Стильові ознаки новели «Я (Романтика)»8. Відмова від традиційного описового реалізму.9. Часові зміщення.10. Зіткнення віддалених епізодів.11. Історичні алюзії, асоціації (термін «версальці» тощо) з метою поставити революцію в контекст визначних подій світової історії.12. Змістове згущення.13. Символічний зміст образів, деталей.14. Своєрідність зорового та звукового тла подій.15. Засоби поетичного синтаксису.
Ознаки імпресіонізму: Використання пейзажу як рівня певного світовідчуття; переважання пейзажу над героями,безсюжетність і фрагментарність,Символіка кольорів і заглиблення у внутрішній світ людини. Гра кольорів та звуків як частини духовного життя героїв;Психологізм у змалюванні персонажів.
Сюжет «Я (Романтика)» Події у творі «Я (Романтика)» розгортаються в такій послідовності: засідання чорного трибуналу — прохання Андрюші відпустити його на фронт — засудження теософів — ухвалення вироку розстріляти черниць — вихід чорного трибуналу з містаІде засідання “чорного трибуналу комуни” у будинку розстріляного шляхтича. Без участі прокурорів і адвокатів ухвалюється один і той же вирок: “Розстрілять!” Увечері мати “Я” заспокоює “сина революції”. Якось “чорний трибунал” приймає рішення розстріляти черниць за антирадянську агітацію. Серед черниць “Я” впізнає свою матір. “Я” сам застрілює свою матір, щоб довести свою відданість революції.
Композиція «Я (Романтика)» Твір складається з ліричного вступу (прологу) й 3 частин, у яких відтворено три різні ситуації на фронті й три різні душевні стани ліричного героя. У пролозі автор вводить читача в складний психологічний світ (показана розмова матері з сином напередодні грози). Розповідь ведеться від першої особи.
Проблематика «Я (Романтика)» Основною проблемою твору є внутрішнє роздвоєння особистості «Я – чекіст, але і людина». Також у цій новелі розкриті такі проблеми: Проблема гуманності й фанатичної відданості революції;Протистояння добра злу;Проблема вибору істинних цінностей;Проблема мета та засобів її досягнення;Проблема збереження індивідуальності людини;