Одним із завдань сучасної освіти, і зокрема уроків української літератури, є формування особистості компетентної, мобільної, з нестандартним мисленням. І аби ці завдання реалізувати, сучасний вчитель у власній роботі користується методами та прийомами, що сприяють розвитку критичного мислення учнів, логіки, усного та писемного мовлення. Одним з перспективних методів, які сприяють вирішенню даної проблеми, є лепбук
Лепбук (lapbook) – це порівняно нова педагогічна техно-логія навчання, що представляє собою один із різновидів візуалізації навчального матеріалу. У дослівному перекла-ді з англійської мови лепбук означає «книга на колінах» Лепбук або як його ще називають інтерактивна тека, тематична тека, тека проєктів відповідає всім вимогам предметно-розвивального середовища. Він інформатив-ний, багатофункціональний та забезпечує розвиток творчості й уяви. Що таке лепбук?Лепбук це не лише потужний довідковий інструмент та особлива форма організації навчального процесу, це, перш за все, основа партнерської проєктної діяльності вчителя й учнів
Вперше технологію створення лепбука використала у своїй домашній школі мати та письменниця з Вірджинії Теммі Дабі. Вона узагальнила досвід використання різнома- нітних міні-книг, автором яких була Діна Зайк ще у вісімдесятих роках минулого сторіччя. Саме Діна Зайк запропонувала використовувати для легкого та ненав’язли- вого запам’ятовування інформації дітьми так звані foldables – складені аркуші паперу. Ця технологія широко почала впроваджува- тися та використо-вуватися у приватних домашніх школах всього світу. В американській онлайн енциклопедії «Squidoo» поняття «lapbooking» визначається як «... складання міні-книг, що охоплюють деталі, які ви вивчали. Після створення різноманітних міні-книг усі вони збираються у велику папку – lapbook» Історія виникнення лепбуку
формувати уміння логічно мислитинавчити учнів працювати з різними джерелами інформаціїсформувати уміння аналізувати, виділяти основні компоненти навчальної інформаціїрозширити і збагатити словниковий запас активізуючи їх комунікативну компетенцію. Виготовлення лепбука забезпечує можливість:
Основа лепбука розробляється вчителем, а доповнюється, вдосконалюється разом із учнями. В результаті такої партнерської взаємодії створюється потужний практико-зорієнтований дослідницький проєкт. Отже, лепбук – це ідеальний інструмент, який використовують творчі вчителі як на уроках, так і під час виконання домашніх завдань. Їх можна створювати на будь - яких типах уроків із різних навчальних дисциплін
Планування діяльностіЛепбук – це не просто книжка з малюнками – це навчальний посібник. Тому необхідно ретельно продумати, що він повинен включати в себе, які завдання будуть доречні, щоб повністю розкрити тему. А для цього потрібен план про що буде йти мова, про що ви хочете розповісти в цій папці. Як правило, всі завдання повинні мати розвивальний, проблемний характер та забезпечувати формування комунікативної компетентності. На даному етапі необхідно забезпечити чітке структурування додаткової інформації та проведення якісного дослідження. Цей етап є найбільш тривалим (тривалість залежить від складності обраної теми та індивідуальних особливостей учнів).
Створення шаблону. На цьому етапі відповідно до макету необхідно створити шаблон папки в натуральну величину. В мережі Інтернет є готові тематичні шаблони для лепбуків і різноманітних кишеньок, конвертів, рухливих блоків для них, які можна скачати безкоштовно – кращий варіант для новачків.
вміння планувати майбутню діяльністьдомовлятися з однолітками, розподіляти обов'язки. В результаті роботи з лепбуком у здобувачів освіти розвиваються універсальні вміння, такі як: шукати потрібну інформацію, узагальнювати її, систематизуватисамостійно давати пояснення на виникаючі питанняприймати власні рішення, спираючись на свої знання і вміннявикористовуючи усне мовлення, висловлювати власні думки та переконання
Пантбук. Спеціальний прийом, що полегшує запам’ятовування і збільшує обсяг пам’яті шляхом утворення штучних асоціацій. У таких завданнях проглядається принцип запам’ятовування за допомогою візуалізації: спочатку треба знайти відповідь, потім трансформувати її в алегоричний образ, а це означає обдумати і підібрати асоціації, тоді замалювати відповідь й зафіксувати її.
Кроссенс. Кроссенс – головоломка нового покоління, побудована на асоціаціях. Слово «кроссенс» означає «перетин значень» і придумане за аналогією зі словом «кросворд». Ідея кроссенса проста. Це асоціативний ланцюжок, що складається з дев'яти картинок. Під час розгадування кроссенса розвиваються комунікативні і регулятивні вміння; навички роботи з інформацією; підвищується допитливість і мотивація до вивчення предмету. Тому кроссенс – головоломка нового покоління, яка поєднує в собі найкращі якості зразу деяких інтелектуальних розваг: загадки, ребусу, головоломки. Кроссенс є прекрасним засобом розвитку логічного і творчого мислення учнів.
QR-код. QR-код (з англійської Quick Response Code «швидкий відгук») – це графічне зображення, в якому зашифрована певна інформація, посилання на сайт чи окрему його сторінку. QR-код візуально представлений у вигляді чорно-білого квадрату, що нагадує лабіринт. Переваги використання QR-кодування:швидко: дозволяє отримати миттєвий доступ до закодованої інформації;зручно: вміщує великі об'єми відомостей у невеликому зображенні (4296 символів, а це більше, ніж 2 аркуші машинописного тексту);просто: розміщувати код можна на будь-якій рівній поверхні (аркуш, стіна, підлога).Існує ряд Інтернет-ресурсів, які автоматично генерують QR-коди-посилання: https://learningapps.org/, http://www.triventy.com/, https://www.plickers.com/, http://www.classtools.net/
Флеш – карти Флеш-картки – це двосторонні картки невеликого розміру зі словами та виразами, які допомагають за короткий проміжок часу запам’ятати узагальнену й структуровану інформацію. Традиційно це двосторонні паперові картки, з одного боку яких розміщені слова, словосполучення, вирази, зображення, а з іншого боку – відповідь у вигляді слова, словосполучення, цитати або малюнка. Таким чином, флеш-картки – це питально-відповідний спосіб розміщення інформації необхідної для учня. Перевагою флеш-карток є те, що їх можна використовувати на будь-якому уроці та на всіх його етапах. Окрім цього, це досить ефективний спосіб перевіряти й закріплювати свої знання самостійно.
Отже, технологія створення лепбуків, як форма візуалізації навчального матеріалу на сьогодні є новою, її тільки починають активно використовувати. Більшість науковців, вчителів та методистів зазначають, що означена технологія є різновидом проєктної. Проте, відмічається її переваги над проєктною – це більш емоційне сприйняття навчального матеріалу. Таким чином, можна стверджувати, що лепбук, як продукт навчально дослідницької діяльності, забезпечує розвиток у здобувачів освіти творчого потенціалу, формування креативного мислення, уміння долати труднощі та вирішувати поставлені проблеми. Лепбук є ефективним засобом впровадження міжпредметної інтеграції на основі якої формування дослідницьких умінь учнів відбувається на високому рівні й збагачується наукова картина світу.