ТЕМА УРОКУ: Лабораторна робота « Визначення ККД похилої площини»
Мета роботи: навчитися визначати ККД похилої площини, переконатися в
справедливості «золотого правила» механіки.
Обладнання: дерев’яна дошка, дерев’яний брусок, динамометр, лінійка, штатив,
шліфувальний папір, тягарці по 100 г, стакан з водою, парафін.
Тип уроку: урок контролю й оцінювання знань.
ХІД УРОКУ:
Контроль знань: (за допомогою карточок)
-
Що таке механічна робота?
-
Якою буквою позначається механічна робота?
-
За якою формулою визначається механічна робота?
-
Якою буквою позначається прикладена сила?
-
Якою буквою позначається модуль переміщення?
-
Коли робота дорівнює нулю?
-
Які ви знаєте одиниці роботи?
-
Які ви знаєте одиниці сили?
-
Які ви знаєте одиниці переміщення?
-
Чи з однаковою швидкістю будуть рухатися два кораблі однакові за розміром і конструкцією?
-
Що таке потужність?
-
За якою формулою визначається потужність?
-
Якою буквою позначається потужність?
-
Якою буквою позначається час?
-
Які ви знаєте одиниці потужності?
-
Які ви знаєте одиниці часу?
-
Що таке ККД?
-
За якою формулою визначається ККД?
-
Які ви знаєте одиниці ККД?
Організаційна частина:
-
Проведення інструктажу по ТБ.
До початку роботи:
-
Ознайомтеся з описом роботи і продумайте хід її виконання.
-
Приберіть усе зайве зі столу.
-
Будьте уважні і дисципліновані, не приступайте до виконання роботи без дозволу вчителя.
-
Не залишайте своє робоче місце без дозволу вчителя.
-
Розміщуйте обладнання і прилади на робочому столі так, щоб уникнути їх падіння.
Під час виконання роботи:
-
Користуючись динамометром, не розтягуйте пружину руками.
-
Не перевантажуйте пружину динамометра більшим навантаженням, ніж допустиме.
-
Не допускайте падіння тіл (брусків) і важків при їх зважуванні динамометром.
-
Слідкуйте за кріплення бруска з важками при визначенні сили тертя і порівняння її з вагою. Уникайте їх падіння, бо це може привести до травми руки чи ноги.
Після закінчення роботи:
-
Зніміть зі штатива прикріплені на ньому підручні інструменти та прилади.
-
Складіть обладнання так, як воно було до початку роботи.
-
При потребі витріть стіл чистою ганчіркою.
-
Учні розписуються в журналі ТБ.
-
Клас ділиться на чотири групи, де кожна група виконує свою індивідуальну роботу по визначенню ККД похилої площини.
Виконання роботи:
І – ша група:
Мета: переконатися на досліді в тому, що корисна робота, виконана з використанням
похилої площини, менша від повної.
Обладнання: дошка, динамометр, вимірювальна стрічка або лінійка, брусок, штатив з
муфтою і лапкою.
Завдання: обчислити ККД похилої площини.
Хід і результати роботи:
-
Ціна поділки шкали лінійки ……………………………………………………………...
-
Ціна поділки шкали динамометра ……………………………………………………….
Завдання 1
-
Встановити дошку похило і виміряти: довжину похилої площини = …………………………………………………….. висоту похилої площини = …………………………………………………….
-
Підвісьте брусок до динамометра і виміряйте вагу бруска ………………………..
-
Виміряйте силу тяги при рівномірному русі бруска вздовж похилої площини …………………………….
-
Обчислити корисну роботу ………………………………………………
-
Обчислити повну роботу = …………………………………………………
-
Порівняти значення корисної та повної роботи ( ) …………………
-
Обчисліть ККД похилої площини ………………………………….................
-
Дані занести у таблицю
Завдання 2
-
Встановити дошку похило і змінити висоту виміряти: довжину похилої площини = …………………………………………………….. висоту похилої площини = …………………………………………………….
-
Підвісьте брусок до динамометра і виміряйте вагу бруска ………………………
-
Виміряйте силу тяги при рівномірному русі бруска вздовж похилої площини ……………………………
-
Обчислити корисну роботу ………………………………………………
-
Обчислити повну роботу = …………………………………………………
-
Порівняти значення корисної та повної роботи ( ) …………………
-
Обчисліть ККД похилої площини …………………………………...........................
-
Дані занести у таблицю
Завдання 3
-
Встановити дошку похило і змінити висоту виміряти: довжину похилої площини = …………………………………………………….. висоту похилої площини = …………………………………………………….
-
Підвісьте брусок до динамометра і виміряйте вагу бруска ………………………..
-
Виміряйте силу тяги при рівномірному русі бруска вздовж похилої площини ……………………………..
-
Обчислити корисну роботу ………………………………………………
-
Обчислити повну роботу = …………………………………………………
-
Порівняти значення корисної та повної роботи ( ) …………………
-
Обчисліть ККД похилої площини …………………………………................................
-
Дані занести у таблицю
|
Довжина похилої площини
|
Висота похилої площини , м
|
Вага бруска
, Н
|
Сила тяги
, Н
|
Корисна робота
, Дж
|
Повна робота
, Дж
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
ВИСНОВОК
ІІ – га група:
Мета: переконатися на досліді в тому, що корисна робота, виконана з використанням
похилої площини, меншa від повної.
Обладнання: дошка, динамометр, вимірювальна стрічка або лінійка, брусок, штатив з
муфтою і лапкою, набір важків масою по 100 г кожний.
Завдання: обчислити ККД похилої площини.
Хід і результати роботи:
-
Ціна поділки шкали лінійки ……………………………………………………………...
-
Ціна поділки шкали динамометра ……………………………………………………….
Завдання 1
-
Встановити дошку похило і виміряти: довжину похилої площини = …………………………………………………….. висоту похилої площини = …………………………………………………….
-
Підвісьте брусок до динамометра і виміряйте вагу бруска ………………………..
-
Виміряйте силу тяги при рівномірному русі бруска вздовж похилої площини …………………………….
-
Обчислити корисну роботу ………………………………………………
-
Обчислити повну роботу = …………………………………………………
-
Порівняти значення корисної та повної роботи ( ) …………………
-
Обчисліть ККД похилої площини ………………………………….................
-
Дані занести у таблицю
Завдання 2
-
Не змінюючи висоту виміряти: довжину похилої площини = …………………………………………………….. висоту похилої площини = …………………………………………………….
-
Підвісьте брусок до динамометра додавши один тягарець і виміряйте вагу бруска ………………………
-
Виміряйте силу тяги при рівномірному русі бруска вздовж похилої площини ……………………………
-
Обчислити корисну роботу ………………………………………………
-
Обчислити повну роботу = …………………………………………………
-
Порівняти значення корисної та повної роботи ( ) …………………
-
Обчисліть ККД похилої площини …………………………………...........................
-
Дані занести у таблицю
Завдання 3
-
Встановити дошку похило і змінити висоту виміряти: довжину похилої площини = …………………………………………………….. висоту похилої площини = …………………………………………………….
-
Підвісьте брусок до динамометра додавши два тягарці і виміряйте вагу бруска ………………………..
-
Виміряйте силу тяги при рівномірному русі бруска вздовж похилої площини ……………………………..
-
Обчислити корисну роботу ………………………………………………
-
Обчислити повну роботу = …………………………………………………
-
Порівняти значення корисної та повної роботи ( ) …………………
-
Обчисліть ККД похилої площини …………………………………................................
-
Дані занести у таблицю
|
Довжина похилої площини
|
Висота похилої
площини , м
|
Вага бруска з
тягарцями
, Н
|
Сила тяги
, Н
|
Корисна робота
, Дж
|
Повна робота
, Дж
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
ВИСНОВОК
ІІІ – тя група:
Мета: переконатися на досліді в тому, що корисна робота, виконана з використанням
похилої площини, меншa від повної.
Обладнання: дошка, динамометр, вимірювальна стрічка або лінійка, брусок, штатив з
муфтою і лапкою, парафін,стакан з водою, губка.
Завдання: обчислити ККД похилої площини.
Хід і результати роботи:
-
Ціна поділки шкали лінійки ……………………………………………………………...
-
Ціна поділки шкали динамометра ……………………………………………………….
Завдання 1
-
Встановити дошку похило і виміряти: довжину похилої площини = …………………………………………………….. висоту похилої площини = …………………………………………………….
-
Підвісьте брусок до динамометра і виміряйте вагу бруска ………………………..
-
Виміряйте силу тяги при рівномірному русі бруска вздовж похилої площини …………………………….
-
Обчислити корисну роботу ………………………………………………
-
Обчислити повну роботу = …………………………………………………
-
Порівняти значення корисної та повної роботи ( ) …………………
-
Обчисліть ККД похилої площини ………………………………….................
-
Дані занести у таблицю
Завдання 2
-
Встановити дошку похило і змінити висоту виміряти: довжину похилої площини = …………………………………………………….. висоту похилої площини = …………………………………………………….
-
Підвісьте брусок до динамометра і виміряйте вагу бруска ………………………
-
Змастіть дошку парафіном виміряйте силу тяги при рівномірному русі бруска вздовж похилої площини …………………………………
-
Обчислити корисну роботу ………………………………………………
-
Обчислити повну роботу = …………………………………………………
-
Порівняти значення корисної та повної роботи ( ) …………………
-
Обчисліть ККД похилої площини …………………………………...........................
-
Дані занести у таблицю
Завдання 3
-
Встановити дошку похило і змінити висоту виміряти: довжину похилої площини = …………………………………………………….. висоту похилої площини = …………………………………………………….
-
Підвісьте брусок до динамометра і виміряйте вагу бруска ………………………..
-
Змочіть дошку водою і виміряйте силу тяги при рівномірному русі бруска вздовж похилої площини ………………….………………..
-
Обчислити корисну роботу ………………………………………………
-
Обчислити повну роботу = …………………………………………………
-
Порівняти значення корисної та повної роботи ( ) …………………
-
Обчисліть ККД похилої площини …………………………………................................
-
Дані занести у таблицю
|
Довжина похилої площини
|
Висота похилої площини , м
|
Вага бруска
, Н
|
Сила тяги
, Н
|
Корисна робота
, Дж
|
Повна робота
, Дж
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
ВИСНОВОК
ІV – та група:
Мета: переконатися на досліді в тому, що корисна робота, виконана з використанням
похилої площини, менша від повної.
Обладнання: дошка, динамометр, вимірювальна стрічка або лінійка, брусок, штатив з
муфтою і лапкою,шліфувальний папір з різною шершавістю.
Завдання: обчислити ККД похилої площини.
Хід і результати роботи:
-
Ціна поділки шкали лінійки ……………………………………………………………...
-
Ціна поділки шкали динамометра ……………………………………………………….
Завдання 1
-
Встановити дошку похило і виміряти: довжину похилої площини = …………………………………………………….. висоту похилої площини = …………………………………………………….
-
Підвісьте брусок до динамометра і виміряйте вагу бруска ………………………..
-
Закріпіть шліфувальний папір однієї шершавості на похилу площину і виміряйте силу тяги при рівномірному русі бруска вздовж похилої площини …………………………….
-
Обчислити корисну роботу ………………………………………………
-
Обчислити повну роботу = …………………………………………………
-
Порівняти значення корисної та повної роботи ( ) …………………
-
Обчисліть ККД похилої площини ………………………………….................
-
Дані занести у таблицю
Завдання 2
-
Встановити дошку похило і змінити висоту виміряти: довжину похилої площини = …………………………………………………….. висоту похилої площини = …………………………………………………….
-
Підвісьте брусок до динамометра і виміряйте вагу бруска ………………………
-
Закріпіть шліфувальний папір другої шершавості на похилу площину і виміряйте силу тяги при рівномірному русі бруска вздовж похилої площини ……………………………
-
Обчислити корисну роботу ………………………………………………
-
Обчислити повну роботу = …………………………………………………
-
Порівняти значення корисної та повної роботи ( ) …………………
-
Обчисліть ККД похилої площини …………………………………...........................
-
Дані занести у таблицю
Завдання 3
-
Встановити дошку похило і змінити висоту виміряти: довжину похилої площини = …………………………………………………….. висоту похилої площини = …………………………………………………….
-
Підвісьте брусок до динамометра і виміряйте вагу бруска ………………………..
-
Закріпіть шліфувальний папір третьої шершавості на похилу площину і виміряйте силу тяги при рівномірному русі бруска вздовж похилої площини ……………………………..
-
Обчислити корисну роботу ………………………………………………
-
Обчислити повну роботу = …………………………………………………
-
Порівняти значення корисної та повної роботи ( ) …………………
-
Обчисліть ККД похилої площини …………………………………................................
-
Дані занести у таблицю
|
Довжина похилої площини
|
Висота похилої площини , м
|
Вага бруска
, Н
|
Сила тяги
, Н
|
Корисна робота
, Дж
|
Повна робота
, Дж
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
ВИСНОВОК
Захист міні проектів: (один учень із групи оголошує результат своєї роботи і робить висновок по даній роботі)
Підсумок уроку:
Домашнє завдання:
Повторити § 41 - § 47