Квест «Чарівні слова»
Автор: Кудіна Валентина Іванівна, асистент вчителя, вища категорія
Мета. Поглибити та розширити поняття учнів про ввічливість; навчати учнів жити у злагоді з оточуючими, сприяти розвитку культурного рівня учнів; виробляти звичку вживати ввічливі слова привітання, як чемну форму звертання. Виховувати бажання бути привітливими і шляхетними.
Обладнання: мультимедійна презентація, комп’ютер, пазли, виставка літератури на дану тематику.
План проведення заходу
І. Вступне слово вчителя.
ІІ. Ведуча – Ігруня-мандрівниця.
1. Гра «Добрий день!»
2. Творче завдання «Дружня порада».
ІІІ. Екскурсія до музею чарівних слів.
1. Гра «Приємного апетиту!»
2. Гра «Пазли».
3. Перегляд мультфільму «Ввічливі слова | Пригоди Марка».
4. Гра «Запитання і відповіді».
5. Підсумок.
Учитель. З самого малечку наші батьки, рідні, вчителі намагаються привити вам почуття вихованості, відповідальності та гідності; вчать рости ввічливими і чемними та завжди приходити на допомогу. Тож давайте все таки розберемось, що таке ввічливість і як її в собі виховати. Є така країна, де проживають тільки доброта, дружба, любов. Це – країна ввічливості.
Готуючись до сьогоднішнього заходу ви об’єдналися у 3 групи. Кожній групі було дане завдання. Чи впоралися ви з ним? Тоді розпочинаємо.
(Звучить легка музика і до класу заходить ведуча.)
Ведуча: Ох, я все життя кудись поспішаю, бо ось цей пустотливий вітерець завжди мене підганяє в пошуках нових пригод. Він уже облетів усі країни, знає все найцікавіше в світі, а йому все мало.
Ну, і куди ти мене заніс на цей раз? Ось знову полетів, але я знаю, що він мене залишив тут ненадовго. Куди я потрапила цього разу? (Оглядається)
Ой, скільки дітлахів! Доброго дня вам, любі друзі! Давайте скоріше знайомитися. Всі мене звуть Ігруня-мандрівниця, бо я понад усе на світі люблю грати і мандрувати. Які ви всі гарненькі та усміхнені і, мабуть, дуже любите, як я грати? Чи може книжки читати? А може співати і танцювати? А може вередувати? Що це ви: хто "так" хто "ні"? Та ще й не всі привіталися.
А-ну, всі дружно, повторюйте за мною. Ті учасники, про кого йде мова у пісенному рядку, встають і говорять: «Добрий день!», махаючи рукою, а потім сідаєте.
Гра «Добрий день!»
Ви так гарно відповіли мені «Добрий день! Отож, ми побажали одне одному, щоб день був добрий для кожного з нас і приніс радість, задоволення, добрий настрій.
Ви готові вже до гри? Тож рахуймо: Раз! Два! Три! Вжик! (Імітація рухів польоту. Звучить легка музика)
– Діти! А ви знаєте, куди ми з вами потрапили? До незвичайного музею це – «Музей чарівних слів».
Учитель. Але перед початком екскурсії я вам дам дружню пораду.
Творче завдання «Дружня порада»
Учитель пропонує учням життєву ситуацію. Учні мають обговорити її і відповісти на питання.
Одного разу Олена, Катя і Наталя прийшли в музей природи. Розпочалася екскурсія. Оленка весь час озиралася навкруги, затримувалась біля експонатів, від яких група екскурсантів уже відійшла, а потім перепитувала екскурсовода про те, чого не почула. Екскурсовод закінчив розповідь і дозволив глядачам ближче підійти до експонатів. Оленка відстала від подруг. її зацікавило чучело птаха. Дівчинка узяла його і з цікавістю почала розглядати, а потім голосно покликала подруг. Доглядач музею зробив Оленці зауваження.
Яких помилок припустилася Оленка під час відвідин музею?
Як слід поводитись у музеї?
(Захід супроводжується презентацією. Виходить дівчинка-екскурсовод).
Дівчинка-екскурсовод. Доброго дня шановні відвідувачі. Запрошую вас до нашого музею. Музей наш не простий – «Музей чарівних слів». Почнемо нашу екскурсію з вітальних слів. Які ви знаєте вітальні слова? (Відповіді дітей)
– Молодці. Bітання бувають рiзні. Але чи то уклін, чи слова вітання, чи лагідна усмішка, спiльним в них є те, що привітання означає: «Ти менi – приємна людина. Знай, я тебе поважаю. Я тобі бажаю всього найкращого: здоров’я, миру, радості, щастя». Ось що означають прості слова «Доброго ранку», «Доброго дня», «Ми раді вас вiтати». Якщо до людини звертаються ґречно, вона і сама буде ґречною з тобою!
Пам’ятайте, що чарівні слова завжди промовляються з посмішкою!
Екскурсія до музею чарівних слів
До вашої уваги перша експозиція, яка має назву «Ідеальні поради». (Показує на слайд)
Друга експозиція «Мова без слів»
До вашої уваги наступний експонат «Про що краще не говорити».
Дівчинка-екскурсовод 1. Чи сподобалося вам у цій залі нашого музею? Частіше заходьте до нас, ласкаво просимо. А на сьогодні до побачення.
Ведуча: А тепер я вам пропоную трішки відпочити. Ми заглянемо в наше дитяче кафе. А оскільки наше кафе у країні ігор, то я пропоную вам пограти у веселу гру. Всі ви пам’ятаєте слова, які вам кажуть перед їжею.
Згадайте їх. «Приємного апетиту!» Саме так і називається наша гра.
Гра «Приємного апетиту!»
Ведуча пояснює правила гри: я буду читати текст гри. Коли звучить назва блюд, або їстівного, вам треба встати, сказати «Приємного апетиту» і сісти на місце:
Одноокий людоїд здумав розпочать обід,
Перед сном, перед обідом підкріпитися як слід.
Він спочатку з’їв телятко, смаженину, поросятко,
Підігрів казан картоплі, вийняв бочку огірків,
Та і так собі подумав: «Ніби зовсім я не їв».
Потім він відрізав сала, з’їв вареників чимало,
Випив кринку молока, з’їв шмати ще пирога,
Ще й ковбас двадцять палок, сира кілограмів з п’ять.
Пролітала зграя галок – він їх встиг пережувать.
Закусив смачним рулетом і доїв усі котлети.
Все так-сяк запив компотом, їсти – то важка робота.
Вже зібрався зовсім спати та рішив порахувати:
Скільки страв на свій обід, з’їв голодний людоїд
Хто зумів усі згадати прошу руки піднімати.
Ведуча: Ну що ж підкріпилися, то ж рушаємо до наступної зали.
Виходить друга дівчинка-екскурсовод.
Дівчинка-екскурсовод 2. Доброго дня шановні.(Промовляє сумно). У нас трапилась неприємність, а саме, до зали забрався злодюжка і порізав всі картини.
Учитель. А чи можемо ми чимось вам допомогти?
Дівчинка-екскурсовод 2.Так, можете. Потрібно лише скласти пошкоджене полотно. (Показує 3 конверти)
Ведуча: А щоб цікавіше нам працювалося я пропоную влаштувати змагання. Давайте працювати групами. Скільки їх у нас (3). Просимо вибрати серед вашої групи капітана і придумати назву своїй команді виходячи з теми нашої гри. (Звертається до дівчинки-екскурсовода). Будь-ласка, роздайте капітанам конверти.
Дівчинка-екскурсовод 2. Ваше завдання: зібрати пазли і розповісти сюжет ілюстрації. Отже, раз-два-три почали!
Гра «Пазли»
Завдання: зібрати пазли і розповісти сюжет ілюстрації. (3 картини «У транспорті» розрізані на пазли.)
(На дошці записується назва команди та бали які отримала кожна команда за виконане завдання)
Дівчинка-екскурсовод 2. Молодці діти, ви гарно впоралися із завданням і тепер картини займуть свої місця. Дякую вам, до побачення.
Ведуча: Наша подорож по музею чарівних слів триває і я запрошую вас до кінозалу. (Перегляд та обговорення мільтфільму)
Перегляд мультфільму «Ввічливі слова | Пригоди Марка».
Ведуча: Я запрошує вас до наступної зали. Ця зала не проста, бо вона має назву «Запитання та відповіді». Чи справитесь ви із завданнями?
Учитель. Я думаю, що наші учні впорються, бо вони готувалися до нашого заходу.
Ведуча: Тоді, ласка просимо. (Ведуча зачитує запитання для кожної групи, а учитель записує на дошці за кожну правильну відповідь бали.)
Гра «Запитання і відповіді»
1. Як виник звичай, заходячи до приміщення, знімати капелюха?
(Цей звичай виник за часів Середньовіччя, його започаткували лицарі. Входячи в дім, лицар знімав шолом, даючи цим жестом зрозуміти господарю: «Я довіряю тобі». Нині, знімаючи капелюха, гість показує господарям, що ставиться із повагою до них і їхньої оселі. До речі, це правило ввічливості, як і в давнину, стосується лише чоловіків. Жінкам дозволено перебувати в приміщенні в капелюшку, адже він – частина їхнього вбрання, модний аксесуар.)
2. Як виник звичай, вітаючись, знімати рукавичку?
Цей звичай також започаткували лицарі. Вітаючись, одне з одним, вони знімали рукавичку з правої руки. У такий спосіб вони показували, що не мають наміру застосовувати зброю і ставляться до співрозмовника доброзичливо.)
3. Чому вважається неввічливим перебувати в темних окулярах під час розмови із кимось?
(Якщо під час розмови людина не знімає окулярів, співбесідник не бачить її очі й відчуває психологічний дискомфорт, адже в нього складається враження, що від нього щось приховують.)
Ведуча. Добре, підводимо підсумок нашої гри. (Підраховує бали) Як каже народна мудрість «Що посіє, те й пожнеш». Хто готувався до заходу, хто по життю дотримується життєвих правил, той і переможе. А які ви знаєте народні прислів’я про добро, людяність, ввічливість?
- Добре роби, добре буде й тобі.
- Кого почитають, того й величають.
- Робиш добро – не кайся, а робиш зло, на зло й сподівайся.
- Все добре переймай, а зла уникай.
- В чужому домі будь привітливий, а не примітливий.
- Хто каже до ладу, то вухо наставляй, а хто і без ладу, то теж не затикай
- На обличчі твоєму совість і чесність, а у вчинках твоїх людяність.
-«Будь ласка» не кланяється, а «спасибі» спини не гне.
Отож, давайте будемо людяними, чемними та привітними з тими хто нас оточує, шануймо один одного та бережемо, і тоді все те добре, що ми зробили, вернеться нам сторицею, і, можливо, тоді в цьому світлі стане більше тепла, радості та щирих посмішок.
Ведуча: Молодці діти, ви гарно відповідали. Але на жаль, наша подорож по музею добігає до кінця.
Учитель. Шановна Ігруня-мандрівниця, дякуємо вам за гарну і змістовну екскурсію.
Ведуча. Я сподіваюсь що ми з вами ще не раз зустрінемося. Бажаю вам бути чемними, добрими та ввічливими учнями. До побачення.
Учитель. Чи сподобалась вам наша екскурсія? Ми проведемо останню заключну гру «Закінчи речення»
Якщо ти хочеш, щоб з тобою були ввічливі, то …. (Завжди повинен бути ввічливий сам)
Якщо тобі здається, що штовхатися недобре, то …
Тобі дуже хочеться. Щоб інші тобі поступилися, значить …
Заключне слово вчителя. Хороші манери потрібно не тільки знати, а і систематично застосовувати у житті.
Ніколи не забувайте, що поведінка людини – це дзеркало, в якому вона показує своє обличчя. І ні в якому разі не треба соромитись робити хороші вчинки. Доброта вам повернеться сторицею. А, як сказав Д. Бернард, «через свою чемність ми нічого не втрачаємо, щонайменше – місце для сидіння.»
Поважайте ваших близьких та оточуючих, а наша гра на цьому закінчена. Бажаємо вам успіхів. До побачення!