Методичний конструктор "“Життя – найвища цінність”"

Про матеріал

Містить навчально-методичні та інформаійні матеріали з попередження суїцидальної поведінки підлітків. Рекомендований викладачам, кураторам, вихователям, батькам для організації та проведення психолого-педагогічних заходів ...

Перегляд файлу
  •       Методичний конструктор з попередження суїцидальної поведінки підлітків “Життя – найвища цінність”

 

Мета: розглянути проблему суїциду через при­зму психології підлітків; акцентувати  увагу   на  амо­ральності гри власним  життям  та  небезпеці такої поведінки; донести до свідомості студентів, що людське життя - найдорожчий скарб й найзагальніше покликання кожної людини - жити  гідно серед людей.

Хід заходу

 

Примітка. За тиждень до години спілкування проводиться анкетування на тему “Суїцид і суспільство” за наступними питаннями:

1) Чи знаєш ти, що таке суїцид? 
2) Чи актуальна ця проблема на сьогодні? 
3) Як ти думаєш, чому взагалі людина може покінчити життя самогубством? 
4) Чи виникала в тебе коли-небудь думка про самогубство? 
5) Як ти думаєш, ти міг би потрапити в таку ситуацію, щоб покінчити життя самогубством? 
6) А як ти думаєш, чому суїцид особливо часто проявляється в підлітковому середовищі, а не серед дорослих? 
7) Як ти думаєш, що штовхає людей, наприклад, вистрибнути з дев’ятого поверху? 
8) Уяви таку ситуацію: у твоїй компанії з’являється людина з яскраво вираженою суїциїдальною поведінкою. Як ти вчиниш? 
9) Чи можна запобігти самогубству? 
10) Як ти думаєш, чи передається суїцид у спадок? 
11) Чи можна виправдати самогубство? 
12) Чи задоволений ти своїм життям? 
13) Якщо не секрет, з яким почуттям ти дивишся в майбутнє? 
14) Чи впевнений ти в здійсненні своїх життєвих планів? 

 

Куратор

Ви,  мабуть, зустрічали людей,  яких  називають  розбе­щеними, слабохарактерними,  неврівноваженими.  На  жаль,  саме  ці  категорії  людей

 

 

схильні  маніпулювати  власним  життям  для  досягнення мети, не розуміючи  його цінності й неповторності.

Запитання до студентів

Чи знаєте ви, що таке суїцид?

Розповідь куратора

На цій годині спілкування я допоможу вам зрозуміти, що суїцидальна поведінка є аномалією в людському житті.

Колективне обговорення ситуації

Куратор пропонує обговорити ситуацію.

Ситуація для обговорення

Юля, студентка І курсу, почувалася в колективі одногрупників “білою вороною”.  Їй здавалося, що батьки її  погано одягають. Вічно заклопотана мама, яка працює на двох роботах,  ніколи не знаходить привітного слова, щоб зайвий раз пригорнути свою Юленьку...

Цього  сезону в моду увійшли  шкіряні “косухи”, проте батько не купив їй цю річ, оскільки він вже зробив подарунок для своєї донечки, придбавши “нікому не потрібні”  золоті сережки  і  планшет.

Обурена Юля довго не могла заснути. Мандруючи соціальними мережами, вона  знаходить  групу людей, які  можуть  протистояти  “тиранії батьків”. 

  • Як Ви думаєте, яким чином поступить Юля? Оцініть описану ситуацію...

 

Примітка. Відповіді студентів можуть  мати велику вибірку в залежності від психологічного стану, рівня вихованості та довіри батькам, рівня адаптації студентського колективу та кожного студента в колективі тощо...

 

Студент

Вже багато місяців поспіль у соціальних мережах та на телебаченні обговорюють підліткову гру “Синій кит”, або ж ”Тихий дім”, ”Море китів”, ”Розбуди мене о 4:20”. У смертельної гри багато назв, проте результат завжди однаковий - смерть і зламані горем батьки, які не розуміють, що ж змусило  дитину  звести  рахунки з життям. Опираючись  на  інформацію 

 

соціальних мереж ми спробували розібратися, в чому правда і вигадка “китів”.

Студент

 

http://ukranews.com/ua/news/477891-gra-v-smert-shho-take-syniy-kyt-i-chomu-pidlitky-vykonuyut-smertelni-zavdannya

 

Найперші згадки про “море китів” з’явилися в Мережі ще декілька років тому. Тоді ця хвиля прокотилася по всій Росії, про неї писали навіть великі видання, вели власні розслідування. Посадили за грати навіть адміністратора однієї з груп - Філіпа “Ліса”, який підштовхував підлітків до самогубства у закритих групах, де учасникам протягом 50 днів давалися завдання, а у фіналі пропонувалося здійснити “самовипилювання”.

Умовами “гри” було спілкування з адміністраторами чату о 04:20, а також носіння при собі ножів і нанесення порізів на руки. Основний принцип - підліток ніби то пише на своїй сторінці в соціальних мережах пару повідомлень #синій кит, #тихий будинок, #явигре #разбудименяв420, #f57, #f58, після чого з ним зв’язується якийсь куратор.

Однак просто порізами на руках не обходиться. Зовсім недавно у підлітків з’явилися нові запити. Тепер у ”квестах” є ”Біжи або помри”. Дитина має перебігти дорогу впритул до наближення  автомобіля, потягу тощо.

Але це не розгадує головну загадку - чому ж вони виконують все, що наказують їм робити адміністратори “груп смерті” - найчастіше такі ж школярі, як і їхні жертви? ..

Розгадок чимало...

Куратор

Багато хто із Вас  вже стикалися з “дорослими проблемами”, адже Ви вступили у вік підліткового максималізму. Нерозділене кохання, непорозуміння в сім’ї або з однолітками, невизначеність майбутнього – психологічні  чинники, які  можуть  підкосити і  дорослу  людину.   А   до підлітків,  пригніченого  цими  речами,  приходять  думки  про те, що життя закінчилося, життя не цікаве, нічого не варте... В цей час ввічливі адміністратори смертельних груп вже напоготові з цілими альбомами сумної монотонної музики, уявною підтримкою, розумінням і великою кількістю картинок з пригніченими пейзажами та словами про безвихідь. В такій ситуації людина забуває, що вона тримає життя у власних руках. Життя як той метелик...  Якщо його зігрівати світлими думками та мріями, то воно буде розправляти крила; якщо пригнічувати важкими думками – метелик загине...

Студент

Особливо на підлітків впливає час, в який творці груп хочуть спілкуватися зі своїми жертвами - близько 4:00. Такий ранній час перед світанком і практична  відсутність сну у підлітків інколи змішує сон і реальність, а дії відчуваються нереальними. Тоді зловмисники і знаходять момент, щоб повідомити – “Все, що відбувається - сон. Вийди на дах, крокуй з нього - і прокинься”.

Студент

І це тільки одна зі схем. Друга - це погрози на адресу близьких підлітків, який  вплутується в таку групу.

Зі слів одного з учасників групи, коли він повідомив про те, що хоче закінчити гру - адміністратор йому прислав посилання. А коли учасник за ним пройшов, адміністратору надіслали його ай-пі адресу, за якою дізналися адресу і навіть номер квартири учасника. Далі почали сипатися погрози розкриття листувань, опублікування інтимних фото, які також були у списках “завдань” групи. І багато з тих, хто вже пішов з життя - могли зробити це під страхом ганьби або бажання вберегти своїх рідних.

Куратор

Так, небезпека гри зі смертю полягає в тому, що думки про неї можуть

засісти в підсвідомості й спрацювати в мо­мент, коли сама людина не

бажатиме помирати. Крім того, якщо ви будете постійно шантажувати людей

навколо себе,  з  часом  ваші погрози  не  сприйматимуть  серйозно, і  тоді до­

ведеться перейти від слів до справи, інакше все виглядати­ме як фарс. Отже, людина сама заганяє себе в глухий кут.

Найбільше схильні до суїцидальних дій підлітки, що не можуть правильно оцінювати ситуацію, не хочуть прислу­хатися до думки старших.  Як правило, псевдосамогубець завжди діятиме так, щоб його життя змогли врятувати (роз­кидані таблетки, щоб знали, від чого знепритомнів; хтось із старших присутній вдома і зможе вчасно надати допомогу тощо).

Особливість підліткової психології в тому, що всі невдачі виглядають катастрофічними, здається, що проблеми не піддаються вирішенню, ситуації виглядають безвихідними. Наявна схильність до перебільшення, неспроможність ре­ально оцінювати обставини, нездатність самотужки вирі­шувати свої проблеми — ось причини підліткового суїциду. Ці причини потрібно знати, розуміти їх природу, а також те, що кожна людина дорослішає, стає з часом самостій­ною, набуває життєвого досвіду, словом, стає спроможною самостійно жити.

Крім того, варто задуматися, чи є на світі щось цінніше за людське життя?...

Питання проблемної бесіди

  • Що ж таке життя людини?
  • Що є його основою?
  • Чого варте життя?
  •  Як його оцінити?
  • У чому ви вбачаєте сенс людського життя?
  • Навіщо ми приходимо у світ?
  • Для чого ми живемо?

 

Примітка. Відповіді студентів різнопланові. 

Аналіз результатів попереднього анкетування “Суїцид і суспільство” проводить психолог.

 

Куратор

Конституція України. Стаття 3 проголошує: “Людина, її здоров’я, честь і

гідність,  недоторканість  і  безпека  визначаються  в  Україні найвищою

соціальною цінністю. Права і свободи людини та її гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав свобод людини є головним обов’язком держави.”

Основою загальнолюдських моральних  орієнтирів  є добро. Існує  принцип, згідно з яким з іншими можна поводитись тільки так, як би хотів, щоб поводилися з тобою. Тобто, ображаючи людину, ти нібито даєш згоду на те, щоб ображали тебе самого.  Мабуть, все ж таки існує у світі баланс зла і добра, своєрідні терези, куди складаються всі людські справи. Коли перехиляються терези під вагою зла, тоді  наступає  у  світі  безладдя, виникає страх і всюди панує смерть. Коли ж переважує добро, то світ отримує  відпочинок  від  війн,  страждань, і життя  розквітає  на  Землі.

Проблема  сучасної  молоді  у відсутності  живого  спілкування та віртуальній  залежності,  яка  породжує  самотність,  з якою підліток не в змозі  впоратися самостійно. Іноді, реальне життя сприймається як гра з можливістю перезавантаження. Саме тому причиною самогубства стає погана  оцінка, грубе  зауваження викладача, конфлікт з однолітками чи загублена річ. А іноді самогубство – це пошук нових вражень або самовираження,  як  це  було  у  випадку  з  “групами смерті”.

Любі мої співрозмовники! Обговорюйте свої проблеми, не вважайте ганебним про­сити допомоги, женіть геть важкі думки, не намагайтеся досягти  бажаного,  шантажуючи інших власним життям,  адже  межа між грою і реальною  небезпекою  загинути  надто  тонка.  Пам’ятайте  про  свою неповторність  на  Землі.

 

 

 

docx
Додано
14 липня 2018
Переглядів
1152
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку