Технологічна карта уроку української літератури (ЛРК)
ПІБ учителя: Люта Людмила Миколаївна
Клас: 10
Тема уроку: Чарівна поетеса Любов Геньба. Любов до Батьківщини - важливий складник життя людини. Поезія «Молюся за Україну!».
Мета уроку:
Навчальні –ознайомити учнів з матеріалом про життя і творчість запорізької поетеси; опрацювати ідейно-художній зміст твору. |
Розвивальні - розвивати пам’ять, образне мислення, навички виразного вдумливого читання ліричних творів; визначати засоби художньої виразності; аналізувати прочитане вміння висловлювати свої думки та почуття, відстоювати власну позицію. |
Виховні – виховувати почуття пошани до рідної України; любов до природи, естетичні смаки. |
Обладнання уроку: Портрет Л. Геньби, презентація, відеоролік «Це моя Україна», « Урок патріотизму», репродукції пейзажів, аудіозапис.
Методи та прийоми:
а) словесні (слово вчителя, бесіда);
б) наочні (метод ілюстрації, метод демонстрації – показ презентації, документальних фільмів),
в) практичні (складання «асоціативного куща», сторітелінг, «літературного грона», есе, сенкану, колажу);
г) методи самостійної роботи ( робота з текстом, випереджувальне завдання)
Тип уроку: комбінований урок.
Предметні компетенції учнів на уроці:
Основні поняття |
Основні знання |
Основні вміння |
Короткі відомості про письменницю та її поезії. |
Знають про письменників рідного краю, їхні твори. Розуміє зміст ліричних творів і їх різницю від прозових. |
Виразно читає і коментує поезії письменниці; розкриває ідейно-художній зміст творів. |
Ключові компетентності:
1 |
Спілкування державною мовою |
Вільне володіння державною мовою, різними видами мовленнєвої діяльності (говоріння, письмо). Висловлювати думку усно й письмово, логічне обґрунтування власної позиції. |
2 |
Інформаційно-цифрова |
Застосування ІКТ, визначення кількості інформації з теми та можливість її опрацювання для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією на уроці, в публічному просторі та приватному спілкуванні. Створення власного інтелектуального продукту на основі отриманої та перетвореної інформації. Розуміння етики роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо). |
3 |
Обізнаність та самовираження у сфері культури. |
Розвивати літературну грамотність учнів, здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва. Ця компетентність передбачає глибоке розуміння власної національної ідентичності як підґрунтя відкритого ставлення та поваги до розмаїття культурного вираження інших. |
4 |
Учитися впродовж життя |
Володіти навичками інформаційної грамотності (вміння швидко та ефективно шукати інформацію, критично та компетентно оцінювати та осмислювати інформацію, вміння творчо та креативно використовувати її). Здійснювати аналіз власної діяльності, вчитися працювати відповідально. |
5 |
Соціальна і громадянська |
Здатність виявляти особистісні якості, соціальні почуття, любов до Батьківщини; готовність до посильної участі в соціальних подіях, що відбуваються в суспільстві та спрямовані на поліпшення спільного життя. Ефективна та конструктивна участь в уроці. Уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів. Дотримання прав людини, підтримка соціокультурного різноманіття. Розвивати навички роботи в групі, співпрацювати з іншими на результат |
6 |
Здоров’язбережувальна |
Дбайливо ставитися до власного здоров'я та здоров'я інших. |
Наскрізні лінії:
«Громадянська відповідальність»
«Екологічна безпека та сталий розвиток»
Хід уроку
Етап урок |
Час |
Завдання етапу |
ФОНД |
Діяльність учителя |
Діяльність учня |
Організація початку уроку, мотивація |
3 хв |
Налаштування учнів на урок. Технологія "Енергізатор" |
Ф І |
Розповідає Пропонує.
|
Слухає. Слухає музику. |
Актуалізація опорних знань учнів |
5 хв |
Говоримо про поезію про поетів запорізького краю.
|
І
Ф |
Запитує, доповнює, уточнює відповіді дітей |
Презентує. Відповідає на питання доповнює, запам’ято-вує, графічно малює. |
Етап цілепокладання |
1 хв |
Формування мети і цілей уроку: прогнозування змісту та результатів роботи. «Життя і творчисть Л. Геньби» (презентація) https://vseosvita.ua/library/prezentacia-do-uroku-literaturi-ridnogo-krau-zitta-i-tvorcist-lubovi-genbi-339132.html |
Ф |
Спостереження, допомога, повідомлення мети та цілей |
Запис теми та очікувань |
Етап цілереалізацій |
29 хв
1 хв |
а) І група – складіть сенкан до образу «Україна». б) ІІ група – складіть есе на тему «Патріот». в) ІІІ група – складіть твір за метафорою
|
І
Ф
Г
Ф
Г
Г
|
Кординує роботу
Запрошення до поетичної вітальні. Читання вірша «Молюся за Україну»"
Координує, звертає увагу учнів.
Координує,допомагає
Координує, допомагає в дослідженні.
Координує, звертає увагу учнів. |
Знайомля-ться з біографією поета
Слухають, розуміють занотову-ють, аналізують.
Слухають, записують.
Слухають, розуміють занотову-ють
Аналізують поезію.
Рухаються
Аналізують вірші, складають, виразно читають. |
Підсумок уроку |
2 хв |
Любов до Батьківщини людина проносить через усе життя. Інтерактивна вправа "Мікрофон" |
Ф
І |
Підводить підсумок |
Занотову-ють свої емоції від почутих віршів.
|
Рефлексія. Оцінювання |
3 хв |
Послухаємо думку інших. Перегляд документального фільму «Урок патріотизму» https://www.youtube.com/watch?v=MFsVyaGqSKQО Оцінки |
Ф
|
Пропонує перегляд Оцінює роботу здобувачів освіти на уроці |
Самооціню-вання |
Домашнє завдання |
1 хв |
1. Вивчіть напам’ять вірш. 2. Напишіть листа воїнам ЗСУ, або напишіть міні-твір на тему: «Що таке патріотизм і чому ми повинні любити нашу Батьківщину?».
|
Ф І |
Пояснює домашнє завдання |
Занотову-ють домашнє завдання |
Література:
Для вчителя |
Для учнів |
«Любов Геньба» презентація [Електронний ресурс] / Колісник Надія Василівна – 2020. – Режим доступу до ресурсу: https://vseosvita.ua/library/prezentacia-do-uroku-literaturi-ridnogo-krau-zitta-i-tvorcist-lubovi-genbi-339132.html |
Письменницький портал Пилипа Юрика [Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу: https://pilipyurik.com/literatory-zaporizha/859-henba-liubov-poezii |
Письменницький портал [Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу: https://pilipyurik.com/literatory-zaporizha/859-henba-liubov-poezii |
Запорізька обласна бібліотека для дітей «Юний читач» Запорізької обласної ради [Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу: http://www.zobd.zp.ua/uvel.html |
Національна спілка письменників України. Письменницький довідник |
|
Документальний фільм «Урок патріотизму». Режим доступу до ресурсу: |
|
Додатки:
Любов Григорівна Геньба
(1960 р. н.)
Народилася Любов Григорівна 28 лютого 1960 р. в с. Грушеве Гуляйпільського району Запорізької області. Поетеса, журналіст, режисер, громадська діячка. Член Національної спілки письменників України з 1997 року.
Закінчила Мелітопольське училище культури, у 2006 – філологічний факультет Запорізького національного університету зі спеціальності "Українська мова та література". Нині живе у м. Гуляйполе. Працювала художнім керівником районного Будинку культури. Тепер – директор Гуляйпільського районного краєзнавчого музею.
Почала писати з 1977 року. Друкувалась в обласних газетах, у колективних збірниках "Кроки", "Вітрила", "Великий Луг", альманасі "Хортиця". На вірші Л. Геньби створено низку пісень у співавторстві з композитором-піснярем, Заслуженим діячем мистецтв України Анатолієм Сердюком, та Заслуженим діячем мистецтв України Тетяною Бекіровою, зокрема "Весняний вальс", "Оксаночка", "Планета віршів" та ін. У 2003 році разом з самодіяльним композитором Тетяною Бекіровою Любов Геньба ви-пустила компакт-диск "Трояндовий гріх".
З 1992 року починається злет творчої діяльності Любові Геньби. Одна за одною виходять у світ поетичні збірки: "Грушеве", " Іменем твоїм", "Паралель", "Повези мене у Красиве…", "Душа іде на сповідь", "Обвітрені сувої половчанки", "Вальс бажань". 2017 року у видавництві "Дике поле" вийшла нова збірка Любові Геньби "На гостинах у долі". П’ять розділів обрамляють складову збірки. До них увійшли: громадянська та любовна лірика, філософські вірші та проза. Особливе місце у збірці, за словами авто-рки, займає саме патріотична поезія. Адже Любов Геньба живе за 100 кілометрів від лінії розмежування, була в Донецьку, коли там почалися військові дії. А її син декілька років служив військовим лікарем у зоні АТО. Не менш привабливою постає і проза письменниці. Відома українська письменниця Віра Марущак написала про Любов Геньбу так: "Її простота письма притаманна лише маститим авторам, а перо з любові, як у жар-птиці…".
Про письменницю поетично говорять і документальні стрічки "Жінка на ім’я Любов" (знята 1999 року) та "Голосом віків землі своїй молюсь" (2004 рік).
Життя поетеси − це серце Гуляйполя, яке невід’ємне ні від його буремної історії, ні від доброї пам’яті про тих, хто пішов у вічність. Вона служить людям, оживляє минуле й творить майбутнє. Понад двадцять років Любов Григорівна працює в сценічній майстерності. Маючи освіту режисера масових заходів, є активним учасником районних, обласних, всеукраїнських свят, які готує як сценарист, режисер, ведуча і ак-тор. Свої театральні здібності вона перенесла і втілила й у роботі на посаді директора районного краєзнавчого музею. Роль директора краєзнавчого музею, яку вона обіймає з 2003 року, – то її найвдаліша роль, бо завдяки її природному таланту музей став знаним не лише в Україні, а й далеко за її межами. Щороку до нього приїздять відвідувачі з різних куточків світу. Вона примножила експозицію музею рідкісними експонатами, матеріали екскурсій подаються в незвичайній формі. Експонати (одяг, фотодокументи) оживають з легкої подачі акторськими прийомами. У музеї працює літературна вітальня в розділі експозиції "Побут міщан кінця Х1Х поч. ХХ ст.". А у розділі "Український побут" на гостей чекає частування смачними українськими стравами, дотепною піснею, гумором. Нині Гуляйпільський краєзнавчий є окрасою серед музеїв області.
Неодноразово Любов Геньба представляла регіон і музей у документальних стрічках, знятих каналами СТБ, 1+1, Першим Національним, вона буває частим гостем обласного радіо і телебачення. Її запрошують на зустрічі до школярів, студентів і людей найрізноманітніших професій. І завжди вона щира, відкрита, справжня. Відчуває душу аудиторії, її загальний настрій.
Любов Геньба має багато відзнак за розвиток культури та духовності в рідному краї. Вона нагороджена регіональною медаллю "За заслуги перед Гуляйпільським краєм", Почесними грамотами обласної ради, Міністерства культури і туризму та Центрального комітету профспілки працівників культури, Хрестом козацької єдності. Вона – лауреат VI обласного конкурсу "Господиня свого краю" у номінації "Жінка – працівник культури", районних конкурсів "Людина року" в номінаціях "Гордість Гуляйпільського краю" та "За розвиток культури і створення духовних цінностей", дипломант Всеукраїнського конкурсу читців ім. Т. Г. Шевченка у м. Києві та Всеукраїнського фестивалю імені Нестора Махна "Гуляйполе". 2009 року ім’я Любові Геньби внесене до енциклопедії "Відомі люди України", а 2018 року вона стала лауреатом літературно-мистецької премії ім. Петра Ребра за збірку поезій "На гостинах у долі". 2020 рік додав до відзнак поетеси ще одну – надзвичайно престижну. Вона була нагороджена Міжнародною медаллю Олександра Довженка Міжнародної літературно-мистецької академії. У документі зазначено, що премію їй присвоїли за значну багаторічну літературну і громадську діяльність, популяризацію української літератури і культури, за вагомий внесок у розбудову української національної культури та відродження української духовності. А ще поезії Любові Геньби внесені у навчальні плани шкіл та вищих навчальних закладів. За її творами готуються курсові, дипломні та наукові роботи.
Окремі видання творів:
Грушеве (1992)
Іменем твоїм (1995)
Паралель (1999)
Повези мене у Красиве… (2006)
Душа іде на сповідь (2006)
Обвітрені сувої половчанки (2012)
Вальс бажань (2012)
На гостинах у долі (2017)
ПОЕЗІЇ
Молюся за Україну!
Встала в небі зоря, понад відчаєм встала,
І кричали у полі пташки звідусіль:
«Україно моя, нам чи горя замало?
Дикий морок війни і розпечений біль…»
Встали в стрій проти зла, учорашні хлоп’ята,
І не вірило небо, і падав літак…
Захлинались в диму навісні автомати:
«Та-та-та-та…»,- грали з вітром у такт.
Навідліг і піддих били танки на сполох,
Зачипались ракети в густих проводах.
Україно моя, сонце ходить по колу,
І колише трава душі мертві в руках.
Україно моя, моє серце з майбутнім,
І я разом з тобою в долині плачу.
Я - вкраїнка твоя і по змісту, й по суті,
І у дотиках слів так, щоб кожен почув.
Україно моя, ще збираються заміж дівчата,
За скалічених тих, що ледь-ледь залишились живі.
Хай народяться в них чорнооких дівчаток багато,
І на зміну батькам прийде син не один.
Знаю буде тепер і у стяга вкраїнського слава,
Бо скривавлений сонях його цілував.
Україно моя, – мого серця держава.
Ти пригорнеш усіх, й тих, хто в небо упав.
Вірю в завтра твоє, вірю, нині і прісно,
Вірю так, як ніхто, у цей зболений час.
Бо коли ви забуде мамину пісню,
То, повірте, забудуть і вас.
Я звідси починаюсь - як народ
На цій землі не оскверни мене,
Бо тут дідів моїх живе коріння,
Тут досі ще живуть їх білі тіні
І дихають, як визрілий ранет.
Над грушею знайомий молодик
Колише голубий туману голос.
Тут ми споконвіків піснями молимось.
Поглянь, у травах їх живі сліди.
Сюди, лиш чистим помислом ввійди,
Душею й тілом так, як на причастя.
І степ розстелить рушники квітчасті,
Зайди на них – і станеш молодий.
Я звідси починаюсь як народ,
Земля моя свята – жива ікона.
Тутвсе про мене зна, сусідський сонях,
А він ясний, як сонце й сам Господь