Лексичні ігри на уроках англійської мови у початковій школі
Гра – це спосіб життя та діяльності дитини. Під час гри дитина позасвідомо засвоює багато інформації, особливо у віці 7- 10 років. Саме ігрові технології допомагають мені підвищити мотивацію учнів молодшого шкільного віку, створити належну атмосферу, а головне ненав’язливо, на рівні підсвідомості, багаторазових повторювань та інтересу мої учні легко засвоюють лексичний матеріал.
Опрацювання іноземної лексики на рівні слова
Використання зображувальної наочності
Технологія 1. Сomputer presentation
Учитель пропонує учням комп’ютерну презентацію за поданою темою як під час вивчення нових ЛО так і під час активізації або закріплення матеріалу.
Технологія 2. Listen and draw (послухай та намалюй)
Учитель називає слова, а учні у своїх зошитах роблять малюнки. На своїх уроках у другому класі таким чином діти вели словнички. Записували слово іноземною мовою та малювали малюнки.
Технологія 3. Listen and colour (Послухай та розфарбуй)
Вчитель називає слова, що даються у зошиті, але з описом його кольору. Учні шукають та розфарбовують.
Під час вивчення теми «Кольори» на основі даної технології, я зі своїми учнями створювали комікс. Певна частина малюнку була закодована числом і власне кольором. Називаючи номер та колір, учні розфарбовували, а в кінці вправи кожна група з’єднавши малюнки, створила власний комікс. (2 клас)
Технологія 4. Look and label (з’єднай значення зі словом)
На дошці розташовуються слова та малюнки до них. Прочитавши слово, учень має прикріпити слово до малюнку.
Технологія 5.Listen and choose the card ( Послухай та вибери картку)
Вчитель читає вірш, пропускаючи слова. Діти на місце пропущеного слова піднімають картку: «Кольори»
Spring is………………..( green)
Summer is bright
Autumn is …………… (yellow)
Winter is ……………….( white)
Використання вербальної наочності під час опрацювання лексики на рівні слова
Вербальна наочність також є ефективним засобом формування лексичної компетенції. Хоча в ній відсутні кольорові, яскраві елементи, але увага прикута до слів, які вивчаються. У своїй практиці я використовую дошку, картки, плакати.
Технологія 6. Read and group (Прочитай і запиши по групах)
За даною технологією учням пропонується набір слів з двох або трьох тем. Перед ними стоїть завдання : записати слова по групах.
Ця технологія розвиває логічне мислення, зокрема аналіз та синтез.
Fruit Vegetables
Технологія 7. Read and cross the odd word out
Метою даної технології є формування уміння визначати зайве слово. Для цього вчитель підбирає такі слова, які є близькими до однієї теми, а також зайві. Завдання учнів знайти зайве слово:
A frog, a doll, a sheep, a cat, a fox.
Технологія 8. Choose the opposites. Вибери антоніми.
Під час виконання цього завдання я пропоную учням на дошці або на картках прочитати та записати в пари антоніми: day- night, black- white, long- short, big- small.
Технологія 9. Associate and write.
Вивчаючи тематичні слова, учні асоціюють їх з різними поняттями, які належать до даної теми. Виконуючи таке завдання , вони можуть використовувати не лише щойно вивчені слова, а й засвоєні раніше. Я використовую дану вправу під час вивчення нової теми. Учні зосереджують свою увагу на вже відомих лексичних одиницях і готові до сприйняття нових з даної теми.
Використання мнемотехнічних технологій на рівні слова
Враховуючи дані психології про доцільність використання ігрових завдань у молодших школярів, я вважаю, що саме мовні ігри найбільш сприяють розвитку лексичної підготовки учнів, мовної здогадки та пам’яті, дають змогу експериментувати з іноземною мовою, що вивчається. Під час про ведення таких ігор, я перш за все визначаю мету та обираю найефективнішу технологію. Ці вправи можуть бути індивідуальними, парними, груповими. Важливим моментом є органічне поєднання гри із загальним контекстом уроку, щоб учні могли продемонструвати свої знання.
Використання мнемотехнічних прийомів сприяє легкому запам’ятовуванню учнями досить великого об’єму інформації. Як і вивчення лексичних одиниць, засвоєння неправильних дієслів, є невід’ємною частиною програми з англійської мови. Але найчастіше діти ознайомлюються з ними оглядово, тому що запам’ятати три форми дієслова досить важка справа. Римівки - один з основних мнемотехнічних прийомів, який я застосовую у своїй педагогічній практиці у початковій школі вже не перший рік. У першому класі, за допомогою цього прийому, учні досить успішно засвоїли літери, у другому- ряд лексичних одиниць. У третьму класі, ми почали вивчати неправильні дієслова і саме римівки знову стали у нагоді. Учні доповнювали віршовані рядки всі разом, у групах, змагаючись, хто більше отримає балів за правильне доповнення. Таким чином завдання було виконане: дієслова були засвоєні учнями без зусиль.
Технологія 10 Мнемотехнічні загадки
У початковій школі всі діти полюбляють загадки. Я довго шукала форму, щоб діти могли легко засвоювати лексичні одиниці і прийшла до думки, чому б не поєднати рідну мову з іноземною. Я розробила власні загадки до тем, що виявилось досить ефективним. Завдяки їм, діти можуть закріпити вивчений на уроці матеріал, швидко повторити раніше пройдений. Ця вправа виконується гуртом, що допомагає навіть слабкому учневі відчути себе впевнено, переконатися, що мову вчити легко та цікаво. Наприклад, у другому класі під час вивчення теми «Тварини», я склала такі загадки:
З хоботом кремезним
Вухом величезним,
Подивіться той ще франт
Його назва elephant
Ніс як п’ятачок
Хвостик як крючок
Крутиться біля ніг,
Рожеве поросятко pig
Круглесенькі животики
У наших бегемотиків
Коли побачиш, скрикнеш «О!»
На бегемота hippo
Збирає горішки ,не знає їм міри
Маленька пані- білка squirrel
Друг живе мій у пустелі,
Звати його Темі
Їздить він не на газелі,
А на верблюді camel
Подивіться ліжко bed
Спить там сірий котик cat
Правди ніде діти
Маля кішки звемо kitten
По годиннику clock
Співає вранці півень cock
Пішли в поле курі –ген
Купка по англійські hen
Молоко поживне «вау»
Дає корова наша cow
Ріжками ламає шкаф
Мале телятко calf
« Кряк кряк» заспівала вутка duck
Ходить по дворі як туз
Наш сіренький гусак goose
Відкриває сильно рот,
Коли співає коза goat
Боїться його кожна дитина,
Велика рогата тварина,
Величезний, справжній мул
Бик англійською- це bull
Має довгі вушка
Велике сіре брошко,
Працює тяжко зранку
Сіренький віслюк donkey
Ходить завжди грозний,
На вид досить серйозний
Красень синьоокий
Індика називаєм turkey
Віршовані загадки з теми»Одяг»
Буду справжній метр,
Як одягну світер sweater
Одягатиму на корт
Я футбол очку T-shirt
Дзеркало поставлю тут,
Мірять буду костюм suit
Німкеня місіс Сайуз
Одягає блузку blouse
Буду я як справжній принц
В модних джинсах jeans
Люблю я танцювати блюз
В чорних туфлях shoes
За кордон abroad
Я поїду в пальто coat
Англієць містер Тіз
Одягає брюки trousers
Віршовані загадки з теми « Кольори»
Помідори любить Тед,
А червоний буде red
Полюбляє їсти Стелла
Лимони кислі, колір yellow
Крейдою ми пишем, write
Крейда біла, білий white
Полюбляє містер Трін
Все зелене, колір green
А троянди, тобто рози
Мають гарний колір rosy
Протестує хлопчик Нік
Знає він рожевий pink
Загадки з теми «Неправильні дієслова»
Ароматний апельсин я побачив
See-saw-seen
Сік зроблю і вам віддам,
Бо робити do-did-done
Щоб сік солодкий був як мед,
Я візьму читать рецепт
Read-read-read
Пішов із школи хуліган,
А ходити go-went-gone
Написав я вірш про квітень, а писати
Write-wrote-written
Прийшли діти на майдан
Приходить буде come-came-come
По дисципліні в школі рейд,
Зробив директор make-made-made
В бібліотеці у міс Лейкен,
Візьму я книгу take-took-taken
«Я маю човників багато»,
Хизувався хлопчик Тед
А мати буде have-had-had
Подув вітер човен
Дути буде blow-blew-blown
Полетів той човен,
А літати fly-flew-flown
Я як Джеймс Бонд
Анлійську вчу я
Learn-learnt -learnt
Технологія 11. Look and make up words (Подивись та утвори слова)
Цю технологію можна використовувати на всіх етапах початкового навчання. Її можна виконувати індивідуально або в парах. Кожному учневі роздається копія великого квадрата, в якому закодовані слова з певної теми. Завдання: знайти 7- 10 слів з даної теми.
Технологія 12. Group and reconstruct the words (Утвори слова)
Мета гри – закріплення вивченої лексики і розвиток логічного мислення. Учитель пише на дошці склади слів у два або три стовпчика. Завдання учнів знай ти якомога більше слів. Я використовую цю технологію на етапі закріплення вивчених одиниць, а також на етапі актуалізації опорних знань. На мою думку, таку форму роботи можна використовувати і при роботі в парах, і в командах, а також при роботі на картках.
Використання рухливих ігор під час вивчення лексичного мовлення на рівні слова
Беручи до уваги вікові особливості учнів молодшого шкільного віку, а саме їхнє велике бажання грати і рухатися, під час навчання іноземної мови, я вважаю ефективним використання рухливих ігор. Я пропоную до уваги найбільш цікаву і ефективну технологію засвоєння лексики на рівні слова.
Технологія 13. Пантоміма.
Пантоміма – є одним з найефективніших видів рухливих ігор. Під час таких ігор учні імітують зміст слів, паралельно максимально сприймаючи його зміст, осмислюючи і запам’ятовуючи. Цю форму гри можна насичувати різноманітними історіями, використовуючи образи таких персонажів, як Humpty- Dumpty, Вінні Пух та ін.. Ми можемо запрошувати цих героїв у гості, а вони в свою чергу можуть забути слово і показують його , а діти мають відгадати.
Опрацювання англійської лексики на рівні речення
Використання зорової та вербальної наочності під час вивчення лексики на рівні речення.
Використання наочності під час вивчення лексики на рівні речення полягає в активізації мисленнєво - мовленнєвої діяльності учнів. Для уміння використовувати лексичні одиниці, а це не лише слова, а і фрази, наочність використовується як стимул описати побачене. Технології , які можуть тут використовуватися досить близькі до тих, що використовуються при вивченні лексики на рівні слова, але з різними варіантами завдань. На мою думку все залежить від творчого підходу вчителя. Наведу лише декілька технологій, які вважаю найбільш оригінальними, і які активно застосовую.
Технологія 1. Прислів’я та приказки.
Особливу увагу при вивченні лексики ми маємо приділяти засвоєнню лексичних одиниць на рівні речення, це стосується перш за все прислів’їв та приказок. Це розширює лексичний запас учнів, робить їхнє мовлення різноманітним. На власній практиці я пересвідчилась, що учні швидко забувають цей матеріал, тому щоб урізноманітнити форму роботи над приказками, я поєднала їх з малюнками. Ця форма роботи стала досить доречною, тому що малюнок з приказкою я можу застосовувати як епілог уроку , як висновок уроку, а також при ненав’язливому повторенні учні з легкістю засвоюють матеріал.
Технологія 2. Read and write instead of a picture. ( Постав слово замість малюнка).
Ця технологія досить популярна. ЇЇ можна зустріти в багатьох підручниках та друкованих зошитах. Учням пропонується речення разом із малюнками. Їхнє завдання – прочитати речення і підставити замість малюнка слово, щоб отримати зв’язне висловлювання. На своїх уроках я використовую як традиційну форму такої роботи, так і власний творчий підхід. А удосконалили його мої учні. Для індивідуальної роботи я виготовила картки з таким завданням, а учні в третьому класі запропонували створювати такі міні – завдання власноруч, таким чином я маю індивідуальні картки, створені власне дітьми.
Технологія 3 . A secrete code. (Розгадай секретне послання з використанням вербальної наочності)
Ця вправа досить популярна на підсумкових уроках, на вікторинах, коли учні працюють в командах. Вона направлена на розвиток уваги, логічного мислення, уміння працювати разом, а також на повторення алфавіту, а не лише лексики. Учням дається завдання розшифрувати речення, кожна буква якого зашифрована числом. Завдання може бути використане навпаки, учні створюють секретні послання суперникам.
Використання мовних ігор під час вивчення лексики на рівні речення.
Мовні ігри, які виконуються на рівні речення, мають комунікативний характер, є гнучкими, дозволяючи адаптацію до різних навчальних умов, і передбачають обмеженість у часі в основному в кінці уроку(5 хвилин).Звичайно, ігри мають спиратися на навчальний матеріал, тому потрібно обирати ігри, які легко трансформуються.
Технологія застосування
Різноманітність застосування даних технологій вражає і знову ж таки розрахована на творчий підхід кожного вчителя. У моїй практиці досить популярними є такі форми роботи:
Опрацювання іноземної лексики на рівні тексту.
Використання віршів
Використання віршів при навчанні молодших школярів знайомить учнів з новою лексикою, розвиває комунікативну спрямованість навчання, а також знайомить з малими формами дитячого фольклору культурної спадщини країни, мова якої вивчається. Робота з віршованими формами має широкий спектр. Діти можуть вірш просто вивчити, доповнити, перекласти і, навіть, написати власний. У своєму досвіді роботи я практикую паралінгвістичні форми роботи з віршами. Психологічні дослідження свідчать про те, що лише 30% інформації передають слова, а 70% - жести та міміка. Людська експресивність, а в даному випадку дитяча, проявляється в застосуванні як слів так і жестів. Вивчаючи вірші, а також пісні, я на своїх уроках використовую разом з дітьми жести. Я опрацювала збірку англійського дитячого фольклору “Nursery Rhymes” і на своїх уроках активно застосовую ці автентичні тексти.
Використовувати їх можна в залежності від поставленої мети:
Маю зауважити, що при вивченні віршів, вчитель не завжди має змогу продемонструвати наочний матеріал, жести допомагають вирішити цю проблему.
Власний досвід роботи з дітьми переконує, що ця методика збагачує уроки англійської мови, а саме:
Використання пісні під час вивчення лексичних одиниць на рівні тексту.
Використання музики й пісень на уроках іноземної сприяє розвитку соціокультурної компетенції, створює на уроці атмосферу країни, мова якої вивчається. Пісні на уроках пожвавлюють викладання, вносять різноманітність, викликають позитивні емоції. Пісні надають можливість для багаторазового повторення та запам’ятовування лексичних одиниць. Залежно від мети пісні можна поділити на багато- та однофункціональні. Одно функціональні спрямовані на засвоєння певної теми( фрукти, овочі, тварини), а багатофункціональні можна використовувати як текст і опрацьовувати на різних рівнях, зокрема на лексичному.
Технології опрацювання пісні
Таким чином, завдяки вищеописаним технологіям я намагаюсь сформувати у дітей любов до іноземної мови, бажання навчатися, використовувати свій творчий потенціал, а також удосконалювати форми роботи на сучасному уроці.
На основі досвіду роботи , пропоную до уваги розроблену зведену таблицю методики проведення лексичних вправ за основними темами початкової школи, враховуючи психологічні особливості учнів молодшого шкільного віку
Методика проведення лексичних вправ за основними темами початкової школи, враховуючи психологічні особливості учнів молодшого шкільного віку
Тема |
Психологічні аспекти |
Завдання |
1.Привітання |
Опора на рухову та ритмічну пам'ять |
Використання римівок; Створення різних видів привітань за допомогою рухів; |
2.Розповідь про себе. Моя сім’я |
Опора на творчу уяву учнів |
Загадки; Рольові ігри; Використання віршів; Створення сімейних альбомів; Представлення членів родини, використовуючи маски;
|
3.ОдягУ школі |
Тренування зорової пам’яті |
Ігри:Магічний ящик “Kim’s game”( що з предметів зникло)
“ Simon says”(використання пантоміми) |
4.Їжа |
Опора на нюхову та смакову пам'ять |
Загадки; Пісні; Вірші; Впізнай аромат; Рольві ігри;
|
5.Кольори. Дні тижня. Пори року. |
Опора на слухову, зорову пам'ять Створення віршів |
Пісні; Вірші; « Кольоровий диктант» Гра «Вірно- невірно»; Гра « телепатія» |
6.Одяг |
Тренування зорової пам’яті |
Загадки та вірші; Дефіле; Гра «зміни місце» Рольові ігри
|
7.Тварини |
Опора на рухову, слухову, зорову пам'ять |
Римівки; Загадкина основі рідної мови; Пісні; Рольові ігри; Пантоміма; Звуки тварин; |
8.Мій дім |
Тренування просторової памяті, заохочення у спілкуванні |
Пісні, рисівки, вірші; Використання рухів,малюнків, портретів |