Лабораторна робота "Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості"

Про матеріал
Лабораторна робота. "Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості". Предмет "Біологія і екологія" 10 клас рівень стандарту. Нова програма.
Перегляд файлу

Лабораторна робота № 2

Тема. Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості.

Навчальна мета: поглибити знання студентів про статистичні закономірності модифікаційної мінливості; навчитися оцінювати характер мінливості у живих організмів на прикладі біологічних об’єктів, будувати варіаційний ряд і варіаційну криву.

Розвиваюча мета: розвивати пізнавальний інтерес до предмета.

Виховна мета: виховувати дбайливе ставлення до оточуючого середовища.

Обладнання та матеріали: лінійка, медичні або побутові терези, мікрокалькулятор.

Основні поняття та терміни: модифікаційна мінливість, норма реакції, варіаційний ряд, варіаційна крива.

Тип заняття: заняття –практикум.

Питання для обговорення.

Що таке неспадкова мінливість і в чому полягає її відмінність від спадкової?

Наведіть приклади неспадкової мінливості  у рослин і тварин.

Які риси будови і функціонування  організму людини визначаються неспадковою мінливістю?

Проведення лабораторної роботи

Інструктивна картка

Інструктаж з ОБЖД

  1. Під час роботи в кабінеті біології будьте  обережними, дотримуйтесь порядку і чистоти на робочому місці, виконуйте правила безпеки.
  2. Чітко визначте порядок і правила безпечного проведення роботи.
  3. Звільніть робоче місце від усіх  не потрібних для роботи предметів і матеріалів.
  4. Розпочинайте виконувати завдання лише з дозволу викладача.
  5. Не відволікайтесь самі і не відволікайте інших від роботи сторонніми розмовами.
  6. Під час завершення виконання роботи приберіть робоче місце. Здайте викладачеві матеріал з яким працювати.

З правилами техніки безпеки ознайомлений (ознайомлена) та зобов’язуюсь їх виконувати.

 

 

 

 

 

Словничок.

Мінливість – здатність живих організмів набувати нових ознак, відмінних від батьківських у процесі індивідуального розвитку.

Модифікаційна (неспадкова) мінливість– це зміни ознак організму (фенотипу), спричинені впливом факторів умов середовища і не пов’язані зі зміною генотипу.

Норма реакції – це здатність генотипу формувати в онтогенезі, залежно від умов середовища, різні фенотипи.

Варіаційні ряди – послідовне відображення прояву неспадкової мінливості, яке складається з окремих значень видозмін, розміщених за порядком збільшення або зменшення кількісного вираження ознаки.

Варіаційна крива – це графічне зображення кількісних показників мінливості певної ознаки, яке ілюструє межі модифікаційної мінливості та частоту поширеності окремих варіантів.

Хід роботи

  1. Виміряйте ознаку – масу тіла або зріст – кожного студента вашої групи (для роботи можна також скористатися готовими статистичними даними).

№ студента

Зріст (см)

№ студента

Зріст (см)

№ студента

Зріст (см)

№ студента

Зріст (см)

№ студента

Зріст (см)

1

163

7

166

13

168

19

169

25

170

2

164

8

167

14

168

20

169

26

170

3

165

9

167

15

168

21

169

27

171

4

165

10

167

16

168

22

169

28

171

5

166

11

167

17

168

23

169

29

172

6

166

12

167

18

168

24

170

30

173

 

  1. Обчисліть кількість показників, які мають однакове значення. Дані внесіть у таблицю:

Зріст, V

163

164

165

166

167

168

169

170

171

172

173

Кількість об’єктів, n

1

1

2

3

5

6

5

3

2

1

1

 

  1. За результатами вимірювань побудуйте варіаційну криву:

*на осі абсцис (по горизонталі) відкладіть варіанти ознак (V) від найменшого числа до найбільшого;

* на осі ординат (по вертикалі) частоту зустрічальності ознаки (Р).

Від горизонтальної осі відновіть перпендикуляри до рівня, що відповідає частоті повторюваності кожної варіанти. Точки перетину перпендикулярів з лініями, що відповідають частоті зустрічальності варіант, з’єднайте лініями.                       

                                     Р

 

 

 

 

                                                     V1        V2        V3       V

 За варіаційним рядом і варіаційною кривою ми можемо побачити, що норма реакції має певні межі. Зріст студентів перебуває в межах від 163 до 173 см (можуть бути й інші значення). Найбільша кількість варіант припадає на середнє значення ознаки – 168 см.

 Такі самі дослідження можна провести з іншими біологічними об’єктами (кількість вічок бульби картоплі, квіток суцвіття, листків, хвоїнок, колосків, тощо).

  1. Зробіть висновок, у якому проаналізуйте отримані дані та вкажіть, з якими характерними особливостями модифікаційної мінливості ви ознайомилися.

Висновок краще зробити за таким алгоритмом:

 Мінливість поділяється на ______ і ______ (_______). ________ мінливість проявляється в залежності від умов існування організму. Межі неспадкової мінливості називаються _________. Статистичними показниками неспадкової мінливості є _________ і_________. _________ не успадковується, проте успадковується ________.

Відповідь.

  1. Спадкову і неспадкову (модифікаційну).
  2.  Модифікаційна.
  3. Норма реакції.
  4. Варіаційний ряд і варіаційна крива.
  5. Модифікаційна мінливість, норма реакції.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.4
Оригінальність викладу
4.6
Відповідність темі
4.4
Загальна:
4.5
Всього відгуків: 9
Оцінки та відгуки
  1. Петрова Надія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Иващенко Павло
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Івашків Лариса Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Трофімова Тетяна Геннадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Обруч Дима
    А где можно взять ответы ?
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Вербіцький Олександр
    Загальна:
    1.0
    Структурованість
    1.0
    Оригінальність викладу
    1.0
    Відповідність темі
    1.0
  7. Нечай Наталія Володимирівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
  8. Шевченко Надежда
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Потапова Галина Іванівна
    Дякую! Бажаю здоров'я, успіхів, натхнення!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 6 відгуків
docx
Додано
29 квітня 2019
Переглядів
116990
Оцінка розробки
4.5 (9 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку