сформувати у школярів поняття про будову квітки та різноманітність квіток, біологічне значення її головних частин - маточки і тичинок; розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення; учити порівнювати, аналізувати робити висновки; працювати на уроці творчо, з натхненням; розвивати інтерес до вивчення ботаніки; виховувати бережливе ставлення до флори України, формувати культуру поведінки в природі
Біологія 7 клас
Тема уроку. Квітка. Будова квітки. Різноманітність квіток.
Лабораторна робота № 9 «Будова та різноманітність квіток».
Мета: сформувати у школярів поняття про будову квітки та різноманітність квіток, біологічне значення її головних частин - маточки і тичинок; розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення; учити порівнювати, аналізувати робити висновки; працювати на уроці творчо, з натхненням; розвивати інтерес до вивчення ботаніки; виховувати бережливе ставлення до флори України, формувати культуру поведінки в природі
Обладнання: модель квітки вишні, таблиця „Будова квітки”, плакати що дозволяють ілюструвати будову та різноманітність квіток, гербарні зразки квіткових рослин, фото різних квіткових рослин, робочий зошит для лабораторних і практичних робіт, підручник.
Поняття і терміни: квітка, оцвітина, чашечка, віночок, тичинка, маточка.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
ХІД УРОКУ
Доброго дня вам , любі друзі!
Вітаю Вас в чудовий час.
Вже кучерява жовта осінь
Ось щойно відійшла від нас.
Зима, морози й заметілі
Все кличе ось на зміну їй
Й небесні простирадла білі
Легенько стелить по землі .
Та хай оці чудові квіти
Зігріють ніжністю серця .
Послухайте уважно, діти ,
Урок з початку й до кінця .
І. Організаційна частина.
Темою нашого уроку сьогодні є: Квітка. Будова і різноманітність квіток. Лабораторна робота. Будова і різноманітність квіток.
Мета уроку: сформувати у школярів поняття про будову квітки та різноманітність квіток, біологічне значення її головних частин - маточки і тичинок; розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення; учити порівнювати, аналізувати робити висновки; працювати на уроці творчо, з натхненням; розвивати інтерес до вивчення ботаніки; виховувати бережливе ставлення до флори України, формувати культуру поведінки в природі виховувати бережливе ставлення до флори України, формувати культуру поведінки в природі.
Епіграфом до нашого уроку є :
Стривай! Не рви!
Квіти - це природи діти.
Дивись, як розпустились пелюстки
Повинні вміти розуміти,
Що їх потрібно берегти.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Запитання до учнів
1. Які органи рослин відносяться до репродуктивних?
2. Що таке пагін?
3. Назвіть складові пагона.
4. Назвіть функції пагона.
5. Які функції виконує корінь?
6.Що таке розмноження?
7. Назвіть типи розмноження рослин.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
На екрані ми бачимо квіткову рослину. Вона має квіти і листки. Але чи можуть ці органи існувати окремо? Ні! Тож і вчитель без учнів не існує, і навпаки. Тому зараз об’єднаємо свої зусилля для кращого опанування матеріалу. Я розраховую на вашу активну роботу і сподіваюсь, що дух партнерства допоможе вам у цьому. Сьогодні ми з вами будемо говорити про прекрасні створіння природи – квіти. І я хотіла б дізнатися, яка ваша улюблена квітка чому? Для цього скористаємось методом «Прес».
- Моя улюблена квітка…
- тому, що…
- чи задумувались ви колись про те, яке значення для рослини мають квітки.
Працюємо і пам'ятаємо китайську мудрість
Скажи мені, і я забуду
Покажи мені, і я запам'ятаю
Дай можливість діяти, я навчуся!
Квіти - неповторний дарунок природи, це прикраси нашої землі. І, дійсно Скільки їх: польові, лісові, декоративні, Які вони різні: білі, червоні, жовті, фіолетові, яких тільки не побачиш у природі. Це справжнє диво природи, яке нас милує і захоплює . Іноді нам здається, що квіти для того й існують, щоб ми могли ними милуватися. Їхнє безкінечне розмаїття, витончена гама барв і пахощів позитивно впливають на наші емоції і загальний психічний стан. Вирощування рослин, складання букетів і композиції створюють гарний настрій. Без них наша планета була б сіра і сумна. А справді, квітка, яке прекрасне створіння, яка краса!
ІV. Повідомлення теми і мети уроку, очікуваних навчальних результатів
- Про що ви хотіли б дізнатись на уроці?
- Чого хотіли б навчитись?
План нашого уроку
1. Будова квітки
2. Різноманітність квіток
3. Будова і функції частин квітки
Квіти — це найкращий витвір неперевершеної майстерності природи. Приємні пахощі, принадність фарб, витончена форма – все це дуже позитивно діє на наші емоції і викликає захоплення. Проте, крім естетичної насолоди, квіти мають надзвичайно важливе біологічне значення, адже саме квітка є початком майбутнього живого організму – нової рослини.
В усі часи люди вшановували квіти. Починаючи із найдавніших часів і закінчуючи сьогоденням. Квіти дарували радість закоханим, ними прикрашали вівтарі, вони були символами, цілющими ліками. Вони мали значення в житті окремих осіб і цілих народів. Саме квітам присв’ячено багато легенд, міфів, написано багато пісень та віршів.
Слів на описи не трачу, словом не передаси
їх земної безсловесної, дивовижної краси.
Люди дивляться, п'яніють, в них кохаються віки,
Нареченим їх дарують, заплітають у вінки.
Ними кожен свою радість, власне щастя назива,
Квіти часто нам говорять втричі більше, ніж слова.
V.Вивчення нового матеріалу
Вступна розповідь вчителя з елементами бесіди
Уперше визначення квітки як видозміненого пагона дав відомий німецький поет і вчений Й. В. Гете в праці „ Метаморфози рослин " у 1790 році.
Квітка - це вкорочений, видозмінений і обмежений у рості пагін, на місці якого утворюється плід з насінням.
- Яка будова квітки? Квітка становить собою видозмінений пагін. Вона складається з квітконіжки, квітколожа, оцвітини, тичинок та маточок. У багатьох рослин, наприклад у яблуні і вишні, квітка прикріплюється до стебла квітконіжкою, а у кукурудзи, соняшника, конюшини квітконіжка вкорочена і зовні непомітна. Такі квітки називають сидячими.
Верхню розширену частину квітконіжки називають квітколожем. Форма квітколожа може бути різною: пласкою, як у півонії та клена, опуклою, як у жовтцю і малини, видовженою, як у ожини, увігнутою, як у сливи чи черемхи. На квітколожі розміщені чашечка, віночок, тичинки, одна або кілька маточок.
Чашечка складається із видозмінених листків - чашолистків, що мають переважно зелений колір. Чашолистки захищають внутрішні частини квітки від ушкоджень, особливо коли квітка ще не розцвіла і перебуває у стані пуп'янка. Якщо чашолистки відокремлені один від одного, то чашечку називають роздільнолистою (наприклад, у капусти), а якщо вони зрощені між собою, то зрослолистою (приміром, у картоплі, петунії).
Найпомітніша частина квітки - віночок. Він складається з пелюсток - видозмінених листків, що забарвлені переважно яскраво. Віночок захищає тичинки і маточку, а також приваблює ко-мах-запилювачів. В одних рослин пелюстки зростаються, в інших -ні. Отже, віночок може бути вільно пелюстковим (шипшини), або зрослопелюстковим (кульбаба і картопля).
Чашечка і віночок у багатьох рослин разом складають подвійну оцвітину (петунії та вишні). У деяких рослин усі частини оцвітини однакові за формою та забарвленням. Таку оцвітину називають простою (конвалії та тюльпана). В одних рослин листочки простої оцвітини забарвлені у зелений колір, чим нагадують чашолистки. Таку просту оцвітину називають чашечкоподібною (кропива і буряк). Яскраво забарвлену просту оцвітину називають віночкоподібною (тюльпан, лілія, конвалія). Є рослини (наприклад, ясен), у яких квітки взагалі не мають оцвітини, тому їх називають голими. Чашечкоподібна оцвітина або голі квітки притаманні рослинам, які запилює вітер.
Головні частини квітки - маточки і тичинки. Тичинки розміщуються вздовж внутрішнього краю оцвітини. їхня кількість у квітці коливається від однієї (наприклад, у канни) до кількох сотень (приміром, у мімози). Кожна тичинка утворена тичинковою ниткою та пиляком. У пиляку формуються пилкові зерна, які містять чоловічі статеві клітини. Сукупність пилкових зерен має назву пилок.
Маточка утворена одним чи кількома зрослими листочками - плодолистками. Маточок у різних видів рослин буває від однієї, як у яблуні, до кількох десятків, як у суниць і жовтцю. Маточка складається з нижньої розширеної частини - зав'язі, середньої видовженої -стовпчика (є не у всіх квіток) та верхньої - приймочки. Всередині зав'язі містяться один або кілька насінних зачатків. Пилкові зерна різних видів рослин різняться за формою та розмірами. Проте їхня будова більш-менш подібна. Кожне пилкове зерно вкрите двома оболонками. Зовнішня оболонка досить щільна і надійно захищає клітини, розташовані всередині. Саме завдяки їй пилкові зерна можуть зберігати життєздатність протягом десятків, сотень, а то й тисяч років. Клітини, розташовані всередині пилкового зерна, забезпечують процеси запліднення.
У кожному насінному зачатку формується зародковий мішок, де міститься жіноча статева клітина - яйцеклітина та центральна клітина. Насінні зачатки вкриті покривами, які на його верхівці не зростаються і залишають отвір - пилковхід. З насінного зачатка після запліднення зазвичай розвивається насінина, а із зав'язі - оплодень. Шкірка, яка утворюється з покривів насінного зачатка, захищає розташовані всередині насінини зародок та запас поживних речовин. Насінина разом з оплоднем утворює плід . Плід може містити одну, декілька або багато насінин.
2. Різноманітність квіток
Розповідь вчителя про різноманітність квіток із використанням таблиць, малюнків підручника
- Які відомі типи квіток? Квітки, що мають лише тичинки або лише маточки, називають одностатевими, двостатеві мають і тичинки, і маточку. У деяких рослин (наприклад, у соняшника, волошки) частина квіток не має ні тичинок, ні маточок, тому їх називають нестатевими.
Є види рослин, у яких чоловічі та жіночі квітки розміщені на одній особині їх називають однодомними (наприклад, огірки, кукурудза, дуб). Якщо ж тичинкові та маточкові квітки перебувають на різних особинах (чоловічих і жіночих), то такі рослини мають назву дводомні (наприклад, верба, тополя, обліпиха).
Розрізняють квітки
Правильна квітка якщо через квітку можна провести кілька площин симетрії, її називають правильною або актиноморфною. Правильні квітки у вишні, тюльпана, троянди, лілії, суниці…
Неправильна квітка якщо через квітку можна провести лише одну площину симетрії – вона неправильна або зигоморфна. Неправильні квітки у гороху, квасолі, акації, кропиви…
Асиметрична квітка іноді у квітці неможливо провести жодної площини симетрії, тоді квітку називають асиметричною. Такі квітки мають гладіолуси, канни, антуріум…
VІ. Фізкультхвилинка
Хто ж там, хто вже там стомився?
І додолу похилився.
Треба дружно всім нам встати
Фізкультпаузу почати вище руки підніміть
І спокійно опустіть, розведіть їх в сторони
Щоб були опорою, плесніть кілька раз
За роботу! Все гаразд.
VІІ. Лабораторна робота № 9
Тема: Будова і різноманітність квіток.
Мета: вивчити будову квіток, навчитися визначати частини квітки; ознайомитись із різноманітністю квіток.
Матеріали та об'єкти дослідження: гербарні зразки квіток рослин, таблиця, модель квітки, опорні конспекти, підручник.
Хід роботи
1. Розглянути запропоновану квітку, визначити її частини та позначити їх на малюнку.
2. Розгляньте запропоновані квітки та малюнки й визначте, які з них мають подвійну оцвітину, а які – просту. У яких квіток віночок вільно пелюстковий, а в яких – зрослопелюстковий.
3. Серед запропонованих квіток і на малюнках визначте, які квіти одностатеві, а які двостатеві.
Висновки. Квітка - це вкорочений, видозмінений і обмежений у рості пагін, який пристосований для статевого розмноження рослин.
Квітка складається: квітконіжки, квітколожа, оцвітини, тичинок та маточок.
Квітки бувають: одностатеві (є або тичинки або маточки), двостатеві
(є тичинки і маточка). Однодомні (чоловічі та жіночі квітки розміщені на одній особині), дводомні (чоловічі та жіночі квітки розміщені на різних особинах)
Молодці учні.
VІІІ. Узагальнення і систематизація знань
Для закріплення нового матеріалу я вам буду зачитувати віршовані загадки та запитання, а ви будете мені говорити відповіді до них.
ІХ. Підсумок уроку.
Вам вдячна учні за увагу, за вашу щирість, доброту,
Я зичу вам умінь, наснаги, знання хапайте на льоту,
Бажаю щастя всім без краю, й сердечним бути повсякчас.
Х.Рефлексія:
Як ви працювали на уроці?
Що сподобалось, а що не сподобалось підчас уроку?
Як отримані знання можна використати у вашому житті?
Додаток
Будова квітки
Будова тичинки
Будова маточки
Квітка.
Вегетативні органи – органи, які забезпечують ріст, розвиток та обмін речовин.
Генеративні органи (статеві) – органи, які забезпечують статеве розмноження.
Квітка – - це орган статевого розмноження рослин Вона представляє собою вкорочений та обмежений у своєму рості видозмінений пагін, що є репродуктивним, тобто генеративним органом. Квітка складається з квітконіжки, квітколожа, оцвітини (сукупність чашолистків і пелюстків), тичинки (пиляк і тичинкові нитки), маточка(приймочка, стовпчик і завязь). Квітколоже це розширена частина квітконіжки. Квітконіжка представляє собою видовжене продовження стебла. В тому випадку, коли квітконіжки укорочені та непомітні, то такі квітки називаються сидячими. До них належить конюшина, подорожник, соняшник.
Оцвітина квітки складається з окремих чашолистиків, які утворюють віночок, складається з пелюсток. Квіткова чашечка та віночок існують вільно-пелюсткові (наприклад, малина, грицики, шипшина) та зросло-пелюстковимі (дзвоники, картопля, кульбаба). У випадку, якщо в оцвітині квітки є і чашечка, і віночок, то така оцвітина називається подвійною, а коли віночок і чашечка не виділяється, то оцвітина проста.
Основні частини квітки рослини – це маточка і тичинка.
Тичинка утворюється пиляком та тичинковою ниточкою. Пиляк містить 4 гнізда, в яких формується пилок.
Маточка: зав'язь, стовпчик, приймочка, Маточка складається із нижньої дещо розширеної частини, зав’язі, видовженого стовпчика (може бути не в всіх квіток) та верхньої частини, яка називається приймочка маточки. На зав’язі міститься один чи декілька насінних зачатків. Зовнішні покриви насінного зачатку між собою не зростаються, таким чином залишається отвір, який називається пилковхід. Із цього насінного зачатку в результаті запилення і запліднення формується насінина, а із зав’язі утворюється оплодень. Разом вони формують плід.
Квітка буває правильною, якщо через неї можна провести кілька осей симетрії. До них належать такі рослини як яблуня, гвоздика. А якщо одну або навіть жодної — неправильними. Це відомі всім шавлія та квасоля.
Неправильна якщо через квітку можна провести тільки одну вісь симетрії (горох, квасоля, акація)
Асиметрична – у квітці неможна провести жодної площини симетрії (гладіолус, антуріум)
Квітка, в якій є і тичинки, і маточки, називається двостатевою, а квітка лише з тичинками або лише з маточками - одностатевою. Одностатеві квітки бувають тичинковими або маточковими.
Однодомні (чоловічі і жіночі квітки знаходяться на одній рослині, огірок, кукурудза, береза і дуб)
Дводомні – чоловічі і жіночі квіти знаходяться на різних рослинах (верба, тополя)
Частина квітки |
Будова |
Функції |
Квітконіжка |
Видозмінене стебло пагона, на якому розташована квітка; квітки без квітконіжок називаються сидячими (соняшник, подорожник ) . |
розташування квітки . |
Квітколоже |
Вісь квітки, на якій розташовуються всі частини квітки, за формою може бути опуклим, видовженим, укороченим, плоским або увігнутим . |
вісь квітки, на якій розташовуються інші частини квітки |
Чашолистки (чашечка ) |
Зовнішня частина подвійної оцвітини, що складається з чашолистків, видозмінені листки переважно зеленого кольору, які виконують функцію захисту внутрішніх частин квітки до їхнього розкривання ;може бути роздільнопелюсткова або зрослопелюсткова |
захист внутрішніх частин квітки до їхнього розкривання |
Пелюстки ( віночок) |
Внутрішня , яскраво забарвлена частина подвійної оцвітини , що складається з пелюсток,що сприяють запиленню; з пелюсток утворєються вільно - або зрослопелюстковий віночок квітки |
сприяють запиленню |
Тичинки |
Репродуктивні органи квітки, у яких утворюються пилкові зерна; тичинка складається з пиляка й тичинкової нитки . |
утворення пилкових зерен . |
Маточки |
Репродуктивні частини квітки, складається із зав'язі і приймочки, які розташовані на стовпчику. Утворюються насінні зачатки в результаті зрощення країв одного або декількох плодолистків . |
утворення насінних зачатків |
Цікаво знати, що…
- Найбільші квіти в рафлезії Арнольді. Це рослина Індонезії і Філіппінських островів. Уперше вона була виявлена європейським ботаніком Арнольді у 1818 р. Росте рафлезія в тропічних лісах де багато різноманітних ліан, і на одній з них живе рафлезія – рослина – паразит, яка не має ні листя, ні стебла, і складається з однієї великої квітки та коренів, які просмоктуються до кореня хазяїна. Її легко впізнати за запахом, схожим на запах гниючого м’яса. Цим смородом рослина приваблює мух і жуків для запилення. Великі квітки рафлезії (вага майже 7 кг, діаметром більше метра) мають п’ять товстих пелюсток червоного кольору зі світлими плямами, насіння дуже дрібне. Іноді рафлезію називають квіткою слона, і не лише за її розміри. Роздавлюючи її плоди ногами, слони переносять насіння й «висівають» його на своїх стежках.
- Найменша квітка не більша за головку булавки - це вольфія безкоренева , яка є і найдрібнішою серед усіх вищих рослин на Землі, діаметр квітки лише 0,1 мм, а вага плода - 0,00007 г., живе в стоячих водоймах. Квітки в неї одностатеві , тіло має вигляд зеленої пластинки , корені відсутні. Вона дуже рідко цвіте, розмножується вегетативно. Вольфія близька родичка ряски й нерідко трапляється поруч біля неї .
- квітки баобаба – рослини , яку називають восьмим дивом світу, розпускаються і цвітуть тільки одну ніч . Вони запилюються лемурами та кажанами , які ласують їхнім нектаром ...
- у середині квіток багатьох рослин температура вища , ніж в оточуючому середовищі , завдяки диханню.
- Різноманітне забарвлення квіток зумовлене пігментами , найважливіше місце серед яких належить антоціанам . Під такою назвою поєднуються хімічні речовини синього, фіалкового, червоного кольорів . Білий колір у рослин зумовлений відсутністю пігментів і наявністю в пелюстках дрібних повітряних порожнин , від яких відбиваються промені сонячного світла .
Додаток
Квіти в міфах, легендах…
Квітка троянди пов’язана з дочкою Зевса – Афродітою – богинею кохання, краси, яка і придумала червону троянду. За легендою раніше всі троянди були тільки білими. Дізнавшись про смерть Адоніса, якого розірвав вепр на полюванні, богиня кинулась до місця його загибелі, не помічаючи гострих колючок дикої троянди – шипшини. Краплини крові потрапили на білі квіти і зробили їх червоними.
Учень давньогрецького лікаря Ескулапа Пеон зцілював богів з допомогою рослини яку згодом було названо його іменем Півонією.
Мак – це не квіти, це кров загиблих, що піднімається до нас із землі, перетворившись на криваві квіти. Просить нас молитися за упокій грішних душі.
Барвінок – з вічнозеленими листями і небесно-блакитними квіточками. Він супроводжує людину від колиски до могили. У відварі купали немовлят. Щоб рослин здоровими і щасливими. Ним заквітчують окиси дівчат. Він ріс біля криниці, щоб вода була чиста і цілюща. На кладовищах – символ вічної пам’яті. Вважали, що він оберігає людину від влади диявола і нечистої сили. Його вивішували над дверима.
Чорнобривцями у Мексиці прикрашають житло. В Африці – чудовий засіб проти мух, а ще використовують індіанці висушені чорнобривці як паливо. Ефірна олія цих рослин, застосовується для виготовлення одеколону «Місячний камінь» і парфуми «Ніжність». А Грузії чорнобривці додають до страв як приправу, тому, що крім аромату, вони містять вітаміни А.В.С, А в нас, на Україні, називають чорнобривці бархатки, оксамитки. Існує легенда про майстрів-чоботарів, які виготовляли особливо гарні, святкові жіночі чоботи, що мали яскраві червоні халяви та чорні голівки.
Стверджують, що у щільно зімкнутому бутоні тюльпана перебувало людське щастя, і ніхто не міг дістатися до нього, хоча й намагалися різними способами: хто – силою, хто – хитрощами, хто закликанням.
І йшли до тієї квітки і старі і молоді, здорові й каліки, йшли царі й жебраки. Натовп напливав. То щезав. Але все марно – щастя не давалось до рук. Та ось одного разу луками де росла квітка, йшла жінка. Бідна натомлена, вела вона за руку свого маленького хлопчика, аж раптом звіддаля помітила золотистого батончика, про якого так багато чула. Жінка й не збиралася його відкривати, знала, що це неможливо, але й хотілося лише подивитись на цю квітку. І, о диво! Тієї ж миті тюльпан розкрився сам по собі.
Розслини-розвідники
Мак, що росте поблизу селища Аткиз, що в Вірменії, не схожий на мак у нашій місцевості. Його пелюстки розсічені на смужки, а квітка здається махровою. Така ненормальність властива всім рослинам, що ростуть у цьому районі. Справа в тім, що в ґрунті тут заховані поклади свинцю та цинку.
Рожевий Іван-чай, що росте над місцями залягання уранових покладів, може
утворювати всю гаму забарвлення квіток від білого до яскраво-пурпурового. Наприклад, поблизу уранових рудників на Алясці були зібрані квітки іван-чаю восьми різних відтінків.
А в волохата сон-трава з великими фіолетовими квітками зовсім замінилася, бо над покладами нікелевих руд можна зібрати букет з однієї рослини, але з квітками найрізноманітнішого зображення – від білого до голубого й синього.
Ботаніки встановили, що солодка звичайна з білими квітами пишно розростається, рясно цвіте й плодоносить. Саме там, де в ґрунті близько від поверхні залягає тільки прісна вода. Над солоними підгрунтовими водами ця рослина має пригнічений вигляд – дрібна, цвіте слабо, забарвлення квіток бліде й змінене.
Рослини-барометри
Квітка мальви прив’яла, змінилась вологість повітря, наближається дощ.
Квітки жовтої акації маленькі й непоказні. Спостерігаючи за квітами цієї акації, можна помітити, що іноді на них немає жодної комахи, іноді – хмари комах. Я рослина чутлива до зміни вологості повітря, але не закриває своїх квіток, як це роблять інші рослини, а навпаки: відкриті квіти посилено починають виділяти солодкий сік – нектар перед дощем, що й приваблюють комах.
Оранжеві квітки нагідок закриваються попереджаючи про те, що буде дощ.
Мальви, нагідки, кульбаба, конюшина – це рослини – барометри, що попереджають про негоду «поведінкою» своїх листочків, стебел і квіток.
Цікаво знати, що …
У Кожного народу є своя улюблена рослина – символ. У канадців – клен, росіян – береза, а у нас верба і калина, чорнобривці, волошки, нагідки, соняшник, мальви… Квіти були оберегами, ними лікували, оберігали від зла. Квіти – це історія нашого народу, квіти – це наша природа, квіти – це ми. Квіти, як і музика, створюють піднесений настрій, надихають на творчість:
Люби природу не як символ душі своєї
Люби природу не для себе, люби для неї
Квіти – це історія народу
Квіти – це наша природа
Квіти – це ми.
Вмійте природу любити,
Кожній стеблині радіти
В полі, у лузі, над яром, -
Квіти, дерева і трави.
Цвіту не вирви задарма
Гілки не втни для забави!
Ти – людина у цьому світі,
І тому ти за все в отвіті.
Бо людина у цьому світі
Лиш добро повинні творити.