Квести - це цікава форма гри, яку можна застосовувати в освітньому процесі. Презентація містить алгоритм створення та проведення квесту, приклади готових розробок. Даний матеріал можна використовувати на уроках географії для узагальнення вивченої теми, як позакласний захід, інше.
Як створити квест? І. Організаційно-підготовчий етап. Визначення навчальних потреб учнів. Визначення теми, мети, типу квесту. Формулювання сюжету й завдань. Визначення термінів реалізації та тривалості квесту. Розробка та створення додаткових необхідних документів. Розробка критеріїв оцінювання діяльності учнів
ІІ. Етапи реалізаціїОзнайомлення учнів із сюжетом, основними запитаннями, організаційними етапами. Об’єднання учнів у групи (уразі необхідності) та розподіл завдань. Ознайомлення учнів із платформою (місцем) для реалізації квесту. Ознайомлення учнів із критеріями оцінювання Ознайомлення з правилами квесту. Супровід проходження учнями квесту. Перевірка та оцінювання проміжних етапів
І. Організаційно-підготовчий етап. Визначення навчальних потреб учнів. Визначення теми, мети, типу квесту. Формулювання сюжету й завдань. Визначення термінів реалізації та тривалості квесту. Розробка та створення додаткових необхідних документів (пам’ятки, рекомендації тощо). Розробка критеріїв оцінювання діяльності учнів.
ІІ. Етапи реалізаціїОзнайомлення учнів із сюжетом, основними запитаннями, організаційними етапами. Об’єднання учнів у групи (у разі необхідності) та розподіл завдань. Ознайомлення учнів із платформою (місцем) для реалізації квесту. Ознайомлення учнів із критеріями оцінювання. Ознайомлення з правилами квесту. Супровід проходження учнями квесту. Перевірка та оцінювання проміжних етапів.
Мета: формувати й узагальнювати загальні уявлення про материк Африку; закріпити в учнів систему знань про загальні ознаки материка; формувати практичні уміння та навички визначати особливості географічних об’єктів; сприяти формуванню самоконтролю, самооцінки, прийняття рішень; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; закріплювати прагнення до роботи з картографічним матеріалом.
Умови проведення Квест – це командна гра, яка зорієнтована на учнів 7-го класу. У грі задіяні: учитель географії, учні класу (команди), 5 помічників. В одній команді може бути від 4 до 8 осіб, які під час гри працюють над завданнями. У кожній команді обирається капітан, за яким залишається право остаточної відповіді.
Територіальне обмеження локації – попередньо визначені кабінети шкільного приміщення. Максимальна тривалість квесту – 45 хв., залежно від гри, але учні завжди можуть блиснути швидкістю, дотепністю й талантом, виконати завдання набагато швидше цього часу (крім того, це збільшить шанс на перемогу, тому що за однакової кількості балів найліпшим вважається результат команди, яка витратила меншу кількість часу на проходження дистанції). Мета квесту – за мінімальну кількість часу виконати максимальну кількість завдань, отримати приємні емоції, закріпити знання з теми.
Учасникам потрібно пройти 5 зупинок та отримати максимум балів за правильні відповіді. На кожній зупинці час для виконання завдань є регламентованим. Користуватися допоміжними засобами інформації забороняється. На кожній зупинці капітан команди дає маршрутний лист відповідальній особі, яка керує часом і спостерігає за роботою команди, для виставлення кількості набраних балів.
Хід гри. Зупинка 1 «Портретна галерея» (1-5 хв)(кабінет географії)Умови: На партах розкладено портрети відомих людей (першовідкривачів, дослідників і мореплавців епохи Великих географічних відкриттів). Під кожним із них лежить опис подорожей та відкриттів. Завдання: Знайдіть портрет відповідно до опису (більшість описів – переплутані та не відповідають портретам). Запропоновані портрети
Ібн Батута Арабський мандрівник із Марокко. Подорожував Аравією, Єгиптом, Іраном, Малою Азією; перепливши Чорне море, досягнув Криму. Згодом побував у Хорезмі, Бухарі, Афганістані, Індії та Китаї. Останні роки свого життя провів у місті Фесі. Оповіді про свої подорожі він продиктував секретарю місцевого султана й вони лягли в основу книги «Подарунок споглядачам про дива міст і чудеса подорожей». Цей твір є цінним джерелом з історії України
Девід Лівінгстон Експедиція, яку він очолив, зібрала та зробила доступним для науковців Європи вражаючий обсяг наукових знань і спостережень у галузі ботаніки, екології, геології та етнографії Африки. Його авторитету у вивченні прибережних областей озера Ньяса був незламним. Відкривач ревучого й паруючого 120-метрового водоспаду на Замбезі. Перший з європейців, який його побачив, з притаманним йому патріотизмом назвав на честь британської королеви(за іншою версією – на честь своєї доньки).
Бартоломеу Діаш Один із найславетніших португальський мореплавців-першовідкривачів, який покоряв води Атлантики в ХV столітті. У 1486 році в пошуках морського шляху з Європи до Індії Бартоломеу Діаш першим із європейців обігнув Африку з півдня й відкрив мис Доброї Надії, вийшов у води Індійського океану. Там він трагічно загинув.
Зупинка 2. «Естафета»(кабінет історії)Укажіть сучасну назву мису, який Бартоломеу Діаш назвав мисом Бур: А) мис Рас-Гафун;Б) мис Доброї Надії;В) мис Рас-Енгела;Г) мис Альмаді Назвіть географічні об’єкти, які могли бачити фінікійці під час плавання навколо Африки: А) вулкан Камерун, мис Доброї Надії, озеро Танганьїка;Б) витоки Нілу, мис Агульяс, мис Рас-Гафун;В) вулкан Камерун, півострів Сомалі, мис Агульяс;Г) витоки Нілу, островів Мадагаскар, мис Доброї Надії Який географічний об’єкт образно названо Африканським Рогом?А) півострів СомаліБ) острів Мадагаскар;В) Гібралтарська протока;Г) Гвінейська затока
Форма рельєфу, північна частина якої утворилась одночасно з Африкою: А) Драконові гори;Б) гори Атлас;В) Ефіопське нагір’я;Г) Капські гори Піднята окраїна давньої платформи, яка круто обривається на південний схід: А) Драконові гори. Б) Капські гори В) гори Атлас. Г) нагір’я Тібесті Територія з кількома діючими вулканами, виникнення яких пов’язано з Великими Африканськими розломами: А) Ефіопське нагір’я. Б) Східно-Африканське плоскогір’я. В) нагір’я ТібестіГ) нагір’я Ахабар
Яку цінну корисну копалину видобувають у Південній Африці?А) алмази. Б) боксити. В) залізну руду. Г) кам’яне вугілля Із наведеного переліку річок оберіть три, які належать до басейну Атлантичного океану: А) Ніл, Конго, Оранжева. Б) Ніл, Замбезі, ШаріВ) Нігер, Замбезі, Лімпопо. Г) Оранжева, Нігер, Замбезі Найбільшим за площею озером Африки є: А) Танганьїка. Б) Чад. В) Ньяса. Г) Вікторія
Географічний район в Африці, де знаходиться найгустіша річкова система: А) Південний. Б) Центральний. В) Східний. Г) Північний У червні найзначніші температури спостерігаються в районі: А) південного тропіка. Б) пустелі Наміб. В) північного тропіка. Г) екватора Водоспад Вікторія розташовано на річці: А) Оранжевій. Б) Конго. В) ЗамбезіГ) Лімпопо
Зупинка 3. «Вірю – не вірю»(кабінет біології)Умови. У кабінеті скрізь (на партах, на підвіконні, на шафі, на дошці…) розкладено речі-підказки: дитячу іграшку «крокодил», портрет дівчинки, фото пустелі Атакама, фініки, картинку із зображенням саранчі. Учитель привертає увагу учнів до підказок. Учні слухають твердження, які їм зачитує помічник учителя, і відповідають на запитання словами «вірю» або «не вірю».
Твердження «Вірю – не вірю»Друга назва річки Лімпопо – Крокодиляча. (Вірю)Давид Лівінгстон назвав водоспад Вікторія на честь англійської королеви Вікторії. (Не вірю. На честь своєї доньки)Найсухіша пустеля у світі – Наміб. (Не вірю. Атакама)Фінікова пальма – королева оазисів. (Вірю)Про цих комах в Африці кажуть «літаюча чума». Це муха цеце. (Не вірю. Саранча)Озеро Вікторія – найбільше озеро Африки. (Вірю)Сусідні племена африканський народів можуть не знати мови одне одного. (Вірю)
Зупинка 4. «Картографічна»(кабінет початкових класів)Кожна команда має прапорець свого кольору та свою карту («німа» карта). Умови. Відмітити на карті прапорцем такі географічні об’єкти, як: Середземне море, мис Агульяс, мис Рас-Гафун, р. Нігер, Баб-ель-Мандебська протока, пів-в Мадейра, Коморські о-ви, Суецький канал, оз. Тана, Драконові гори, оз. Вікторія, влк. Кіліманджаро, оз. Чад,оз. Ньяса, р. Замбезі, р. Ніл, р. Оранжева
Зупинка 5. «Географія символів»Геоаксиологія або географічна візитка. Умова. З’єднати цифри з буквами, що вказують на правильну відповідь.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}1. Перцевий берега) Ліберія2. Берег скелетівб) Півострів Сомалі3. Місто «Вічної весни»в) Гана4. Африканський «ріг»г) Намібія5. Золотий берегд) Нігерія6. Середземноморський «фасад» Африкие) Аддіс-Абеба (Ефіопія, Африка)7. Берег Слонової кісткиє) Марокко, Алжир, Туніс, Лівія, Єгипет8. Невільничий берегж) Кот д’Івуар. Відповіді: 1 – а, 2 – г, 3 – е, 4 – б, 5 – в, 6 – є, 7 – ж, 8 – д.
Мета:повторити, узагальнити, закріпити й систематизувати знання учнів про ґрунти;визначити рівень засвоєння знань, умінь та навичок;удосконалити вміння та навички застосовувати здобуті знання під час виконання практичних завдань;розвивати вміння організації пошукової та дослідної роботи, будувати та аналізувати картосхеми, схеми (гроно), працювати з картами атласу, виконувати тестові завдання різних рівнів складності;виховувати комунікабельність, уважність, організованість, відповідальність, зосередженість, аналітичне мислення, уміння поводитися в нестандартній ситуації, уміння працювати у групах;формувати й розвивати навички інформаційної діяльності: пошуку, обробки та створення графічної та текстової інформації.
Додаток 1Інструкція для помічників учителя (далі — ПУ)Слідкують за дотриманням правил проведення квесту. Не мають права дати автоперехід швидше вказаного в завданнях часу. Не мають права давати підказки й надавати допомогу командам. За шум під час виконання завдання ПУ штрафують команду на 5 хв (час, який додається команді після успішного виконання фінішного завдання). Роблять відповідні записи в картці помічника вчителя та листах оцінювання. Після того як усі команди пройшли відповідний етап, ПУ віддає картку помічника вчителю.Інструкція для учнів. Дискваліфікація за шахрайство, передавання відповіді іншій команді.
Кожна команда вирушить у «подорож» за індивідуальним маршрутом. Цей шлях зазначено в маршрутному листі (формат маршрутного листа – довільний). Результати будуть фіксуватися в оцінному листі (формат оцінного листа – довільний). На кожному етапі відбувається підбиття підсумків – контроль знань, умінь та навичок. Залежно від результатів діагностики учитель проводить корекцію.
Хронометраж. Час на проведення квесту – 2 год. (90 хв). Технічний час для проходження кожного етапу – 2-3 хв. Час для відповідей на завдання-ключ=1-3хв (за складністю завдання). Час на оформлення звіту (гроно) – 10 хв. Час на презентацію – 5 хв. Штрафний час додається до загального: за помилки, порушення правил, за перебір часу в процесі проходження кожного етапу.
Хід гриІ. Діяльність учителя. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльностіСюжет квесту Одним із найдільших багатств, подарованих Україні природою, є її грунти. За їх складом та біопродуктивністю країна може претендувати на перше місце у світі. Для того щоб отримати світову першість, Україна повинна надати компетентній комісії повну інформацію про грунти. Але трапилася катастрофа: сервер, на якому була повна інформація про грунти України, зламано й інформацію про кожний тип грунту знищеною Шановні експерти, перед вами постало завдання: відновити дані по грунтах і створити загальну базу. На виконання цієї місії у нас є лише дві години.
ІІІ. Діяльність учнів. Знайти початок етапу І за стороною горизонту, визначеною у маршрутному листі. На першому та наступних етапах групи отримують завдання-ключі (додатки 4-8) для відкритого доступу до потрібної інформації, тобто таблиці з характеристикою (додаток 9). Виконавши завдання, група отримує фішку (червона — неправильно — 2 хв, жовта — неповна відповідь — 1 хв, зелена — правильно — 0 хв) і запис у лист оцінювання — час (визначається довільно), витрачений на виконання завдання. Потім група отримує доступ до карток-характеристик (додаток 10) типів ґрунтів і серед запропонованих карток обирає ту, що характеризує потрібний тип ґрунту. Пройшовши п’ять етапів, отримавши фішки за виконання завдань-ключів, зібравши картки-характеристики, учні у групах систематизують дібраний матеріал і заповнюють матрицю-гроно визначеного типу ґрунту.
IV. Перевірка й оцінювання отриманих результатів. Оцінювання пошукової діяльності учнів за загальним часом, витраченим командами на пошук потрібної інформації (складається із часу, використаного на виконання завдань-ключів + час за фішкою, технічного часу, додаткового часу, штрафного часу). Для оцінювання використовується лист оцінювання команд. Презентація командами результату роботи — матриці-грона типу ґрунту. Оцінювання змісту створеного продукту. Визначення переможців:за загальним часом, витраченим на пошук і збирання табличок-характеристик типів ґрунту;за правильністю складання грона та часом, витраченого для цього. Підбиття підсумків. Нагородження переможців.
Додаток 1Інструкція для помічників учителя (далі — ПУ)Слідкують за дотриманням правил проведення квесту. Не мають права дати автоперехід швидше вказаного в завданнях часу. Не мають права давати підказки й надавати допомогу командам. За шум під час виконання завдання ПУ штрафують команду на 5 хв (час, який додається команді після успішного виконання фінішного завдання). Роблять відповідні записи в картці помічника вчителя та листах оцінювання. Після того як усі команди пройшли відповідний етап, ПУ віддає картку помічника вчителю.Інструкція для учнів. Дискваліфікація за шахрайство, передавання відповіді іншій команді.
Додаток 4 Завдання-ключ. Прийом «Географічна хвиля»Назвіть прізвище науковця — засновника вчення про ґрунти. Визначте основну ознаку ґрунту. Тіло, що утворилося внаслідок взаємодії всіх природних компонентів протягом тривалого часу. Що визначає тверда речовина ґрунту?Як у ґрунтовому профілі називається нижній горизонт С?Як називаються гірські ґрунти, у яких чимало уламків гірських порід?Як називаються ґрунти з переважанням у них піску?Як називається відновлення порушених земель?Який географічний закон зумовив розподіл ґрунтів на рівнинній частині України?Як називається горизонт
Додаток 5 Завдання-ключ. Розв’яжіть задачу.1. Розрахуйте, за скільки часу просочиться вода на глибину 20 см у супіщаному ґрунті, якщо відомо, що за 100 с у супіщаному ґрунті вода просочується на 1 см.2. Розрахуйте, за скільки часу просочиться вода завглибшки 20 см у суглинистому ґрунті, якщо відомо що за 100 с у суглинистому ґрунті вода просочується на 0,5 см.3. На 1 м2 ґрунту в помірному поясі припадає в середньому 15 дощових черв’яків. Кожний черв’як за рік виносить на поверхню 26,6 г ґрунту. Розрахуйте кількість ґрунту, що винесуть за рік на поверхню дощові черв’яки, які знаходяться на 1 га поля.4. Розрахуйте товщину ґрунту через 200 років, якщо він нині завтовшки — 100 см, змив становить 0,008 мм на рік, а процес ґрунтоутворення — 2 см на 100 років.
ВідповідіРозв’язання 1 100 с — 1 см; х с — 20 см;х = 100 х 20 : 1 = 2000 = = 33,3 хв. Розв’язання 2 100 с — 0,5 см; х с — 20 см;х - 100 х 20 : 0,5 = = 4000 = 66,7 хв. Розв’язання З 15 х 26,6 = 399 г;1 га = 10 000 м2;399 х 10 000 = 3 990 000 = 3,99 т. Розв’язання 40,008 х 200 = 1,6 мм = 0,16 см;2 см — 100 років; х см — 200 років;х = 200 х 2 : 100 = 4 см;100-0,16 + 4= 103,84 см.
Додаток 6 Завдання-ключ. Тест1. Зміну типів ґрунтів на рівнинах спричинено: А висотною поясністю. Б широтною зональністю. В довготною зональністю2. Серед ґрунтів України найзначнішу родючість мають: А чорноземи. Б сірі лісовіВ дерново-підзолисті3. Гірська порода, на якій утворюється ґрунт, називається: А материнська. Б батьківська. В рідна
4. Найбільша кількість перегною у незміненому природному середовищі утворюється: А із трав’янистих рослин. Б з опаду широколистяних дерев. В з опаду хвойних дерев5. Фундатор учення про ґрунти: А О. І. Воєйков. Б В. В. Докучаев. В В. І. Вернадський6. Здатність ґрунту розпадатися на частини певного розміру називається: А структурою. Б будовою. В складом
Додаток 9 Умови формування типів ґрунтів України. Типи ґрунтів України. Умови формування. Дерново-підзолистіПомірно-теплий вологий клімат; на супісках і піщано-глинистих утвореннях, близький до поверхні рівень залягання ґрунтових вод зі слабким стоком СіріПомірно-теплий клімат із достатнім або трохи недостатнім зволоженням; на лесоподібних суглинках у межах горбистих вододільних рівнин, порізаних ярами та балками; відносно глибокий рівень залягання підземних вод. Чорноземи типовіПомірно теплий, недостатньо вологий клімат; на пухких гірських породах-лесах і лесоподібних суглинках у межах вирівняних вододільних рівнин; відносно неглибокий рівень залягання підземних вод. КаштановіПомірно-теплий, недостатньо вологий, посушливий клімат; територія недостатньої водності
Буроземи. Достатнє й надмірне зволоження, м’яка зима та прохолодне літо. Дерново-підзолистіВ умовах помірного теплого клімату на супісках, близько до підземних вод. Дерново-підзолисті ґрунти сформувалися під мішаними лісами. СіріФормуються здебільшого під лісами (листяними) з трав’янистим покривом в умовах континентального, помірно вологого клімату. Утворюються на лесоподібних покривних суглинках, карбонатних моренах та інших материнських породах, зазвичай багатих на кальцій, при промивному водному режиміЧорноземи звичайніРозвиваються в умовах помірно-континентального клімату з добре вираженою сезонною контрастністю, у посушливих умовах під степовою та лучно-степовою рослинністю на пористих карбонатних породах — лесах і лесоподібних суглинках
КаштановіРозвиваються в умовах помірно-континентального клімату з добре вираженою сезонною контрастністю, у посушливих умовах. Сформувалися на сухих степових ділянках в умовах недостатнього зволоження й бідної рослинностіБуроземи. Утворилися під широколистяними, мішаними, інколи хвойними лісами з розвиненим трав’янистим покривом в умовах помірно теплого вологого клімату на різних за генезисом і гранулометричним складом ґрунтоутворювальних породах. Важливими умовами буроземоутворення є переважання атмосферних опадів над випаровуванням і вільний внутрішньоґрунтовий дренаж, що забезпечують глибоке сезонне промочування та промивний водний режим, а також відсутність або короткотривалість сезонного промерзання, що забезпечує високий рівень інтенсивності вивітрювання та вторинного мінералоутворення
Джерела: Географія. Квести. /Р. Бурківська, О. Гоменюк, О. Данчук (та ін.), упоряд. Ж. Страшко – Київ: «Видав. дім «Перше вересня», 2017. – 112 с. – (Бібліотека «Шкільного світу») Географія:підручник для 8 класяв./Бойко В. М., Дітчук І. П., Заставецька Л. Б. – К.-Подільський, 2016. Zoom-квести в навчальній та позаурочній роботі: принципи організації та цікаві ідеї. ТОВ «На Урок».