Лабораторна робота № 2
Тема. Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості.
Навчальна мета: поглибити знання студентів про статистичні закономірності модифікаційної мінливості; навчитися оцінювати характер мінливості у живих організмів на прикладі біологічних об’єктів, будувати варіаційний ряд і варіаційну криву.
Розвиваюча мета: розвивати пізнавальний інтерес до предмета.
Виховна мета: виховувати дбайливе ставлення до оточуючого середовища.
Обладнання та матеріали: лінійка, медичні або побутові терези, мікрокалькулятор.
Основні поняття та терміни: модифікаційна мінливість, норма реакції, варіаційний ряд, варіаційна крива.
Тип заняття: заняття –практикум.
Питання для обговорення.
Що таке неспадкова мінливість і в чому полягає її відмінність від спадкової?
Наведіть приклади неспадкової мінливості у рослин і тварин.
Які риси будови і функціонування організму людини визначаються неспадковою мінливістю?
Проведення лабораторної роботи
Інструктивна картка
Інструктаж з ОБЖД
З правилами техніки безпеки ознайомлений (ознайомлена) та зобов’язуюсь їх виконувати.
Словничок.
Мінливість – здатність живих організмів набувати нових ознак, відмінних від батьківських у процесі індивідуального розвитку.
Модифікаційна (неспадкова) мінливість– це зміни ознак організму (фенотипу), спричинені впливом факторів умов середовища і не пов’язані зі зміною генотипу.
Норма реакції – це здатність генотипу формувати в онтогенезі, залежно від умов середовища, різні фенотипи.
Варіаційні ряди – послідовне відображення прояву неспадкової мінливості, яке складається з окремих значень видозмін, розміщених за порядком збільшення або зменшення кількісного вираження ознаки.
Варіаційна крива – це графічне зображення кількісних показників мінливості певної ознаки, яке ілюструє межі модифікаційної мінливості та частоту поширеності окремих варіантів.
Хід роботи
№ студента |
Зріст (см) |
№ студента |
Зріст (см) |
№ студента |
Зріст (см) |
№ студента |
Зріст (см) |
№ студента |
Зріст (см) |
1 |
163 |
7 |
166 |
13 |
168 |
19 |
169 |
25 |
170 |
2 |
164 |
8 |
167 |
14 |
168 |
20 |
169 |
26 |
170 |
3 |
165 |
9 |
167 |
15 |
168 |
21 |
169 |
27 |
171 |
4 |
165 |
10 |
167 |
16 |
168 |
22 |
169 |
28 |
171 |
5 |
166 |
11 |
167 |
17 |
168 |
23 |
169 |
29 |
172 |
6 |
166 |
12 |
167 |
18 |
168 |
24 |
170 |
30 |
173 |
Зріст, V |
163 |
164 |
165 |
166 |
167 |
168 |
169 |
170 |
171 |
172 |
173 |
Кількість об’єктів, n |
1 |
1 |
2 |
3 |
5 |
6 |
5 |
3 |
2 |
1 |
1 |
*на осі абсцис (по горизонталі) відкладіть варіанти ознак (V) від найменшого числа до найбільшого;
* на осі ординат (по вертикалі) частоту зустрічальності ознаки (Р).
Від горизонтальної осі відновіть перпендикуляри до рівня, що відповідає частоті повторюваності кожної варіанти. Точки перетину перпендикулярів з лініями, що відповідають частоті зустрічальності варіант, з’єднайте лініями.
Р
V1 V2 V3 V
За варіаційним рядом і варіаційною кривою ми можемо побачити, що норма реакції має певні межі. Зріст студентів перебуває в межах від 163 до 173 см (можуть бути й інші значення). Найбільша кількість варіант припадає на середнє значення ознаки – 168 см.
Такі самі дослідження можна провести з іншими біологічними об’єктами (кількість вічок бульби картоплі, квіток суцвіття, листків, хвоїнок, колосків, тощо).
Висновок краще зробити за таким алгоритмом:
Мінливість поділяється на ______ і ______ (_______). ________ мінливість проявляється в залежності від умов існування організму. Межі неспадкової мінливості називаються _________. Статистичними показниками неспадкової мінливості є _________ і_________. _________ не успадковується, проте успадковується ________.
Відповідь.