Літературно-музична композиція "Спочатку було слово..." (до Дня української писемності та мови)

Про матеріал

В Україні мовне питання мало особливе значення, бо десятиліттями вона заборонялася, а ті громадські діячі, письменники, які ставали на захист мови, переслідувалися, звинувачувалися у націоналізмі. Красу і велич українського слова опоетизували Іван Котляревський і Тарас Шевченко, Леся Українка та Іван Франко, Василь Стус, Василь Симоненко, Ліна Костенко та багато інших синів і дочок України. Ми повинні утверджувати красу рідної мови скрізь: вдома, на роботі, в автобусі, на вулиці, в товаристві друзів. Свято української мови – не просто черговий захід, а патріотична акція, котра свідчить: не можна відродити Україну без відродження української мови.

Перегляд файлу

Літературно-музична композиція

«Спочатку було слово…»

(До Дня української писемності та мови)

Мета заходу:

  • розкрити значення української мови для українського народу; спонукати до бажання відроджувати і вивчати мову;
  • розвивати навички виразного, вдумливого читання віршів, пам'ять, логічне мислення;
  • виховувати усвідомлення великого значення  рідної мови,любов до Батьківщини, естетичний смак, почуття патріотизму, любов і повагу до культурної спадщини наших предків.

Обладнання: рушники, проектор, плакати з висловлюваннями про мову, мультимедійна презентація.

 

Хід свята

ФОН

Учениця (зі свічкою в руках).

          Коли до серця крадеться тривога,-

 За долю України я боюсь,-

 З молитвою звертаюся до Бога

 І мовою вкраїнською молюсь.

 Прошу для України в Бога щастя

 І захисту для всіх її дітей.

 А мова українська, мов причастя,

 Теплом своїм торкається грудей…

 О Боже мій – Великий, Всемогутній,

 Мою вкраїнську мову порятуй.

          І в світлий день пришестя, в день майбутній

           Вкраїні Царство Щастя Приготуй.

Коли до серця крадеться тривога,-

За долю України я боюсь,-

З молитвою звертаюся до Бога

І мовою вкраїнською молюсь.

 

Ведуча.  Дорогі гості та шанувальники рідного слова! Щиро вітаємо вас на нашому святі української мови «Спочатку було слово…». Для кожного народу дорога йому мова, а нам, українцям, найближча до серця – українська.

 

Пісня «Гімн українській мові»

 

Ведучий.  9 листопада українська громада відзначає вели­ке духовне свято —

День української писемності і мови, що яскраво   засвідчує багатолітній тернистий шлях розвитку рідного слова і його безсмертних творців.

 

Ведуча.Першим до нас приходить слово... З колисковою материнською піснею, тихою казкою, доброю ласкою. Світ — мов казка. І пізнаємо ми його за допомогою слова.

 

Ведучий.  Словесність — початок усіх наук. Вона джерело, звідки по­чинається струмок, який ширшає, набирає сили і розливається мо­гутньою рікою. Адже, слово до слова — зложиться мова!..

Ведуча. З чого ж усе починалося? Звідки бере витоки слов’янська писемність?

 

 Ведучий.  Понад тисячу років тому брати Кирило і Мефодій створили на основі староболгарської мови азбуку - кирилицю і почали розповсюджувати ії між слов’янами. Це поклало початок розвиткові писемності і культури всіх слов’янських народів.

 

Ведуча. Найдавнішими рукописними кириличними пам’ятками є яскраво орнаментовані, розкішно оправлені пергаментні Остромирове Євангеліє (1056-1057 рр.),  Рейнське Євангеліє, що його вивезла до Франції дочка Ярослава Мудрого Анна, Мстиславове Євангеліє.

 

Ведучий.  У 1113 році з’явилася славнозвісна праця печерського Нестора

 « Повість временних літ».

 

Ведуча.За православним календарем -  9 листопада – це ще й   день вшанування пам'яті Преподобного Нестора-Літописця. Він був послідовником знаменитих Кирила та Мефодія — творців слов'янської писемності.

 

Ведучий.  Усі наступні літописці, де б вони не створю­вали свої літописи, лише переписували уривки з праць великого літописця, наслідуючи його. І все ж перевершити його за всю історію літописання так ніхто і не спромігся. «Повість временних літ» була і залишається найвидатнішою пам'яткою слов'янської культури.

 

ФОН

Заходить Нестор-літописець

 

Нестор-літописець. Я  киянин – Нестор - у сімнадцять ро­ків прийшов у відому Києво-Печерську обитель послушником. При­йняв мене сам  засновник монастиря преподобний Феодосій. Молитвою та послухом я невдовзі перевершив навіть найвидатніших старців. Під час постригу в ченці був удостоєний сану ієродияко­на. Головною моєю працею у монастирі стала книжкова справа.

Крім «Повісті временних літ», мною були написані жи­тія перших руських святих — братів Бориса та Гліба, житіє преподо­бного Феодосія — засновника монастирського життя на Київській Русі, сказання про перших печерських подвижників і багато іншого.

Чи думав  тоді, тисячу літ тому, що я, звичайний чернець,  увійду в історію народу, що про мене створюватимуть фільми.

 

Ведуча. Увага на екран.

Відео про Нестора-літописця.

 

Ведуча.Сучасна українська літературна мова пов'язується з конкретною датою — виданням «Енеїди» Котляревського у 1798 році. Знаменита поема стала першим друкованим твором, написаним живою народною мовою.

 

Ведучий.  Ще одну дату — 1840 рік, коли вперше було видано твори

Т. Г. Шевченка,— можна вважати доленосною: з того часу українська літературна мова стала на важкий, але плідний шлях розвитку.

 

Ведуча. Україна та її культура святкують своє відродження. Але цьому передувала тяжка боротьба.  Багато жорстоких століть пережила наша невмируща мова, мужньо знісши і витерпівши наругу наймогутніших царських сатрапів та шлахетсько-панських  посіпак.

 

Звучить пісня "Реве та стогне Дніпр широкий".

На сцені 12 дівчат в українському вбранні. Кожна із них зачитує одну із дат в скорботному календарі української мови, після чого повертається і йде в глибину сцени.

 

1. 1720 рік – російський цар Петро I заборонив друкувати книжки українською мовою.

2. 1796 рік – видано розпорядження про вилучення у населення України українських букварів та українських текстів із церковних книг.

3. 1775 р. – зруйновано Запорізьку Січ і закрито українські школи при полкових козацьких канцеляріях.

4. 1862 р. – закрито українські недільні школи, які безкоштовно організовували видатні діячі української культури.

5. 1863 р. – указ російського міністра Валуєва про заборону видання книжок українською мовою.

6. 1876 р. – указ російського царя Олександра ІІ про заборону друкування нот українських пісень.

7. 1884 р. – закрито всі українські театри.

8. 1908 р. – вся культура і освітня діяльність в Україні визнана царським урядом Росії шкідливою .

9. 1914 р. – російський цар Микола ІІ ліквідує українську прессу -  газети і журнали.

10. 1938 р. – сталінський уряд видає постанову про обов’язкове вивчення російської мови, чим підтинає коріння мові українській.

11. 1983 р. – видано постанову про так зване посилене вивчення російської мови в школах і поділ класів в українських школах на дві групи, що привело до нехтування рідною мовою навіть багатьма українцями.

12. 1989 р. – видано постанову, яка закріплювала в Україні  російську мову  як офіційну загальнодержавну мову, чим українську мову було відсунуто на третій план, що позначається ще й сьогодні.

 

Ведучий. Мова — це показник культури людини. Недаремно кажуть: «Заговори, щоб я тебе побачив». На жаль, сьогодні є небагато людей, які володіють досконало рідною мовою.

 

Ведуча. До речі, на Всесвітній конференції мовознавців у Римі (у середині 20-х років минулого століття) українську мову за мелодійністю визнали другою після італійської.

 

Ведучий.  То ж давайте перевіримо, як ви знаєте рідну мову? Для цього вам буде запропоновано декілька завдань.

 

І. Дібрати епітети до слова «Мова» і записати їх на мольберті.

Орієнтовні відповіді учнів: материнська, калинова, барвінкова, співуча, мелодійна, мила, барвиста, солов’їна, рідна, кольорова…)

 

ІІ.  «Мовний калейдоскоп»

Учитель.    Наша мова як калейдоскоп – різноманітна, різнобарвна… Скільки у ній загадок, шарад, каламбурів. Ми пропонуємо пограти в гру «Хто загадку відгадає, логіку той гарну має». Відповідає учень, котрий перший підняв руку.

У якому вигуку є сто однакових звуків? (Стоп)

З якого крана не набереш води? (З підйомного)

Яка річка згадується у пісні «Била мене мати»? (Прут)

Який сполучник треба поставити між двома шостими буквами алфавіту, щоб утворити назву людини похилого віку? (Дід)

 У якому слові є сорок букв А? (Сорока)

Яке слово об’єднує 33 букви? (Абетка)

Що знаходиться в середині школи? (Літера О)

Як записати слово РОБОТА п’ятьма літерами, а чотирма? (Праця, труд)

Які дві частки ріжуть хліб? (Ні, ж)

Яку державу влітку можна носити на голові? (Панаму)

Математичний знак, який зарекомендував себе із позитивної сторони? (Плюс).

Що спільного між неслухняним хлопчиком і порожнім будинком? (Пустують)

З чого починається день? (З літери Д)

Як записати в чотирьох клітинках  словосполучення «суха трава»? (Сіно)

Чим ранок починається, а вечір закінчується? (Літерою Р)

Від назв яких двох букв стає жарко? (Пе, че)

Який молочний продукт можна перетворити на злак, коли його прочитати справа наліво?(Сир, рис)

На яке запитання не можна відповісти ствердно? (Ти спиш?)

Назвіть місто великих хижаків. (Львів)

 

ІІІ. Гра «Слово до слова – зложиться мова». Потрібно відгадати слово і скласти його з букв, які у вас у руках. (5 учнів)

  • Сходи на судні (трап);
  • широкий асфальтовий шлях (траса);
  • велика група людей, яка об’єднана спільністю походження та сукупністю певних спадкових фізичних особливостей (раса);
  • місце для стоянки, навантаження, розвантаження й ремонту суден (порт);
  • назва різних косметичних, кулінарних та інших речовин у вигляді тістоподібної маси (паста);
  • ручне сільськогосподарське знаряддя для підпушування грунту та знищення бур’яну (сапа).

Звернути увагу учнів на використання словників.

 

ІV. Гра «Не заблукай до старості у суржиковому лісі». Вам потрібно виправити неправильно написані вислови.

 

Неправильно

Правильно

Я вибачаюсь, що запізнився.

Вибачте мені, будь ласка, за запізнення.

Ти вірно розв’язав приклад.

Ти правильно розв’язав приклад.

Цей доктор лічить людей.

Цей лікар лікує людей.

Ми купили гарну мебель.

Ми придбали гарні меблі.

Більша половина учнів.

Більш ніж половина учнів.

Похлопаєм в ладоні.

Поплещемо в долоні.

Капризна дитина.

Вередлива дитина.

Детская площадка.

Дитячий майданчик.

Закрий двері, сквозняк.

Зачини двері, протяг.

Відремонтувати утюг.

Полагодити праску.

 

Учитель. Про грамотну і красиву мову  прочитає гумореску учень_______

«Кухлик»

Дід приїхав із села, ходить по столиці.

Має гроші – не мина жодної крамниці.

Попрохав він:

 Покажіть Кухлик той, що з краю.

Продавщиця: - Што? Чево? Я не понімаю.

Кухлик, люба, покажіть.

Той, що з боку смужка.

Да какой же кухлик здесь,

Еслі єто кружка!

Дід у руки кухлик взяв

І насупив брови.

На Вкраїні живете й не знаєте мови.

Продавщиця теж була гостра та бідова:

У мене есть свій язик,

Ні к чему мнє мова.

І сказав їй мудрий дід:

Цим пишатися не слід

Бо якраз така біда в моєї корови:

Має, бідна, язика і не знає мови.

 

Ведуча. Існує така легенда. Створив Господь на світі звірів прудкими, сильними, птахів з крилами, які допомагали їм шугати високо в небі. Тільки людині він не дав ні великої сили, ні міцних крил. Зажурилася людина й прийшла до Бога, почала нарікати на свою долю.

 

Ведучий. Всевишній вислухав скарги людини на важке життя і сказав, що має вона найцінніший скарб, якого не дано звірям і птицям — мову. Адже мова сильніша за будь-яку силу, скоріша за найпрудкішу тварину. Пообіцяв Бог, що мова все замінить людині, ніде не дасть загинути. Однак і людина повинна розуміти, який неоціненний скарб отримала — берегти мову, як зіницю ока. А якщо втратить вона її, то загубить і душу, і силу.

 

ФОН.

 Виходять Мова, хлопчик і дівчинка.

 

Дівчинка

Україно моя мила!

Ти моя рідненька

Я тебе так щиро люблю

Хоч я ще маленька.

Кожен вечір я завжди

Як спати лягаю.

Все за тебе, Україно, Господа благаю.

Щоби Господь милостивий

За те його молю

Допоміг тобі вернути найсвятішу долю.

 

Мова. Звідки ти і хто такий?

Хлопчик. Українець я малий.

Мова. І яку ти знаєш мову?

Хлопчик. Українську, чорноброву

Мова. Де живеш ти, хлопчик, нині?

Хлопчик. В тополиній Україні.

Мова. А ти хто така?

Дівчинка. Українка я маленька,

Українці батько й ненька.

Все, що рідне, я кохаю,

Всім, хто рідний, помагаю.

Своє ціную, свого вчуся,

До українського горнуся.

І чужого я навчаюсь,

І свого я не цураюсь.

 

Мова.


Спитай себе, дитино, хто ти є,
І в серці обізветься рідна мова;
І в голосі яснім ім’я твоє
Просяє, наче зірка світанкова.

З родинного гнізда, немов пташа,
Ти полетиш, де світу далечизна,
Та в рідній мові буде вся душа
І вся твоя дорога, вся Вітчизна.

У просторах, яким немає меж,
Не згубишся, як на вітрах полова.
Моря перелетиш і не впадеш,
Допоки буде в серці рідна мова.
 


 

Пісня «Мова єднання»

Виходять усі учасники

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
8 січня 2018
Переглядів
4545
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку