Міжнародний день захисту прав людини.
Квест.
«Порядний той, хто своє право вимірює своїми обов'язками»
Лакордер.
Щорічно 10 грудня в світі відзначають Міжнародний день захисту прав людини. Ця дата була впроваджена Генеральною Асамблеєю ООН в 1950 році на честь прийняття 10 грудня 1948 року Загальної декларації прав людини. Декларація стала першим світовим документом, що сформулював положення про права людини.
Загальна декларація прав людини, проголосила рівність всіх жителів планети перед законом. Людина, її життя і гідність, права та свободи визнано найвищою цінністю кожної держави. Проголошено, що всі люди рівні у своєму достоїнстві та правах. При цьому права та свободи людини є невідчужуваними та непорушними. Вони належать кожній людині від самого народження й протягом усього життя, не залежать від волі держави, не даруються й не можуть бути скасовані. Будь-які угоди, спрямовані на обмеження прав людини, визнаються недійсними.
Це – наше сьогодення, але цікаво прослідкувати, як саме наші пращури дійшли до розуміння того, що права людини слід захищати?
Давним-давно, ще у стародавні часи, у людей виникла необхідність відстоювати свої права. Спочатку це робили силою. Слабка людина не мала жодних прав, якщо в неї не було сильного покровителя, що бажав би допомогти їй у вирішенні спорів.
Тривалий час діяв неписаний закон «Хто сильний, той і правий». Але коли виникли перші держави, правителі яких прагнули встановити загальний справедливий порядок і норми життя для усіх громадян, у людське суспільство прийшов закон права. Тепер держава ставала на захисті й сильного, й слабкого. Головним критерієм права стала справедливість, а не сила.
З тих пір минуло чимало століть. Держави створювалися, розросталися, процвітали або гинули. Чому? Як свідчить історія, правителі й уряд не завжди піклувалися про свій народ. Так, оголошуючи сусідній країні війну чи приймаючи яке-небудь політичне рішення, правитель прагнув задовольнити лише свої інтереси й зовсім не замислювався над долею простих людей. Отже, людству потрібно було щось придумати, знайти такого захисника, який міг би примусити державу поступитися своїми інтересами заради інтересів своїх громадян і постійно піклуватися про них.
Місію такого захисника взяла на себе міжнародна організація ООН.
1945 року, після закінчення Другої світової війни - найжахливішої і найжорстокішої війни за всю історію людства - народи багатьох країн вирішили, що задля збереження миру їм слід об'єднатися. Навіщо? Для того, щоб будь-які конфлікти та суперечки між країнами в подальшому вирішувались не воєнним шляхом, а мирним, за столом переговорів.
Саме з цією метою 1945 року була створена Організація Об'єднаних Націй (ООН). До речі, одним із її засновників була Україна.
А 1948 року держави, що увійшли до ООН, підписали Загальну декларацію прав людини - документ, у якому вони пообіцяли одна одній і своїм народам забезпечити громадянські права й свободи, рівність усіх перед законом, особисту недоторканність, свободу совісті, можливість дотримуватись своєї релігії й багато іншого.
Загальна декларація прав людини - важливий і корисний документ. Але в ньому говориться про людей загалом - і жодного слова про дітей. Але ж діти потребують особливої уваги й захисту з боку держави.
Саме тому 1989 року ООН прийняла окремий документ під назвою «Конвенція про права дитини». Конвенція - це міжнародна угода. У ній держави беруть зобов'язання дотримуватись прав кожної дитини. І наша держава також підписалася під цим документом, а значить - пообіцяла світові піклуватися про своїх маленьких громадян.
КВЕСТ
Завдання розкладені на окремих столах. Учні по черзі підходять до вільного столика і виконують завдання. Перемагає клас, який першим виконає всі завдання.
І. Конституція України.
В тексті Конституції України знайти відповіді на запитання.
1. Коли прийнята Конституція України?
2. Скільки розділів у Конституції України?
5 клас. Хто може стати Президентом України? (розділ 5, стаття 103)
7 клас. Хто може стати депутатом Верховної ради України? ( розділ 4, стаття 76)
8 клас. Назвіть конституційні обов’язки людини і громадянина. (розділ 2, статті 65-68 ).
9 клас. Назвіть конституційні права і свободи людини і громадянина (розділ 2, статті 23-63).
ІІ. Конвенція ООН про права дитини.
В тексті Конвенції ООН про права дитини знайти відповіді на запитання.
1. Коли була прийнята Конвенція ООН про права дитини?
2. Які права дитини проголошені в статті
5 клас. Статті 6, 7.
6 клас Статті 9, 25.
7 клас. Статті 8, 27.
8 клас. Статті 24, 28.
9 клас. Статті 31, 33.
ІІІ. Конституційні права.
Казка для 5 - 7кл.
Кривенька качечка.
Так вони i зробили. Сховалися за клунею i раптом бачать — виходить з їхньої хати дівчина з коромислом: така красуня, така красуня! Тільки що кривенька. Пішла вона до криниці, а дід з бабою в хату; глядь — немає в гніздечку качечки, тільки пір’я повно. Узяли вони тоді гніздечко i кинули в піч, там воно i згоріло.
А отут i дівчина з водою йде. Ввійшла в хату, побачила діда i бабу i відразу ж до гніздечка, а гніздечка то i немає. Як заплаче вона тоді! Дід i баба до неї, утішають:
— Не плач, галочка! Будеш нам замість дочки. Будемо ми тебе любити i пестити, як свою рідну.
А дівчина, говорить:
— Я століття б у вас жила, якщо б ви не спалили мого гніздечка та за мною не підглядали. А тепер, — говорить, — не хочу! Зробіть менi, дідусь, прялочку i веретенце, я від вас піду.
Плачуть дід i баба, просять її залишитися — не погоджується.
Запитання: Чи порушили дід та баба конституційні права «Качечки»?
(Право на шанування її гідності, свободу і особисту недоторканість, невтручання в особисте життя, володіння і користування своєю власністю, відпочинок)
Казка для 8 і 9 кл.
Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер.
Які права Попелюшки і ким були порушені в однойменній казці?
(Право на шанування її гідності, свободу і особисту недоторканість, невтручання в особисте життя, свободу думки і слова, володіння і користування своєю власністю, відпочинок, вільний вибір праці, винагороду, рівні можливості – мачуха, право на батьківське піклування та утримання – батько, право на свободу пересування та вільний добровільний вступ у шлюб – принц.
Право дитини на відпочинок і розваги, право брати участь у розважальних заходах, що відповідають її віку).
VІ. Конвенція про права дитини.
Давайте проведемо «Казкову правову вікторину» і на прикладі героїв відомих казок спробуємо розглянути статті Конвенції про права дитини.
і визначити, яке право, визначене Конвенцією про права дитини, було порушено стосовно цього героя.
Ситуація 1. 5-6 клас.
Мауглі майже з народження жив у тваринному середовищі. Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною?
(Так, Конвенція визначає, що дитиною вважається кожна людська істота, що не досягла вісімнадцяти років.)
Ситуація 2. 7 клас.
Мауглі не вміє говорити людською мовою - лише видавати незрозумілі, з точки зору людей, звірячі звуки. Чи мають право люди, що знайшли Мауглі в лісі, замкнути його в клітці та поводитися з ним, як із твариною? Які права хлопчика порушено?
(Ні в якому разі. Мауглі може бути визнаний неповноцінною дитиною, і в цьому випадку згідно з Конвенцією йому мають забезпечити гідні умови зростання і виховання. Крім того, Конвенцією суворо заборонено будь-яке жорстоке поводження з дитиною, що принижує її гідність та шкодить фізичному й психічному здоров'ю.)
Ситуація 3. 8 клас.
Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надходять хлопчику зі школи чарівників Ходвадсу. Яке право Гаррі порушено?
(Право на приватне життя, недоторканність житла й таємницю кореспонденції.)
Ситуація 4. 9 клас.
Баба Яга викрадає Івасика Телесика й відносить його за тридев'ять земель у тридесяте царство. Які права дитини порушила злодійка?
(Згідно з Конвенцією дитина має право не розлучатися з батьками всупереч її бажання (окрім випадків, визначених законодавством), крім того, Конвенцією забороняється незаконне переміщення дітей і неповернення їх із-за кордону.
V. Практикум.
Розв’язування правових задач.
Учасники самі обирають правову задачу з тих, що залишилися.
Які права були порушені в даній ситуації та як їх можна захистити?
1). Після ДТП лікар швидкої допомоги відмовився лікувати постраждалого, у якого не виявилось документів.
(право на медичний догляд)
2). Хлопця, підозрюваного в крадіжці, побили співробітники міліції, вимагаючи зізнання.
(право на особисту недоторканість; звернутися в прокуратуру, до омбудсмена)
3). В літньому таборі відпочинку старшокласники час від часу ввечері заходили до кімнат де проживали діти молодшого віку і змушували їх віджиматися, пересуватися на чотирьох кінцівках, гавкати, тощо, погрожуючи за невиконання та повідомлення вожатим фізичною розправою.
(право на повагу гідності)
4). Громадянка Н. працює майстром на великому підприємстві. У зв’язку з складним економічним становищем уже три місяці їй не виплачують заробітну плату, у зимовий період не опалюють цехи, забороняють вмикати освітлення.
(порушено право працю, гідні умови праці, та своєчасну винагороду за працю)
5). Кожного року 1-го вересня хлопчики й дівчатка 6 – 7 років йдуть до школи. Проте Олег Петров якому 7, 5 років, так і не пішов у перший клас. Його не пустили батьки, мотивуючи це тим, що вони фермери, роботи багато, син їм має допомагати, а від школи користі мало, та й далеко від хутора на якому вони проживають.
(право на освіту)
VІ. Обов’язки учнів.
Обов’язки, які повинен виконувати кожен учень
«Я маю право!», «Чому ви порушуєте мої права?» - ці слова, на жаль, часто використовує людина в ситуаціях, коли сама неправа. Зазвичай, заява про особисті права слугує виправданням пасивності, лінощів, прагненням отримати щось, нічого не даючи взамін. Та слід знати не лише свої права, але й обов’язки.
Учні 5 хвилин вивчають обов’язки і потім їх записують по пам’яті.
Обов’язки:
1. Поважати і любити своє оточення. Ставитися до них так, як би ми хотіли, щоб ставились до нас.
2. Поважати близьких та друзів. Не принижувати гідності кожної людини. Поводитись так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини.
3. Дотримуватись правил моральної етики; організовувати дозвілля так, щоб воно приносило корись і не заважало іншим.
4. Сумлінно навчатись; активно працювати на уроках, готуватись самотужки; старанно виконувати домашні завдання.
5. Поважати своє оточення. Давати нагоду кожному висловлювати свої думки. Не нав'язувати своїх поглядів іншим, якщо вони з ними не згодні.
6. Цінувати і дбати про своє здоров'я. Виконувати приписи лікарів у разі потреби.
7. Поважати співрозмовників. Коректо і тактовно висловлювати свої думки. Дотримуватись правил мовного етикету.
8. З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас.
9. Виконувати роботу, яка не завдає шкоди здоров'ю. Виконувати всі види обслуговуючої праці.
10. Не ображати і не принижувати оточуючих.
11. Дотримуватись норм і правил поведінки, прийнятих у суспільстві.
Обов’язки учнів
1. Виконувати статут школи.
2. Оволодівати знаннями.
3. Не пропускати уроки, не запізнюватися на заняття.
4. Приходити до школи охайними, в шкільній формі.
5. Акуратно вести щоденник і подавати його за першою вимогою вчителя.
6. Брати активну участь у житті школи, підтримувати і примножувати традиції школи, брати активну участь у позакласній і гуртковій роботі.
7. Бути ввічливим у спілкуванні з учителями, з повагою ставитись до батьків. Проявляти милосердя, турбуватися про молодших.
8. Гідно поводити себе, дотримуватися культури поведінки.
9. Бережливо ставитись до державного, суспільного і особистого майна, охороняти природу.
10. Діяти завжди на благо колективу, турбуватися про честь і підтримку традицій школи.
11. Підкорятися вказівкам та розпорядженням директора школи, педагогічної ради, а також постановам шкільного самоврядування.
VІІ. Вікторина
Питання до вікторини
1. Хто був автором першої Конституції України? Коли вона була прийнята? (Пилип Орлик. 1711р.)
2.Яка відповідальність настає з 18 років? (18 років – це повне цивільне повноліття, коли настає відповідальність за всіма законами.)
3.Яка релігія в Україні є загальнообов'язковою? (Жодна релігія не може бути визнана загальнообов’язковою, оскільки церква відокремлена від держави.)
4. Особливо небезпечний вид правопорушення. (Злочин.)
5. Будь-яке суспільне небезпечне протиправне, винне діяння чи бездіяльність, що спричиняє юридичну відповідальність. (Правопорушення.)
6. Особа, що вчинила правопорушення. (Правопорушник.)
7. Нормативно-правовий акт вищого законодавчого органу влади, що приймається в особливому порядку. (Закон.)
8. До якого віку особа вважається дитиною?
9. Яким чином громадяни України реалізують своє право на участь в управлінні державою? (Через участь у виборах, референдумі.)
10. Який документ прийняла ООН рішенням своєї Генеральної Асамблеї 20 листопада 1989 р.? («Конвенцію про права дитини».)
11. Чи мають право школярі бути членами політичних партій? (Ні, це право надається тільки з 18 років.)
12. Який міжнародно-правовий акт закріплює права дитини? Коли він був прийнятий? (Конвенція ООН про права дитини. 20 листопада 1989р.)
13. Чи є вживання та поширення наркотиків злочином?
14. Яким чином ви можете захистити порушення ваших конституційних прав?(Через звернення до суду.)
15. У якому розділі Конституції України закріплено права і свободи людини і громадянина?
16. Із якого віку громадяни мають право брати участь у виборах, референдумах?
17. Назвіть конституційні обов'язки громадян України.
18. Який документ підтверджує громадянство України? (Паспорт)
19. Із якого віку настає кримінальна відповідальність? (Із 18років, в особливих випадках — із 14 років)
20. Головний закон країни. (Конституція.)
21. Коли було проголошено незалежність України? (24 серпня 1991р.)
22. Назвіть авторів гімну України. (Сл. П. Чубинського, муз. М. Вербицького.)
Підводиться підсумок змагання і визначаються переможці.
Отже, від народження всі люди мають певні права, які гарантовані і захищаються державою. Їх потрібно знати й реалізовувати. Але важливо запам’ятати: поводитись слід так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини. Незнання закону не звільняє від відповідальності за вчинки, дії або бездіяльність.