Література рідного краю 10 клас ( Дніпропетровщина)

Про матеріал

Урок побудований на аналізі двох поетичних збірок «Ergo...Отже...», «Чорнотроп». Матеріал дає можливість активізувати творчу уяву особистості, виразнити свою думку, яка б найбільше відповідала поглядам на життя, на зображувані явища.

Перегляд файлу

Тема. Свіча душі Миколи Миколаєнка

(Збірки поезій «ERGO... Отже...», «Чорнотроп»)

 

Любчич Тетяна Миколаївна, учитель української мови та літератури.

 

Ключові слова: кредо митця, духовний світ, позитивне мислення, власне світосприймання.

Урок побудований на аналізі двох поетичних збірок «Ergo...Отже...», «Чорнотроп». Матеріал дає можливість активізувати творчу уяву особистості, виразнити свою думку, яка б найбільше відповідала поглядам на життя, на зображувані явища.

Через поетичне слово автора розкривається вся краса людської душі. Твори формують в людини здатність художньо, естетично переживати дійсність.

Аналізуючи поезії, учень має можливість автоматично стати співавтором цієї художньої палітри.

 

Цілі. Після уроку учні знатимуть:

  • особливості поезій Миколи Миколаєнка;
  • поетичне кредо митця;
  • зміст поезій даних збірок.

Умітимуть:

  • охарактеризувати духовний світ автора на основі аналізу поезій;
  • аналізувати вибрані поезії;
  • досліджувати поетичні твори;
  • робити висновки та узагальнення вивченого, прочитаного,
      аналізованого;
  • направляти себе на позитивне мислення;
  • за допомогою тропів створювати образні картини;
  • висловлювати думки через призму власного світосприймання;
  • створювати власні творчі доробки;
  • виразно читати поезії;
  • розкрити роль художніх засобів;
  • відрефлексувати й оцінити власну діяльність.

Тип уроку:література рідного краю.


Хід уроку:

  1. Організаційний момент.
  2. Мотивація навчальної діяльності.

     Забезпечення емоційної готовності (обмін побажаннями).

     Актуалізація субʼєктного досвіду й опорних знань.

                   Слово вчителя. Окрім гарного настрою, плідної праці, я бажаю

                    вам ще й цікавої зустрічі. Сьогодні - з Миколою Миколаєнком.

     Поетична хвилинка.

Завдання.

  1. Зараз прозвучить поезія. А ви спробуйте відчути той момент, коли вона                                                доторкнеться» до вашої душі.

     2. На які художні засоби багата поезія?

     3. Виразне читання поезії «Узори на склі»

УЗОРИ НА СКЛІ

Пише узори мороз на склі...

Може, від пращурів то послання?

Пише узори — не знає слів

ні про кохання, ні про заклання.

 

Що мені хоче повідать скіф?

Чим поділитись прагне сарматин?

Там зашифровано давній міф

про Україну — нашу праматір?

 

О, ці узори на склі шибок, —

може, то справді листи до мене?

Я ж не умію взяти урок

в шепоту клена, дзвону стремена.

Через немислимий простір літ,

 

крізь неосяжні космічні далі

 чую в собі я палеоліт,

серцем приймаю епох сигнали.

(2001)

III. Цілевизначення та планування.

           Ознайомившись із цілями та планом уроку, записаними на дошці, учні визначають власні цілі, опрацьовують (заповнюють) памʼятку «Мотивація

навчання».

Хочу:

      Дізнатися більше про ...

      Обмінятися думками про ...

      Повторити з теорії літератури ...

      Зрозуміти цінність твору ...

      Висловити власну думку про ...

      Продемонструвати власні здібності декламації твору...

      Спробувати себе в ...

  1. Опрацювання навчального матеріалу.

              1 група

Завдання:

      Дослідити художні особливості та визначити символіку поезії «Життя

            таке, як ми хотіли».

ЖИТТЯ ТАКЕ, ЯК МИ ХОТІЛИ

Життя, мов клавіші рояля,

 чергує світлі й темні смуги,

докіль і геть не зачорніє

навік єдина смуга смерті.

Цього людині не змінити,

Однак вона додати може

І світлих смуг та їх тривалість

сміху, й пісні в темних смугах.

Надбати може більше збіжжя,

частіше слухать соловейка,

сад посадити, й народити

ясних продовжувачів роду.

Якби ж то кожен впрігся в плуга!

Нас лінь та нікольство заїди.

А каяттям на переправі

уже нічого не змінити.

Життя таке, як ми хотіли,

яким зробили-змайстрували:

життя зустріло нас в обійми,

а Долю викуй власним глуздом.

(2001)

2. Дати відповіді на запитання : які вічні моральні істини сповідує Микола Миколаєнко у творах

2 група

Завдання:

     1. Дослідити художні особливості поезії «Підкова щастя»

Підкова щастя

Жахтить зелене полум'я кленове,

струмує в сині плеса узнебесся…

А я шукаю те - єдине! - слово,

яке красою тою убереться.

Шукаю рівне зірці світанковій,

 тополі срібній, райдузі над степом,

що, мов підкова щастя загадкова

дає надію у людськім вертепі

Яке те слова рідкісне й жадане

пробудник мислі, помислу святого,

у звичаї народні пишно вбране,

стоїть на чатах отчого порогу.

Щасливий той, хто зміг природу слова

 в житті збагнути і до серця взяти.

То є підкова щастя загадкова

то є душі твоєї мудре свято.

C:\Users\Педагог\Documents\Scanned Documents\Рисунок (3).jpg

2. Дати відповіді на запитання : Яке почуття є головним у вірші «Тарас»

Тарас

Тарас Шевченко - совість України.

Її душа. І Божий оберіг.

Він - в кожній хаті, в кожній кураїні:

Нема Шевченка - то приходить гріх.

 

Кріпацький син - жить не схотів зісподу

І підіймав з колін увесь народ.

Він - син народу. І судьба народу.

Його Пророк. І Вождь. І Сам Господь.

 

Народжуються діти вже з Тарасом -

З колиски чують слово Кобзаря.

Він - гордість наша. Нації окраса.

І кровний брат правічного Дніпра.

Авторський задум досяг свої вершини. Образ Шевченка в поезії

«Тарас» забрунькував, а потім пишно розквітнув в душі. Настільки яскраво

 точно передано почуття гордості, впевненості, захоплення. Вважаю, що автор

поезії - це менталітет нації.

Учитель. Через вірші ми торкнулися особистості поета. Якою ж є

його особистість?

Теорія літератури. Повторення понять: лірика, ліричні твори, ліричний герой.

Лірика - від назви музичного інструменту - ліри, в супроводі якої в стародавній Греції виконувалися пісні й вірші. Ліричними творами є ті, у яких зображено внутрішній світ людини, її почуття, настрої, думки, породжені певними життєвими обставинами.

Висновок: почуття, переживання, спогади, вагання, сумніви, розпач, надія, кохання, радість ліричного героя матеріалізується в образній системі твору.

Образом у ліриці стають почуття і думки людини.

2. Які ж вони, вірші поета?

(звучать вірші Миколаєнка, учні діляться враженнями від почутого).

 

 

Висновок.

    - Вірші поета прості і в той же час неповторні. - Вони близькі всім поколінням.

    - Поет М.Миколаєнко - це виразник душ. - Його творчість - це серце світу, душа, яка                                     …...творить дива.

     - Поет показав, що життя неповторне й у кожного воно своє.

      1. Вірші

      2. Метафори

      3. Епітети

      4. Порівняння

      5. Враження

Робота з картками-асоціаціями

1. Назва вірша. 

2. Ліричний герой, його почуття.

3. Внутрішній конфлікт ліричного героя.

4. Кольорова гама поезії.

5. Мінор чи мажор мелодії вірша.

6. Художня чарівність твору.

7. «Енергія» вірша.

8. Життєві цінності.

9. Художній прийом в основі поезії.

10.Ваші почуття, навіяні поезією.

Метафора

Метафора - перенесення ознак і властивостей відбувається за кольором, формою, розміром, місцем, динамічністю (вибух ненависті), відчуттям дотику, функцією, дією, способом дії, наслідком дії.

Метафора активізує й збагачує уяву, збуджує емоції.

Досвід + розум = мудрість

Завдання:

  • Знайти, виписати метафори. Висловити власні міркування щодо

            значення метафор.

- «Плавно пливуть кульбабки хмарин.»

- «В очі мені захлюпує неба синь...»

- «Очима пʼю, дивуюся душею» («Свіча душі»)

 

Який прийом застосував автор в поезії «Повік на коліна не стане Вкраїна»

(рефрен) с. 10.

Метафори:

     У річку верби коси уронили («Удосвіта»)

     Золоточолі соняхи цікаві

            Молилися на Сонце, мов на тата

     Доріженька комусь курила курно -

     Зорі осипались

     Талан життєдайно сяяв («Останній сет»)

     У росі купаються тюльпани,

            і сміється смілка червінково,

            сонце срібло сіє над полями ...

            («Дитя природи»)

      З порогу ниряю у нурти життя ...


            («Одні джерела»)

     душею щирою зігрівся ... («Літа, мов лебеді»)

     ... дивись, душі і скреснуть береги, Хлюпнуть трояндовим світанням. («Літа, мов лебеді»)

     Гуляє посеред на березі річки, Жовтавим вічком позирає в небо... («Просерн»)

     Від пилу давнього омите,

віщає нам старе число ... («Від пилу давнього омите ...»)

     ... і ніч розвішує зірок намисто. («Давно було це...»)

     А тільки нива щедро знову родить ... («У рінь часу ...»)

     Давно вже дуб стоїть

     розкинув крила віт,

      і скільки ще століть

      на радість нам шуміть («Дуб»)

Епітети

    золоточолі соняхи («Удосвіта»);

    животворяща мова («Якщо живем на терені Вкраїни»);

    таїнства діброви («Якщо живем на терені Вкраїни»);

    сонячність Говерли («Якщо живем на терені Вкраїни»);

    Дніпрова велич («Якщо живем на терені Вкраїни»);

    жар-птиці крутокрилі («Останній сет»)

    печалі росяні («Ізгої»);

    хуртовина чорно-білосніжна («Галан»);

    підла іржа («Галан»);

    нектар мудрості («Талан»);

    лазурові дзвони («Дитя природи»);

    подаленілі мрії («Давно було це ...»);

    вода біжуча («Воді біжучій шлях не заступай»);

    душа глуха й незряча («Колись отут співало і жило»);

 

 

 

 

    високий світ шляхетності («Чому душі моїй так боляче сьогодні ...»);

    бузковий вечір («Бузковий вечір»);

    рожеві мрії («Віртуальний світ»);

    сонячні перлини («У рінь часу...»);

    предковічна туга («У рінь часу...»).

Порівняння

  • соняхи молилися на Сонце, мов на тата («Удосвіта»);
  • зорі, мов намисто(«Удосвіта»);
  • Ти ж бережи ясу душі,

           що - мов троянда на світанні («Випростуйся над чашину»);

  • Скриплять, як обручі у бочки,

          Буття щоденного трибки («Все, як належить,..»)

  • Народе мій, шукав ти свій талан,

           Щоб, наче сонце, життєдайно сяяв («Останній сет»)

  • Співає жайвір, мов дзвінкий струмок ... («Степ»)
  • Життя, мов клавіші рояля ... («Життя таке, як ми хотіли»)
  • Літа, мов лебеді, зривались у політ... («Літа , мов лебеді ...») +
  • ... і падають подаленілі мрії,

          як у саду печальний лист багряний («Давно було це ...»)

  • І хори цвіркунів гримлять довкола

          Мов кулемети по усьому фронту. («Бузковий вечір»)

Оксеморон

     добровільний полон («Опілля на осонні»)

     хуртовина чорно-білосніжна («Талан»)

     прижиттєвий монумент («Опілля на осонні»)

 

Враження учнів

 

 

 

Перевір себе!

Завдання з елементом зовнішнього тестування:

1. З якої поезії .Миколаєнка взято слова? Пояснити їх значення: «То є підкова щастя загадкова, то є душі твоєї мудре слово».

2. Закінчіть рядки віршів М.Миколаєнка. Вкажіть назви поезій.

а) Він - гордість наша. Нації окраса.

І кровний брат правічного Дніпра. («Тарас»)

б) Щасливий той, хто міг природу слова в житті збагнути і до серця взяти. («Підкова щастя») в) Твій подвиг і слава - могуття Держави,

Як золото жита, як сяйво блакиті. («Повік на коліна не стане Вкраїна»)

г) Якщо живеш на терені Вкраїни,

Ти - син її, дочка її кохана ... («Якщо живеш на терені Вкраїни»)

3. Визначте художні засоби кожного рядка з поезій М.Миколаєнка.

Укажіть назви поезій

а) Степи, степи!.. Моя колиска вічна. Ласкавий цвіт. Легенда

героїчна. («Степ»)

б) Життя, мов клавіші рояля, чергує світлі й темні смуги,..

(«Життя таке, як ми хотіли»)

в) — Яка краса! - радіючи, печалюсь ... («Свіча душі»)

г) Жахтить зелене полумʼя кленове, струмує в сині плеса

    узнебесся... («Підкова щастя»).

1.Оксиморон.

2. Епітет.

3. Авторські неологізми

4. Порівняння

Актуалізація опорних знань учнів.

- Характеристика поетичного кредо М.Миколаєнка.

Робота зі схемою

 

 

 

 

 

 

 

 

«Дивлюсь на світ здивовано і дерзко»

Запитання до учнів: 1) Які теми розробляє М.Миколаєнко у своїй творчості, які з них для вас найбільш цікаві?

(Поета хвилюють вічні теми: буття, як воно є; людина і природа, кохання, його велич і таємничість).

 

 

 

 

 

 

 

Поетичне кредо

Синонімічне гніздо поезій Миколи Миколаєнка

На основі опрацьованих творів дати відповідь на проблемне запитання:

як же треба жити?

(уривки з творів)

- «З народом будь!» - наука із наук («Ти радиш, діво...»)

- «...з ним (народом) залишаюсь в радості й біді». («Ти радиш, діво...»)

- «Шляхи до щастя лише праця стеле» («Власна нива»)

- «Шукаєш мудрості - спитай в народу» («Власна нива»)

- «Якби ж то так тебе з дитинства вчили

     і підіймали вгору, як орла, -

 

 

 

……

то й мав з юних літ орлині крила

з усіх боків біда б не стерегла («Валаамова ослиця»)

- А ти - нащадок козаків!-

свій шлях простежуй по орланах («Випростуйся над чашину»)

- Ти ж бережи ясу душі («Випростуйся над чашину»)

- Всотай її (Вкраїни) животворящу мову,

Не гань народ, його святі джерела...

(«Якщо живеш на терені Вкраїни»)

- ... однак вона (людина) додати може

і світлих смуг та їх тривалість, і сміху, і пісні в темних смугах.

(«Життя таке, як ми хотіли»)

- ... сад посадити, й народити

Ясних продовжувачів роду

(«Життя таке, як ми хотіли»)

- ... життя зустріло нас в обійми,

А долю викуй власним глуздом

(«Життя таке, як ми хотіли»)

- А людям віддавав співуче серце,

Добро творив - то вічний мій талан.

( «Талан»)

- ...серцем проймаю епох сигнали

(«Узори на склі»)

- Найвищу мудрість вилущив давно народ:

Живи життям, яке нам дарував Господь.

(«Мудрість»)

- Відтак затям закон: будуй, а не ламай!

(«Мала піщина...»)

- Якщо кохання - то на повну пристрасть,

а дружба - так на всю палку снагу!

 

І праця щоб пливла, як річка бистра,

спожиток був на золота вагу. («Поезія»)

- Ти йшов попереду, хоча боявся, друже, впасти.

Добув Державі ти своїй права на власне щастя!

(«Загинув у польоті»).

- В пісні народ заповіт нам прорік

(«Пісня»)

- Собою будь . («Собою будь»)

Збірка «Чорнотроп»

- А істина - проста, як гребінь,

 як іскра у кромішній млі:

 відповісти готуйся в Небі

за всі діяння на Землі

(«Істина - проста»)

 

Підсумок уроку. Розвиток творчої рефлексії.

Анкета.

1. Чи задоволений ти результатом своєї роботи, процесом уроку? Чому?

2. Що ти зрозумів і дізнався нового?

3. Що найбільше здивувало?

4. Чи досягнув ти поставленої мети?

5. Які нові запитання зʼявилися у тебе?

6. Які побажання хотів би сказати молодому поколінню?

Рефлексія (квітка троянди)

- Пригадайте, що символізує троянда?

- Висловіть одне одному від чистого серця побажання на майбутнє, продовжуючи подані на пелюстках квітки речення.

Подажання

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Домашнє завдання

Скласти гру на основі збірок поезій «ERGO...Отже...», «Чорнотроп».

 

4) З якого вірша ці рядки :

«...Твій подвиг і слава - могуття Держави,

 як золото жита, як сяйво блакиті.»

 8) У внутрішньому колі зашифроване імʼя людини, якій Микола Миколаєнко присвятив свій вірш «Фатальна мить» із збірки «ERGO...

Отже...»

(Доньці Ларисі)

У зовнішньому колі зашифрований вірш Миколаєнка, котрий входить до збірки «ERGO... Отже.» і входить в цикл «В пісенному узорі».

(«Зелене полум'я»)

 

11) На підковах є цифри і літери. Якщо розмістити підкови так, щоб цифри склали дату народження Миколи Миколаєнка, з літер прочитаєте поетичні рядки. Яка назва твору?

 

(То є підкова щастя загадкова,

то є душі твоєї мудре свято. «Підкова щастя»)

(05.12.1919)

 12 ) Відгадай, що автор робить у вірші «Під знаком серця», коли

       бачить троянду.

 

( освіжаюся, думаю, п’ю, сягаю сідаю кружусь, дивуюся,радію)

 

 

docx
Додано
8 березня
Переглядів
150
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку