матеріал з теми: "план та карта"

Про матеріал
Основне завдання курсу полягає у ретельному доборі навчального матеріалу за принципом життєвої доцільності й функціональності, в активізації ролі самостійного навчання, застосовувати математичні методи для розв’язання географічних задач, розуміти і використовувати математичні методи роботи з картою. Курс призначений для учнів 6 класу, а також тих, хто готується до складання ЗНО з географії. 1. Зміст навчального матеріалу: Способи орієнтування на місцевості. Визначення напрямків на місцевості. Компас. Поняття про азимут. Особливості та відмінності зображення земної поверхні на глобусі, аерофотознімках, космічних знімках, планах, картах. План, його основні ознаки. Визначення напрямків на плані. Читання плану. Масштаб та його види. Умовні знаки плану Абсолютна і відносна висота місцевості, їх визначення за допомогою горизонталей та шкалою висот. Географічні карти, їх елементи. Легенда карти. Масштаб карт. Географічні атласи. Практичне значення карт. Градусна сітка на глобусі й географічній карті. Поняття про географічні координати. Правила відліку географічної широти і географічної довготи. Розв’язування задач з використанням різних видів масштабу, визначення відстаней, напрямків та абсолютних відносних висот на топографічному плані
Перегляд файлу

ЗЕМЛЯ НА ПЛАНІ ТА КАРТІ 

Рекомендації щодо роботи з дистанційним курсом

Основне  завдання  курсу полягає  у  ретельному  доборі  навчального  матеріалу  за принципом  життєвої  доцільності й функціональності, в активізації ролі самостійного навчання,  застосовувати  математичні  методи  для  розв’язання  географічних   задач, розуміти  і  використовувати  математичні  методи роботи з картою. Курс призначений для учнів 6 класу, а також тих, хто готується до складання ЗНО з географії.

  1. Зміст навчального матеріалу:

Способи орієнтування на місцевості. Визначення напрямків на місцевості.  Компас. Поняття про азимут.

Особливості та відмінності зображення земної поверхні на глобусі, аерофотознімках, космічних знімках, планах, картах.

План, його основні ознаки.  Визначення напрямків на плані. Читання плану.

Масштаб та його види.

Умовні знаки плану

Абсолютна і відносна висота місцевості, їх визначення за допомогою горизонталей та шкалою висот. 

Географічні карти, їх елементи. Легенда карти. Масштаб карт. Географічні атласи. Практичне значення карт.

Градусна сітка на глобусі й географічній карті. Поняття про географічні координати. Правила відліку географічної широти і географічної довготи.

Розв’язування задач з використанням різних видів масштабу, визначення відстаней, напрямків та абсолютних відносних висот  на топографічному плані

  1. Державні вимоги та мета курсу до рівня загальноосвітньої підготовки курсу, після вивчення якого учень:

Називає:  різні способи орієнтування на місцевості; способи зображення Землі, види масштабів, відмінності між планом і топографічним планом  та картою, абсолютною і відносною висотою місцевості, об’єкти місцевості за планом та його умовні  знаки; лінії градусної сітки: паралелі, меридіани, екватор, нульовий меридіан, ознаки понять «географічна широта», «географічна довгота», координати свого населеного пункту.

Пояснює:  способи орієнтування на місцевості; відмінності різних видів масштабу, особливості орієнтування плану місцевості; відмінності між географічною широтою і географічною довготою.

Користується:  компасом для визначення сторін горизонту  та  азимуту.

Визначає: азимут та напрямки на різні об’єкти на місцевості поблизу школи; масштаб плану і карти, абсолютну і відносну висоту місцевості за допомогою горизонталей та за шкалою висот; географічні координати об`єктів, населених пунктів; відстані на плані і карті за допомогою масштабу.

Порівнює: інструментальні та візуальні способи орієнтування на місцевості; зображення місцевості на глобусі, аерофотознімку та космічному знімку, плані, карті. географічну широту і географічну довготу за градусними вимірами.

Оцінює:  практичне значення вміння орієнтуватися на місцевості; практичне значення плану та географічних карт для себе і своєї родини; практичне значення знань про географічні  координати та важливість орієнтування для збереження власного життя та безпеки під час подорожей та екскурсій.

Розуміє:  важливість уміння читати карту, план місцевості та орієнтуватись для власної безпеки і безпеки інших під  час  подорожей  і  екскурсій.

Виконує:  тренувальні вправи з використанням рисунків, карт, планів місцевості, що формують навички орієнтуватись на місцевості задля власної безпеки і безпеки інших.

Вміє:  складати схему маршруту руху;читати план та карту, використовуючи умовні знаки та легенду карти; користуватись градусною сіткою для визначення географічних координат; розв’язувати задачі з різними видами масштабу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Орієнтування на місцевості. Поняття про азимут

 Мета: поглибити і систематизувати знання про способи орієнтування на місцевості, ввести поняття «азимут» та навчитись визначати за планом азимути об’єктів; розвивати практичні вміння орієнтуватися на місцевості.

 

Кожна людина повинна почувати себе спокійною на будь-якій місцевості. І навіть на незнайомій вільно орієнтуватися. Для того щоб читати план місцевості, карту, необхідно знати не тільки умовні знаки, масштаб, а й сторони горизонту, вміти орієнтуватися на місцевості.

Орієнтуватися це  значить уміти визначити сторони горизонту і своє положення на місцевості відносно сторін горизонту і навколишніх предметів. Для орієнтування на місцевості потрібно вміти визначати сторони горизонту. Горизонт це частина земної поверхні, яку ми бачимо навколо себе на рівній відкритій місцевості. Лінія, з’єднання небосхилу та горизонту називають лінією горизонту. Основні сторони горизонту північ, південь, захід та схід. Проміжні північний схід, південний схід, південний захід та північний захід.

 

Сторони горизонту

Здавна головними природними об’єктами для орієнтування на місцевості для людей були Сонце, Місяць та зорі. Найпростіше визанчатии своє місцезнаходження за полуденною лінією – це лінія, що збігається опівдні з напрямком тіні від вертикальних предметів. Напрям «північ – південь» здавна  визначали за допомогою прилада гномона. Гномон - жердина заввишки 1м, за допомогою якої визначають довжину тіні та висоту Сонця над горизонтом. Гномон є одним із найпростіших географічних приладів. 

Можна визначати своє положення і за місцевими ознаками: північний бік каменів або стовбурів дерев вкривається мохом та лишайниками; річні кільця на пнях дерев є помітно ширшими з південного боку; мурашники розташовані з південного боку дерев, пнів та кущів; на деревах хвойних порід (сосна, ялина та ін.) смола більш рясно накопичується на південному боці.

Найбільш зручним і точним є спосіб орієнтування за допомогою компаса.

Компас  прилад для орієнтування на земній поверхні, який служить для орієнтування щодо сторін світу.Намагнічена стрілка компаса завжди темнішим кінцем спрямована на північ. Для визначення сторін горизонту компас кладуть на горизонтальну поверхню. Потім його повертають так, щоб позначка «північ» на шкалі компаса збіглася із темним кінцем стрілки. Позначки на циферблаті компаса вказують напрямки сторін горизонту.

Будова компасу

Картинки по запросу сторони горизонту малюнок

Часто напрямки на потрібний предмет не збігаються ні з основними, ні з проміжними сторонами горизонту. Тоді точний напрямок можна встановити за шкалою компаса, обчисливши азимут. Азимут кут між напрямом на північ і на предмет місцевості; величину цього кута виражають у градусах, а відлічують його від напряму на північ праворуч за рухом годинникової стрілки від 0° до 360°.

Визначення азимута за допомогою компаса та транспортира

Картинки по запросу сторони горизонту малюнок                     Картинки по запросу сторони горизонту малюнок

 

 

 

 

 

 

 

 

Особливості та відмінності зображення земної поверхні на глобусі, аерофотознімках, космічних знімках, планах, картах.

Мета: познайомитись із зображенням місцевості на малюнку, фотографії, аерофотознімку, знімку з космосу, плані місцевості, карті; навчитись користуватися різними видами зображення місцевості, давати їм характеристики.

Невелику ділянку можна намалювати або зафотографувати. На фотографії, малюнку не видно розмірів і форми ділянки. Археологи знайшли малюнки місцевості на камінні, дереві, шкірах тварин, які зроблені людиною 10-15 тис. років тому. Один з найдавніших картографічних малюнків знайдено на Україні, в Черкаській області. Малюнок вирізаний на бивні мамонта завдовжки 21 см 15 тис. років тому.

Розміри ділянки можна побачити, якщо зняти її за допомогою фотокамери з літака, так ми отримаємо аерофотознімок. Перші аерфотознімки зроблено 150 років тому над Парижем з повітряної кулі.

Аерофотознімок миттєве зображення ділянок земної поверхні. Фотоплівка фіксує усі деталі земної поверхні з великою точністю. Порівнюючи знімки однієї й тієї ж території, зроблені в різний час, можна прослідкувати, як людина впливає на природу.

Зображення невеликої ділянки земної поверхні або половини площі Землі можна отримати за допомогою обладнання, встановленого на космічних апаратах, космічний знімок. Особливу цінність мають знімки місцевостей, важкодоступних для наземних досліджень, наприклад Антарктиди. Постійна космічна зйомка дозволяє вивчати перебіг різних природних процесів. Космічні знімки використовуються для прогнозування змін погоди, розливів річок, виверження вулканів. Аерофотознімки й космічні знімки використовують для створення точних географічних карт.

 Сьогодні важко знайти область людської діяльності, де можна було б обійтися без карти. Карта виникла раніше, ніж слово «географія». Е ряд наук, які займаються вивченням особливостей земної поверхні, та відображенням її на картографічних творах. Топографія – наука, що займається детальним вивченням земної поверхні в геометричному відношенні, дослідженням й розробкою способів зображення цієї поверхні на площині в вигляді топографічних карт й планів. Картографія наука  про географічні карти, про методи їх створення і використання. Геодезія це наука про методи визначення фігури і розмірів Землі, зображення земної поверхніна планах і картах і точних вимірювань на місцевості, пов'язаних з розв'язанням різних наукових і практичних завдань. 

Карта зменшене, узагальнене зображення Землі, побудоване в певному масштабі. На картах зображають усю поверхню Землі або її частини: країни, материки, океани та їх частини.

План місцевості — це креслення, на якому за допомогою умовних знаків зображено невелику ділянку земної поверхні в зменшеному вигляді.

План місцевості та географічна карта зменшені зображення поверхні Землі на площині. Вони не тільки показують, де розташовані географічні об’єкти, але й «розповідають» про їхні назви, розміри, форму.

Форму Землі видно на її зменшеній моделі глобусі. На його поверхні зображено материки, острови, океани. Вони мають такі самі обриси і так само розташовані, як і на самій Землі, тільки у зменшеному вигляді. Проте глобуси громіздкі, дають величезне зменшення розмірів об’єктів. На глобусі можна показати лише найбільші об’єкти нашої планети.

Зображення об’єктів на планах, картах, глобусі завжди орієнтовані за сторонами горизонту. Слово «орієнтуватися» походить від латинського «орієнс» схід, таким чином, орієнтуватися визначати своє положення відносно сходу. Але нині основний напрям орієнтування це лінія «північ  південь». На планах напрям на північ позначають стрілкою. Якщо стрілка відсутня, то вважають, що верхній край плану північний, нижній південний, правий східний, а лівий західний.

Порівняння зображень земної поверхні

Малюнок                                                         Фотознімок Картинки по запросу малюнок, аєрознімок та план місцевості малюнок      Похожее изображение             

Аерофотознімок                                 Космічний знімок

Похожее изображение    Картинки по запросу малюнок, аєрознімок та план місцевості малюнок

План місцевості                                                      Карта

Картинки по запросу малюнок, аєрознімок та план місцевості малюнок     Картинки по запросу малюнок, аєрознімок та план місцевості малюнок

План, його основні ознаки. Умовні знаки плану. Визначення напрямків на плані. Окомірне знімання

Мета: познайомитись  із зображенням місцевості на плані місцевості; навчитись користуватися різними планом місцевості, давати його характеристики; познайомитись  з різними видами умовних знаків, формувати практичні навички роботи з умовними знаками плану.

План місцевості  це креслення невеликої ділянки місцевості у великому масштабі за допомогою умовних знаків.

На плані, на відміну від карти зображуються невеликі ділянки земної поверхні: шкільне подвір'я, присадибна ділянка тощо. На відміну від аерофотознімка, на якому також може бути знята невелика ділянка земної поверхні, предмети на плані показуються умовними знаками і мають написи.

Для створення планів місцевості необхідно знати загальноприйняті умовні знаки, тотбо «азбуку» планів місцевості. З їх допомогою наносять різноманітні об’єкти. Умовні знаки на плані нагадують самі предмети. Водні об’єкти зображають блакитним кольором, рослини, ліси зеленим, нерівності місцевості коричневим. При складанні планів використовують загальноприйняті умовні знаки: контурні, значкові, лінійні та пояснювальні, які дуже часто за зовнішнім виглядом нагадують географічні об’єкти на місцевості.

Похожее изображение

 Значкові: геометричні (геометричні фігури, пофарбовані в різні кольори) – млин, колодязь; наочні (найпростіші малюнки) – дерево; буквені.

Пояснювальні відмітки висот, характеристики рік, доріг, назви населених пунктів.

Лінійні (об’єкти лінійної протяжності) дороги, річки.

Контурні (використовуються для зображення об’єктів, що мають значні площі; їх виділяють кольором, штрихуванням; за допомогою контурних знаків можна визначити дійсні розміри об’єкта, його межі) луки, ліс, болота, озера.

Плани незмінні помічники людини в її господарській і науковій діяльності. Вони потрібні для оборони країни, туризму, для пізнання місцевості. У сільському господарстві план потрібний, щоб визначити розміри ланів, лук, розрахувати кількість насіння для сівби. Плани підказують людям, де будувати електростанції, заводи, фабрики, населені пункти. Вони допомагають визначити місцевість на якій планується споруджувати мости, прокладати залізниці, автошляхи. Планами користуються аварійні служби протипожежна, ремонту водопроводу, електромережі.

Плани складають зазвичай у великому масштабі (1 : 5000 і більших). Місцеві предмети на ньому позначають більш детально, ніж на карті.

При кресленні плану кривизна земної поверхні не враховується, допускається, що зображувані ділянки плоскі.

На планах напрямком на північ вважається напрямок уверх, на південь униз, на захід ліворуч, на схід праворуч. Його показують додатково стрілкою з позначенням Північ Південь. Якщо такої стрілки немає то напрямком на північ завжди ваажається напрямок на верхню рамку плану місцевості.

Для визначення напрямків на плані місцевості потрібно використовувати транспортир. Для цього його основу орієнтуємо перпендикулярно напрямку на північ і відкладаємо кут він напрямку на північ до напрямку на необхідний об’єкт, тобто визначаємо азимут географічного об’єкту.

Визначення азимуту за планом місцевості.

Картинки по запросу азимут транспортиром на плані малюнок

Найпростіший план місцевості можна скласти за допомогою окомірного знімання.

Під час окомірного знімання визначають напрямки й вимірюють відстані. Для цього потрібно підготувати нескладне обладнання: планшет із компасом, візирну лінійку, олівець, гумку, шпильку. Планшет виготовляють із фанери або цупкого картону, у верхньому куті закріплюють компас (лінія «північ-південь» має бути паралельною до довшої сторони планшета). Для креслення напрямків використовують тригранну (візирну) лінійку. Відстані до них вимірюють кроками й відкладають на відповідних напрямках у певному масштабі.

Оскільки під час окомірного знімання відстані вимірюються кроками, то для відкладання пройдених відстаней на планшеті завчасно можна побудувати лінійний масштаб кроків.

Починаючи знімання, потрібно пам’ятати, що для зображення окремих дерев, стовпів, криниць, невеликих будівель достатньо нанести одну точку. Для позначення прямолінійних предметів — доріг, парканів, ліній електропередач, канав — потрібно не менше як дві точки, які потім з’єднуються прямою. Якщо об’єкт має звивисті обриси (берег річки або озера, струмок, контур лісу), на план треба нанести точки поворотів, а потім через них провести лінію контуру.

Окомірне знімання невеликої ділянки місцевості виконують у такому порядку:

1. Ознайомлюються з ділянкою місцевості й обирають точку знімання..

2. Обирають масштаб знімання.

3. За допомогою компаса орієнтують планшет, прикріплюють аркуш паперу і креслять лінію «північ-південь».

4. Спрямовують візирну лінійку від точки знімання, що позначена на аркуші, на предмет, який потрібно зобразити на плані.

5. Креслять олівцем лінію візування на цей предмет.

6. Вимірюють відстань від точки стояння до предмета й відкладають її в обраному масштабі.

7. Креслять топографічний знак об’єкта. У такій самій послідовності позначають усі інші обрані для знімання об’єкти.

 

Окомірне знімання

Масштаб та його види. Розв’язування задач з використанням різних видів масштабу.

Мета: поглибити і розширити знання про масштаб, сформувати знання про види масштабу, показати необхідність використання масштабу для складання планів, карт, навчитись користуватися масштабом, переводити одні види масштабів у інші.

Кожну місцевість можна зобразити на плані місцевості, але в натуральну величину цього зробити не можна. Чому?

Площа нашої планети понад 510 млн км2 і в натуральну величину такою б була і карта. Щоб зменшити площу креслення, дійсну площу зменшують до певних розмірів, тобто використовують зменшення масштаб

Масштаб відношення довжини відрізка на плані або карті до його дійсної довжини на земній поверхні.

Масштаб показує, скільки сантиметрів на місцевості міститься в одному сантиметрі на плані чи карті. Наприклад, 1: 100 000 означає що в 1 см карти міститься 100 000 см місцевості, або 1 000 м, чи 1 км. Чим більше зменшено відстані, тим більшу за площею територію можна зобразити.

Для вимірювання відстаней за планом, картою або глобусом треба вміти користуватися масштабом. Масштаб це відношення довжини відрізка на плані, карті або глобусі до його дійсної довжини на земній поверхні. Масштаб на планах та картах зазвичай показують у трьох видах: числовому, іменованому та лінійному. Числовий масштаб це дріб, чисельник якого дорівнює одиниці, а знаменник є числом, що показує, у скільки разів відстань на плані або карті менша за дійсну відстань на місцевості (наприклад, 1 : 10 000). Іменований масштаб виражає словами та цифрами, яка відстань на місцевості відповідає одному сантиметру на плані або карті (наприклад, в 1 см 100 м). Для переведення числового масштабу в іменований необхідно знаменник перевести із сантиметрів у метри (тобто відняти два нулі). Якщо знаменник є цифрою з п’ятьма й більше нулями, то її можна перевести в кілометри (віднявши ще три нулі). Лінійний масштаб має вигляд прямої лінії, поділеної на відрізки завдовжки 1 см.

Види  масштабів

 

Особливості лінійного масштабу. Лінійний масштаб є специфічним, бо його використовують для вимірювання відстаней на карті за допомогою циркуля чи лінійки. Жодних обрахунків просто можна відміряти приладом потрібний проміжок на карті та переносимо його на лінійку масштабу. Але тут можна легко схибити через неуважність, бо стрічка має поділки, що відповідають певним проміжкам. На прикріпленому малюнку лінійного масштабу позначені поділки: 200 (а), 100 (б), 20 (в) і 10 (г) метрів. Стрічка розділена на дві частини: праву (для відкладення відстаней більше 100 метрів) та ліву (для “хвостиків” менше 100 метрів).

За допомогою масштабу можна проводити певні обрахування за планом місцевості або за картою:

  •    Переведення масштабів з одного виду в інший. Щоб перевести числовий масштаб в іменований, необхідно знаменник перевести із сантиметрів у метри (якщо в знаменнику число має п’ять нулів і більше, слід перевести його в кілометри). 1 : 100 000 означає, що в 1 см 1 км; 1 : 20 000 означає, що в 1 см 200 м.
  •    Визначення відстаней і розмірів географічних об’єктів. Для  цього лінійкою визначаємо відстані між потрібними об’єктами та помноживши цю величину на величину масштабу – ми обрахуємо дійсні розміри.

Для точного вимірювання відстаней за планом місцевості використовують вимірювач (циркуль) та лінійний масштаб з-а таким алгоритмом: ніжки вимірювача встановлюють на потрібних об’єктах, після чого ліву ніжку встановлюють на позначці 0 на лінійному масштабі, якщо права ніжка виходить за межі цілих чисел, то потрібно здвинути вимірювач таким чином, щоб права ніжка була на позначці з цілим числом, а ліва на поділеному краї за нулем. Знаючи кількість метрів у малих і великих поділках, визначаємо нашу відстань.

Визначення відстаней за лінійним масштабом

Абсолютна і відносна висота місцевості, їх визначення за допомогою горизонталей та за шкалою висот.

Мета: сформувати елементарні знання про горизонталі як найбільш точний спосіб зображення нерівностей суші, навчитись за плоским зображенням горизонталей уявляти рельєф місцевості, познайомись із шкалою висот та глибин.

Земна поверхня дуже нерівна. На ній трапляються рівнинні ділянки, горби, яри і гори. Усі форми земної поверхні називаються рельєфом.

Щоб зобразити на плані, наприклад, горб, треба виміряти його висоту. Вимірюють відстань по вертикалі від підошви до вершини за допомогою нівеліра.

Нівелір найпростіший прилад, який являє собою дерев’яну рейку завдовжки 1 м з виском і служить для вимірювання відстаней по вертикалі.

З допомогою нівеліра визначають, наскільки вершина горба вища за підошву, тобто його відносну висоту.

Відносною висотою називають перевищення по вертикалі однієї точки земної поверхні над іншою.

З одного боку підошва горба може бути вища, з іншого нижча. Через це відносна висота вершини горба неоднакова з різних боків, тобто вершина горба може мати кілька відносних висот. Тому на планах місцевості позначають не відносну, а абсолютну висоту.

Абсолютною висотою називається перевищення точки земної поверхні по вертикалі над рівнем моря, висоту якого беруть за 0 метрів.

На планах і картах абсолютні висоти місцевості позначають точкою, біля якої ставлять число. Воно означає висоту місця над рівнем моря в метрах. Таке числове позначення називається відміткою висот. Рельєф будь-якої території позначають за допомогою горизонталей. Горизонталі умовні лінії коричневого кольору на плані, які сполучають точки з однаковими абсолютними висотами. На горизонталях є числа, які позначають їх абсолютну висоту. В залежності від масштабу плану позначки висот можуть бути на всіх горизонталях. Найчастіше абсолютними висотами позначають потовщені горизонталі. В такому випадку під рамкою плану підписують величину через яку проведені горизонталі. При великих масштабах можливе проведення горизонталей переривчастими лініями. Їх вже називають не основними а допоміжними. Для того щоб розрізнити зображення горизонталями гори від улоговини, хребта від лощини, від горизонталей у бік пониження схилу проводять рисочки – бергштрихи.

Принцип  зображення рельєфу та горизонталі

 

           

Горизонталі мають такі властивості:

  •    усі їх точки мають однакову абсолютну висоту, яка відрізняється від висоти точок сусідньої горизонталі на висоту перерізу рельєфу; 
  •    усі горизонталі, що замикаються в межах аркуша карти, позначають підвищення чи улоговину, які виділяють підписами відміток і бергштрихами; 
  •    чим більше горизонталей на схилі, тим він вищий. Отже, за кількістю горизонталей можна визначити перевищення одних точок місцевості над іншими; 
  •    чим ближче горизонталі розміщені одна від одної, тим схил крутіший, тим більший кут нахилу місцевості; 
  •    горизонталі на карті не перетинаються (за винятком зображення найбільшого уступу) і зберігають подібність відповідних їм ліній на місцевості, утворених у результаті уявного перерізу рельєфу площинами. Отже, горизонталі на карті точно передають форми рельєфу та їх розміщення і поєднання.

Крім горизонталей, рельєф на планах і картах зображають відмітками абсолютних висот характерних точок рельєфу – вершин гір чи горбів, дна улоговин,  Позначають їх арабськими цифрами біля характерної точки з точністю до 0,1 м. У поєднанні з горизонталями відмітки висот полегшують визначення за планом чи картою напрямів схилів, перевищень тощо.

Скелі, урвища, круті схили ярів, ями, кургани тощо зображають спеціальними умовними знаками, які в поєднанні з горизонталями точно передають особливості рельєфу місцевості.

На фізичних географічних картах для унаочнення показників висот та глибин застосовують спосіб фарбування інтервалів між горизонталями. Для висот суходолу використовують відтінки зеленого, жовтого та коричневого кольорів, для глибин океану відтінки синього. Відповідні кольори з позначками глибин та висот шкалу висот та глибин розміщують поруч із рамкою карти.

Шкала висот та глибин

Географічні карти, їх елементи. Легенда карти. Масштаб карт. Географічні атласи. Практичне значення карт.

Мета: продовжити формувати знання про географічні карти, дати уявлення про картографічні проекції, познайомити з класифікацією карт, навчитись користуватися масштабами під час визначення відстаней, з’ясувати, які види умовних знаків використовують на фізичних картах.

Карта зменшене узагальнене зображення земної поверхні на площині, створене на певній математичній основі.

Карта  давніша за глобус вона виникла ще до нашої ери. Відтоді на ній відображають усі нові відомості з географії.

Інформацію на карті «записують» по-особливому. Кар­тографічна мова — це мова різних за формою, розміром і кольором позначень-символів. Вона дає змогу коротко, у графічний спосіб передати географічні факти, описи, за­кономірності. Водночас карта має зрозуміло відображати розміщення об’єктів у просторі. За допомогою позначень-символів можна «розповісти» про будову земної поверхні, місця залягання корисних копалин, поширення ґрунтів, в тощо. Тому карти називають другою мовою географії. їх розуміють без перекладу люди, які розмовляють різними мовами.

Нині будь-яке географічне дослідження місцевості по­чинається з ретельного вивчення її за картами. Ось чому потрібно їх добре розуміти. Так само важливо навчитися читати карту і кожному з вас, щоб уміти користуватися нею для своїх потреб.

На сучасних картах ураховується кулястість Землі, однак повністю відобразити форму нашої планети на них не можна. Тому що неможливо розгорнути поверхню кулі без розривів і складок.

Було створено багато способів зображення кулястої поверхні Землі на площині. Кожний із таких способів називається картографічною проекцією. За способом використання допоміжної поверхні проекції бувають:

 Циліндричні

Конічні

Азимутальні

Точки земної поверхні переносяться на умовний циліндр

Точки земної поверхні переносяться на умовний конус

Точки земної поверхні переносяться на площину

 Залежно від характеру і розмірів спотворень проекції поділяють на:

 Рівнокутні

Рівновеликі

Довільні

Без спотворень кути, спотворюються довжини ліній, площі (для прокладання маршрутів суден, літаків)

Не спотворюють площ, спотворені кути, форми (для визначення розмірів морів, материків)

Усі види спотворень незначні (для загального ознайомлення з територією)

Різноманітні об’єкти на картах показують за допомогою умовних знаків. Вони можуть бути вираженими в масштабі, а можуть бути позамасштабними. Масштабні умовні знаки передають дійсні розміри об’єктів (контур лісу, болота). Позамасштабні застосовують для об’єктів, які не виражені в масштабі (населені пункти, родовища корисних копалин, електростанції).

Способи зображення об’єктів на карті:

Значки

Лінійні знаки

Знаки руху

Спосіб ареалів

Пошарове розфарбування

Корисні копалини

Дороги, річки, кордони

Маршрути експедицій, морські течії

Поширення певних видів тварин, рослин

Нерівності місцевості

 Сукупність умовних знаків карти з їх поясненням називається легендою карти.

На картах зображають ділянки земної поверхні різних розмірів. Існує певна залежність між розмірами місцевості, показаної на карті, й масштабом. Для зображення більшої площі потрібен дрібніший масштаб.

 http://subject.com.ua/lesson/geographic/klas6/klas6.files/image004.jpg

Для визначення довжини об’єкта або відстаней між об’єктами на планах використовують усі види масштабів. Під час визначення відстаней за числовим та іменованим масштабом потрібно виміряти відстань на плані чи карті лінійкою чи вимірювальним циркулем. Одержане число помножити на знаменник числового або показник іменованого масштабу. Потім перевести цю відстань у метри чи кілометри.

Під час визначення відстаней на плані найзручніше користуватися лінійним масштабом. Для цього потрібно циркулем-вимірювачем виміряти відстань між двома точками. Потім цю відстань перенести на лінійний масштаб так, щоб розхил циркуля вміщав ціле число великих і малих поділок.Під час вимірювання довжин кривих ліній (річки, дороги, кордону) застосовують спеціальний прилад курвіметр або звичайну нитку.

Класифікація карт допомагає вибрати саме ту карту, яка потрібна для виконання певного завдання, тобто сприяє генералізації.

Генералізація процес відбору головного, істотного, без зайвих деталей, та його цілеспрямоване узагальнення. За різними ознаками виділяють певні групи карт.

 Групи карт

 За охопленням території

За масштабом

За змістом

За призначенням

• Карти світу чи півкуль

• Карти материків і океанів та їхніх частин

• Карти держав та їхніх частин

• Дрібномасштабні (дрібніші за

 1 : 1 000 000)

• Середньо-масштабні

(від 1 : 200 000 до

1 : 1 000 000)

• Великомасштабні (більше за 1 : 200 000)

Загальногеографічні (зображені географічні об’єкти, які є предметом вивчення різних географічних наук, наприклад рельєфи, міста, кордони, межі та ін.)

• Тематичні (зміст визначається певною темою)

• Навчальні

• Туристичні

• Військові

• Інші

 

Геоінформаційні системи (ГІС) особливі електронні географічні карти багатошарові зображення, часто тривимірні, з текстовим і звуковим супроводом.

Географічні атласи. На перших примітивних картах-малюнках: стародавніх жителів нашої планети відомостей було небагато. Нині ж картографи зіткнулися з проблемою «перенаселення» карт. На них потрібно розмістити стільки, що для всього бракує місця.

Успішним розв’язанням цієї проблеми є атласи. Атлас це сукупність різних карт, зібраних у певному порядку в одну книжку. Існують атласи світу. У них карти показують ділянки поверхні послідовно одну за одною. Є атласи окремих країн, в які уміщені різні карти з певної теми однієї й тієї самої території. Бувають атласи навчальні, наприклад для 6 класу. Там зібрані карти, що ілюструють основні теми підручника.

Картиважливе  джерело географічних знань. Вміння користуватися ними дає змогу вивчати світ: природу, населен­ня і господарство різних територій.

Крім пізнавального, карти мають і велике практичне значення. За картами визначають найзручніші місця для будівництва міст, каналів, електростанцій, прокладання трубопроводів, залізниць, автошляхів. Геологи з'ясовують за ними райони пошуку корисних копалин. Без карт не могли би плавати кораблі й літати літа­ки, маршрути яких спочатку креслять на картах. Бони потрібні для орієнтування на місцевості, у туристичних походах і експедиціях. Кожні три родини створюють карти погоди, які допомагають її передбачувати. Є медичні карти, де показані райони поширення певних хвороб.

 

Градусна сітка на глобусі й географічній карті.

Мета: сформувати поняття про градусну сітку, виявити відмінності в зображенні градусної сітки на глобусі і географічній карті, з’ясувати значення градусної сітки під час зображення місцевості; розвивати практичні навички знаходження паралелей і меридіанів на глобусі та карті.

Кожна людина має знати, що таке градусна сітка, її елементи, і вміти нею користуватися. Ці знання допомагають людям у скрутному становищі сповістити про своє місцезнаходження. Так було врятовано не одну експедицію.

Ще Ератосфен наніс на карту систему ліній, які назвав паралелями і меридіанами. Сьогодні ми теж познайомимось із цими лініями.

Сітка, що утворена на карті чи глобусі паралелями і меридіанами, називається градусною сіткою Землі.

Створення градусної сітки стало можливим лише після вивчення процесу обертання Землі навколо своєї осі. Ця вісь умовна, на перетині її з поверхнею планети утворились дві нерухомі точки, які називають полюсами. Спостерігач, який стоїть на Північному полюсі, бачитиме Полярну зірку над головою. (Знайти полюси на глобусі та карті.)

На однаковій відстані від полюсів і перпендикулярно до осі обертання провели умовну площину, яка перетнула Землю і поділила її на дві півкулі Північну і Південну. На перетині цієї площини з поверхнею планети утворилось умовне коло екватор. У перекладі з латинської це слово означає «рівноденник». Довжина екватора понад 40 тис. км. Паралельно екватору проведено лінії, які називають паралелями. Вони мають значення від 0° до 90°. Кожна паралель спрямована на схід і захід. За формою паралелі кола, радіус яких зменшується до полюсів.

На різних паралелях величина 1° в кілометрах неоднакова. Цю величину позначають на карті біля її рамки.

Меридіани умовні напівкола, які з’єднують на глобусі полюси. Меридіани можна провести через будь-яку точку поверхні Землі. У перекладі з латинської «меридіан» полуденна лінія (його напрям збігається з тінню будь-якого предмета в полудень). Меридіани зі значенням 0° і 180° ділять Землю на Західну і Східну півкулі.

У жовтні 1884 року за міжнародною угодою вирішено вважати початковим Ґрінвіцький меридіан. Щоб увіковічити цю подію, перед вікнами лабораторії збудували кам’яну стіну і прикріпили на ній мідний стержень, що показує положення початкового меридіана.  Довжина  1° меридіана (40 000 км : 360 » «111 км). Знаючи цю величину, можна визначити відстань на карті без масштабу.

 

 

Паралелі та меридіани, градусна сітка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Поняття про географічні координати. Правила відліку географічної широти і географічної довготи.

 Мета: закріпити знання  про градусну сітку, меридіани та паралелі, дати поняття «географічні координати», «географічна широта», «географічна довгота», сформувати навички визначення координат; розвивати логічне мислення, виховувати інтерес до карти, показати практичне значення знань про координати, з’ясувати  значення карт у практичній діяльності людини.

0Географічні координати широта та довгота, які визначають положення точки на земній поверхні. Відстань уздовж меридіана в градусах від будь-якої точки земної поверхні до еквато­ра називають географічною широтою. Географічна широта змінюється від 0° до 90°. Її відлічують від екватора, який має нульову широту. Паралелі паралельно екватору можна проводити через різну кількість градусів, наприклад через кожні 10°. Тоді перша на північ і перша на південь від еква­тора буде 10°, друга 20°, третя 30° і т. д. 90° це точка полюса. Ці цифри означають географічну широту місця. Усі точки земної поверхні, розташовані на одній паралелі, мають однакову широту.

Розрізняють широту північну і південну. Точки, розмі­щені на північ від екватора, у Північній півкулі, мають північну широту (пн. ш.). А ті, що розміщені на південь від екватора, у Південній півкулі, південну широту (пд. ш.). На картах зна­чення паралелі пишуть збоку вздовж рамки, а на глобусі біля перетину з меридіанами 0° і 180°.

 Щоб визначи­ти широту якого-небудь об'єкта, потрібно визначити пара­лель, на якій він розміщений. Але не всі точки земної кулі лежать на проведених на карті паралелях. Якщо об'єкт розміщений між двома паралеля­ми, то щоб визначити широту, потрібно:

1) визначити широту найближчої до об'єкта паралелі (від екватора); 2) до цієї широти додати кількість градусів від паралелі до об’єкта. 

А як визначати географічну широту за картою на якій не позначено екватор? У такому разі відлік ведеться від першої проведеної найбільш південної паралелі.

Щоб знайти об'єкт на карті, недостатньо знати, на якій широті він розміщений. Адже одна паралель проходить че­рез численні об'єкти земної кулі. Тому, крім географічної широти, потрібно знати й географічну довготу. Географічна довгота це відстань уздовж паралелі в градусах від будь-якої точки земної поверхні до нульового меридіана.

Відлік довготи починають від нульового (0°), або початко­вого, меридіана. Меридіан, протилежний нульовому, має довготу 180°. Вони ділять земну кулю на дві півкулі Західну і Східну. На глобусі меридіан, протилежний нульовому, має довготу 180°. Отже, довгота може змінюватися від 0° до 180° в обох півкулях. Усі точки земної поверхні, що розташовані на схід від нульового меридіана до протилежного йому 180-го, мають східну довготу (сх. д.). Точки, розміщені на захід від нульового меридіана до 180-го, мають західну довготу (зх. д.). Усі точки на початковому меридіані мають довго­ту 0°. На глобусі й карті значення меридіанів (10°, 20°, 30° і т. д.) підписані по екватору. Це і є географічна довгота.

Щоб визначити географічну довготу об'єкта, потрібно знайти меридіан, на якому він розміщений. Якщо ж об'єкт розташований між двома меридіанами, то визначають найближчий до нього меридіан (від нульового)» додають число градусів від меридіана до самого об'єкта.

Паралель і меридіан можна провести через будь-яку точку земної кулі. Водночас через кожну точку можна провести тільки одну паралель і тільки один меридіан. Тоді виникає перетин напрямків «північ південь» і «захід схід». Ось такий +.

Отже, точка земної поверхні може мати лише одну гео­графічну широту і одну географічну довготу. Широта і дов­гота точки є її географічними координатами. Вони вказують на точне розташування конкретної точки на поверхні Землі, можна сказати є її географічною адресою.

Щоб знайти об’єкт на карті за заданими географічними координатами, потрібно:

1) з’ясувати, у якій півкулі (Північній чи Півден­ній, Західній чи Східній) потрібно його шукати;

2) за числами широти і довготи визначити відпо­відні їм паралель і меридіан;

3) знайти точку їх перетину.

GPS-навігатор визначає координати. Використовуючи сигнали штучних супутників, GPS – пристрої можуть встановлювати місцезнаходжен­ня користувача у будь-якій точці земної кулі. Ці дані процесор при­строю перетворює на градуси, зіставляє їх з картою і на карті і на екрані вказується місце, де ви перебуваєте.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ ДО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

 

ОРІЄНТУВАННЯ НА МІСЦЕВОСТІ. ПОНЯТТЯ ПРО АЗИМУТ

Завдання

1. Туристи рухались за такими азимутами: 90°, 45°, 225°. Укажіть напрями руху туристів.

2. Тунель почали копати з двох боків. З одного кінця проходку вели за азимутом 315°. За яким азимутом слід іти з іншого кінця тунелю щоб прохідники зустрілись? (315 + 180° = 495°; 495 - 360° = 135°)

Тест (потрібно зазначити цифру правильноївідповіді).

1

так

2

ні

3

аерофотознімок

4

горизонт

5

карта

6

компас

7

глобус

8

план

9

Полярна зірка

1) Як називається видима частина земної поверхні?

2) За якою зіркою визначають напрям на північ у Північній півкулі?

3) Як називають прилад для визначення сторін горизонту?

4) Як називається зображення невеликої місцевості зверху, яке використовується для уточнення планів та карт?

5) Чи можна визначити інші сторони горизонту, якщо ви знайшли Полярну зірку?

6) Чи можна в лісі у похмуру погоду без компаса визначити сторони горизонту?

7) Як називається зменшена модель Землі?

8) Як називається креслення невеликої ділянки земної поверхні?

9) Чи можна накреслити карту або план без масштабу?

10) Як називається креслення великої ділянки Землі в масштабі за допомогою умовних знаків?

11) Найкращим помічником у подорожі околицями свого населеного пункту буде.

Відповіді:  4, 9, 6, 3, 1, 1, 7, 8, 2, 5, 8

 

Тест

3

північ

5

південь

1

північний схід

4

південний схід

2

захід

6

45°

7

180°

8

270°

У якому напрямі від Києва знаходиться:

1) Чорне море?

2) Полтава?

3) Каспійське море, якщо його азимут 135°?

4) Баренцове море, яке лежить за азимутом 0°?

5) Столиця європейської держави, якщо її азимут 270°?

6) Місто Санкт-Петербурґ, якщо його азимут 360°?

7) Азовське море?

8) У якому напрямі учні повертатимуться з екскурсії, якщо на екскурсію вони рухалися за азимутом 225°?

9) Яким є азимут на предмет, що міститься на заході?

10) За яким азимутом учень повертатиметься зі школи додому, якщо школа розташована за азимутом 0°?

11) Яким є азимут предмета, розміщеного на північному сході?

12) За яким азимутом зайде Сонце у день весняного рівнодення, якщо зійшло воно у напрямі 90°?

13) За яким азимутом треба іти до предмета, розміщеного на півдні?

Відповіді:  5, 4, 4, 3, 2, 3, 4, 6, 8, 7, 6, 8 ,7.

 

 

ОСОБЛИВОСТІ ТА ВІДМІННОСТІ ЗОБРАЖЕННЯ ЗЕМНОЇ ПОВЕРХНІ НА ГЛОБУСІ, АЕРОФОТОЗНІМКАХ, КОСМІЧНИХ ЗНІМКАХ, ПЛАНАХ, КАРТАХ.

Запитання

• Які види зображення місцевості ви знаєте?

• Чим відрізняється план місцевості від карти?

• Яку інформацію можна отримати з плану місцевості?

• Яку за розмірами місцевість показують на карті?

• Чи враховують кулястість Землі в разі зображення її на плані?

• Яке значення мають карти та плани місцевості?

 

 

ПЛАН, ЙОГО ОСНОВНІ ОЗНАКИ. УМОВНІ ЗНАКИ ПЛАНУ. ВИЗНАЧЕННЯ НАПРЯМКІВ НА ПЛАНІ. ОКОМІРНЕ ЗНІМАННЯ

Замініть слова топографічними знаками.

Приклад виконання завдання.

«Дорогий друже! Влітку я їздив до бабусі в село. Спочатку їхав залізницею, потім автобусом по шоссе. Бабусине село дуже гарне. Там є багато фруктових садків. Через село протікає річка, на якій збудовано дерев’яний міст. Там я ловив рибу, а на луках збирав лікарські рослини. Часто ходив до мішаного лісу по ягоди та гриби. Я добре відпочив за літо».

 «Дорогий друже! Влітку я їздив до бабусі в . Спочатку їхав , потім автобусом по . Бабусине село дуже гарне. Там є багато . Через село протікає . Там я ловив рибу, а на збирав лікарські рослини. Часто ходив до по ягоди та гриби. Я добре відпочив за літо».

 

 • Просіка іде через сосновий ліс із заходу на схід. На півночі від неї стоїть будинок лісника.

• З південної сторони озера знаходиться болото, з півночі і заходу — рідколісся.

• Річка тече з півночі на південний захід. Через неї проведена па- ромна переправа. Беріг річки вкритий луками.

• Річка тече із заходу на схід. Уздовж правого берега іде обрив. На протилежному березі — піщана обмілина.

• Річка тече з північного заходу на південний схід. Через неї проходить дерев’яний міст. Дорога проходить через міст, уздовж неї росте чагарник.

• Селище розміщене по обидва боки дороги, яка проходить з північного сходу на південний захід. На південно-східній окраїні селища — колодязь.

• У хвойному лісі є джерело з річкою. Воно розміщене на сході від стежки.

• З півночі на південь іде залізниця, уздовж якої проходить лінія електропередач.

Від причалу на річці ми пройшли луками до дерев’яного мосту. Перейшли через нього і пішли по шосе вздовж залізниці. Скоро ми побачили мішаний ліс. Вийшовши до лінії електропередач, ми звернули на просіку. Іти довелось довго. Врешті-решт, ліс розступився і ми вийшли до озера, береги якого місцями заболочені. Скоро ми підійшли до будинку лісника — кінцевої зупинки.

За описом скласти план.

Від будинку лісника в напрямі зі сходу на захід проходить ґрунтова дорога. Через один кілометр на схід від будинку лісника дорога підходить до річки з дерев’яним мостом. Річка тече з північного заходу на південний схід. На північ від будинку лісника — мішаний ліс, а на південь простяглася вирубка. Через два кілометри на захід від будинку лісника лежить кар’єр, де добувають граніт. Масштаб: в 1 см 500 м.

На захід від будинку лісника на відстані 100 м протікає річка з північного сходу на південний захід. Ширина річки — 70 м. Правий і лівий береги — урвисті. По берегах річки ростуть рідкі чагарники й поодинокі дерева. На відстані 30 м на схід від будинку лісника пролягає з півночі на південь ґрунтова дорога, яка підходить до дерев’яного мосту через річку. На відстані 350 м від будинку лісника на південь по дорозі знаходиться кар’єр. На схід від дороги на 300 м простягнувся мішаний ліс, який змінюється густим чагарником. Масштаб: в 1 см 100 м.

 

МАСШТАБ ТА ЙОГО ВИДИ. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ З ВИКОРИСТАННЯМ РІЗНИХ ВИДІВ МАСШТАБУ.

Переведення масштабів з одного виду в інший

Щоб перевести числовий масштаб в іменований, необхідно знаменник перевести із сантиметрів у метри (якщо в знаменнику число має п’ять нулів і більше, слід перевести його в кілометри).

1 : 100 000 означає, що в 1 см 1 км; 1 : 20 000 означає, що в 1 см 200 м.

• Перевести числовий масштаб в іменований:

а) 1 : 70 000 (в 1 см 700 м);

б) 1 : 25 000 000 (в 1 см 250 км).

Щоб перевести іменований масштаб у числовий, потрібно метри (кілометри) перевести в сантиметри і записати у вигляді дробу.

• Перевести іменований масштаб в числовий:

а) в 1 см 20 м (1 : 2 000);

б) в 1 см 40 км (1 : 4 000 000).

• Який масштаб менший:

а) в 1 см 83 см, чи в 1 см 830 км;

б) в 1 см 10 км, чи в 1 см 2 км.

• Який масштаб більший:

а) в 1 см 200 м, чи в 1 см 700 м;

б) в 1 см 40 км, чи в 1 см 10 м.

Розв’язання задач з переведення одного виду масштабу в інший.

1. Який масштаб більший:

а) 1 : 10 000 чи 1 : 100 000;

б) в 1 см 500 м чи в 1 см 5 км;

в) 1 : 25 000 чи 1 : 2 500;

г) в 1 см 7 500 м чи в 1 см 5 км.

2. Який масштаб менший:

а) 1 : 100 000 чи 1 : 2 000;

б) в 1 см 2 км чи в 1 см 45 м;

в) 1 : 7 500 000 чи 1 : 300 000;

г) в 1 см 5 км чи в 1 см 450 км.

3. Перевести числові масштаби в іменовані:

а) 1 : 1 500; б) 1 : 15 000; в) 1 : 250 000; г) 1 : 10 000 000.

4. Перевести іменовані масштаби в числові:

а) в 1 см 100 м; б) в 1 см 50 км; в) в 1 см 5,5 км; г) в 1 см 250 м.

5. Зобразіть прямою лінією відстань 50 м за масштабом в 1 см:

а) 5 м; б) 10 м.

6. Зобразіть прямою лінією відстань 500 м за масштабом:

а) 1 : 10 000; б) 1 : 50 000.

7. Зобразіть прямою лінією відстань 150 м за масштабом в 1см:

а) 50 м; б) 150 м.

8. Зобразіть прямою лінією відстань 50 км за масштабом:

а) 1 : 1 000 000; б) 1 : 2 500 000.

 

9. Накреслити план підручника, довжина якого — 21 см, ширина — 14 см. Масштаб — в 1 см 7 см.

10. Накреслити план зошита, довжина якого — 20 см, ширина — 15 см. Масштаб — в 1 см 15 см.

 

АБСОЛЮТНА І ВІДНОСНА ВИСОТА МІСЦЕВОСТІ, ЇХ ВИЗНАЧЕННЯ ЗА ДОПОМОГОЮ ГОРИЗОНТАЛЕЙ ТА ЗА ШКАЛОЮ ВИСОТ.

Тест

1. Горизонталі — це...

а) точки з однаковими висотами;

б) лінії, які з’єднують точки з однаковими абсолютними висотами;

в) лінії, які з’єднують точки з однаковими відносними висотами;

г) лінії, які позначають місцевість.

2. Відносна висота — це.

а) висота, яка показує, наскільки одна точка вища від іншої;

б) висота точки над рівнем Світового океану;

в) висота точки над рівнем Балтійського моря;

г) висота однієї точки відносно іншої.

3. Прилад для вимірювання абсолютної висоти:

а) компас; б) нівелір; в) далекомір; г) циркуль; д) транспортир.

7. За малюнком визначити:

а) який схил пологий, а який крутий;

б) у якому напрямі від точки А росте окреме дерево?

 

http://subject.com.ua/lesson/geographic/klas6/klas6.files/image010.jpg

 

8. Робота з фізичною картою світу.

1) Визначте абсолютні висоти Амазонської низовини, Тібету, Альп, півострова Лабрадор, острова Нова Ґвінея;

2) Визначте середні і найбільші висоти Альп, Гімалаїв, Кавказу, Уралу;

3) Назвіть найвищу точку Африки, Північної і Південної Америки, Австралії;

4) Визначте абсолютні глибини Балтійського, Японського, Чорного морів;

5) Порівняйте глибини Берінґового і Чорного морів. Яке з них є глибшим? Наскільки?

6) Визначте, як змінюється глибина Тихого океану біля берегів Північної Америки, Північного Льодовитого океану, біля берегів Євразії.

7) Яке місто розташоване вище: Бразіліа чи Буенос-Айрес, Вашинґтон чи Мехіко, Тегеран чи Делі, Париж чи Лондон?

8) Порівняйте абсолютні висоти територій, на яких розміщені озера Чад і Вікторія, водоспади Вікторія і Ніаґарський;

9) Які моря перестали б існувати, якби рівень Світового океану знизився на 200 м?

10) Як змінилась би висота піку Комунізму, вулкана Ключевська Сопка, гори Ельбрус, якби рівень Світового океану збільшився на 10 м?

 

ГЕОГРАФІЧНІ КАРТИ, ЇХ ЕЛЕМЕНТИ. ЛЕГЕНДА КАРТИ. МАСШТАБ КАРТ. ГЕОГРАФІЧНІ АТЛАСИ. ПРАКТИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ КАРТ.

Розподіліть наведені характеристики (відповіді розмістити у два стовпчики)

І — план ІІ — карта

1) Креслення невеликої ділянки поверхні Землі.

2) Креслення ділянки поверхні Землі, де показані материки та країни.

3) Масштаб малий.

4) На кресленні майже всі об’єкти даються у масштабі.

5) Сторони горизонту визначають за меридіанами і паралелями.

6) Масштаб великий.

7) Напрям на північ — угору, на південь — униз, на схід — направо, на захід — наліво.

8) Масштаб 1 : 100.

9) Ураховується кривизна поверхні Землі.

10) Масштаб 1 : 10 000 000.

11) Не враховується кривизна поверхні Землі.

12) На кресленні міста позначаються кружечками.

(І — план: 1, 4, 6, 7, 8, 11, ІІ — карта: 2, 3, 5, 9, 10, 12).

Завдання

  1. Зобразіть відрізками в масштабах 1 : 2 000, 1 : 10 000, 1 : 20 000 відстань, що на місцевості становить 200 м.

2.  Визначити, до яких видів карт за масштабами відносяться карти в масштабі:

а) 1 : 100 000; б) 1 : 25 000 000; в) 1 : 200 000; г) 1 : 75 000; д) 1 : 5 000.

3.   Визначити масштаби карт за даними:

а) 500 км на місцевості відповідають 5 см на карті;

б) 700 км на місцевості відповідають 20 см на карті.

в) 500 км на місцевості відповідають 20 см на карті;

г) 3 см на карті відповідають 7 500 км на місцевості;

д) 3 см на карті відповідають 2 100 км на місцевості.

5. На карті між двома населеними пунктами 5,2 см. Яка відстань у дійсності, якщо масштаб карти 1 : 100 000?

6. На карті між двома населеними пунктами 7,2 см. Яка відстань у дійсності, якщо масштаб карти 1 : 100 000?

7. Дійсна відстань вулиці — 4 км, а на плані міста вона має довжину 10 см. Яким є масштаб карти?

8. Якою буде відстань на місцевості, якщо на глобусі масштабом 1 : 50 000 000 вона дорівнює 8 см.

9. Відстань між двома островами 2 500 км. Якою вона буде на глобусі, масштаб якого 1 : 50 000 000?

10. На карті, масштаб якої 1 : 200 000, відстань між двома об’єктами 20 см. Якою вона буде на карті масштабом 1 : 4 000 000?

11. Визначте числові масштаби карт, якщо відомо, що 1 см2 на карті відповідає на місцевості 1 га, 100 га, 10 000 км2.

12. Визначте числовий масштаб карти, якщо відстань між двома об’єктами на ній завдовжки 10 см відповідає відстані на місцевості:

а) 5 000 км; б) 300 км; в) 8 000 км; г) 4 000 км.

 

 

ГРАДУСНА СІТКА НА ГЛОБУСІ Й ГЕОГРАФІЧНІЙ КАРТІ.

Запитання

• Чи позначені меридіани на місцевості?

• Який напрям показує меридіан?

• Чи всі меридіани однакові за розмірами?

• Чи можна за допомогою меридіану на глобусі визначити сторони горизонту?

• Що таке градусна сітка?

• Що таке паралель?

• Як називається найдовша паралель?

• Що таке меридіан?

• Що називають екватором?

• Яка довжина екватора?

• Де проходить початковий меридіан?

• Скільки паралелей можна провести на карті?

• Які значення в градусах можуть мати паралелі?

• Скільки меридіанів можна провести на глобусі?

• Які значення в градусах можуть мати меридіани?

  Де на Землі розміщена точка, з якої можна рухатись тільки на південь?

 Чи є на Землі паралель, по якій можна здійснити найдовшу кругосвітню подорож?

• На які півкулі поділяє Землю початковий і 180° меридіани?

• Що таке полюс? Скільки полюсів на Землі?

• На якій відстані від полюсів проведений екватор?

• Скільки на глобусі можна провести паралелей і меридіанів?

• Чи можна вибрати меридіан для здійснення найдовшої кругосвітньої подорожі?

 

ПОНЯТТЯ ПРО ГЕОГРАФІЧНІ КООРДИНАТИ. ПРАВИЛА ВІДЛІКУ ГЕОГРАФІЧНОЇ ШИРОТИ І ГЕОГРАФІЧНОЇ ДОВГОТИ.

 

 Практичні вправи з визначення координат об’єктів

1) Визначити географічні координати міст: а) Токіо; б) Бразіліа; в) Луганськ.

2) Про який географічний об’єкт ідеться:

а) найвищий водоспад світу, координати якого 6° пн. ш. і 62° зх. д.;

б) озеро розміщене на висоті 400 м нижче рівня океану, має координати 31° пн. ш. і 35° сх. д.

3. Визначити, на яких материках знаходяться географічні точки з координатами:

а) 40° пн. ш, 40° сх. д.;

б) 60° пн. ш., 120° сх. д.;

в) 0° ш., 60° зх. д.;

г) 80° пд. ш., 80° зх. д.

4. Скласти слово з перших букв географічних об’єктів, що мають координати:

56° пн. ш., 38° сх. д. (Москва);

63° пн. ш., 130° сх. д. (Якутськ);

36° пн. ш., 52° сх. д. (Тегеран);

6° пн. ш., 62° зх. д. (Анхель).

7. Визначте об’єкти за даними координатами та складіть з початкових літер назв об’єктів речення:

а) місто 62° пн. ш., 130° сх. д.;

б) місто 39° пн. ш., 77° зх. д.

в) гори 36° пн. ш., 4° сх. д.;

г) місто 60° пн. ш., 31° сх. д.

д) місто 49°50' пн. ш., 24°01' сх. д.;

е) півострів 20° пн. ш., 88° зх. д.

є) місто 16° пд. ш., 47° зх. д.;

ж) півострів 55° пн. ш., 70° зх. д.

з) місто 46°35' пн. ш., 31° сх. д. (Я вас люблю.)

7. Визначте об’єкти за даними координатами та складіть з початкових літер назв об’єктів речення:

а) море 42° пн. ш., 132° сх. д.;

б) місто 55° пн. ш., 24° сх. д.

в) гора 33° пд. ш., 70° зх. д.;

г) острови 3° пд. ш., 56° сх. д.

д) країна 7° пн. ш., 20° сх. д.;

е) місто 46°20' пн. ш., 30°35' сх. д.

є) місто 47°40' пн. ш., 34°25' сх. д.;

ж) країна 33° пд. ш. 57' зх. д.

з) річка 63° пн. ш., 164° зх. д. (Я вас ціную.)

8. Розставте в порядку зростання відстані від екватора міста: Москва, Делі, Лондон, Київ, Каїр, Бразіліа.

9. Розставте в порядку зростання відстані від Північного полюса міста: Москва, Делі, Лондон, Київ, Каїр, Бразіліа.

10. Яка відстань у градусах між точками з координатами 10° пн. ш., 10° сх. д. і 10° пн. ш. 20° сх. д.; 40° пн. ш., 15° сх. д. і 40° пн. ш. 40° сх. д.?

11. Яка відстань у кілометрах і градусах між Миколаївом і Черкасами, між містами Дніпропетровськ і Судак?

12. Визначте протяжність Африки по нульовому меридіану,  по 20-му меридіану.

13. Визначити координати гори Джомолунґми (29° пн. ш., 86° сх. д); м. Санкт-Петербурґа (60° пн. ш, 31° сх. д.).

14.  Батискаф «Трієст» здійснив занурення на глибину 7 025 м у точці 13° пн. ш. і 145° сх. д. Де вона знаходиться? (Маріанський жолоб)

15.  Капітан Немо почав свою подорож морськими глибинами з точки 34° пн. ш. і 139° сх. д. Поблизу яких островів він був? (Японські о-ви)

16 Шхуна «Пілігрим» знаходилась на 44° пд. ш. і 165° довготи на схід від Ґрінвіцького меридіану. У якому океані? (Тихому)

17. Обручев передбачав можливе її розміщення в районі 78° пн. ш., 145° сх. д. У якому океані? (Північному Льодовитому)

18. На 50° пн. ш., 14° сх. д. розміщена столиця однієї з держав світу. Вкажіть столицю і державу. (Прага, Чехія)

 

КОНТРОЛЬНИЙ ТЕСТ. СПОСОБИ ЗОБРАЖЕННЯ ЗЕМЛІ.

 

Зобразити умовними топографічними знаками.

 1. Сосновий ліс; луки; річка і напрям течії; дерев’яний міст; чагарник.

2. Кар’єр; вирубаний ліс; поле; листяний ліс; болото.

3. Джерело; залізниця; окреме дерево; рідколісся; школа.

 

Масштаб.

1. Який масштаб більший:

а) в 1 см 200 м, чи в 1 см 700 м;

б) в 1 см 7 км, чи в 1 см 2 км?

 2. Який масштаб менший:

а) в 1 см 20 м, чи в 1 см 10 м;

б) в 1 см 10 км, чи в 1 см 2 км?

3. Який масштаб більший:

а) в 1 см 40 км, чи в 1 см 20 км;

б) в 1 см 83 км, чи в 1 см 830 км?

4. Числовий масштаб виразити іменованим.

1 : 200 000, 1 : 500 000 000,  1 : 1 000 000, 1 : 25 000 000,        1 : 9 000 000, 1 : 500 000 000.

 

Зображення рельєфу горизонталями

 1. Зобразіть горб заввишки 140 м, горизонталі проходять через 25 м, західний схил — пологий, а східний — крутий.

2. Зобразіть улоговину завглибшки 156 м, горизонталі проходять через 30 м, північний і північно-західний схил — круті.

3. Зобразіть горизонталями горб заввишки 18 м, західний схил якого крутий, а східний — пологий, горизонталі проведені через 3 м.

 

Визначення масштабу плану.

1. Визначити масштаби планів, якщо відстань 1 км від школи до будинку культури становить на них: а) 10 см; б) 20 см?

2. Визначити масштаби планів, на яких відстань 4 км між двома населеними пунктами становить: а) 5 см; б) 10 см?

3. Визначити масштаби планів, на яких вулиця завдовжки: а) 700 м — має довжину 7 см; б) 2 км — 20 см?

 

Азимут.

1. Яким сторонам горизонту відповідає азимут: 135°, 202°, 270°, 225°?

У якому напрямі від Полтави розміщені Карпати?

2. Яким сторонам горизонту відповідає азимут: 45°, 315°, 360°, 112?

У якому напрямі від Полтави розміщений Крим?

3. Яким сторонам горизонту відповідають азимути: 22°, 90°, 0°, 180°?

У якому напрямі від Полтави знаходиться Київ?

 

Записати словами  оповідання, в якому слова замінені умовними знаками.

http://subject.com.ua/lesson/geographic/klas6/klas6.files/image012.jpg

 

 Скласти план місцевості.

1. Лісова дорога проходить з північного сходу на південний захід, по обидва боки від неї розміщений сосновий ліс. На південь від дороги глиняний кар’єр, від нього на південь і південний захід — вирубаний ліс. У 2 км на північ від кар’єру починається село, через яке проходить шоссе в напрямі зі сходу на захід, уздовж нього — лінія електропередач і зв’язку. В 700 м на схід від села шосе перетинає річку. Вона тече з північного сходу і повертає на південь. Через річку побудовано дерев’яний міст. У 3 км східніше від лівого берега лежить озеро, південний берег якого обріс очеретом. Між річкою і озером — луки. Масштаб: в 1 см 500 м.

2. У подорож ми відправились залізницею, що іде на північ, і від станції ґрунтовою дорогою пройшли 200 м на північній схід. Через рідколісся, пройшовши 300 м, ми підійшли до мішаного лісу, що розміщений на північному сході, і далі 560 м ішли вирубаним лісом на південь до будинку лісника, де і змогли напитись води з джерела, яке розміщене за 45 м на південний схід від будинку лісника. Далі пішли на південь чагарниками, пройшовши 530 м, помітили на півдні озеро з чудовим пляжем, де і зупинились. Масштаб: в 1 см 100 м.

 3. Учні вирушили зі школи у північно-східному напрямі і пройшли 150 м до річки завширшки 60 м, що тече на південь. На поромі вони перебралися на лівий берег і пройшли просікою у сосновий ліс на схід 570 м до будинку лісника, що стоїть зліва від просіки. Напилися води з колодязя, який знаходиться від будинку зі східного боку, і ґрунтовою дорогою пройшли 300 м на північний захід до повороту дороги майже на захід, від повороту пройшли ще 520 м до кар’єру. Масштаб: в 1 см 100 м.

 

 

КОНТРОЛЬНИЙ ТЕСТ . ГЕОГРАФІЧНІ  КАРТИ

1. Лінії, що з’єднують точки з однаковою абсолютною висотою, називають:

а) ізобарами; б) горизонталями; в) ізотермами; г) ізогієтами.

2. Які з міст розташовані на південь від Києва?

а) Лондон; б) Москва; в) Сідней; г) Пекін; д) Кейптаун.

3. Зображення невеликої ділянки земної поверхні у зменшеному вигляді за допомогою умовних знаків називається:

а) планом; б) глобусом; в) картою; г) малюнком; д) фотографією.

4. Напрямку на захід відповідає азимут:

а) 30°; б) 60°; в) 270°; г) 180°; д) 90°.

5. Що таке горизонталі? Як проводять горизонталі на фізичній карті?

6.   Що називається географічною довготою? Яка географічна довгота вашого населеного пункту?           

7. Визначте географічні координати заданих пунктів:

а) м. Токіо; б) м. Лондон; в) м. Гавана; г) м. Бразіліа; д) м. Вінниця; е) м. Рівне.

8. Визначте географічні координати заданих пунктів:

а) м. Сідней; б) м. Сан-Франціско; в) м. Париж; г) м. Одеса; д) м. Суми; е) м. Пекін.

9. Визначте пункти за даними координатами:

а) 60° пн. ш., 31° сх. д.;

б) 9° пн. ш., 80° сх. д.;

в) 36° пн. ш., 140° сх. д.;

г) 66° пд. ш., 65° зх. д.;

д) 19° пн. ш., 100° зх. д.;

е) 41° пн. ш., 73° зх. д. .

10. Визначте пункти за даними координатами:

а) 40° пн. ш., 50° сх. д.;

б) 37° пн. ш., 14° сх. д.;

в) 36° пн. ш., 52° сх. д.;

г) 16° пд. ш., 48° зх. д.;

д) 50° пд. ш., 70° сх. д.;

е) 44° пн. ш., 132° сх. д. (3 бали)

11. Визначте протяжність Африки за нульовим меридіаном

12. Визначте протяжність Південної Америки по екватору.

13. Відлік географічної широти розпочинається від_____. 

14. Відлік географічної довготи здійснюється від______.

 

 

 

 

 

 

 

 

ГЛОСАРІЙ 

Абсолютна висота – це  перевищення точки земної поверхні по вертикалі над рівнем моря, висоту якого беруть за 0 метрів.

Аерофотознімок миттєве зображення ділянок земної поверхні.

Азимут кут між напрямом на північ і на предмет місцевості; величину цього кута виражають у градусах, а відлічують його від напряму на північ праворуч за рухом годинникової стрілки від 0° до 360°.

Атлас це сукупність різних карт, зібраних у певному порядку в одну книжку.

Відносна висота – це перевищення по вертикалі однієї точки земної поверхні над іншою.

Генералізація процес відбору головного, істотного, без зайвих деталей, та його цілеспрямоване узагальнення. За різними ознаками виділяють певні групи карт.

Географічна довгота – це відстань уздовж паралелі в градусах від будь-якої точки земної поверхні до нульового меридіана.

Географічна широта - відстань уздовж меридіана в градусах від будь-якої точки земної поверхні до еквато­ра.

Географічні координати широта та довгота, які визначають положення точки на земній поверхні.

Геодезія це наука про методи визначення фігури і розмірів Землі, зображення земної поверхніна планах і картах і точних вимірювань на місцевості, пов'язаних з розв'язанням різних наукових і практичних завдань

 Геоінформаційні системи (ГІС) особливі електронні географічні карти – багатошарові зображення, часто тривимірні, з текстовим і звуковим супроводом.

Глобусзменшена модель  Землі.  

Гномон - жердина заввишки 1м, за допомогою якої визначають довжину тіні та висоту Сонця над горизонтом. 

Горизонт це частина земної поверхні, яку ми бачимо навколо себе на рівній відкритій місцевості.

Горизонталі умовні лінії коричневого кольору на плані, які сполучають точки з однаковими абсолютними висотами.

Градусна  сітка – це сітка, що утворена на карті чи глобусі паралелями і меридіанами.

Екватор – уявна лінія, яка знаходиться на однаковій відстані від полюсів землі.

Іменований масштаб виражає словами та цифрами, яка відстань на місцевості відповідає одному сантиметру на плані або карті (наприклад, в 1 см 100 м). Для переведення числового масштабу в іменований необхідно знаменник перевести із сантиметрів у метри (тобто відняти два нулі). Якщо знаменник є цифрою з п’ятьма й більше нулями, то її можна перевести в кілометри (віднявши ще три нулі).

Карта зменшене, узагальнене зображення Землі, побудоване в певному масштабі. На картах зображають усю поверхню Землі або її частини: країни, материки, океани та їх частини.

Картографічна проекція – спосіб зображення кулястої форми Земліна площині.

Картографія наука  про географічні карти, про методи їх створення і використання. 

Компас  прилад для орієнтування на земній поверхні, який служить для орієнтування щодо сторін світу.

Космічний  знімок – це зображення невеликої ділянки земної поверхні або половини площі Землі, яке можна отримати за допомогою обладнання, встановленого на космічних аппаратах.

Лінійний масштаб має вигляд прямої лінії, поділеної на відрізки завдовжки 1 см.

Лінія горизонту – це лінія, з’єднання небосхилу та горизонту.

Масштаб – це відношення довжини відрізка на плані, карті або глобусі до його дійсної довжини на земній поверхні. Масштаб на планах та картах зазвичай показують у трьох видах: числовому, іменованому та лінійному.  

Меридіани – умовні напівкола, які з’єднують на глобусі полюси.

 Нівелір – найпростіший прилад, який являє собою дерев’яну рейку завдовжки 1 м з виском і служить для вимірювання відстаней по вертикалі.

Орієнтуватися це  значить уміти визначити сторони горизонту і своє положення на місцевості відносно сторін горизонту і навколишніх предметів.

Паралелі – лінії, що проведено паралельно екватору.

План місцевості — це креслення, на якому за допомогою умовних знаків зображено невелику ділянку земної поверхні в зменшеному вигляді.

 Полюси – точки перетину вісі Землі  з поверхнею планети.

Рельєфце сукупність нерівностей земної поверхні.

Топографія – наука, що займається детальним вивченням земної поверхні в геометричному відношенні, дослідженням й розробкою способів зображення цієї поверхні на площині в вигляді топографічних карт й планів. 

Умовні знаки – це спеціальні графічні позначки, що зображують географічні об’єкти на планах місцевості та картах.

 Числовий масштаб це дріб, чисельник якого дорівнює одиниці, а знаменник є числом, що показує, у скільки разів відстань на плані або карті менша за дійсну відстань на місцевості (наприклад, 1 : 10 000).

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Копійка Тетяна Григорівна
    Дуже помічна робота!!! Дякую!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кузьменко Максим
    Дякую за корисну інформацію!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Павлова Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Олійник Алла Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
27 січня 2020
Переглядів
34034
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку