Клас_______Прізвище та ім’я ______________________________ Дата _________
Мета: експериментально перевірити, що в разі послідовного з'єднання двох провідників справджуються співвідношення: 𝐼 = 𝐼1 = 𝐼2; 𝑈 = 𝑈1 + 𝑈2; 𝑅 = 𝑅1 +
𝑅2.
Обладнання:комп’ютер, ноутбук, планшет або мобільний телефон, підключення до інтернету (у випадку першого разу виконання лабораторної роботи за допомогою інтернет-симуляції)
Прилади та матеріали:джерело струму, 2 резистора, амперметр, вольтметр, лампа розжарення, ключ, з’єднувальні провідники, додатковий резистор 3, який виконує роль реостата (не обов’язково)
Хід роботи: 1. Відкрийте віртуальну лабораторію з електрики за посиланням https://phet.colorado.edu/uk/simulation/circuit-construction-kit-dc-virtual-lab .
2. Запустіть завантажений файл та у вікні, що з’явилось, виберіть Лабораторія.
3. Зберіть віртуальне електричне коло, з’єднавши послідовно елементи кола, як показано на малюнку. Накресліть схему зібраного кола. Пам’ятайте, що резистор, який знаходиться на лівій стороні кола виконує роль реостату.
4. Встановіть опір резистора який виконує роль реостата 6 Ом. Для цього виберіть резистор, і змініть налаштування за допомогою умовного повзунка, що з’явився знизу. Замкніть коло, натиснувши на ключ у зібраній схемі.
5. Виміряйте силу струму, увімкнувши амперметр спочатку між джерелом струму і першим резистором (I1) – варіант а, потім між ключем і другим резистором (I2) – варіант б, а потім між двома резисторами (I) – варіант в. Накресліть схеми відповідних електричних кіл. А)
Б)
6. Результати вимірювань занесіть до табл. 1 і зробіть висновок.
I1, А |
I2, А |
I, А |
Висновок |
|
|
|
|
7. У колі, складеному для проведення досліду у пункті 3 та 4, виміряйте напругу спочатку на першому резисторі (U1) – варіант а, потім на другому резисторі (U2) – варіант б, а потім на обох резисторах (U) – варіант в. Накресліть схеми відповідних електричних кіл.
А)
В)
8. Результати вимірювань занесіть до табл. 2. Закінчіть заповнення таблиці та зробіть висновок.
U1, В |
U2, В |
U, В |
Висновок |
|
|
|
|
1. Використовуючи результати дослідів 1 і 2, обчисліть опір першого резистора
(R1), другого резистора (R2) та опір ділянки кола, яка містить обидва резистори (R).
𝑈1
𝑅1 = = ______________________ = _______________;
𝐼1
𝑈2
𝑅2 = = ______________________ = _______________;
𝐼2
𝑈
𝑅 = = ______________________ = _______________;
𝐼
2. Результати обчислень занесіть до табл. 3. Закінчіть заповнення таблиці, зробіть висновок.
R1, Ом |
R2, Ом |
R, Ом |
(R1+ R2), Ом |
Висновок |
|
|
|
|
|
Проаналізувавши експеримент і його результати, зробіть висновок, у якому зазначте:
а) які співвідношення для послідовно з’єднаних провідників ви перевіряли та які результати одержали;
б) які чинники могли вплинути на точність отриманих вами результатів.
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________ ______________________________________________________________________
Запишіть план проведення експерименту, за допомогою якого можна визначити опір резистора, якщо ви маєте вольтметр, джерело струму, резистор відомого опору та з’єднувальні проводи. Проведіть відповідний експеримент.
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________