Лінзи. Побудова зображень за допомогою лінз.
Формула тонкої лінзи. Збільшення лінзи.
Мета уроку: Узагальнити знання учнів про лінзи та їхні фізичні властивості; сформувати їхні практичні уміння щодо застосування знань про властивості лінз для подання зображень графічним методом; навчити учнів визначати звязок фокусної відстані лінзи з відстанню від предмета до лінзи та від зображення до лінзи ; познайомити їх із поняттям оптичної сили лінзи.
Тип уроку комбінований
Наочність: Опуклі і увігнуті лінзи; таблиці за темою.
План уроку :
№ |
Етап уроку |
Методи роботи |
час |
1 |
Організаційний Мета уроку: переконатись – що знаєш; згадати , якщо забув; знайти нове |
Учитель оголошує мету уроку |
2 хв |
2
3
4
5
6 |
Актуалізація опорних знань
2. Група F>0, якщо зображення дає збиральна лінза F<0, якщо зображення дає розсіювальна лінза
3.Група
Які промені доцільно використовувати для побудови зображення? Пригадайте характеристики зображень, що можуть давати лінзи Cистематизація знань Узагальнення практичних вмінь розв’язування задач- робота над розв’язком задач по групам 1)Завдання: Побудувати зображення і дати йому характеристику
2F F
2F F
2F F
2)Завдання побудувати зображення точки , яка лежить на головній оптичній осі. 1.Проведення фокальної площини через фокус.
2. Проведення довільної побічної осі, яка проходить через оптичний центр лінзи до перетину з фокальною площиною 3.Проведення прямої паралельної побічної осі яка проходить через дану точку до перетину з лінзою. 4.Через отримані точки проводимо пряму до перетину з головною оптичною віссю
A F A’
2)Для розсіювальної лінзи
A F A’
3.Завдання : Знайти графічно положення оптичного центра та фокусів лінзи A A
A’ B A’ B B’ B’ План побудови 1.З’єднуємо відповідні точки предмета та його зображення. 2.На перетині з головною оптичною віссю отримаємо положення оптичного центру 3.Проводимо промінь паралельний головній оптичній осі до перетину з лінзою 4.З’єднуємо отриману точку на лінзі з відповідною точкою зображення 5. На перетині з головною оптичною віссю отримаємо положення фокусу лінзи Поглиблення теоретичних знань. Виведення формули тонкої лінзи
Закріплення матеріалу Висота предмета 2 м знаходится на відстані 3 м від лінзи з фокусною відстанню 1 м. Знайти: 1)відстань від зображення до лінзи 2)збільшення лінзи 3)висоту зображення 4)Оптичну силу лінзи Дано: d=3м за формулою тонкої лінзи F=1м h=2м
Г-?f-? H-? fF+Fd=df ; df-fF=Fd;f(f-F)=Fd;
;
Відповідь : f=1.5м; Г=0,5; H=1м;D=1дптр Аналіз : зображення збільшене; предмет лежить між F та 2F
Підсумок. Домашнє завдання Вивчити правила. Виводити формулу тонкої лінзи. Розв’язати задачу. Задача : побудувати зображення і дати йому характеристику Дано: h=2см d=2.5см H=8 см
Г-?F-? f-?-D-?
|
Таблиці
«Лінзи» Доповідь учнів 1 групи
Таблиця Основні елементи лінзи та зображення Доповідь учнів 2 групи
Таблиця основні правила побудови зображення в лінзах
Доповідь учнів 3 групи
Робота у групах над завданням По карткам
Робота учнів на місцях в групах з коментарями побудови та характеристик зображень
Робота на дошці двох учнів Складання плану побудови зображення
Робота на дошці з двома учнями з використанням таблиці «Побудови зображення в лінзах»
Методом фронтальної бесіди за допомогою таблиці вчитель виводить Формулу тонкої лінзи
Розвязання задачі на дошці
|
10 хв
7 хв
3 хв
3 хв
10 хв
7 хв
3 хв |