Л. Глібов. Викривальна та повчальна спрямованість байки "Щука". Алегоричність образів

Про матеріал
Мета: продовжити знайомити учнів із творчістю Леоніда Глібова; проаналізувати байку “Щука”, звертаючи увагу на викривальну та повчальну спрямованість твору; розвивати вміння учнів визначати тему твору, його ідейну спрямованість, пояснювати алегоричність образів; поглибити знання про будову байки; розвивати вміння висловлювати власну думку та критично мислити; виховувати почуття відповідальності, справедливості. (окремі ідеї "запозичено" в колег) :))
Перегляд файлу

 

Л. Глібов. Викривальна та повчальна спрямованість байки “Щука”. Алегоричність образів

Мета: продовжити знайомити учнів із творчістю Леоніда Глібова; проаналізувати байку “Щука”, звертаючи увагу на викривальну та повчальну спрямованість твору; розвивати вміння учнів визначати тему твору, його ідейну спрямованість, пояснювати алегоричність образів; поглибити знання про будову байки; розвивати вміння висловлювати власну думку та критично мислити; виховувати почуття відповідальності, справедливості.

І. Організаційний момент

День добрий всім! Іще один урок
Відкриє вам цікаві таємниці.
Хай рішучим буде кожен крок,
І завжди сяють радістю зіниці!

ІІ. Емоційне налаштування

– Яким був ваш ранок?
 – Який настрій у вас зараз?
 – Якою повинна бути атмосфера на уроці, щоб легко засвоїти нові знання?

Тож дарма часу не гаймо,
І урок наш починаймо!

 

ІІІ. Актуалізація

– Який розділ ми розпочали вивчати минулого уроку?

– Назвіть терміни, з якими ми ознайомилися.

– А зараз перевіримо, як ви їх засвоїли. Для цього пропоную розгадати кросворд.

  1. Кросворд

1. Зображення смішного у доброзичливому, жартівливому тоні (гумор)
2. Різке, викривальне висміювання негативного (сатира)
3. Невеликий, здебільшого віршований повчально-гумористичний чи сатиричний твір алегоричного змісту (байка)
4. Повчальний висновок у байці (мораль)
5. Наділення тварин і рослин рисами людського характеру (алегорія)
6. Найвідоміший український байкар (Глібов)

  1. Робота з портретом

Вдивімося в портрет поета… Високе відкрите чоло свідчить про мудрість людини. Міцно стиснуті губи, виразне підборіддя, що трохи виступає вперед, говорить про її мужній і стійкий характер. І дивні очі. Ніби добрі й лагідні, проте якісь далекі, відчужені, без живого вогника. Немов погасли. Дійсно, це очі людини, яка вже майже нічого не бачить. Десь після 50-ти років Леонід Глібов почав сліпнути, і на старості літ майже був сліпим.

  1. Перевірка дз. Інтерв’ю з письменником

IV. Повідомлення теми й мети уроку

  1. Робота з епіграфом

Здається, байка тільки бреше,

А справді - ясну  правду чеше.

Л.Глібов

V. Вивчення нового матеріалу

У творчому доробку Л.Глібова 107 байок. Його байки сьогодні дуже актуальні: вони не лише цікаві й кумедні за змістом, а й навчають нас жити! Однією із найвідоміших є байка “Щука”. Що вам відомо про щуку?

  1. Повідомлення про щуку та вгадування щуки на зображенні

– А зараз ви дізнаєтесь, хто є героями твору, відгадавши загадки.

  1. Загадки

1.       Смугаста, зубаста,

По воді шугає,

Рибок шукає. (щука)

 

2.       Руда, руда рудниця

Рудим хвостом гордиться

В неї шуба найпишніша,

       В неї вдача найхитріша. (лисиця)

 

3.       Сірий, та не вовк,

Довговухий, та не заєць,

З копитами, та не кінь. (осел)
 

4. Задавака волохатий,

Ще й рогатий, бородатий.

Він травицю – скуб та хап.

Здогадались, хто це? (цап)

5. Стоїть в стайні, вівса просить,
І на собі хлопців носить. (шкапа)

 

  1. Робота з байкою “Щука”

– Словникова робота

Суд - орган, що вирішує правові суперечки;
Бомагу — скаргу;

буцімто — нібито;

ставок — штучне озеро;

шаплиці — дерев’яна посудина на зразок відра, тазу, діжечки;

стряпчий — чиновник-захисник;

завсігди — завжди;

щупачок — маленька щука (самець щуки);

катюга — кат, той, хто виконує присуди, вироки; тут: жорстока людина.

 

– Виразне читання байки

– Бесіда за змістом
1. Чи цікавий твір?
2. Чому назви тварин пишуться з великої букви?
3. Що вам відомо про суд як законодавчий орган?
4. Яку шкоду заподіяла Щука мешканцям ставка?
5. Яких зусиль було докладено, щоб спіймати Щуку?
6. Зачитайте опис суддів.
7. Ким виступала Лисиця в суді?
8. Зачитайте, які чутки ходили в гаю про стосунки Лисиці та Щуки?
9. Що присудили Щуці?
10. Яким було остаточне рішення суддів?
11. Чи справді Щуку покарали? Чому?
12. Слова “І Щуку кинули у річку…” стали крилатими. Як ви гадаєте, коли вживають цей вислів? (Якщо хочуть сказати, що когось замість покарання винагородили, вживають саме цей в’їдливий вислів)

– “Павутинка” + Інформаційне ґроно

– Ви вже знаєте, що образи персонажів байок автор зображує алегорично. Пригадайте, що таке алегорія. За масками криються типові персонажі з реального життя. Наприклад, сова уособлює мудру людину, заєць - боягуза, ведмідь - повільну, неповоротку людину. Розкрийте значення образів, наявних у творі.

Щука     Хитрість

Лисичка    Нікчемність

Осел     Тупість

Шкапа     Впертість

Цап      Хижість

– То якими постають перед нами судді?

І справді, якщо Лисиця, як і Щука, постають пройдисвітами, шахрайками, то образи Ослів, Шкапи і Цапів уособлюють продажних суддів, які приймають нікчемні, тупі рішення на користь жорстокості. А карасики і лини, тобто прості люди, будуть постійно перебувати в умовах несправедливості, гніту й не матимуть захисту.
– Паспорт твору

 

  1. Автор

 

  1. Назва твору

 

  1. Літературний рід

 

  1. Жанр

 

  1. Тема

 

  1. Ідея

 

  1. Художні засоби

 

   МАТЕРІАЛ ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ

Автор: Леонід Глібов
Назва: “Щука”

Літературний рід: ліро-епос

Жанр: байка
Тема: зображення несправедливого суду над Щукою

Ідея: засудження дій судочинства, хабарництва
Художні засоби:

VІ. Закріплення матеріалу

– Байка “Щука” належить до тих байок, де мораль  виводить сам читач. Спробуйте сформулювати мораль, тобто, чого навчає твір?
Судді зобов’язані діяти відповідно до законодавства, а не підтримувати зацікавлену ​​особу. Не можна довіряти суд нечесним людям

  1. “Перевіряємо себе”.

Учні самостійно тестують власні знання і узагальнюють у формі передбачень на завдання додому і наступний урок.

✵ Я знаю, що таке гумор, сатира, байка, алегорія, мораль.

✵ Я знаю, хто такий Леонід Глібов.

✵ Я вмію виразно і вдумливо читати твір Л. Глібова, коментувати його прихований зміст.

✵ Я знаю основну думку вивченої байки Л. Глібова, умію пояснювати алегоричні образи.

✵ Я можу зіставляти описане в байці Л. Глібова із сучасним життям.

  1. Тести за твором “Щука”
    1. Л. І. Глібову належить псевдонім а) Марко Вовчок; б) Панас Мирний; в) Дідусь Кенир.

2. Скільки байок написав Л.І.Глібов? а) 57; б) 107; в) 207.

3. Байкою називається а) коротке оповідання комічного змісту з несподіваним і дотепним закінченням; б) невеликий алегоричний твір повчального характеру; в) невеликий за обсягом художній твір, в якому зображено персонажів та комічні події в жартівливому тоні.

4. Байка має таку будову: а) оповідна частина - фабула, мораль — повчання; б) зачин, основна частина, кінцівка; в) вступ, основна частина, висновок.

5. Художній прийом іносказання, зображення людських рис і характерів за допомогою образів тварин, явищ, предметів називається а) уособленням; б) персоніфікацією; в) алегорією.

6. За які провини Щуку було притягнено до суду? а) за лицемірство; б) за образу суддів; в) за те, що у ставу ніхто життя не мав.

7. Л. Глібов говорить про суддів, що це народ: а) хитрий і розумний; б) добрячий та плохий; в) справедливий та чемний.

8. Лисиця в суді була представлена як: а) стряпчий; б) секретар; в) свідок.

9. У чому була суть першого вироку, який винесли судді по справі Щуки? а) Ув’язнити на один рік; б) зварити з неї юшку; в) повісити на вербі.

10. Яку пропозицію подала Лисичка суддям стосовно покарання Щуки? а) Спалити живою на вогнищі; б) кинути у річку; в) миттєво розстріляти;

11. Кого з героїв твору Л. Глібова «Щука» стосується прислів’я: «Не те в Кузьми на умі»? а) Щуки; б) Лисиці; в) Цапа.

12. Яка думка про правду висловлюється у творі? а) «Правда і у вогні не горить, і у воді не тоне»; б) «Добрі вісті не лежать на місці» ; в) «Як не мудруй, а правди ніде діти».

VІІ. Підсумок уроку

З байок ми не лише сміємося, а й черпаємо життєву мудрість. Байки Л.Глібова вчать нас добру, справедливості, бути чесними, не лукавити перед іншими, розбиратися в людях, не бути нікчемними, як судді в байці, а бути справжніми людьми! Адже, як казав Л.Глібов: “Здається, байка тільки бреше, А справді - ясну правду чеше”. І пам’ятайте, що не варто робити нікчемні, жорстокі вчинки, адже “все-таки катюзі, Як кажуть, буде по заслузі”. Що посієте - те й пожнете! 

VІІІ. Рефлексія
 ІХ. Домашнє завдання

  1. Вивчити байку напам’ять
  2. Намалювати ілюстрацію до твору




     

 

 

 

 

 


Індивідуальне повідомлення про щуку

Слово «щука» — праслов’янське. Утворене від «щуп» — худющий. У діалектному мовленні є слово «щуплий» — у значенні «тендітний». Через те, що ця риба довга, у воді вона здається худою, тонкою. Щуки досягають завдовжки до півтора метра, а вагою - до тридцяти п’яти кілограм. Живуть вони аж до двохсот років. Ця риба-хижак живиться іншими, меншими рибами, жабами, навіть пташенятами. Плаває дуже швидко.

Тести за твором “Щука”
1. Л. І. Глібову належить псевдонім а) Марко Вовчок; б) Панас Мирний; в) Дідусь Кенир.

2. Скільки байок написав Л.І.Глібов? а) 57; б) 107; в) 207.

3. Байкою називається а) коротке оповідання комічного змісту з несподіваним і дотепним закінченням; б) невеликий алегоричний твір повчального характеру; в) невеликий за обсягом художній твір, в якому зображено персонажів та комічні події в жартівливому тоні.

4. Байка має таку будову: а) оповідна частина - фабула, мораль — повчання; б) зачин, основна частина, кінцівка; в) вступ, основна частина, висновок.

5. Художній прийом іносказання, зображення людських рис і характерів за допомогою образів тварин, явищ, предметів називається а) уособленням; б) персоніфікацією; в) алегорією.

6. За які провини Щуку було притягнено до суду? а) за лицемірство; б) за образу суддів; в) за те, що у ставу ніхто життя не мав.

7. Л. Глібов говорить про суддів, що це народ: а) хитрий і розумний; б) добрячий та плохий; в) справедливий та чемний.

8. Лисиця в суді була представлена як: а) стряпчий; б) секретар; в) свідок.

9. У чому була суть першого вироку, який винесли судді по справі Щуки? а) Ув’язнити на один рік; б) зварити з неї юшку; в) повісити на вербі.

10. Яку пропозицію подала Лисичка суддям стосовно покарання Щуки? а) Спалити живою на вогнищі; б) кинути у річку; в) миттєво розстріляти;

11. Кого з героїв твору Л. Глібова «Щука» стосується прислів’я: «Не те в Кузьми на умі»? а) Щуки; б) Лисиці; в) Цапа.

12. Яка думка про правду висловлюється у творі? а) «Правда і у вогні не горить, і у воді не тоне»; б) «Добрі вісті не лежать на місці» ; в) «Як не мудруй, а правди ніде діти».


 

4.

5.

6.

 

docx
Додано
21 травня 2023
Переглядів
729
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку