   Записати будь-які слова чи фрази, які спадають на думку;-   Ставити знаки питання біля частин куща, в яких є невпевненість;-   Записувати всі ідеї, які з’являються чи скільки дозволяє час.

Номер слайду 9

Сенкан – це білий вірш, в якому синтезована інформація в стислому вислові з 5 рядків. Алгоритм складання сенкану:1)   Тема (іменник)2) Опис (прикметник)3)Дія (дієслово)4) Ставлення (фраза), почуття з приводу обговорюваного.5)  Перефразування сутності (синонім, узагальнення, підсумок). Приклад сенкану:1)  Рушник.2) Гарний, полотняний, різнокольоровий.3)  Зацікавлює, дивує, зворушує, приваблює.4) Бережімо, пишаємося, даруємо.5)   Оберіг, зв'язок з минулим. Стратегія «Сенкан» (п’ятиряддя).

Номер слайду 10

(Цей метод навчання полегшує розгляд різних сторін теми). Ця стратегія, де використовується куб, на гранях якого даються вказівки для учнів. Учитель пропонує в процесі роботи викласти власні думки з пропонованої теми. Стратегія «Кубування» Цей метод допомагає дитині визначити, яка інформація йому знайома, і що він узнав нового. Це найголовніше, бо учень може сказати собі: «Це я знаю, але хочу узнати більше». Порівняй Опиши«За» «Проти»

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Методична стратегія яка дає змогу зрозуміти явище у 6 різних площінах: Опиши це- Засоціюй це- Порівняй це- Проаналізуй це- Аргументуй «За»- Аргументуй «Проти»- Застосуй це- Цю методику можна застосувати на етапі усвідомлення, закріплення та контролю знань.

Номер слайду 13

«V» - я знав це (відома інформація); «-» - це суперечить тому, що я знаю; «+» -я не знав цього (нова інформація); «?» - у мене з’явилося запитання стосовно цієї інформації. («Я хочу про це запитати»)ЧИТАННЯ З ПОЗНАЧКАМИ (СИСТЕМА «ПОМІЧ»){08 FB837 D-C827-4 EFA-A057-4 D05807 E0 F7 C}V-+?

Номер слайду 14

(Етап рефлексії, актуалізації)Есе як метод формування критичного мислення полягає у написанні тексту в довільному стилі. Алгоритм «Есе»:-Збирання інформації за проблемою.-   Аналіз інформації.-   Виявлення власної точки зору.-   Викладання власної точки зору. Есе може бути абсолютно вільним чи аргументованим (від 5 до 20 хвилин). Стратегія «Есе»

Номер слайду 15

Досить актуальним на сьогодні методом формування критичного мислення є різні види дискусій, дебатів. Дискусії і дебати дозволяють ефективно розв’язувати проблеми через самовираження, вчитися аналізувати ситуацію, добирати аргументи для розв’язання проблеми, розвивати комунікативні навички. Стратегія «Дискусія»

Номер слайду 16

Хід дискусії:1.  Оголошується проблемне питання дискусії.2. У групі одна пара обирає позицію «ЗА», інша – «ПРОТИ».3. Кожна пара обговорює свою позицію, добирає аргументи на її підтримку.4.  Через деякий час утворюються нові пари, які складаються з учасників, що займали одну і ту ж саму позицію, але з інших груп.5. Учасники в нових парах порівнюють свої аргументи, додають за необхідності нові.6.  Учасники повертаються до своїх початкових пар, маючи «удосконалений список» аргументів.7. Проводиться дискусія у своїй групі серед двох пар.8. Кожний учасник дискусії викладає власну позицію, скориговану під час дискусії, у вигляді есе.

pptx
Додано
13 липня 2018
Переглядів
3109
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку