Тема. Математична вікторина
Мета. Продовжувати формувати навички лічби в межах 10 (кількісна i порядкова, пряма i обернена), уміння визначати i називати суміжні числа; закріпити уявлення про склад числа 10, вміння співвідносити кількість предметів із цифрою; вправляти в умінні розв'язувати та складати різні типи задач, виконувати словесні інструкції, орієнтуватися у просторі; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, мовлення, кмітливість, спостережливість, дрібну моторику рук; виховувати вміння працювати у колективі, командний дух, прагнення до перемоги.
Обладнання. Емблеми команд, мольберт, набірне полотно, фігурки звірят, ілюстрації до задач, цифри 1 — 10, картки для співвідношення кількості з числом, динамічний матеріал, татіочки звірят; роздатковий матеріал: набори цифр 1-10 та арифметичних знаків, лічильні палички, набори звірят для ілюстрування задач, картки для індивідуальної роботи, кольорові олівці.
Попередня робота Розв’язування різних видів задач на заняттях та в індивідуальній роботі, складання задач за малюнком, за числові виразом, самостійно з уяви; розучування віршів для привітання, підготовка гри-інсценівки.
Хід заняття
Заняття проводиться у формі «Математичної вікторини» — змагання між двох команд
«Бджілок» i «Соне чoк».
Діти заходять до залу, стають півколом для привітання. 1- а дитина.
Добрий день, шановні гості! Дуже раді вас вітати.
Коли хтось приходить в гості, То для нас — це завжди свято!
2- а дитина.
3 математикою дружимо, I задачі любим дуже
I розв'язувати, й складати, Хочемо вам це показати.
3- я дитина.
Ми ж дорослішими стали, Скоро в школу — всім відомо! Щоб у школі всі сказали:
«Ви, малята, вже готові!».
Діти діліться на команди, займають свої місця за столами. Вихователі вибирають журі з числа гостей, пояснюють умови змагань. за кожну правильну відповідь команда отримує фішку відповідного кольору — «Бджілки» — жовту, «Сонечка» — червону.
Дітям пропонується викласти простий та обернений числовий ряд на набірному полотні. Завдання виконують по одному члену кожної з команди, інші учасники перелічують цифри, перевіряють правильність виконання. Потім за вказівкою вихователя називають «цифри — сусі- ди», виконують по черзі завдання на співвідношення цифри з числом.
Наступним етапом підготовки до розв’язування задач с виконання індивідуальних завдань на лічбу за столами на друкованій основі. Командам пропонуються сюжетні матонки з зображенням бджілок (пташок), вони повинні полічити:
а) кількість комах, що відлетіло (залишилось у вулику) i розфарбувати відповідну кількість
квіток;
6) кількість пташок, що залишились на гілці (полетіло i позначити доміно з відповідною кількістю крапочок.
II mуp — «Розв'язування задач».
1. Задачі на збільшення(зменшення) кількості на 1:
а) Три веселі киці Грали на травиці,
Мурчик теж до них підбіг. Скільки кошенят ycix?
Ці чотири совенятка Уночі не сплять, малята. Лиш одне втомилось — Скільки ж ïx лишилось?
b) По дорозі зайчик біг, Hіс 6 груш він на пиріг. Одна впала, покотилась.
Скільки грушок залишилось?
Їжачок по лісу йшов
І 7 яблучок знайшов,
Ось іще одне упало — Скільки яблук тепер стало?
Вихователі супроводжують читання задач демонстраційним матеріалом.
2. Задачі на знаходження суми способом прилічувяння (додавання) по одному. 3 днем народження Ганнусю
Вітають кращі ïї друзі:
Петрик, Костя i Наталка, Настя, Катя i Оксанка, Ще бабуся i дідусь,
I матуся, i татусь.
Кожен подарунок буде дарувати. Скільки подарунків Підкажіть, малята, У цей день святковий Ганна буде мати? Час вже свічки загасити,
Гостей тортом пригостити. 3 десяти шматків Ганнуся Перший віддала дідусю,
Другий — мамі, третій — тату, А четвертий — брату,
П'ятий — Каті, шостий — Тані, Сьомий — подружці Оксані, Восьмий — Петрику,
Дев’ятий віддала вона Кіндрату. Підкажіть но, любі друзі,
Чи дістанеться Ганнусі?
3. Завдання для капітанів команд — «Казкова математика».
Kanіmaни виходять до мольбертів, на яких розташовані ілюстрації до казок «Рукавичка»
i «Солом’яний бичок». Уважно слухають інструкції вихователя, виконують завдання.
• Загубив хтось у лісі рукавичку. Спочатку оселились у ній мишка i жабка-скрекотушка. Потім попросилися жити з ними ще трос звірят — зайчик-побігайчик, лисичка-сестричка i вовчик-братик.
• Були собі дід та баба. Зробив дід із соломи бичка й осмолив його. Прибіг ведмідь i хотів схопити бичка, але прилип до його смоляного бочка. Потім бичок так само впіймав ще трьох звірів — вовка, лисичку i зайчика.
4. Задачі на знаходження суми та залишку.
Дві машини є у Колі, А у Толі рівно п'ять.
Скільки буде, якщо діти Стануть разом ними грати? Два малесеньких курчатка Слухають уважно татка.
Два горобчики летіло, На паркані поруч сіло. Полічіть скоріш, малята,
Скільки разом пташеняток? П’ять фломастерів у Жені. Взяв він жовтий i зелений. У коробці на столі
Ïx лишилось рівно ...? (три) У коморі мама-мишка Заховала три горішки.
Мишенятко cіре два горішки з’їло. А маленька мишка
Сіла — зажурилась:
«Скільки ж там горішків Мені залишилось?»
Діти за допомогою методу моделювання викладають умову задачі на столі, а нижче складають її арифметичний запис. Вихователі, за необхідності, роблять корегуючі зауваження, перевіряють правильність зanucy, звертаються до дітей з проханням сформулювати повну відповідь до задач.
5. Завдання «Ти — мені, я — тобі».
Складання задач для команда суперників за ілюстраціями. їх арифметичний запис на набірному полотні (біля мольбертів працюють по одному з членів команд по черзі).
Учасниць і команди розподіляють poлі, вдягають тапочки, вихователь читає задачу, діти, імітуючи рухами тварин, про яких йдеться у задачі.
Команда-суперниця повинна правильно вирішити запропоновану задачу. Потім команди міняються функціями — змагання продовжується.
Господарство чимале:
У нас кізочка живе,
С собачка й два курчатка, I маленьке кроленятко, А пухнастий кіт Івась
Все питає: «Скільки нас?» (шicmь)
Заварила кaвa чаю, Гостей чаєм пригощає:
Двох веселих їжачків,
Жабенят — двох пустунів, Вовчика сіренького, Зовсім ще маленького.
Потім стала та й кричить:
«Скільки чашок вам налити?»
6. Задачі на знаходження невідомого компонента
а) задача на знаходження першого доданка за відомим другим доданком та сумою.
На арені цирку у ранковій виставі виступало декілька слонів, а ввечері до них приєдналося ще два. Всього у виставі приймало участь шість тварин. Скільки слонів виступало
б) задача на знаходження від'ємника за відомим зменшуваним та різницею.
У зоопарку мешкало шість бегемотів. Після того, як декілька тварин перевезли до iншoгo зоопарку, ïx залишилося три. Скільки бегемотів відправили до іншого зоопарку?
Діти уважно слухають умову задачі, відповідають на постав.1ені вихователем
— Що нам відомо в задачі
— Заповніть, будь ласка, картку, складіть арифметичний запис, дайте повну відповідь на запитання задачі.
(Фішку ompимує та команда, якa швидше вирішить задачу i дасть правильну відповідь).
а) на різницеве порівняння чисел.
6) на збільшення числа на декілька одиниць.
Фізкультхвилинка
Як не хочеться сидіти, Треба трошки відпочити:
Руки вгору, руки вниз, Вправо, вліво подивись. Швидко, діти, в коло стали I у ньому покружляли.
Дружно в колі всі йдемо, Хороводи водимо.
Щоби вужче стало коло Станьмо ближче всі довкола. Щоб широким знову стало — Швидко далі усі станьмо .
Щоб зробилося низьким. Треба зараз сісти всім. А щоб вище коло стало. Руки вгору всі підняли. Покружляли, відпочили й працювати знову сіли.
а) задачі для уважних (вихователь пponoнyє звернути увагу на динамічний матеріал, розміщений на мольберті).
б) задачі для спритних.
• Скільки оченят у двох кошенят? (4)
яблука. Скільки всього яблук? (Яблука на березі не ростуть)
Bci учасники вікторини отримують картки з індивідуальними записами, виконують обчислення, заповнюють пропущені клітинки під ілюстраціями. За кожну правильно обчислену задачу команда отримує виграшну фішку.
Журі змагання підводить підсумки, запрошує дітей по шикуватися для оголошення результатів
(перемагає дружба).
. . . . . . .
Поки діти захоплено очікують підсумків, вихователі непомітно розкладають на столах солодкі сюрпризи: маленькі цукерочки в обгортках у формі комах — сонечок i бджілок.
Вихователь (сховавши одну цукерку у долоні, привертає увагу дітей).