Познайомити із культурою Київської Русі у X-XI століттях, дослідити процес зародження давньої української мови, розвиток освіти, архітектури, малярства; розвинути мовні, інформаційні, логічні, естетичні, асоціологічні компетентності; виховати естетичний смак і почуття прекрасного, повагу до історичного минулого України.
Чернігівської міської ради Чернігівської області
Чернігівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 35
Культура Київської Русі у IX-X ст.
Урок-подорож
7 клас
Учитель історії ЗОШ №35
Лутченко Тамара Іванівна
Чернігів -2019
Тема: Культура Київської Русі у IX-X ст.
Мета: познайомитися із культурою Київської Русі у X-XI століттях, дослідити процес зародження давньої української мови, розвиток освіти, архітектури, малярства; розвинути мовні, інформаційні, логічні, естетичні, асоціологічні компетентності; виховати естетичний смак і почуття прекрасного, повагу до історичного минулого України.
Тип уроку: урок-подорож.
Обладнання: комп`ютер і мультимедійна дошка, тексти історичних документів, презентація.
Очікувані результати:
після цього уроку учні зможуть:
Хід уроку:
I. Організаційний момент.
Учитель: зараз ми зануримося у чудовий світ культури Київської Русі, перенесемося в епоху наших предків, зазирнемо у їх повсякденне життя. Чи цікава вам довідатися, як жили наші давні слов`яни? Як вони навчалися у школах? Як вчилися читати і писати?
Перед вами давні абетки – глаголиця и кирилиця. Що спільного і які відмінності у них:
Відповіді учнів
Учитель: а зараз запишемо в зошити визначення:
Учитель: освіта у Київській Русі була досить доступною. Спершу з`явилися школи для хлопчиків за князя Ярослава Мудрого, а пізніше – для дівчаток.
Учитель: що спричинило
Учитель: до нашого часу
Учитель: а зараз поділимо матеріал параграфа по пунктам між парами. Кожна пара читає свій пункт, переказує один одному. Хтось готується переказувати матеріал, а хтось – ставити питання. Приступаємо до роботи, у вас п`ять хвилин.
Учні опрацьовують текст самостійно і задають одне одному питання.
Дана форма роботи оцінюється учителем наприкінці уроку у комплексі із іншими відповідями і загальною активністю кожного учня.
Випереджувальні завдання: учні готували презентації:
Архітектура
Учні підготували презентації і коротенькі розповіді про пам’ятки Київської Русі.
Учитель: розглянемо особливості живопису у Київській Русі і запишемо до зошитів визначення:
Шедеври фрескового розпису
Учитель: перед вами внутрішнє оздоблення Софіївського собору. На фрагментах стіни, що залишилася, можемо спостерігати музикантів та скоморохів, які грають на своїх інструментах.
IV. Закріплення вивченого:
Учитель: А зараз ви отримаєте друковані листочки із кросвордом. Впишіть у клітинки назви архітектурних, літературних, живописних пам`яток Київської Русі і віднайдіть ключове слово.
Учні відгадують кросворд. Текст кросворду і питання до нього складаються відповідно до теми.
Учитель: Висновок:
Учитель підводить підсумки разом із учнями, виставляє бали і коментує їх. Потім задає домашнє завдання. Наступний слайд:
*** При розробці уроку використано ілюстрації підручника
Ю.Ю. Свідерського, Т.В. Ладиченко, Н.Ю. Романишина «Історія України 7 клас» та ілюстрації із Вікіпедії.