Культура Київської Русі у IX-X ст.

Про матеріал

Познайомити із культурою Київської Русі у X-XI століттях, дослідити процес зародження давньої української мови, розвиток освіти, архітектури, малярства; розвинути мовні, інформаційні, логічні, естетичні, асоціологічні компетентності; виховати естетичний смак і почуття прекрасного, повагу до історичного минулого України.

Перегляд файлу

Чернігівської міської ради Чернігівської області

Чернігівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 35

 

 

 

 

 

Культура Київської Русі у IX-X ст.

 

 

 

 

 

 

 

Урок-подорож

7 клас

 

 

 

 

Учитель історії ЗОШ №35

Лутченко Тамара Іванівна

 

 

 

 

 

Чернігів -2019

 

 

 

 

Тема:  Культура Київської Русі у IX-X ст.

 

Мета:   познайомитися із культурою Київської Русі у X-XI століттях, дослідити процес зародження давньої української мови, розвиток освіти, архітектури, малярства; розвинути мовні, інформаційні, логічні, естетичні, асоціологічні компетентності; виховати естетичний смак і почуття прекрасного, повагу до історичного минулого України.

 

Тип уроку:   урок-подорож.                                                                             

 

Обладнання:  комп`ютер і мультимедійна дошка,  тексти історичних  документів, презентація.

Очікувані результати:

             після цього уроку учні зможуть:

 

  •  сформувати естетичне сприйняття культури Київської Русі;
  • довідатися про значення нових термінів –  “глаголиця”, “кирилиця”, “мозаїка”, “фреска”;
  • познайомитися із шедеврами культурної спадщини нашого народу;
  • мати естетичний смак і почуття прекрасного, поважати історичне минуле України.

 

Хід уроку:                       

 

I. Організаційний момент. 

  1.                          Мотивація  навчальної діяльності учнів:

       Учитель: зараз ми зануримося у чудовий світ культури Київської Русі, перенесемося в епоху наших предків, зазирнемо у їх повсякденне життя. Чи цікава вам довідатися, як жили наші давні слов`яни? Як вони навчалися у школах? Як вчилися читати і писати?

 

  1.                       Основна частина:

 

Перед вами давні абетки – глаголиця и кирилиця. Що спільного і які відмінності  у них:

 

  • яка із абеток, на вашу думку, виникла раніше?
  • чому відбулося спрощення письма?
  • які простежуються паралелі із сучасним алфавітом?

Відповіді учнів

 

        Учитель: а зараз запишемо в зошити визначення:

 

  • Глаголиця – від старослов`янського “глагол” – “слово”,  одна із двох найдавніших систем слов`янського письма, створена близько 863 р. просвітителем Константином (Кирилом), родом з м. Салоніки.
  • Кирилиця – абетка, створена на основі грецького алфавіту, доповнена літерами, яких не було у грецькій мові. Від давньоруської кирилиці походять український, російський, болгарський, сербський та інші алфавіти.

          Учитель: освіта у Київській Русі була досить доступною. Спершу з`явилися школи для хлопчиків за князя Ярослава Мудрого, а пізніше – для дівчаток.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        Учитель: що спричинило

       Учитель: до нашого часу

 

 

 

  • До усної народної творчості відносяться обрядові пісні, перекази, легенди, билини. Знамениті билини, у яких дійсність тісно переплітається із вигадкою – це оповідання про Іллю Муромця, Добриню Микитича та Альошу Поповича. А також, легенда про заснування Києва.

 

          Учитель:  а зараз поділимо матеріал параграфа по пунктам між парами. Кожна пара читає свій пункт, переказує один одному. Хтось готується переказувати матеріал, а хтось – ставити питання. Приступаємо до роботи, у вас п`ять хвилин.

 

         Учні опрацьовують текст самостійно і задають одне одному питання.

         Дана форма роботи оцінюється учителем наприкінці уроку у комплексі із іншими відповідями і загальною активністю кожного учня.

Випереджувальні завдання: учні готували презентації:

 

 

 

 

 

Архітектура

 

 

        Учні підготували презентації і коротенькі розповіді про пам’ятки Київської Русі.

       Учитель: розглянемо особливості живопису у Київській Русі і запишемо до зошитів визначення:

 

 

  • Фреска – картина, написана фарбами (водяними або на вапняному молоці) на свіжій вологій штукатурці.
  • Мозаїка – зображення або візерунок, зроблений з окремих, щільно припасованих один до одного і закріплених на цементі або мастиці різнокольорових шматочків скла, мармуру, камінців.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Шедеври фрескового розпису

 

     

 

        Учитель:  перед вами внутрішнє оздоблення Софіївського собору. На фрагментах стіни, що залишилася, можемо спостерігати музикантів та скоморохів, які грають на своїх інструментах.

 

 

 

  

 

 IV. Закріплення вивченого:

 

        Учитель:  А зараз ви отримаєте друковані листочки із кросвордом. Впишіть у клітинки назви архітектурних, літературних, живописних пам`яток Київської Русі і віднайдіть ключове слово.

 

        Учні відгадують кросворд. Текст кросворду і питання до нього складаються відповідно до теми.

 

 

 

 

 Учитель: Висновок:

 

 

  • культура Київської Русі була неповторною і самобутньою сторінкою історії;
  • у X-XI століттях зародилися основи давньоукраїнської мови і літератури;
  • архітектурні пам`ятки вражають своєю красою, гармонією, духовністю;
  • малярство на дивовижу яскраве, одухотворене, наповнене глибоким змістом;
  • ми шануємо надбання своїх предків, свого народу, як підказує нам наша совість і душа, як записано у Конституції нашої держави.

 

       Учитель підводить підсумки разом із учнями, виставляє бали і коментує їх. Потім задає домашнє завдання. Наступний слайд:

 

  • Опрацювати &9, розглянути питання1-10 після параграфу, ст.95
  • Для цікавих і допитливих підготувати повідомлення на дві-три хвилинки «Подорож до київської школи» або «Перлини архітектури Київської Русі».

 

*** При розробці уроку використано ілюстрації підручника

Ю.Ю. Свідерського, Т.В. Ладиченко, Н.Ю. Романишина «Історія України 7 клас» та ілюстрації із Вікіпедії.

 

doc
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
15 січня 2019
Переглядів
1430
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку