Лекція- методична панорама «Емоційний інтелект як соціально значуща інтегральна властивість особистості. Технології, методи розвитку емоційного інтелекту на уроках літератури»Презентацію підготувала. О. С. Мироник,учителька української мови та літератури. Кумарівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Шляхи розвитку емоційної компетентностіповедінка вчителя;зміст навчального матеріалу;методи і прийоми;набір «емоційно-психологічних чудес»;методи емоційного занурення учнів;прийоми взаємодії на уроках зарубіжної літератури;методи і прийоми емоційного налаштування на урок;техніки розвитку емоційного інтелекту.
Зміст навчального матеріалу. У програмах відображено чотири змістові лінії літературного компонента Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти: емоційно-ціннісну, літературознавчу, культурологічну, компаративну. Емоційно-ціннісна лінія забезпечує розкриття гуманістичного потенціалу та естетичної цінності творів художньої літератури. Емоційно-ціннісна лінія спрямована на формування духовно-емоційного світу учнів, їхніх етичних позицій, світоглядних уявлень і переконань, а також на розвиток інтересу учнів до художньої літератури, розширення кола їхнього читання, орієнтування у світі класичної і сучасної літератури (зокрема в бібліотечних фондах, інтернет-ресурсах) із метою пошуку необхідної книги, розвитку вмінь і навичок читацької діяльності.
- ігри та завдання, що сприяють оволодінню прийомами міжособистісного спілкування;- дискусії, рольові ігри, елементи психодрами;- завдання, що сприяють підвищенню самооцінки;- релаксаційні вправи для зняття психологічної напруги, тривожності;;- асоціювання з позитивними споминами;- вербалізація учнями свого емоційного стану;- завдання, в яких учні повинні дізнатися про інтереси один одного;- вправи на символічне перетворення негативних емоцій на позитивні;- малювання палітри фарб головного героя твору, що вивчається;- малювання настрою та асоціацій, викликаних прочитанням твору;- проблемні ситуації, що передбачають самостійний пошук, вихід;- наведення прикладів емоційних або суто особистісних тверджень у логічно побудовані докази для підсилення аргументації тощо. Методи та прийоми(за А. М. Богосвятською)
*** Ти молодець, Бо правило ти вивчиш! Ти молодець - працюєш неустанно, Ти молодець - добра сусіду зичиш. Ти молодець. І світ з тобою кращим стане! (О. В. Самаруха) *** Видумуй, пробуй, твори! Розум, фантазію прояви! Активним і уважним будь І про кмітливість не забудь. Сугестивні поезії
«Асоціативні» формули 1. Праця + мовлення + мислення = ? (розум) 2. Абстрактне мислення + виховання + навчання = ? (інтелект)3. Досвід + розум = ? (мудрість) 4. (Інформація + праця) х пам'ять = ? (знання) 5. Знання – практика = ? (ерудиція) 6. Знання х самовпевненість – практика = ? (дилетантство) 7. Помилки теорія + помилки практика = ? (досвід) - Яка формула надихає вас на роботу? Сугестивні тексти
• сприяє формуванню емоційно-ціннісного ставлення учнів до себе, інших людей, навколишньої дійсності;• дає можливість учням висловлювати індивідуальне ставлення до речей та подій, спираючись на емоційну сферу;• навчає творчо підходити до розв’язання проблем;• підвищує мотивацію до навчання;• посилює активність учня на уроці;• сприяє значному зростанню якості знань з української мови та літератури. Розвиток емоційного інтелекту: