Історія України 7 клас (35 год.)
Складено згідно Навчальної програми для ЗЗСО (Наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698)
№
|
Клас |
Клас |
Клас |
Тема уроку |
Очікувані результати навчання |
Розділ 3. РУСЬ-УКРАЇНА У ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ ХІ- ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ ХІІІ ст. |
|||||
15 |
|
|
|
Поліцентричність руської державності в другій половині XI – першій половині XIII ст. Вишгородський, Любецький з’їзди князів та їхні рішення. |
Знати: - дати Вишгородського, Любецького, Уветицького (Витичівського) з’їздів князів, періоди правління Володимира Всеволодовича (Мономаха), Мстислава Володимировича (Великого), дату першої писемної згадки слова «Україна» та версії його значення; - територіальні межі Київського, Переяславського, Чернігівського, Волинського і Галицького князівств у другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст., а також половецьких земель. Розуміти: - передумови, причини, сутність поліцентричності Русі-України; - правління наступників Ярослава Володимировича (Мудрого) як процес виникнення самостійних адміністративно-територіальних утворень («земель»), де загосподарювали представники Мономаховичів, Олеговичів, Ростиславовичів та ін.; - існування відмінностей між елітарною (княжо-дружинною) культурою Русі, що тяжіла до цілісності, та народною культурою, яка була просякнута племінними відмінностями. Уміти: - розташувати в хронологічній послідовності основні відомості про події Київського, Чернігівського, Переяславського, Волинського і Галицького князівств у другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст.; - показати на карті зміни територіальних меж Київського, Переяславського Чернігівського, Волинського і Галицького князівств у другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст.; - схарактеризувати розвиток соціальних відносин, господарства та культури Русі-України у другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст.; - розпізнавати та характеризувати пам’ятки культури Русі-України другої половини ХІ – першої половини ХІІІ ст.; - схарактеризувати діяльність таких князів, як Володимир Всеволодович (Мономах), Мстислав Володимирович (Великий), Володимир Глібович, Ігор Святославович (новгород-сіверський). |
16 |
|
|
|
Русь-Україна за Володимира Мономаха та Мстислава Великого. |
|
17 |
|
|
|
Роздробленість Русі-України. Київське, Чернігівське Переяславське, князівства в середині XII – першій половині XIIІ ст.: політичне і соціально-економічне життя (оглядово). |
|
18 |
|
|
|
Волинське і Галицьке князівства в середині XII – першій половині XIIІ ст.: політичне і соціально-економічне життя (оглядово). |
|
19 |
|
|
|
Кочові народи степів України Х–ХІІІ ст. Крим у складі Візантійської імперії (оглядово). |
|
20 |
|
|
|
Культура Русі-України в другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст. |
|
21 |
|
|
|
Узагальнення. Тематичний контроль. |
|
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт: Внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про Вишгородський, Любецький, Уветицький (Витичівський) з’їзди князів, правління спадкоємців Ярослава Володимировича (Мудрого), першу писемну згадку слова «Україна», зведення Успенського собору Києво-Печерського монастиря, інші (на розсуд учительки/учителя). Позначити на контурній карті й надписати територіальні межі князівств періоду поліцентричності Русі-України та половецькі землі. Укласти історичні портрети таких князів, як Святополк Ізяславович (1093–1113), Ізяслав Мстиславович (1146–1154), Ростислав Мстиславович (1159–1167), Рюрик Ростиславович (1194–1210 з перервами), Мстислав Романович (1212–1223), Володимир Рюрикович (1223–1236) (одного на вибір учительки/учителя). Визначити (за «Повчанням дітям», «Словом про похід Ігорів» та іншими доступними джерелами) характерні для Володимира Всеволодовича (Мономаха), Ігоря Святославовича (на вибір учениці/учня) вчинки і риси характеру, а також описати ставлення до цього князя його сучасників; висловити та обґрунтувати власну думку про цього князя. |
|||||
Розділ 4. ВОЛИНЬ І ГАЛИЧИНА КІНЦЯ ХІІ – СЕРЕДИНИ ХІІІ ст. ВОЛИНСЬКО-ГАЛИЦЬКЕ КНЯЗІВСТВО («ДЕРЖАВА РОМАНОВИЧІВ») СЕРЕДИНИ ХІІІ–XIV ст |
|||||
22 |
|
|
|
Волинь і Галичина в кінці ХІІ – середині ХІІІ ст. Утворення Волинсько-Галицького князівства («держави Романовичів»). |
Знати: - час правління у Галичі Романа Мстиславовича, монгольської навали на РусьУкраїну; дати битви на річці Калка, коронування Данила Романовича; - умовні територіальні межі ВолинськоГалицького князівства («держави Романовичів») та сусідніх держав, напрямки походів монголів на Русь-Україну. Розуміти: - поняття «баскак», «король», «хан», «ярлик»; - особливості підпорядкування окремих руських князівств Монгольській імперії (улусу Джучі/Золотій Орді); - передумови посилення культурних впливів країн Центральної Європи на терени Волинсько-Галицького князівства («держави Романовичів»); - особливості політичного устрою, господарського розвитку і культури русько-українського суспільства як визначальних умов збереження його самобутності під час монгольського завоювання. Уміти: - розташувати в хронологічній послідовності відомості про Волинське і Галицьке князівства, їх об’єднання під владою Романа Мстиславовича; походи монголів на Русь-Україну, події на Волині й у Галичині; - показати на карті територіальні межі Волинсько-Галицького князівства («держави Романовичів») та сусідніх держав, напрямки монгольських походів на Русь-Україну в 1239–1242 рр.; - схарактеризувати внутрішню та зовнішню діяльність князя/короля Данила; - встановити історичне значення коронування Данила Романовича, причини невикористання королівського титулу спадкоємцями Данила і актуалізації ідеї королівства Руського під час боротьби за волинсько-галицьку спадщину у середині XIV ст.; - розпізнавати та характеризувати пам’ятки культури Волинсько-Галицького князівства («держави Романовичів»); - схарактеризувати діяльність правителів Волині й Галичини, Волинсько-Галицького князівства («держави Романовичів»), таких як Ярослав Осмомисл, Роман Мстиславович, Лев Данилович, Юрій Львович. |
23 |
|
|
|
Походи монголів на Русь. Особливості підпорядкування князівств Русі-України Монгольській імперії. Спроби організації антимонгольської коаліції. |
|
24 |
|
|
|
Відновлення влади Романовичів на Волині та в Галичині. Коронування Данила Романовича. Волинь і Галичина за наступників короля Данила. |
|
25 |
|
|
|
«Вигасання» династії Романовичів та боротьба претендентів на її спадщину. |
|
26 |
|
|
|
Релігійне життя. Культура Волинсько-Галицького князівства («держави Романовичів»). |
|
27 |
|
|
|
Узагальнення. Тематичний контроль. |
|
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт: - Внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про об’єднання Волинського і Галицького князівства, битву на річці Калка, вторгнення монголів на Русь-Україну, оборону Києва від монголів, коронування Данила Романовича та інші (на розсуд учительки/учителя). - Позначити на контурній карті умовні територіальні межі Волинського й Галицького князівств, Волинсько-Галицького князівства («держави Романовичів»), держав-сусідів, напрямки монгольських походів на Русь-Україну в 1239–1242 рр. - Виявити (за доступними візуальними і текстовими джерелами) свідчення впливу культур країн Центральної Європи на повсякденне життя і розвиток мистецтв у Волинсько-Галицькому князівстві («державі Романовичів»). - Підготувати та представити історичний портрет князя/короля Данила (іншого князя/короля з династії Романовичів на вибір учениці/учня). |
|||||
Розділ 5. РУСЬКІ ЗЕМЛІ В СКЛАДІ СУСІДНІХ ДЕРЖАВ (СЕРЕДИНА XIV – ПОЧАТОК XVІ ст.). КРИМСЬКЕ ХАНСТВО |
|||||
28 |
|
|
|
Інкорпорація руських земель до складу Великого князівства Литовського, Польського королівства. |
Знати: - час входження руських земель до складу різних держав, утворення Кримського ханства і його підпорядкування Османській імперії; дати битви на річці Сині Води, Кревської, Городельської уній, Грюнвальдської битви, Луцького з’їзду монархів, утворення Руського та Подільського воєводств у складі Польського королівства, зрівняння у правах польської та руської шляхти, привілею Казимира IV для землевласників Великого князівства Литовського; - території українських земель у складі різних держав; - соціальний склад населення українських земель. Розуміти: - поняття «еліта», «магдебурзьке право», «магнат», «персональна унія», «самоврядування», «султан», «шляхта»; - інкорпорацію (включення) руських земель до складу сусідніх держав як династичне успадкування та/або територіальні здобутки; - особливості: 1) державних устроїв Великого князівства Литовського, Польського королівства; 2) становища руських земель у складі різних держав; - формування уявлень про окремішність українських спільнот; - специфіку станової держави та роль у ній шляхти; - вплив європейської культури на культуру населення українських земель; - передумови утворення незалежного Кримського ханства і встановлення над ним протекторату Османської імперії. Уміти: - розташувати в хронологічній послідовності відомості про входження руських земель до складу сусідніх держав, утворення Кримського ханства і його підпорядкування Османській імперії; - показати на карті українські землі в складі сусідніх держав; територію Кримського ханства; місця подій, що визначали процес інкорпорації князівств південно-західної Русі в XІV – XV ст. до складу сусідніх держав; - визначати впливи Кревської та Городельської уній на формування української політичної еліти у Великому князівстві Литовському, Польському королівстві; особливості господарського і культурного розвитку, зокрема розвитку міст із магдебурзьким правом; організації влади та суспільних відносин у руських землях, що входили до складу Великого князівства Литовського, Польського королівства; - схарактеризувати політичний устрій, господарство та культуру Кримського ханства, повсякденне життя його населення (знаті й простолюдинів, кочовиків і осілого люду); - розпізнавати та характеризувати пам’ятки культури українського та кримськотатарського народів XІV – XV ст.; - укласти історичні портрети князів Ольгерда, Вітовта, Свидригайла, розповісти про наукову діяльність Юрія Котермака (Дрогобича). |
29 |
|
|
|
Українські землі у складі інших держав: Угорщини, Молдавії, Московії, Османської імперії. Князівство Феодоро. Кримське ханство |
|
30 |
|
|
|
Особливості державних устроїв Великого князівства Литовського, Польського королівства. Суспільні відносини та господарство на теренах сучасної України в XІV – XV ст. Магдебурзьке право. |
|
31 |
|
|
|
Релігійне життя. Культура (політична/повсякденна) українських земель як система цінностей. Пам’ятки культури. |
|
32 |
|
|
|
Практичне заняття. Українські землі в середині XIV–XV ст. Кримське ханство. |
|
33 |
|
|
|
Узагальнення. Тематичний контроль. |
|
34 |
|
|
|
Узагальнення до курсу. «Історія України в контексті епохи середніх віків» |
Розуміти: - взаємопов’язаність і взаємозалежність процесів господарського, соціального, політичного й культурного життя русько-українського, візантійського та європейських суспільств. Уміти: - встановити цивілізацій ні здобутки русько-українського суспільства в Середньовіччі; - визначити внесок русько-українського суспільства ІХ–ХV ст. в загальноєвропейську культурну спадщину; - схарактеризувати європейські впливи на культуру русько-українських земель; - порівняти процеси і явища європейської та української історії Середньовіччя; - розкрити особливості українського Середньовіччя (порівняно з історією тогочасної Візантії та Західної Європи). |
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт: - Внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про: входження руських земель до складу сусідніх держав, битву на річці Сині Води, Кревську унію, Городельську унію, Луцький з’їзд монархів, утворення руських воєводств у складі Польського королівства; привілей Казимира ІV 1447 р. для землевласників Великого князівства Литовського; ліквідацію Київського князівства; існування князівства Феодоро, утворення Кримського ханства і його підпорядкування Османській імперії, інші (на розсуд учительки/учителя). - Позначити на контурній карті території українських земель у складі Великого князівства Литовського, сусідніх держав, територію Кримського ханства, місця подій, що визначили інкорпорацію князівств південно-західної Русі в XІV – XV ст. до складу сусідніх держав. - Порівняти організацію влади і суспільства в українських землях, Кримському ханстві, Великому князівстві Литовському та Польському королівстві в XV ст. - Порівняти (за відомостями з наданих учителькою/учителем джерел) правовий статус і повсякденне життя на теренах сучасної України в XІV – XV ст. представників різних станів і етносів. |