Саме учнівське самоврядування є активною формою участі школярів у громадському житті класу, навчального закладу, а згодом і суспільства. У якому віці починають формуватися самостійні погляди, судження, з'являється бажання осмислити своє місце у навколишньому світі? Які якості потрібні соціально активній людині? Спробуємо знайти відповіді на ці питання й окреслити шляхи роботи над вихованням вільної, відповідальної, самосвідомої особистості.
Виховання лідерів в системі шкільного самоврядування як шлях до соціалізації особистості
Основна вимога, яку суспільство висуває до школи, - формування особистості, що здатна бути соціально активною, адже має самостійно вирішувати громадські завдання.
Саме учнівське самоврядування є активною формою участі школярів у громадському житті класу, навчального закладу, а згодом і суспільства. У якому віці починають формуватися самостійні погляди, судження, з’являється бажання осмислити своє місце у навколишньому світі? Які якості потрібні соціально активній людині? Спробуємо знайти відповіді на ці питання й окреслити шляхи роботи над вихованням вільної, відповідальної, самосвідомої особистості.
Сфери соціалізації, серед яких найголовнішими є навчання, родина, дозвілля, вимагають таких якостей, як товариськість, воля до перемоги, широта світогляду, дисциплінованість. Саме через організації самоврядування вихованець вчиться прогнозувати наслідки своїх вчинків, бути об’єктивним, приймати рішення, переконувати, вести за собою.
Особливо важливим віком у формуванні властивостей лідера, отже, й у процесі соціалізації є підлітковий вік. Провідними потребами особистості, що розвивається, стають:
Підлітки прагнуть до самоствердження, помітного розвитку набувають вольові якості, формуються ідеали. Завдяки таким рисам учні цього віку відкриті для спілкування, тому підлітковий період – найсприятливіший період для соціалізації школяра, який може виявити свої здібності, в тому числі й лідерські, у роботі самоврядування.
Дуже важливо сформувати колектив однодумців, який об’єктивно оцінює свої можливості, прагне самовдосконалення, бажає змінювати життя на краще.
Як розуміють підлітки сенс учнівського самоврядування? Опитування виявило, що учні правильно оцінюють свою роль у самоврядуванні:
На питання, чи необхідне у школі самоврядування, учні дали такі відповіді:
В учнівському колективі треба створити умови, у яких кожний вихованець може відчути причетність до розв’язання головних задач, що постають перед педагогами та учнями. Розвиток самоврядування допомагає їм відчути всю складність соціальних стосунків, сформувати соціальну позицію, визначити свої можливості в реалізації лідерських функцій. Самоврядування розвивається лише тоді, коли учні опиняються в ситуації вибору й самі визначають шляхи розв’язання поставленої проблеми. Саме прийняття рішення є ключовим для формування мотиву групової дії – підведення підсумків, групова рефлексія дозволяють підвести учнів до нової мети спільної діяльності.
Модель розвитку самоврядування в учнівському колективі
Задачі учнівського самоврядування
На чолі самоврядування мають стати лідери. Лідер – це людина, яка уміє переконати інших робити те, що хоче вона, незалежно від того, якими були їхні власні наміри. Більш конкретно, це хтось, хто може використати властивості й уміння людей, які працюють в групі, і спрямувати групу на досягнення цілей лідера. Кожна людина, так чи інакше, прагне стати лідером. Хороший керівник – це теж лідер. Актуалізація ролі управління в житті сучасного суспільства зумовлює інтерес до проблеми лідерства. Талант лідера – особливий згусток здібностей. Це, перш за все, дар спілкування, уміння створити умови для розкриття потенціалу оточуючих. Успіх лідера пов'язаний з утвердженням у людях віри у соціальну справедливість. Управляти людьми – це не означає командувати ними. Успішному лідерству допомагає хороше ставлення команди до лідера, а задоволення лідера командою робить його набагато щасливішим.
Щоб стати лідером, треба, перш за все, виховати в собі особистість.
Що є основою лідерства? Однією з головних складових лідерства є авторитет. Роль лідера тримається на певній формі авторитету, який може мати різне походження.
Справжній лідер
При організації самоврядування у школі важливими є розвиток активності усіх членів учнівського колективу, покладання повноважень і зміна лідерів. У школі та класі мають бут створені умови, в яких кожен учень відчуває причетність до рішення головних задач, що стоять перед педагогами та учнями. Розвиток самоврядування допомагає їм відчути всю складність соціальних стосунків, сформувати соціальну позицію, визначити свої можливості в реалізації лідерських функцій.
Виховання лідерів є ефективним засобом соціалізації підлітків.
Сучасні умови життя характеризуються нестабільністю соціально-економічної ситуації, швидкою зміною цінностей та цілей, які схвалює соціум. Висувається ідеал успішної людини, яка уміє працювати в умовах конкуренції. Сучасною є людина, здатна перебудовуватися у відповідності до умов оточуючого життя. Сьогодні необхідне активне, а не пасивне, творче, а не репродуктивне сприйняття світу і себе в ньому. Особливості підліткового віку: бажання спробувати нові відчуття, більше дізнатися про людей, оточуючий світ і себе, якось виявити себе – сприяють соціалізації школярів.
Чим більш обдарована дитина, тим складнішим для неї є процес соціалізації, такі діти часто переживають відчуження в колективі однолітків, вони схильні до комфортності та заглиблення у філософські проблеми, спостерігається невідповідність між фізичним, інтелектуальним і соціальним розвитком, прагнення спілкуватися зі старшими, виявляються властивості особистості, що ускладнюють соціалізацію: перфекціонізм, нереалістичні цілі, надчутливість, нетерпимість, низький рівень комунікативності. Тому дуже важливим є проектування такого шкільного середовища, яке забезпечить підлітку стабільне позитивне самоприйняття і самоствердження. Необхідно створити умови, за яких підліток вступає у взаємодію зі світом не тільки на виконавчому рівні, а й на організаторському, надати можливість задовольнити своє прагнення бути дорослим, отримати права і функції, які традиційно належать дорослим, розширити кругозір та сформувати громадянську позицію у відношенні до громадських проблем. Допомогти у розв’язанні цих задач може «Школа лідерства», основні положення якої:
Зміст занять у «Школі лідерства» спрямований на формування навичок і властивостей, що сприяють успішній взаємодії з соціумом, розвиток лідерських властивостей організаційних лідерів у класах і підвищення їхнього лідерського статусу у групі. Доцільно розпочинати ці заняття з 7-го класу.
Орієнтовна тематика занять (7-8 класи)
Додаток № 1
Чи лідер ти? (Методика самооцінки лідерських властивостей)
Інструкція: якщо ти повністю згоден з наведеним твердженням, то поряд із номером питання постав цифру 4; якщо швидше згоден, ніж не згоден – 3; якщо важко сказати – 2; швидше не згоден, ніж згоден – 1; повністю не згоден – 0.
Ключ
Підрахуй суму балів по кожному рядку:
Інтерпретація: якщо сума в кожному рядку 1-9 менше 10 – властивість розвинута мало, її треба вдосконалювати; якщо більше 10 – властивість розвинута середньо; від 15 і більше – розвинута сильно. За шкалою щирості: якщо сума більше 10 – тест недійсний.
Додаток № 2
Тест з виявлення організаторських здібностей
Інструкція: визначте свої організаторські здібності, тобто уміння активно впливати на людей. Для цього швидко, не замислюючись, дайте відповіді на питання. Відповіді мають бути тільки стверджувальними (так) або заперечними (ні). Відповідаючи, намагайтеся відтворювати свою реальну поведінку у конкретній ситуації.
Ключ:
Після того, як ви відповіли на запропоновані питання, підрахуйте суму набраних балів. При цьому зважте, що кожна ствердна відповідь на непарні питання і заперечна на парні оцінюється в 1 бал.
Інтерпретація: результат 15 балів і більше свідчить про високий рівень організаторських здібностей; 13-14 балів – про середній; нижче 13 балів – про низький рівень розвитку організаторських здібностей. Якщо у вас виявився низький рівень, не впадайте у відчай, маючи бажання, ви можете розвинути свої організаторські здібності.
Додаток № 3
Тренінг «Виховання лідерів»
Заняття № 8
Тема: Ознаки культурного лідерства. Позитивні та негативні сторони лідерства
Мета: Формувати поняття ефективного лідерства.
Завдання:
Обладнання: плакат «Ознаки ефективного лідерства», ватман, маркери для створення учнями схем; відеозапис із зображенням природи у супроводі класичної музики; матеріал для створення колективного асоціативного колажу позитивних емоцій.
Вправа 1.
Побажання всім присутнім
Обговорення:
Вправа 2.
Тренер називає прості числа. Повинні швидко підвестися рівно стільки людей, яке число назвали. Сісти можна після дозволу педагога. Не можна домовлятися про алгоритмізацію дій.
Обговорення:
Вправа 3. Міні-лекція. Теоретичний матеріал
Існує значна різноманітність типів лідерства. Зокрема, вирізняють культурне лідерство як вплив на розвиток особистості групи, суспільства. Нас цікавить саме цей вид лідерства. Культурний лідер допомагає створювати, вносити зміни , підтримує те, що відбувається у суспільстві.
В освітніх умовах відбувається формування особистості взагалі і лідера зокрема. Останнє багато в чому залежить від керівників освітніх закладів.
Позитивні умови:
Такі умови сприяють розвитку ефективного лідерства.
Плакат «Ознаки ефективного лідерства»
Саме перелічені якості та здатності дозволяють лідерові впливати на підвищення культурного рівня своєї особистості, інших людей, суспільства.
Підсумки
Вправа 4. Робота в групах
Учасники тренінгу об’єднуються у три групи, кожна з яких повинна обладнати свій стіл необхідним для роботи.
Завдання: визначати і відобразити на папері умови формування ефективного лідерства в процесі діяльності учнівського самоврядування, які залежать від:
І група – діяльність педагогів
ІІ група – участі батьків
ІІІ група – самих учнів
Підсумки:
Матеріали у вигляді плакату висять на стіні під час роботи тренінгу.
Вправа 5. Читання і обговорення притчі «Ворона і павич»
«На гілку апельсинового дерева у парку палацу сіла чорна ворона. По доглянутому газону гордо походжав павич. Ворона прокаркала: «Хто допоміг такому безглуздому дивному птаху з’явитися в нашому парку? З якою самовпевненістю він іде, неначе це султан власною персоною! Погляньте тільки, які в нього бридкі ноги, а його пір’я має жахливий синій колір. Такий колір я б ніколи не носила б. Свій хвіст він тягне за собою наче лисиця». Ворона замовкла, очікуючи. Павич помовчав деякий час, а потім відповів, сумно посміхаючись: «Думаю, твої слова не відповідають дійсності. Те погане, що ти в мені бачиш, ґрунтується на неправильному розумінні. Насправді я не гордий і знаю свої недоліки. Мої ноги вкриті зморщеною шкірою. Це найбільше замучує мене, тому я піднімаю ноги так високо, щоб не бачити своїх жахливих ніг. Ти бачиш у мене тільки недоліки і не звертаєш уваги на позитивні якості. Те, що ти називаєш потворним, найбільше подобається у мені людям»
(Про те, що все має позитивні та негативні сторони. У кожного є свої позитивні якості. Потрібно бачити тільки «жахливі ноги», а й «гарне пір’я»)
Вправа 6. Обговорення позитивних і негативних сторін лідерства
Лідерство, як і будь-яке соціальне явище, має як позитивні, так і негативні риси. Чи можна пов’язувати «плюси» тільки з рисами, що притаманні лідерові , а недоліки із зовнішніми обставинами?
Спробуємо вирізнити спочатку позитивні сторони.
Продовжіть речення
Лідерство – це:
Це погляд з одного боку. З іншої позиції лідерство – це проблеми, що пов’язані з тим, як лідера сприймають інші, із специфікою його діяльності. Вирізнимо низку таких проблем:
Лідери часто стикаються з переживаннями, стресами. Потрібно взяти на себе відповідальність, не чекаючи визнання й винагород. Лідери, як правило, знаходяться завжди серед людей. Проте, відповідальність вони несуть персональну. У цьому виявляється їхня самостійність. Але подолання цих проблем загартовує характер.
Вправа 7. «Прийняття рішення» (у групах)
Шеф доручає команді знайти додаткові засоби для стимуляції мислення, творчості своїх працівників. Кожній групі пропонується уривок з відеозапису у супроводі музики.
Обговоріть питання:
Виступи представників груп
Вправа 8. Підсумки. Рефлексія
Сьогоднішнє заняття мені (не) сподобалося, тому що…
(приклеїти на дошку фрагмент колажу, який відобразить колективний настрій)
Роздатковий матеріал до тренінга
Принципи колективного розв'язання проблем
Алгоритм управлінського рішення
Сходження на вершину
Думки мудрих
Люди тільки тоді бувають видатними, коли приймають рішення стати ними.
Шарль де Голль
Старатися бути самим собою – єдиний засіб мати успіх. Стендаль
Щоб вести людей за собою, йти за ними. Лао Цзи
Я правило, найбільшого успіху досягає той, хто має у своєму розпорядженні кращу інформацію.
Бенджамін Дізраелі
Хто не вміє говорити – кар’єри не зробить.
Наполеон Бонапарт
Спочатку – дізнатися напевно. Потім – вирішувати. Есхіл
Немає проблем, що не вирішуються, є неприємні рішення. Е.Борн
Жодна проблема не витримає натиску думки. Вольтер
Якби всі ми робили те, на що здатні, то самі б здивувалися власним можливостям.
Томас Едісон
Мислити з шаблоном – найвірніший спосіб завалити справу. Д.Енрайт
Кращий спосіб надихнути на інших – поділитися владою і повноваженнями. Бенджамін Дізреслі
Список використаної літератури