Курс – тренінгу «Стратегія вибору»
Тема. Крок у своє майбутнє
Мета: сприяти саморозвитку особистості учня, розвитку вмінь та навичок, необхідних для забезпечення належного рівня формування професійних планів на майбутнє; розвивати вміння працювати самостійно та в групах, планувати та оцінювати свою діяльність; виховувати в учнів впевненість, культуру спілкування, повагу до думки співбесідника, шанобливе ставлення до людей різних професій.
Форма роботи: заняття з елементами тренінгу.
Вік учнів: 14 – 15 років
Обладнання: терміни (ПРОФЕСІЯ, СПЕЦІАЛЬНІСТЬ, КВАЛІФІКАЦІЯ,ПОСАДА); на столах по 3 ватмани А-3, аркуші, маркери (по 4 штуки на столах = 16), алгоритм до завдань 2 та 3, 120 жетонів, лоти для аукціону по 10 штук кожен, банк для аукціону, формула (ХОЧУ + МОЖУ + ТРЕБА = УСВІДОМЛЕНИЙ ВИБІР).
Курс – тренінгу «Стратегія вибору»
Тема. Крок у своє майбутнє
Мета: сприяти саморозвитку особистості учня, розвитку вмінь та навичок, необхідних для забезпечення належного рівня формування професійних планів на майбутнє; розвивати вміння працювати самостійно та в групах, планувати та оцінювати свою діяльність; виховувати в учнів впевненість, культуру спілкування, повагу до думки співбесідника, шанобливе ставлення до людей різних професій.
Форма роботи: заняття з елементами тренінгу.
Вік учнів: 14 – 15 років
Обладнання: терміни (ПРОФЕСІЯ, СПЕЦІАЛЬНІСТЬ, КВАЛІФІКАЦІЯ,ПОСАДА); на столах по 3 ватмани А-3, аркуші, маркери (по 4 штуки на столах = 16), алгоритм до завдань 2 та 3, 120 жетонів, лоти для аукціону по 10 штук кожен, банк для аукціону, формула (ХОЧУ + МОЖУ + ТРЕБА = УСВІДОМЛЕНИЙ ВИБІР).
Хід заняття
І. Організаційний момент
ІІ. Вступна частина
«У кожного з нас є заповітна мрія. Щоб вона стала реальністю, потрібен план, процес, наполегливість, терпіння і бажання».
– Сьогодні ми продовжуємо наші зустрічі, які допоможуть вам втілити в реальність вашу мрію, допоможуть зробити свідомий крок у своє майбутнє, бо пройде зовсім небагато часу, і вам доведеться вибирати свій шлях у житті. І шлях цей почнеться з перехрестя, від якого розходяться не 3, як в казці, а 50 тис. доріг - саме стільки зараз існує професій. І дуже важливо не помилитися у виборі шляху. Адже від цього вибору залежить дуже багато: і матеріальний достаток, і коло спілкування, і інтереси, і щастя в житті. Недарма кажуть, що, обираючи професію, людина вибирає свою долю.
ІІІ. Правила роботи
– А перш ніж ми почнемо працювати давайте пригадаємо правила роботи і спілкування в групі.
ІV. Основна частина
Завдання 1.
– А тепер давайте згадаємо, що ж таке професія. На дошці ви бачите терміни, які відносяться до професійної діяльності: ПРОФЕСІЯ СПЕЦІАЛЬНІСТЬ КВАЛІФІКАЦІЯ ПОСАДА.
Ваше завдання пояснити їх значення. У вас на столах лежать ватмани і маркери. Ви можете ними користуватись, щоб підготуватися до роз’яснення цього питання. Також вам потрібно вибрати спікера, який буде представляти вашу роботу. У вас є 1 хвилина. Час пішов.
(Спеціальність – комплекс набутих людиною знань і практичних навичок, що дає їй можливість займатися певним родом занять у якійсь галузі діяльності.
Професія – рід діяльності і система виконуваних людиною трудових функцій.
Кваліфікація – рівень підготовленості, майстерності, ступінь готовності до виконання праці за визначеною спеціальністю чи посадою, що визначається розрядом, класом чи іншими атестаційними категоріями.
Посада – закріплене місце працівника в трудовому колективі, яке передбачає виконання посадових обов'язків.)
– Ми бачимо, що поняття «Професія» багатозначне, а «спеціальність» - це підвид професії ( лікар – професія, хірург - спеціальність), «кваліфікація» рівень оволодіння професійними навичками (вчитель – категорія, слюсар – розряд), а «посада» визначається професією та спеціальністю людини.
Завдання 2.
– Ми знаємо, що у світі багато професій. Щоб не заплутатися в них, фахівці об'єднують їх у великі класи та групи («типи»). Всі професії об'єднують в п'ять великих груп. Ваше завдання назвати та охарактеризувати ці групи. (Вчитель показує зразок оформлення та характеризує одну з груп, наприклад, тип професії «ЛЛ»).
– На ваших столах є алгоритм виконання даного завдання. Будь ласка подумайте, пригадайте всі знання з цього питання, узагальніть їх. Не забутьте про те, хто буде представляти вашу роботу. У вас є 1 хвилина. Час пішов.
– Ви бачите, що важливим у виборі професії є психологічний аспект. Тому щоб не помилитися, потрібно враховувати свої психологічні особливості, здібності, фізичні можливості.
Завдання 3.
– Зверніть увагу, скільки професій ви назвали. Але їх, як уже було сказано, дуже багато, коло професій постійно розширюється. З розвитком економіки з’являються нові, а іноді за назвою не зрозуміло навіть, що це за професія. Сьогодні на ринку праці є такі професії, які з’явилися не так давно. Для того, щоб ми з вами познайомилися з ними, ви працювали вдома. Кожен з вас працював над своєю професією, розглядав її аспекти. Тому, обговоріть, узагальніть і представте вашу професію іншим групам. У вас на столах також є алгоритм виконання цього завдання. На це вам дається 1 хвилина. Не забудьте вибрати спікера. Час.
Алгоритм до завдання:
– Сьогодні ми збільшили свій багаж професій, і одна з них може бути для вас можливістю визначитися з майбутнім. Ви завжди можете ввести зміни до свого плану, чи навіть скласти новий. Але кожен з вас повинен мати мету і розробити життєві кроки.
Завдання4.
– Закон економіки визначає, що ми маємо необмежені потреби при обмежених можливостях. Тому, де б ви не працювали, яку б професію ви не обрали, яку б заробітну плату чи прибуток не отримували – вам завжди потрібно робити вибір. Іноді цей вибір необхідно зробити дуже швидко. Зараз ми з вами потренуємось це робити – пограємо в гру «Аукціон життя». Кожен з вас отримує 10 жетонів. Я вам пропоную на вибір дві речі. Необхідно вибрати 1, або не купити жодну з них. Якщо річ вам потрібна, і ви хочете її купити дайте знати піднявши руку. На столах у вас є аркуші, на них ви робите позначки про покупку. А свої жетони ви кладете до банку. Почали.
Перелік лотів:
1. |
Гарна квартира чи будинок (1 жетон) |
Новий спортивний автомобіль ( 1жетон) |
2. |
Відпочинок у будь-якому місці земної кулі на 1 місяць на двох ( 2 жетони) |
Успішна кар’єра (2 жетони) |
3. |
Стрімка політична кар’єра (9 жетонів) |
Можливість постійного самовдосконалення (2 жетони) |
4. |
Якісна освіта ( 2 жетони) |
Підприємство, що приносить великі прибутки ( 9 жетонів) |
5. |
Міцна родина ( 3 жетони ) |
Всесвітня слава ( 3 жетони) |
6. |
Чиста совість ( 2 жетони) |
Успіх за будь-яку ціну ( 6 жетонів) |
7. |
Матеріальне благополуччя (1 жетон) |
Повага і визнання оточуючих (3 жетон) |
8. |
Керувати і підкоряти (6 жетонів) |
Працювати в команді однодумців ( 2 жетони) |
9.
|
Стрімка кар’єра завдяки випадку (3 жетони) |
Поступове сходження до успіху шляхом безперервного самовдосконалення (1 жетон) |
10. |
Сім додаткових років (3 жетони) |
Безболісна смерть, коли прийде час (3 жетони) |
Завдання 5.
– Продовжуємо. У вас є 1 хвилина, щоб виконати певні записи, користуючись формулою:
ХОЧУ + МОЖУ + ТРЕБА = УСВІДОМЛЕНИЙ ВИБІР.
V. Заключна частина
– А на останок мені хочеться розповісти вам притчу.
Притча "Тачка"
Перший відповів:
Другий відповів:
Третій же мовив: