Лінзи. Побудова зображень за допомогою лінз. Формула тонкої лінзи. Збільшення лінзи.

Про матеріал
Узагальнити знання учнів про лінзи та їхні фізичні властивості; сформувати їхні практичні уміння щодо застосування знань про властивості лінз для подання зображень графічним методом; навчити учнів визначати звязок фокусної відстані лінзи з відстанню від предмета до лінзи та від зображення до лінзи ; познайомити їх із поняттям оптичної сили лінзи.
Перегляд файлу

Лінзи. Побудова зображень за допомогою лінз.

Формула тонкої лінзи. Збільшення лінзи.

 

Мета уроку: Узагальнити знання учнів про лінзи та їхні фізичні властивості; сформувати їхні практичні уміння  щодо застосування знань про властивості лінз для подання зображень графічним методом; навчити учнів визначати звязок фокусної відстані лінзи з відстанню від предмета до лінзи та від зображення до лінзи ; познайомити їх із поняттям оптичної сили лінзи.

Тип уроку комбінований

Наочність: Опуклі і увігнуті лінзи; таблиці за темою.

План уроку :

                        

Етап уроку

Методи роботи

час

1

Організаційний

Мета уроку: переконатись – що знаєш; згадати , якщо забув; знайти нове

Учитель оголошує мету уроку

2 хв

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Актуалізація опорних знань

  1. Група

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Що таке лінза?
  2. Яка лінза називається тонкою?
  3. Які існують типи лінз?
  4. Які властивості мають ці лінзи?
  5. Які існують види лінз?
  6. Які властивості вони мають?
  7. Схематичне позначення лінз.

2. Група

F>0, якщо зображення дає збиральна лінза

F<0, якщо зображення дає розсіювальна лінза

  1. Що таке головна оптична вісь?
  2. Що таке побічна оптична вісь?
  3. Визначення головного фокуса
  4. Що таке фокусна відстань?
  5. Яка площина називається фокальною?

3.Група

 

 

 

 

Які промені доцільно використовувати для побудови зображення?

Пригадайте характеристики зображень, що можуть давати лінзи

Cистематизація  знань

Узагальнення практичних вмінь розв’язування задач- робота над розв’язком задач по групам

1)Завдання: Побудувати зображення і дати йому характеристику

 

 

 

                    2F      F

 

 

 

 

                   2F      F

 

 

 

 

 

 

                   2F      F

 

 

2)Завдання побудувати зображення точки , яка лежить на головній оптичній осі.

1.Проведення фокальної площини через фокус.

 

2. Проведення довільної побічної осі, яка проходить через оптичний центр лінзи до перетину з фокальною площиною

3.Проведення прямої паралельної побічної осі яка проходить через дану точку до перетину з лінзою.

4.Через отримані точки проводимо пряму до перетину з головною оптичною віссю

  1. Для збиральної лінзи

 

 

            

 

                A               F  A

 

 

2)Для розсіювальної лінзи

                       

 

 

 

                            

                             A        F    A

 

 

3.Завдання : Знайти графічно положення оптичного центра та фокусів лінзи

A                                                     A

 

                                                                             A’

B                    

                            A                       B                   B    

                            B         

План побудови

1.Зєднуємо відповідні точки предмета та його зображення.

2.На перетині з головною оптичною віссю отримаємо положення оптичного центру

3.Проводимо промінь паралельний головній оптичній осі до перетину з лінзою

4.Зєднуємо отриману точку на лінзі з відповідною точкою зображення

5. На перетині з головною оптичною віссю отримаємо положення фокусу лінзи

Поглиблення теоретичних знань.

Виведення формули тонкої лінзи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Закріплення матеріалу

Висота предмета 2 м знаходится на відстані 3 м від лінзи з фокусною відстанню 1 м. Знайти:

1)відстань від зображення до лінзи

2)збільшення лінзи

3)висоту зображення

4)Оптичну силу лінзи

Дано:

d=3м                 за формулою тонкої лінзи

F=1м             

h=2м               

                        

                        

Г-?f-?

H-?                   fF+Fd=df ; df-fF=Fd;f(f-F)=Fd;

                        

   ;
 

 

 

      

Відповідь : f=1.5м; Г=0,5; H=1м;D=1дптр

Аналіз : зображення збільшене; предмет лежить між F та 2F          

                     

Підсумок. Домашнє завдання

Вивчити правила. Виводити формулу тонкої лінзи. Розв’язати задачу.

Задача : побудувати зображення і дати йому характеристику

Дано:

h=2см

d=2.5см

H=8 см

 

Г-?F-?

f-?-D-?

 

Таблиці

 

«Лінзи»

Доповідь учнів 1 групи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Таблиця

Основні елементи лінзи та зображення

Доповідь учнів 2 групи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Таблиця основні правила побудови зображення в лінзах

 

 

Доповідь учнів 3 групи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота у групах над завданням

По карткам

 

 

 

 

 

 

Робота учнів на місцях в групах з коментарями побудови та характеристик зображень

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота на дошці двох учнів

Складання плану побудови зображення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота на дошці з двома учнями з використанням таблиці «Побудови зображення в лінзах»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методом фронтальної бесіди за допомогою таблиці  вчитель виводить

Формулу тонкої лінзи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розвязання задачі на дошці

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 хв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 хв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 хв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 хв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 хв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 хв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 хв

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (академічний рівень, профільний рівень) 11 клас (Бар’яхтар В.Г., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О., Кірюхін М.М.)
Додано
14 травня 2020
Переглядів
2085
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку