„ Виявлення лідерських здібностей ”
Тільки в єдності ми — сила
Учасники по черзі називають своє ім'я та повідомляють деяку інформацію про себе (вік, клас, успішність, свої захоплення тощо). На основі цього кожен за 10 хв оформляє свою «візитну картку».
Розповідь ведучого про мету занять, завдання, можливості, укладання групового контракту (не запізнюватися, не пропускати заняття, дотримуватися правил роботи групи тощо). Потім на заздалегідь підготовлений великий ватман клеяться «візитки» і разом з усіма оформляється «Візитівка школи «Лідер». Кожен учасник клеїть свою картку самостійно.
Визначення запитів та очікувань учасників тренінгу. Учасники по черзі відповідають на запитання:
— Що ви очікуєте від занять?
— Що ви очікуєте від групи?
Ведучий зачитує «Правила роботи групи», Усі обговорення і дії відбуваються за принципом «тут і зараз»; учасники відкрито висловлюють свої думки, проявляють почуття; члени групи говорять від свого Імені «Я гадаю..», «Мені здається...»; в дискусії учасники звертаються до конкретної людини; вони не оцінюють один одного, а описують те, що відбувається, вносять свої пропозиції і доповнення.
Лідерство – складне і неоднозначне за складом елементів явище соціальної психології, яке включає сукупність трьох основних складових його компонентів (факторів) – ситуації, особливостей групи і особистісних характеристик лідера.
Лідер – це член групи, який наділений певними індивідуально-психологічними і особистісними характеристиками, що обумовлюють розвиток здібності вести за собою інших членів груп, впливати на групові настрої, думки, норми, на формування ціннісних орієнтацій в групі.
Учням дається завдання підготувати повідомлення про стилі лідерства.
Стиль лідерства — сукупність соціально-психологічних прийомів і засобів, які застосовує керівник чи лідер з метою впливу на залежних від нього людей.
Авторитарний стиль характеризується вираженою владою лідера, директивністю його дій, самостійністю у прийнятті рішень, систематичним контролем за діями залежних осіб. Авторитарний лідер зазвичай не дозволяє іншим втручатися в керівництво, піддавати сумніву, оспорювати прийняті ним рішення. Він чітко розмежовує свої права та обов'язки підлеглих, обмежує дії останніх тільки виконавчими функціями.
Демократичний стиль відрізняється від авторитарного тим, що лідер постійно цікавиться думкою залежних від нього людей, радиться з ними, запрошує до прийняття рішень, до співпраці у керівництві колективом» чітко не розмежовує власні обов'язки і права залежних людей. Частину своїх повноважень він передає іншим членам колективу і» своєю чергою, бере на себе частину їхніх обов'язків, якщо в цьому є потреба. Демократичний лідер активно підтримує ініціативу, постійно турбується про створення і підтримання в колективі хороших стосунків з іншими людьми.
Ліберальний стиль — це така форма поведінки лідера, за якої він фактично відходить від своїх функцій керівника і поводиться в колективі так, ніби він не лідер, а один із членів колективу. Цю форму поведінки можна назвати лідерством лише умовно.
Спочатку вважалося, що демократичний стиль лідерства є найкращим. Однак непоодинокими є випадки, коли ефективнішими виявлялися авторитарний і навіть ліберальний стилі лідерства. Зараз же вважають, що жоден з них не можна назвати ні найкращим, ні найгіршим. Ефективність різних стилів залежить від індивідуальних рис лідера, поставленого завдання, рівня розвитку колективу і ситуації, що склалася в ньому.
Опитувальник «Оцінка фахівця на лідерство». Учасники здійснюють самоаналіз лідерських здібностей.
1. Дружба для вас:
а) співпраця;
б) підтримка;
в) альтруїзм.
2. Справжній художник (артист) має насамперед володіти:
а) талантом;
б) рішучістю;
в) підготовкою.
3. На вечірці ви найчастіше почуваєтеся:
а) півником;
б) куркою;
в) курчам.
4. Якби ви були геометричною фігурою, то:
а) циліндром;
б) сферою;
в) кубом.
5. Коли вам подобається дівчина (хлопець), ви:
а) робите перший крок;
б) чекаєте, поки він (вона) зробить перший крок;
в) робите дрібні кроки.
6. Ви зіткнулися з несподіванкою і:
а) гальмуєте;
б) додаєте швидкості;
в) нічого не змінюєте.
7. Якщо вам доводиться виступати перед аудиторією, ви від
чуваєте, що:
а) вас слухають;
б) критикують;
в) бентежитеся.
8. В експедицію краще брати товаришів:
а) міцних;
б) розумних;
в) досвідчених.
9. Попелюшка була:
а) нещасною дівчинкою;
б) хитрункою - вкар'єристкою
в) буркункою.
10. Як би ви визначили своє життя:
а) партія в шахи;
б) матч з боксу;
в) гра в покер.
Оцінка результатів відповідей
Інтерпретація
16 балів і менше. Ви — «рядовий». Ви занадто поважаєте інших і ототожнюєте свої слабкості зі слабкостями ближніх, атому не здатні командувати і конкурувати, адже для цього необхідно вміти «поглинати й перетравлювати» чужі труднощі. Якщо і без лідерства ви почуваєтеся прекрасно, залишайтеся трохи осторонь подій. По суті, це не так вже й погано — так спокійніше.
17—23 бали. Ви — «офіцер». Це досить неприємне становище — між молотом і кувалдою. Ви з труднощами приймаєте рішення, трошки керівник і трошки підлеглий. Вам важко домагатися великого визнання, ваші аргументи занадто раціональні й грунтуються тільки на власному досвіді.
Уявляємо, що ми "атоми". Кількість атомів у моле кулі різна. Вони швидко рухаються. Тренер дає команду - атоми об'єднуються у молекули по три, поп'ять..."
Учні отримують завдання символічно зобразити власну «Емблему лідерства» на малюнку (своє бачення лідерства). Потім кожен захищає свою емблему, пояснює, чому саме такі емблеми включено в зображення. За бажання можна придумати і девіз.
Пам'ятка «Риси лідера»
Взаємна характеристика проводиться у письмовій формі й має за мету продемонструвати учням їхні переваги і вади, побачені очима інших. Для цього кожному дається заготовка — аркуш, поділений навпіл. Одна частина — «Похвальна грамота», друга — «Аркуш порад». Кожен учень унизу записує своє прізвище, ім'я або псевдонім, за яким він працює в групі. Ведучий збирає аркуші й роздає їх у довільному порядку. Кожному дістається листок з іменем іншого члена групи.
Інструкція. Ви тримаєте папірець, підписаний вашим товаришем. У «Похвальній грамоті» напишіть ті риси лідера, за які слід було б його відзначити, а в «Аркуші порад» — у тактовній формі пораду, яку можна дати щодо вад його характеру. Зауваження не повинні стосуватися зовнішності чи якихось особистих проблем. По закінченні роботи загортаєте свій запис і передаєте сусідові праворуч. Аркуш має обійти все коло і повернутися до вас. Наприкінці вправи за бажанням учасників характеристики зачитуються. Хто не готовий до того, щоб «колективний портрет» зачитувався вголос, отримує його особисто.
ПРИТЧА ПРО МАЙСТРА
Якось увечері зібралися разом музичні інструменти: скрипка, саксофон, труба, сопілка й контрабас. І виникла між ними суперечка: хто краще за всіх грає.
Кожний інструмент прийнявся виводити свою мелодію, показувати свою майстерність. Але виходила не музика, а жахливі звуки. І чим більше старався кожен із них, тим не зрозуміліша й потворніша ставала мелодія.
Але з'явилася людина й помахом руки зупинила ці звуки, сказавши: «Друзі, мелодія — це одне ціле. Нехай кожний прислухається до іншого, й ви побачите, що вийде».
Людина знову змахнула рукою, і спочатку несміливо, а потім усе краще зазвучала мелодія, у якій було чути смуток скрипки, ліричність саксофона, оптимізм труби, ніжність сопілки, величність контрабаса.
Інструменти грали, з замилуванням стежили за чарівними помахами рук людини. А мелодія все звучала і звучала, поєднуючи, виконавців і слухачів в одне ціле.
Як важливо, щоб оркестром хтось диригував. Досягнення гармонії можливе лише тоді, коли всі об'єднані однією метою й спрямовані єдиною волею в єдиному пориві...
1