Матеріал розширить знання учнів про Тараса Григоровича Шевченка; розвиватиме в учнів усне мовлення, вміння коментувати, робити висновки; виховувати пошану до історичного минулого нашого народу, повагу до творчої спадщини Шевченка.
Літературний брейн – ринг «Стежками Шевченкової долі»
Підготувала
Морозова В.А.
учитель української мови і літератури
Брейн-ринг, присвячений життю та творчості Т.Г.Шевченка
Мета: розширювати знання учнів про Тараса Григоровича Шевченка; викликати почуття симпатії до поета, до його природнього розуму, допитливості, хисту, співчуття до його нелегкого життя; розвивати усне мовлення, вміння коментувати, робити висновки; виховувати пошану до історичного минулого нашого народу, повагу до творчої спадщини Шевченка.
Обладнання: Портрет Т.Г.Шевченка, картки із завданнями, грамзапис, репродукції картин Т. Шевченка, наочний матеріал .
Хід заходу:
Думайте, читайте.
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь!
Т.Г. Шевченко
Вступне слово вчителя
Сьогодні ми зібралися у цьому прекрасному закладі, щоб не лише вшанувати пам'ять про великого сина українського народу – Т. Г. Шевченка, відчути, як через його твори проходить любов до України, народу, рідної мови, а й перевірити, наскільки ми обізнані на житті і творчості поета. Т. Г. Шевченко став символом волі, незалежності, стійкості, що є найціннішим і найдорожчим для кожного з нас. Світова велич письменника визначається багатьма складниками: його у світовому літературному процесі, впливами на читача та хід історичних подій, внеском нових ідей і нових мистецьких засобів та скарбів у загальнолюдську культуру. Хочеться побажати, щоб кожного року кількість учасників в інтелектуальних іграх зростала. Адже це широкий творчий процес, який розвиває креативність особистості, дає можливість зустрічатися з новими людьми, а також неймовірно розширює кругозір та робить наш розум більш «гострим» та «швидким». Бажаю всім учасникам та вболівальникам цікавої гри!
Правила гри:
У грі беруть участь 2 команди. Вони обирають собі капітанів і виготовляють емблеми (кожна команда — різні), які відображають тематику змагання.
Для проведення заходу запрошуються дві команди.
Захід проводиться у формі змагання між двома командами, яким пропонуються різноманітні завдання з життєвого і творчого шляху Тараса Шевченка.
Результати змагань оцінює журі.
Гра складається з 6 конкурсів.
Переможець бою визначається за кількістю набраних у ньому очок. Якщо після закінчення бою (6 конкурсів) рахунок нічийний, то задаються додаткові питання, до тих пір, поки одна з команд не дасть правильну відповідь.
Якщо протягом бою одна з команд вже набирає більшість очок (наприклад, 3 із 5), а кількість питань, що залишилась, не дає змогу суперникам її наздогнати, то бій достроково припиняється.
На дошці запис: Вам стануть у пригоді
Ваші попередні знання про життя і творчість Тараса Шевченка.
Перший конкурс : "Представлення команд" ( 1 - 3 бали)
Кожна з команд представляє себе, розповідаючи про свою назву, емблему.
Другий конкурс «Закінчити речення»
Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом.
(вчитель зачитує питання)
10. Перезахоронено на …(Чернечій горі біля Канева).
11. Чернеча гора зараз називається … (Тарасовою).
Третій конкурс: « Шевченкові слова»
Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом.
Вставте відповідно пропущені слова з віршів Т.Г. Шевченка. Поясніть значення слів.
1. Пишається над водою червона …
2. Тече … з-під явора
3. А над самою водою … похилилась
4. …моя вечірняя, зійди над горою.
5. Поклала … коло хати маленьких діточок своїх.
6. Тихесенько … віє.
Четвертий конкурс: "Хто швидше?"
Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом.
Потрібно відповісти на запропоновані запитання:
1. Який композитор написав близько ста музичних творів на слова Шевченка? (Микола Лисенко)
2. У яких альманахах друкував свої твори Т. Шевченко на початку творчості? ("Ластівка" "Молодик")
3. Скільки запросив Енгельгардт за кріпака Т. Шевченка? (2500 крб)
4. Кому Шевченко присвятив "Кобзар" 1860 року? (Марку Вовчку)
5. Прізвище лікаря, який доглядав хворого Шевченка, коли той створив "Заповіт"? (А. Козачковський)
6. Який художник ілюстрував поему "Кавказ", взявши за епіграф слова "споконвіку Прометея там орел карає"? (І. Рєпін)
П’ятий конкурс. “Чи знаєте ви твори Т.Шевченка?”
Кожна правильна відповідь – 1 бал
Після читання уривка з поезії члени команд по черзі називають вірш, з якого наведено рядки.
1. Крізь верби сонечко сіяє
І тихо гасне. День погас.
І все почило. Сивий в хату
Й собі пішов опочивати. («І досі сниться: під горою…»)
2.За що, не знаю, називають
Хатину в гаї тихим раєм.
Я в хаті мучився колись,
Мої там сльози пролились. («Якби ви знали, паничі…»)
3. Меж горами старий Дніпро,
Неначе в молоці дитина,
Красується, любується
На всю Україну. (« І виріс я на чужині…»)
4. Хрестами
І візерунками з квітками
Кругом листочки обведу
Та й списую Сковороду
Або «Три царіє со дари» (« А. О. Козачковському»)
5. Зоре моя!
Мій друже єдиний!
І хто знає, що діється
В нас на Україні? («Зоре моя вечірняя»)
6. Одне – однісіньке під тином
Сидить собі в старій ряднині,
Мені здається, що се я,
Що це та молодість моя! (« І золотої, й дорогої…»)
Шостий конкурс. "Хто активніший".
Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом.
Кожній команді надається можливість протягом двох хвилин відповісти на якомога більше запитань.
Життя і творчість Т.Г. Шевченка
Микола – переможець;
Петро – камінь;
Олексій – захисник.
Батьки Т. Шевченка, даючи йому ім’я, начебто передбачили його майбутній характер. Здогадайтесь, що означає ім’я Тарас у перекладі з грецької.
Відповідь: бунтівник, непокірний, безстрашний.
Відповідь: мачуху.
Відповідь: Григорій Шевченко боявся, що з сина вийде «великий ледащо».
Відповідь : 1814 + 13 = 1827 р.
Відповідь: Енгельгардт.
Відповідь: Аральське море.
Відповідь: Марко Вовчок.
«Чи не покинуть нам, небого,
Моя сусідонько убога,
Вірші нікчемні віршувати
Та заходиться риштувать
Вози в далекую дорогу?»
Куди ж збирався направити свої вози поет?
Відповідь: На той світ, друже мій, до Бога, Почимчикуєм святкувать.
На Великдень, на соломі ,
Проти сонця діти…
Щось таке робили ,що це роблять ,як правильно, діти і тільки на Великдень.
Відповідь: гралися крашанками в биткию
«А все-таки вона крутиться»
Відповідь: І Архімед і Галілей вина не бачили.
Відповідь: українська, російська, польська.
Відповідь: До дружини.
Відповідь: Не дійшли до нашого часу.
Рученьки терпнуть,
Злипаються віченьки.
Боже, чи довго тягти.
Відповідь: це цитата з твору Грабовського»Швачка».
Відповідь: К.Брюллов «Портрет В.Жуковського».
Відповідь: Ян Гус.
У степу біда.
Заболіла головонька,
Заболів живіт.
Упав чумаченько з воза,
Упав та й лежить.
На яку хворобу захворів чумак, коли відомо, що на Україну найчастіше привозили її чумаки.
Відповідь: чума.
Уже на третьому полі
Турки-яничари догнали,
До стовпа в`язали,
Очі виймали…
Ким стане герой твору, коли відома, що називатимуть його, так, як і автора твору.
Відповідь: Кобзарем.
Лісок дубовий далеко від льоху.
Граки під дубами гудуть.
Відновіть зміст оригіналу вірша Т.Г.Шевченка.
Відповідь: Садок вишневий коло хати, Хрущі над вишнями гудуть.
Відповідь: Пантелеймон Куліш.
Відповідь: Лауреати літературної премії ім. Т. Шевченка.
Відповідь: На купюрі України - 100грн.зображено портрет Т.Г.Шевченка.
Конкурс капітанів « Декламатор »
Кожен капітан декламує улюблену поезію Тараса Шевченка.
Оцінка за конкурс – 5 балів.
Підбиття підсумків гри. Нагородження переможців.
Слово вчителя
Така вічна і непереможна творчість Т.Г Шевченка! Вона надихає на істинні почуття, безмежну любов до свого народу, рідної землі, України. Цю любов, біль у душі та багатостраждальному серці, передав у своїх творах наш Кобзар – поет, художник, патріот.
Ушанувати пам’ять видатного поета зібралися і ми всі разом.
Відбувся брейн-ринг, присвячений Т.Г. Шевченку.
Наша вдячність вам за знання прекрасної творчості всесвітньо визнаного українця!
З перемогою! Так тримати!