Квест-гра до Міжнароднього дня рідної мови. «Подорож в країну Мовознавства».

Про матеріал
Квест-гра до Міжнароднього дня рідної мови «Подорож в країну Мовознавства». Мета: поглибити знання учнів відомостями про рідну мову; показати її красу і багатство, розкрити її необхідність у житті людини; розвивати бажання вивчати українську мову; виховувати любов і повагу до рідного слова; сприяти розвиткові творчих здібностей дітей; берегти свою національну культуру.
Перегляд файлу

           Квест-гра до Міжнароднього дня рідної мови

                   «Подорож в країну Мовознавства».  

Мета: поглибити знання учнів відомостями про рідну мову; показати її красу і багатство, розкрити її необхідність у житті людини; розвивати бажання вивчати українську мову; виховувати любов і повагу до рідного слова;

сприяти розвиткові творчих здібностей дітей; берегти свою національну культуру.

                                            Хід гри

Вчитель: Мова! А що таке мова? Найбільше й найдорожче добро в кожного народу – це його мова, в яку народ вкладаєі своє давнє життя, і розум, і досвід, і почуття.

            Любіть рідну мову
Мова — краса спілкування,
Мова — як сонце ясне,
Мова — то предків надбання,
Мова — багатство моє.
Мова — то чиста криниця,
Де б'є, мов сльоза, джерело,
Мова — це наша світлиця,
Вона як добірне зерно.
Мова — державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни —
Мову, як матір, любіть! (Ф. Пантов)

   Багата і барвиста мова українського народу. Мова - то краса нашого життя, - наше майбутнє.  Рідне слово - невмируще джерело, з якого ми пізнаємо навколишній світ, свою родину, свій народ.

   Увага! Увага! Увага! Розпочинаємо конкурс знавців рідної мови! Хай щастя перемоги випаде тому, хто краще знає українську мову!

     А зараз ми з вами проведемо квест-гру «Подорож в країну Мовознавства».  

 

«Спробуй казку відгадати…»   (Поділ на команди)  

1. Не тримали сина й доні

  У своїх вони долонях.

  Тож пішов дідусь у ліс,

  Деревиночку приніс.

  У колисочку поклали,

  Бабця нічку колихала,

  А на ранок в ній синочок

  Та й відкрив розумні очка.

  Як же зветься це хлоп’ятко,

  Любі хлопчики й дівчатка?          («Івасик-Телесик»)

  2.  Це маленька горошина

  Принесла в родину сина.

  Мав таку цей хлопець силу,

  Що зміюку підкорила.

  Визволив сестру, братів,

  Простить зради не схотів,

  То ж пішов у світ блукати,

  Долі кращої шукати.

  Відгадайте без підказки,

   Із якої герой казки?                («Котигорошко») 

  3. Дівчина, хоч і кривенька,

  Роботяща, моторненька,

  Як гніздо її спалили,

  То з качками полетіла.

  Всі ви знаєте цю казку,

  То ж назвіть її, будь ласка!          («Кривенька качечка»)

 4. У лисички розкошує

  Спить у ліжку і жирує.

  Цей котюра ну й доскоцький!

  А назвав себе…                        («Пан Коцький»)

 5. Ця брехуха – і рогата,

  І баньката й бородата.

  Обдурила свого діда,

  Принесла в родину біди,

  Хату в зайчика украла,

  Жити в домі цьому стала.

  Добрий рак її прогнав

  І зайчика врятував.

  Як же звати цю рогату

  Вередуху бородату?               («Коза-Дереза»)

  6. Він любив пісні співати.

  Від звірят усіх тікати.

  Скік! Тут був, і вже – нема!

  І шукать його – дарма!

  Та лисичка його з’їла,

  Ба! Таки перехитрила!            («Колобок»)

  7 .Хто журавлика вітав,

  Ще й кашкою пригощав?

  Пригадайте-но, будь ласка,

  Із якої герой казки?                  («Лисичка та Журавель»)

  8. Це який такий бичок,

  Не простий – а третячок,

  Дуже, дуже він був ловкий,

  Упіймав ведмедя, вовка,

  Зайчика, а ще – лисичку,

  Хоч і сам він невеличкий.

  Допоміг і бабі, й діду

  Пережити їхні біди.             («Солом’яний бичок»)

    Маємо дві команди: «Народознавці» і «Сучасники». Представники кожної команди отримають маршрутні листи. Останньою зупинкою кожного маршруту стане станція «Творча». Саме тут ми з вами зберемося після того, як ви пройдете усі інші станції, щоб побачити ваші творчі номери. Але, перш, ніж розпочати гру, дозвольте представити вам наше шановне журі.

 І конкурс. « Споконвіку було Слово.»  Старий Завіт

 Гра «Збери алфавіт» (Букви алфавіту на аркушах паперу А4 розкладені на підлозі в хаотичному порядку.)

ІІ конкурс

«Мова – це наша національна ознака, в мові – наша культура, сутність нашої свідомості.» Іван Огієнко

 « Розминка» .

Передаючи мікрофон, назвіть іменники однієї тематичної групи:

 погода; шкільне приладдя; театр; спорт.

Перемагає та команда, яка правильно і найшвидше це зробить .

 

ІІІ конкурс

«Без усякої іншої науки ще можна обійтися, без знання рідної мови обійтися не можна (Олександр Олесь).
 

 « Скажи без затримки» .Розгадати ребуси.(Словникові слова) 

C:\Users\User\Desktop\001.jpg

 

 

ІVконкурс

« Поки жива мова в устах народу, до того часу живий і народ. І нема насильства нестерпнішого, як те, що хоче відірвати в народу спадщину, створену незчисленними поколіннями його віджилих предків.»
Костянтин Ушинський

 

 « Мовне асорті» .

Дати як можна більше відповідей на запитання. ( За 1 хвилину)

 

- Державна мова України  (українська)

- Назвіть головні члени речення ( підмет та присудок)

- Як називаються літери, що записані у певному порядку (алфавіт)

- Скільки букв в українському алфавіті? (33)

- Скільки голосних в українській мові? (6)

- Який знак в українській мові не є розділовим? (Дефіс, апостроф)

- Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)

- Скільки звуків у слові «кущ»?(4)

- Як називається збірник віршів Шевченка?(Кобзар)

- Всі види невіршованої мови художніх творів. (Проза)

- Український народний танець. (Гопак).

- - Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)

--Як називається вірш, що не має рими? (Білий)

- Вигадане ім'я, під яким автор друкує свій твір. (Псевдонім)

- Змалювання в літературі картин природи або будь-якого незамкненого простору. (Пейзаж)

- Віршований твір, який призначений для співу.(Пісня)

- Чуже мовлення, передане дослівно. (Пряма мова)

- Дослівно наведений уривок з якогось тексту. (Цитата)

- Назвіть знак, що позначає тверду, роздільну вимову на межі приголосного і голосного. (Апостроф)

- Що вивчає розділ про мову «Морфологія»? (Частини мови)

- Розділ науки, який вивчає звуки. (Фонетика)

- Скільки звуків у слові «ходжу»? (4)

- Слова, що мають багато значень ( багатозначні)

- Слова, що мають спільний корінь ( спільнокореневі)

- Яка буква не має звука ( м’який знак )

- Словник, з якого дізнаємося значення слова (тлумачний)

- Який знак ставиться в кінці розповідного речення ( крапка)

- Розмова двох осіб (діалог)

-Закінчити: «Слово до слова — зложиться...». (Мова)

 

 

 

V конкурс

«Нації вмирають не від інфаркту. Спочатку їм відбирає мову. Ми повинні бути свідомі того, що мовна проблема для нас актуальна і на початку ХХІ століття, і якщо ми не схаменемося, то матимемо дуже невтішну перспективу.» Ліна Костенко

 

 « Всезнайко».

 Закінчити прислів’я :

- Письменний бачить поночі більше, як неписьменний / вдень/.

- Хто пише й малює, той діток своїх / годує/.

- Писать – не язиком /чесать/.

- Слово чемне кожному /приємне./

- Мудре слово – добрий друг/ в біді/.

- Ласкаве слово – що весняний /день/.

- Хто хоче більше знати, треба менше / спати/.

- Вчиться ніколи /не пізно/.

- Учись змолоду – пригодиться на / старість/.

- Гостре словечко коле /сердечко/.

- Добрим словом мур проб’єш, а лихим – у двері /не ввійдеш/.

- Слово – не горобець, вилетить – /не впіймаєш/.

- Праця людину годує, / а лінь марнує/.

- За рідний край / життя віддай/.

- Мудрим ніхто не вродився, / а навчився/.

- Маленька праця краща / за велике безділля/.

- Умій сказати, / умій і промовчати/.

- Не кажи не знаю, / а кажи навчуся/.

 

VІ конкурс

«Чужу мову можна вивчити за шість років, а свою треба вчити все життя.»
Франсуа Вольтер

 

 « Відгадай загадку».

А допоможе нам чарівна квітка. Обираєте пелюстку, а на ній написаний номер загадки.

1. Що то за пані у білім жупані?

Дружить з рогачами, горщиками, казанами

В роті в неї смакота. Що ж за пані то така? / Піч/.

 2. У вінку зеленолистім, у червоному намисті

Видивляється у воду на свою хорошу вроду. / калина/ .

 3. В нас однакові ім’я. Відгадай: хто брат, хто я?

Я кажу : «З дерев лечу». Каже брат: « По пошті шлю» / лист/.

 4. Біла рілля, чорне насіння, хто вміє - той посіє, хто знає - відгадає./ письмо/

 5. Що можна бачити з заплющеними очима? /Сон/.

6 Завжди в роті , а не проковтнеш. / язик, зуби/ .

 7. Ходить по городу, великого роду,

Ноги, як лопати, а сліду не знати. / гуси/.

 8. Що воно за штука, що день і ніч стука?/серце/.

 

І конкурс

«Хто не любить своєї рідної мови, солодких святих звуків свого дитинства, не заслуговує на ім'я людини.» Й. Г. Гердерс

 

« Скоро мовить скоромовка» .

- Скоро, скоро мовить Ганка

Скоромовки-спотиканки,

Слово в слово слова ловко,

Скоро мовить скоромовки.

 

- Вранці брів бобер до брата
Борошна собі набрати,

Бо бобриха й бобренята

Будуть бублі виробляти.

 

- Бджілка з джмеликом дзижчать,

дитинчат дзижчати вчать.

Дзи-дзи-дзи та джи-джи-джи

як бджола, — і ти скажи.

 

- Лис малий і більший лис

По гриби ходили в ліс.

Заздрить білка в лісі лису –

Лис лисички ніс із лісу.

 

VІІІ конкурс

«Як парость виноградної лози,
Плекайте мову.
Пильно й ненастанно
Політь бур'ян.
Чистіша від сльози
Вона хай буде.
Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.» Максим Рильський 

 

« Хто більше назве народних пісень».

 

 

ІХ конкурс

«Дивуєшся дорогоцінності мови нашої: в ній що не звук, то подарунок, все крупно, зернисто, як самі перла.» М. Гоголь

 « Метаграми».

 Він у бурю, в хуртовину

Виростає біля тину.

Коли ж букву замінити, -

Можна буде в ньому жити. (Замет - намет).

Коли я з д – росту на гілці,

Коли ж із т – пливу по річці. (Плід - пліт).

З и я плаваю у морі,

З і – ловлю мишей в коморі. (Кит – кіт).

З димаря він вилітає,

Як в печі вогонь палає.

Варт нам д на р змінить –

Стане містом він умить. (Дим – Рим).

Тече собі, хвилюється,

Навколишнім милується,

А р на п змінити –

Почне пекти й варити. (Річка – пічка).

Не цвірінькає – співає,

Жовто-чорне пір’я має.

З лісових густих кущів

До родини горобців

Пташка в гості прилітає,

Як харчів не вистачає.

Після с як замість и

Букву у напишем ми –

Будем мати запашну

Гарну ягоду смачну. (Синиця - суниця).

 

Х конкурс.

« І возвеличимо на диво
І розум наш, і наш язик...» Тарас Шевченко

 

Мовні загадки – шаради.

- Префікс від слова перенести, корінь від слова казати /переказ/ .

- Корінь від слова квітка, суфікс від слова вудочка, закінчення від слова зірка / .квіточка/ .

- Корінь від слова лісок, суфікс від слова зимова, закінчення від слова червоний / лісовий/ .

- Префікс від слова підніс, корінь від слова вода, суфікс від слова грибний, закінчення від слова білий. / підводний/.

 

ХІ конкурс. Корегування

Викреслити з речення певні літери і прочитати сховане слово. Викреслити всі літери «ес».

ссМсССослоССССдссцсСі

 

ХІІ. Творча зупинка.

 «Бринить-співає наша мова,
Чарує, тішить і п'янить.» Олександр Олесь

 

Поки підводяться підсумки послухайте.

Павло Глазовий – один з найпопулярніших українських гумористів. Його вірші додають людям настрою, допомагають побачити в житті більше світлого, радісного, стати добрішими. Поет який любив веселий здоровий сміх, був щасливий від того що пише простим людям. Вже багато років читачі різних поколінь із захопленням читають гуморески Павла Глазового, кожний знаходячи у його творчості щось своє. Притаманні поету любов до рідної землі, до свого народу, вболівання за українську мову

                         «Кухлик»

Дід приїхав із села,

ходить по столиці.

Має гроші – не мина

жодної крамниці,

Попросив він:

«Покажіть кухлик, той, що скраю.»

Продавщиця: «Што? Чєго?

– Я нє понімаю?!»

Кухлик, люба, покажіть

Той, що збоку смужка.

– Да какой же кухлік здєсь, єслі ето кружка!

Дід у руки кухлик взяв, і насупив брови:

В Україні живете й не знаєте мови…

Продавщиця теж була гостра і бідова.

У мєня єсть свой язик,

Ні к чєму мнє мова!

І сказав їй мудрий дід:

«Цим пишатися не слід, бо якраз така біда

В моєї корови: має бідна язика і не знає мови!»

Мово рідна, слово рідне,

Як тебе забути?

Треба в нашій Україні

Українцем бути!

Ненька вчила говорити,

Співанку співати,

То чи можем слово рідне

Нині забувати?

 

Підведення  підсумків.  Нагородження переможців.

 

Матусин заповіт
Раз казала мені мати:
«Можеш мов багато знати,
Кожну мову шанувати,
Та одну із мов усіх
Щоб у серці ти зберіг».
В серці ніжну і погідну
Збережу я мову рідну! ( М. Хоросницька)

 

Лиш по-українські
Українські діти
Всім говорять сміло:
Свій народ любити —
То велике діло.

Лиш по-українськи
Любо говорити,
І по-українськи
Господа молити.

Треба й чужі мови
Старанно вивчати,
Та з усіх найбільше
Рідну шанувати.  (А. Незнаний)

 

Вірш про мову
На білому світі,
На чорній землі
Є мова у квітів,
Є мова в зорі.
Є мова у бджілки,
В метелика й клена,
В бузкової гілки,
В любистку зеленого.
Є мова в калини,
В дрімучого лісу,
У річки й стежини,
В осіннього листу.
Та тільки тому,
Хто цурається
Рідної мови,
Не промовлять вони
Ані слова.   ( А. Камінчук)

Найдзвінкіше слово

Наче з поля чи з лугівки,
У розповні літа
Чую голос перепілки
З чебреців чи жита.
То говорить поле хлібне,
Луг, трава щовкова…
Найдзвінкіше слово рідне,
Найрідніша мова ( М. Сингаївський)

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Миленная Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 лютого 2020
Переглядів
11164
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку