16 червня о 18:00Вебінар: Збереження здоров’я дітей з особливими освітніми потребами

Лабораторна робота: «Визначення ККД похилої площини»

Про матеріал
урок формування практичних навичок; експериментально визначати ККД похилої площини, переконатися в справедливості «золотого правила» механіки; виховувати в учнів охайність під час проведення експерименту, дбайливе ставлення до лабораторного обладнання; вчити учнів працювати в парах та групах.
Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ: Лабораторна робота                                                     « Визначення ККД похилої площини»

 

Мета роботи: навчитися визначати ККД  похилої площини, переконатися в 

                          справедливості «золотого правила» механіки.

 

Обладнання:  дерев’яна дошка, дерев’яний брусок, динамометр, лінійка, штатив,                                                                                                                    

                        шліфувальний папір, тягарці по 100 г, стакан з водою, парафін.

 

Тип уроку: урок контролю й оцінювання знань.

 

ХІД УРОКУ:

 

Контроль знань: (за допомогою карточок)

  • Що таке механічна робота?
  • Якою буквою позначається механічна робота?
  • За якою формулою визначається механічна робота?
  • Якою буквою позначається прикладена сила?
  • Якою буквою позначається модуль переміщення?
  • Коли робота дорівнює нулю?
  • Які ви знаєте одиниці роботи?
  • Які ви знаєте одиниці сили?
  • Які ви знаєте одиниці переміщення?
  • Чи з однаковою швидкістю будуть рухатися два кораблі однакові за розміром і конструкцією?
  • Що таке потужність?
  • За якою формулою визначається потужність?
  • Якою буквою позначається потужність?
  • Якою буквою позначається час?
  • Які ви знаєте одиниці потужності?
  • Які ви знаєте одиниці часу?
  • Що таке ККД?
  • За якою формулою визначається ККД?
  • Які ви знаєте одиниці ККД?

 

Організаційна частина:

  • Проведення інструктажу по ТБ.

До початку роботи:

  1. Ознайомтеся з описом роботи і продумайте хід її виконання.
  2. Приберіть усе зайве зі столу.
  3. Будьте уважні і дисципліновані, не приступайте до виконання роботи без дозволу вчителя.
  4. Не залишайте своє робоче місце без дозволу вчителя.
  5. Розміщуйте обладнання і прилади на робочому столі так, щоб уникнути їх падіння.

 

Під час виконання роботи:

  1. Користуючись динамометром, не розтягуйте пружину руками.
  2. Не перевантажуйте пружину динамометра більшим навантаженням, ніж допустиме.
  3. Не допускайте падіння тіл (брусків) і важків при їх зважуванні динамометром.
  4. Слідкуйте за кріплення бруска з важками при визначенні сили тертя і порівняння її з вагою. Уникайте їх падіння, бо це може привести до травми руки чи ноги.

 

Після закінчення роботи:

  1. Зніміть зі штатива прикріплені на ньому підручні інструменти та прилади.
  2. Складіть обладнання так, як воно було до початку роботи.
  3. При потребі витріть стіл чистою ганчіркою.

 

  • Учні розписуються в журналі ТБ.

 

  • Клас ділиться на чотири групи, де кожна група виконує свою індивідуальну роботу по визначенню ККД похилої площини.

 

Виконання роботи:

 

І – ша група:

Мета:    переконатися на досліді в тому, що корисна робота, виконана з використанням

                 похилої площини, менша від повної.

Обладнання:   дошка, динамометр, вимірювальна стрічка або лінійка, брусок, штатив з 

                            муфтою і лапкою.

Завдання: обчислити ККД похилої площини.

 

Хід і результати роботи:

  1. Ціна поділки шкали лінійки ……………………………………………………………...
  2. Ціна поділки шкали динамометра ……………………………………………………….

Завдання 1

  1. Встановити дошку похило і виміряти:                                                                                               довжину похилої площини         = …………………………………………………….. висоту похилої площини            = …………………………………………………….
  2. Підвісьте брусок до динамометра і виміряйте вагу бруска                                                ………………………..
  3. Виміряйте силу тяги при рівномірному русі бруска вздовж похилої площини               …………………………….
  4. Обчислити корисну роботу                                                                                                          ………………………………………………
  5. Обчислити повну роботу                                                                                                            = ………………………………………………
  6. Порівняти значення корисної та повної роботи ( )  …………………
  7. Обчисліть ККД похилої площини                                                                                                     ………………………………….................
  8. Дані занести у таблицю

Завдання 2

  1. Встановити дошку похило і змінити висоту виміряти:                                                                                               довжину похилої площини         = …………………………………………………….. висоту похилої площини            = …………………………………………………….
  2. Підвісьте брусок до динамометра і виміряйте вагу бруска                                                     ………………………
  3. Виміряйте силу тяги при рівномірному русі бруска вздовж похилої площини               ……………………………
  4. Обчислити корисну роботу                                                                                                          ………………………………………………
  5. Обчислити повну роботу                                                                                                              =………………………………………………
  6. Порівняти значення корисної та повної роботи ( )  …………………
  7. Обчисліть ККД похилої площини                                                                                                …………………………………...........................
  8. Дані занести у таблицю

Завдання 3

  1. Встановити дошку похило і змінити висоту виміряти:                                                                                               довжину похилої площини         = …………………………………………………….. висоту похилої площини             = …………………………………………………….
  2. Підвісьте брусок до динамометра і виміряйте вагу бруска                                                               ………………………..
  3. Виміряйте силу тяги при рівномірному русі бруска вздовж похилої площини                        ……………………………..
  4. Обчислити корисну роботу                                                                                                                       ………………………………………………
  5. Обчислити повну роботу                                                                                                                  =………………………………………………
  6. Порівняти значення корисної та повної роботи ( )  …………………
  7. Обчисліть ККД похилої площини                                                                                                                …………………………………................................
  8. Дані занести у таблицю

 

№ п/п

Довжина похилої площини 

Висота похилої площини  ,   м

Вага бруска

 ,  Н

Сила тяги

 ,  Н

Корисна робота

 ,  Дж

Повна робота

 ,  Дж

ККД, %

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВОК

 

 

ІІ – га група:

Мета:    переконатися на досліді в тому, що корисна робота, виконана з використанням

                 похилої площини, меншa  від повної.

Обладнання:   дошка, динамометр, вимірювальна стрічка або лінійка, брусок, штатив з 

                            муфтою і лапкою, набір важків масою по 100 г кожний.

Завдання: обчислити ККД похилої площини.

 

Хід і результати роботи:

  1. Ціна поділки шкали лінійки ……………………………………………………………...
  2. Ціна поділки шкали динамометра ……………………………………………………….

Завдання 1

  1. Встановити дошку похило і виміряти:                                                                                               довжину похилої площини         = …………………………………………………….. висоту похилої площини            = …………………………………………………….
  2. Підвісьте брусок до динамометра і виміряйте вагу бруска                                                ………………………..
  3. Виміряйте силу тяги при рівномірному русі бруска вздовж похилої площини               …………………………….
  4. Обчислити корисну роботу                                                                                                          ………………………………………………
  5. Обчислити повну роботу                                                                                                            = ………………………………………………
  6. Порівняти значення корисної та повної роботи ( )  …………………
  7. Обчисліть ККД похилої площини                                                                                                     ………………………………….................
  8. Дані занести у таблицю

 

Завдання 2

  1. Не змінюючи  висоту виміряти:                                                                                               довжину похилої площини         = …………………………………………………….. висоту похилої площини            = …………………………………………………….
  2. Підвісьте брусок до динамометра додавши один тягарець і виміряйте вагу бруска                                                     ………………………
  3. Виміряйте силу тяги при рівномірному русі бруска вздовж похилої площини               ……………………………
  4. Обчислити корисну роботу                                                                                                          ………………………………………………
  5. Обчислити повну роботу                                                                                                              =………………………………………………
  6. Порівняти значення корисної та повної роботи ( )  …………………
  7. Обчисліть ККД похилої площини                                                                                                …………………………………...........................
  8. Дані занести у таблицю

Завдання 3

  1. Встановити дошку похило і змінити висоту виміряти:                                                                                               довжину похилої площини         = …………………………………………………….. висоту похилої площини             = …………………………………………………….
  2. Підвісьте брусок до динамометра додавши два тягарці і виміряйте вагу бруска                                                               ………………………..
  3. Виміряйте силу тяги при рівномірному русі бруска вздовж похилої площини                        ……………………………..
  4. Обчислити корисну роботу                                                                                                                       ………………………………………………
  5. Обчислити повну роботу                                                                                                                  =………………………………………………
  6. Порівняти значення корисної та повної роботи ( )  …………………
  7. Обчисліть ККД похилої площини                                                                                                                …………………………………................................
  8. Дані занести у таблицю

 

№ п/п

Довжина похилої площини 

Висота похилої

площини  ,   м

Вага бруска з

тягарцями

 ,  Н

Сила тяги

 ,  Н

Корисна робота

 ,  Дж

Повна робота

 ,  Дж

ККД, %

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВОК

 

 

ІІІ – тя група:

Мета:    переконатися на досліді в тому, що корисна робота, виконана з використанням

                 похилої площини, меншa  від повної.

Обладнання:   дошка, динамометр, вимірювальна стрічка або лінійка, брусок, штатив з 

                            муфтою і лапкою, парафін,стакан з водою, губка.

Завдання: обчислити ККД похилої площини.

 

Хід і результати роботи:

  1. Ціна поділки шкали лінійки ……………………………………………………………...
  2. Ціна поділки шкали динамометра ……………………………………………………….

Завдання 1

  1. Встановити дошку похило і виміряти:                                                                                               довжину похилої площини         = …………………………………………………….. висоту похилої площини            = …………………………………………………….
  2. Підвісьте брусок до динамометра і виміряйте вагу бруска                                                ………………………..
  3. Виміряйте силу тяги при рівномірному русі бруска вздовж похилої площини               …………………………….
  4. Обчислити корисну роботу                                                                                                          ………………………………………………
  5. Обчислити повну роботу                                                                                                            = ………………………………………………
  6. Порівняти значення корисної та повної роботи ( )  …………………
  7. Обчисліть ККД похилої площини                                                                                                     ………………………………….................
  8. Дані занести у таблицю

Завдання 2

  1. Встановити дошку похило і змінити висоту виміряти:                                                                                               довжину похилої площини         = …………………………………………………….. висоту похилої площини            = …………………………………………………….
  2. Підвісьте брусок до динамометра і виміряйте вагу бруска                                                     ………………………
  3. Змастіть дошку парафіном виміряйте силу тяги при рівномірному русі бруска вздовж похилої площини               …………………………………
  4. Обчислити корисну роботу                                                                                                          ………………………………………………
  5. Обчислити повну роботу                                                                                                              =………………………………………………
  6. Порівняти значення корисної та повної роботи ( )  …………………
  7. Обчисліть ККД похилої площини                                                                                                …………………………………...........................
  8. Дані занести у таблицю

Завдання 3

  1. Встановити дошку похило і змінити висоту виміряти:                                                                                               довжину похилої площини         = …………………………………………………….. висоту похилої площини             = …………………………………………………….
  2. Підвісьте брусок до динамометра і виміряйте вагу бруска                                                               ………………………..
  3. Змочіть дошку водою і виміряйте силу тяги при рівномірному русі бруска вздовж похилої площини                        ………………….………………..
  4. Обчислити корисну роботу                                                                                                                       ………………………………………………
  5. Обчислити повну роботу                                                                                                                  =………………………………………………
  6. Порівняти значення корисної та повної роботи ( )  …………………
  7. Обчисліть ККД похилої площини                                                                                                                …………………………………................................
  8. Дані занести у таблицю

 

№ п/п

Довжина похилої площини 

Висота похилої площини  ,   м

Вага бруска

 ,  Н

Сила тяги

 ,  Н

Корисна робота

 ,  Дж

Повна робота

 ,  Дж

ККД, %

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВОК

 

 

 

ІV – та група:

Мета:    переконатися на досліді в тому, що корисна робота, виконана з використанням

                 похилої площини, менша від повної.

Обладнання:   дошка, динамометр, вимірювальна стрічка або лінійка, брусок, штатив з 

                            муфтою і лапкою,шліфувальний папір з різною шершавістю.

Завдання: обчислити ККД похилої площини.

 

Хід і результати роботи:

  1. Ціна поділки шкали лінійки ……………………………………………………………...
  2. Ціна поділки шкали динамометра ……………………………………………………….

Завдання 1

  1. Встановити дошку похило і виміряти:                                                                                               довжину похилої площини         = …………………………………………………….. висоту похилої площини            = …………………………………………………….
  2. Підвісьте брусок до динамометра і виміряйте вагу бруска                                                ………………………..
  3. Закріпіть шліфувальний папір однієї шершавості на похилу площину і виміряйте силу тяги при рівномірному русі бруска вздовж похилої площини                                                       …………………………….
  4. Обчислити корисну роботу                                                                                                          ………………………………………………
  5. Обчислити повну роботу                                                                                                            = ………………………………………………
  6. Порівняти значення корисної та повної роботи ( )  …………………
  7. Обчисліть ККД похилої площини                                                                                                     ………………………………….................
  8. Дані занести у таблицю

Завдання 2

  1. Встановити дошку похило і змінити висоту виміряти:                                                                                               довжину похилої площини         = …………………………………………………….. висоту похилої площини            = …………………………………………………….
  2. Підвісьте брусок до динамометра і виміряйте вагу бруска                                                     ………………………
  3. Закріпіть шліфувальний папір другої шершавості на похилу площину і виміряйте силу тяги при рівномірному русі бруска вздовж похилої площини                                                    ……………………………
  4. Обчислити корисну роботу                                                                                                          ………………………………………………
  5. Обчислити повну роботу                                                                                                              =………………………………………………
  6. Порівняти значення корисної та повної роботи ( )  …………………
  7. Обчисліть ККД похилої площини                                                                                                …………………………………...........................
  8. Дані занести у таблицю

Завдання 3

  1. Встановити дошку похило і змінити висоту виміряти:                                                                                               довжину похилої площини         = …………………………………………………….. висоту похилої площини             = …………………………………………………….
  2. Підвісьте брусок до динамометра і виміряйте вагу бруска                                                               ………………………..
  3. Закріпіть шліфувальний папір третьої шершавості на похилу площину і виміряйте силу тяги при рівномірному русі бруска вздовж похилої площини                                           ……………………………..
  4. Обчислити корисну роботу                                                                                                                       ………………………………………………
  5. Обчислити повну роботу                                                                                                                  =………………………………………………
  6. Порівняти значення корисної та повної роботи ( )  …………………
  7. Обчисліть ККД похилої площини                                                                                                                …………………………………................................
  8. Дані занести у таблицю

 

№ п/п

Довжина похилої площини 

Висота похилої площини  ,   м

Вага бруска

 ,  Н

Сила тяги

 ,  Н

Корисна робота

 ,  Дж

Повна робота

 ,  Дж

ККД, %

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВОК

 

 

Захист міні проектів: (один учень із групи оголошує результат своєї роботи і робить висновок по даній роботі)

 

Підсумок уроку:

 

Домашнє завдання:

Повторити § 41 - § 47 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
20 березня
Переглядів
168
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку