кровотечі і способи їх зупинки

Про матеріал
ознайомити учнів з видами кровотеч, основами надання першої допомоги в разі виникнення кровотечі, розкрити анатомо-фізіологічні механізми, на яких ґрунтується надання першої допомоги в разі кровотеч; розвивати логічне мислення та вміння аналізувати ситуацію; виховувати відповідальність за своє здоров’я та оточуючих; виховувати якості особистості (людяність, доброту, взаємодопомогу, комунікабельність.)
Перегляд файлу

 

 

Тема: Кровотечі

Мета: ознайомити учнів з видами кровотеч, основами надання першої допомоги  в разі виникнення кровотечі, розкрити анатомо-фізіологічні механізми, на яких ґрунтується надання першої допомоги в разі кровотеч; розвивати логічне мислення та вміння аналізувати ситуацію; виховувати відповідальність за своє здоров’я  та оточуючих; виховувати якості особистості (людяність, доброту, взаємодопомогу, комунікабельність.)

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форми, методи, прийоми роботи: фронтальні, індивідуальні, бесіда, розповідь, демонстрування, логічний „ланцюжок”, кросворд, складання таблиці, біологічний диктант, взаємоперевірка, вправа «Розпізнавання видів кровотеч», рефлексія.

Матеріали та обладнання: картки з завданнями, презентація, таблиці прийомів зупинки кровотеч різних видів: малюнки, бинт, марля, джгут, підручник

                                                             Хід уроку

І. Організаційний момент

Перевірка готовності учнів до уроку

Психологічне налаштування на урок

Всьому світу відома мудрість китайських монахів. У них є одне прислів’я:     « Людина без посмішки на обличчі не повинна відкривати лавку» (лавка – це міні- магазинчик). А я пропоную перефразувати: « Жоден урок біології не повинен розпочинатись без посмішки».  Ціна посмішки — нуль, але вона багато чого варта. Вона збагачує тих, хто її приймає, і не збіднює тих, хто її дарує. Вона створює щастя в домі, заохочує до добрих справ і є ознакою дружби. Вона — відпочинок для стомлених, світло для зневірених, сонячний промінь для засмучених і найкращий засіб від неприємностей…. І, проте, її не можна купити, не можна позичити, не можна вкрасти, оскільки вона сама по собі ні на що не годиться, поки її не віддали!  Отож, давайте подаруємо посмішку один одному...

ІІ. Актуалізація опорних  знань

Вправа „Логічний ланцюжок”
        Використовується набір карток із відповідями, які необхідно розташовувати у логічній послідовності щоб утворилась опорна схема.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні ми з вами продовжуємо вивчати розділ транспорт  речовин. А тему нашого уроку ви дізнаєтесь коли розгадаєте кросворд.

 

 

1.

К

Р

О

В

 

 

 

 

 

2.

С

Е

Р

Ц

Е

 

3.

Т

Р

О

М

Б

О

Ц

И

Т

И

 

4.

В

Е

Н

И

 

5.

Л

Е

Й

К

О

Ц

И

Т

И

 

 

6.

Е

Р

И

Т

Р

О

Ц

И

Т

И

 

7.

Г

Е

М

О

Г

Л

О

Б

І

Н

 

8.

Ч

О

Т

И

Р

И

 

 

9.

К

А

П

І

Л

Я

Р

И

Запитання:

  1.                Рідина червоного кольору, що переміщається по замкненій кровоносній системі і забезпечує транспорт речовин в організмі
  2.                М’язовий  орган, пристосований до перекачування крові по судинах
  3.                Кров’яні пластинки, що відіграють важливу роль у зсіданні крові
  4.                Кровоносні судини якими кров рухається від органів і тканин до серця
  5.                Клітини які не мають сталої форми та здійснюють захисну функцію організму
  6.                Без’ядерні, двовігнутої дископодібної форми, переносять кисень
  7.                Червоний дихальний пігмент еритроцитів
  8.                Скільки камер має серце людини
  9.                Найдрібніші кровоносні судини

ІV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь з елементами бесіди

    Що таке кровотеча? (Кровотеча — це вихід крові із судин.)

  •     Коли кров може вийти із судин? (у разі пошкодження)

Отже, записуємо визначення

Кровотеча – це витікання крові, що виникає при ушкодженні судин унаслідок травм або руйнування їх стінок

    Які судини можуть бути пошкоджені? (Артерії, вени, капіляри.)

Розповідь учителя та складання опорного конспекту

У залежності від того, яка судина пошкоджена, розрізняють кровотечі:

    капілярні

    венозні

    артеріальні

У залежності від того, куди виливається кров, кровотечі поділяють на:

    зовнішні

    внутрішні

Швидка значна втрата крові є дуже небезпечною, оскільки супроводжується зниженням кров’яного тиску, порушенням кровопостачання мозку, серця і всіх інших органів. Тому вона буває причиною загибелі людей, яких ще можна було  б врятувати, надавши своєчасно першу допомогу. Як надати першу допомогу, повинен знати і вміти кожний. 

 Перша допомога полягає в:

    знезараженні рани

    зупинці кровотечі

    накладанні пов’язки.

Необхідно пам’ятати, що в залежності від виду кровотечі порядок цих дій різний.

Розповідь учителя з паралельним демонструванням, заповнення таблиці учнями

Види кровотеч

Характерні ознаки

Перша допомога

Венозна

кров витікає безперервним темним струменем без різко виражених пульсових поштовхів

накладання тиснучої пов’язки або джгута нижче за рану

Артеріальна

кров витікає яскраво-червоним пульсуючим струменем, висота якого змінюється в ритмі пульсової хвилі

накладання гумового джгута або закрутки з тканини; максимальне згинання кінцівок у суглобах або притискання артерії в певних точках тіла або вище за місце поранення

Капілярна

кров витікає повільно

накладання тиснучої пов’язки після обробки рани дезинфікуючим розчином, або прикладання міхура з льодом

Внутрішня

раптове зблідніння обличчя, збліднення й похолодіння кистей і стоп, почастішання пульсу, запаморочення, шум у вухах, виділення холодного поту

потрібно прикласти гумовий міхур із льодом чи холодною водою й негайно відправити постраждалого до медичного закладу

 

Перша допомога при кровотечах — урок. Біологія, 8 клас.

Демонстрування вчителем послідовності накладання тиснучої пов’язки, джгута, гумового джгута-закрутки.

 

 

Правила накладання тиснучої пов’язки:

    на рану, яка кровоточить, накладають стерильну або чисту тканину, пропрасовану гарячою праскою;

    поверх неї кладуть валик з бинта, який туго прибинтовують.

Правила накладання джгута на кінцівки:

    джгут (під час артеріальної кровотечі) накладають вище за рану на відстані 67 см від верхнього краю;

    кінцівку перед накладанням джгута піднімають вгору;

    на місце накладання джгута попередньо накладають яку-небудь тканину;

    джгут потрібно затягувати тільки до зупинки кровотечі;

    під джгут треба покласти супровідну записку, у якій вказано час накладання;

    у холодну пору року джгут можна не знімати протягом однієї години, а в теплу 1,52 годин, інакше настане омертвіння тканин.

Правила накладання джгута-закрутки:

    із підручного матеріалу роблять міцну петлю, у діаметрі в 1,52 рази більшу за діаметр пораненої кінцівки;

    після накладання на шкіру вати, марлі або іншої тканини на кінцівку одягають петлю вузлом угору;

    під вузол вставляють паличку завдовжки 2025 см, за допомогою якої вільний кінець петлі закручують до повного зупинення кровотечі.

http://bibl.com.ua/pars_docs/refs/1/900/900_html_6222fb8f.pngV. Узагальнення і систематизація знань
Вправа «Розпізнавання видів кровотеч»
На дошці прикріплюється квітка (на серцевині записується запитання, а на пелюстках – завдання).
Пелюстка1. Щоб зупинити цю кровотечу, слід тимчасово притиснути ушкоджену судину, знезаразити рану і накласти тісну пов’язку. (Венозна).
Пелюстка2. Щоб зупинити кровотечу, слід вище місця поранення швидко притиснути пальцем судину в точках, де прощупується пульс, і накласти жгут. (Артеріальна).
Пелюстка3. Людина, в якої виникла ця кровотеча, стає блідою, виступає холодний піт, пульс частішає і слабне. До ймовірного місця кровотечі прикладають холодний компрес. (Внутрішня).
Пелюстка 4. Ця кровотеча буває у вигляді пульсуючого струменя, подібна до фонтану. Кров має яскраво-червоний колір. Негайна допомога (Артеріальна).
Пелюстка5. У разі цієї кровотечі, пошкодження великих судин, зсідання крові не здатне швидко зупинити її, кров витікає рівномірно і має темний колір (Венозна).
Пелюстка6. Ця кровотеча виникає в разі незначних поранень. Не призводить до значної втрати крові й легко зупиняється (Капілярна).

Біологічний диктант

Вставте пропущені слова

1. Серце людини розташоване в ____________________ частині грудної клітки. 2. У більшості людей нижня частина серця зміщена _________________. 3. Ззовні серце вкриває щільна оболонка - ___________, що захищає його від ___________ . 4. Простір між навколосерцевою сумкою і серцем заповнений ________________, за рахунок якої зменшується ___________________. 5. Серце складається з ____ шарів: _____________ (зовнішній), _______________ (м’язовий середній), _______________ (внутрішній). 6. Маса серця становить близько _________. 7. Серце поділене на _____ камери: верхні (______________), нижні (________________). 8. М’язовою перетинкою серце поділене на такі частини: ________________ (містить тільки ___________________ кров) і _______________ (містить тільки ___________________ кров). 9. Між передсердями і шлуночками розташовані __________________ і _______________ (_______________) клапани. 10. Між лівим шлуночком і аортою розташований _____________ (______________) клапан, між правим шлуночком і легеневою артерією розташований _________________ (_____________) клапан. 11. Клапани необхідні для того, щоб кров _______________. 12. Кровопостачання серця здійснюється завдяки ____________________.

 

Взаємоперевірка знань

Учні обмінюються завданнями і перевіряють правильність їх виконання

VI. Підсумок уроку

Рефлексія

На дошці у нас зображене сердечко. Якщо вам сподобався сьогоднішній урок, то ви подаруєте  йому сердечко червоного кольору, якщо ж сьогоднішній урок не дав вам нової інформації і не зацікавив вас,  ви подаруєте йому сердечко білого кольору. Прошу зробити ваш вибір

             

VIІ. Домашнє завдання

Опрацювати §23, ст. 103-105

1

 

docx
Додано
13 жовтня 2022
Переглядів
1975
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку